Ik ga over een jaar op tussenjaar naar het buitenland, en ik heb een eigen paard maar nu is mijn vraag; wie heeft er ervaringen met een dergelijke situatie en kan mij uit de brand helpen ?? alvast bedankt
Lillian__
Geplaatst: 14-06-15 21:19
Bokker Kehdra heeft er ervaring mee misschien haar een PBtje sturen?
Lara_Silver
Geplaatst: 14-06-15 21:19
Paard op volpension zetten en een bijrijdster regelen? Of een stal zoeken waar hij 24/7 buiten kan staan en hem gewoon lekker vakantie geven een jaar lang?
Yenni
Geplaatst: 14-06-15 21:20
Kan je niet een verzorger zoeken die een jaar voor haar wil zorgen? Ik weet niet hoe je qua stalling staat maar bij ons word binnen/buiten, eten geven door de stalhouder gedaan. Ik hoef alleen maar te rijden.
W0PPY
Geplaatst: 14-06-15 21:28
Ik ben 3 maanden naar het buitenland geweest. Mijn paard stond op een "doe-het-zelf" stal waar ik hem elke dag moest mesten en binnen/buiten moest zetten. Ik durfde het niet aan hem daar te laten staan en iemand te zoeken die dat werk van mij overnam. Je hebt dan altijd het risico dat de persoon in kwestie ziek/zwak/misselijk/enz. is en het paard vervolgens op stal blijft staan. Dat durfde ik niet aan. Ik was ook niet zo blij met het idee dat er iemand anders voor zo'n lange tijd op zou rijden. Ik heb er toen voor gekozen hem vakantie te geven en op het land te zetten.
Hij is toen naar een bekende van mij gegaan. Zij heeft haar paarden 24/7 buiten lopen met schuilstal. Mijn paard mocht bij haar in de kudde komen gedurende mijn afwezigheid. Ik ken(de) haar goed, dat scheelde voor mij een heleboel! Daarnaast was de omgeving voor paardlief ook niet geheel onbekend, ik ben er een aantal keer met hem op vakantie geweest om daar in de omgeving te rijden. We hebben een contract opgesteld en ik heb hem een maand voor mijn vertrek al verhuisd. Hij ging toch van een binnen stalling naar 24/7 buiten. Dat is uiteraard best een omschakeling voor een paard. Ik vond het daarom fijn dat hij een maand kon wennen terwijl ik nog in de buurt was, ik kon hem op die manier ook zien "ontwikkelen" waardoor ik met een geruster hart weg kon. Het wennen in de kudde was even vervelend, maar na een halve dag was dat ook koek en ei.
Gedurende mijn afwezigheid hebben ze echt heel goed voor hem gezorgd en mij buitengewoon op de hoogte gehouden. Ik denk wel dat het scheelde dat we elkaar al kende, dat geeft toch een goed gevoel. Het heeft mijn paard enorm goed gedaan en ik heb hem sindsdien ook 24/7 buiten staan. Hij is er onwijs van opgeknapt!
Waar ga je heen? Mijn dochter heeft een half jaar in Brussel gezeten, we hebben gekeken of hij mee kon maar dit lukte niet. Deze periode heb ik voor hem gezorgd. Nu zit mijn dochter in Duitsland, en is haar paard wel mee. We hebben een pensionstal voor hem gezocht, die vonden we bij particulieren, en deze mensen boden spontaan mijn dochter ook onderdak aan!
Marcato
Geplaatst: 14-06-15 21:46
Uit je profiel en posts begrijp ik dat je nu nog geen eigen paard hebt, maar wel een verzorgpony? Ik neem aan dat de eigenaar van de pony de zorg op zich neemt of tijdelijk iemand anders zoekt als jij een jaar weg bent?
Zo te lezen ben je wel op zoek naar iets om te kopen. Maar is het dan niet veel slimmer om dat pas te doen nadat je terug bent van dat jaar buitenland?
Anders kun je er ook over nadenken om je paard een jaar in bruikleen te geven, mocht je deze niet een jaar stil willen zetten op de wei.
Ik zit dus met hetzelfde. Ik heb nu sinds 2,5 jaar een eigen paard en ik ben van plan om volgend jaar na mijn eindexamen een jaar naar Amerika te gaan. Dan kan paardlief dus niet mee... Ik zit ook te denken om haar naar een stal te verhuizen waar ze dan dat jaar 24/7 buiten loopt, maar het probleem met haar is ook nog dat ze geen gras mag ivm ontzettende gevoeligheid voor hoefbevangenheid...
Ik heb een jaar lang een paardje geleased van een stalgenootje die een jaar naar t buitenland ging voor dr studie. Was voor ons allebei een prima oplossing! Zij kon dr paardje met een gerust hart achter laten en ik kon bewijzen aan mn ouders dat ik de volledige zorg voor een paard aankon!
Ik weet niet of je het wat lijkt, maar je kunt bij sommige maneges ook je paard in bruikleen doen. Dat loopt hij/zij een afgesproken aantal uren in de manegeles mee, zij verzorgen hem en regelen hoefsmid e.d. Vaak worden kosten i.g.v. DA wel gedeeld. Bij de manege waar mijn paarden staan gebeurd dit, er staan meerdere paarden en een pony in bruikleen. Goede regeling voor als je zekerheid wilt.
24/7 land kan, maar wie gaat er dan op letten? Wie onderneemt actie als er wat is?
Een bijrijder/verzorger zoeken kan ook, zeker als het nog een tijdje duurt voor je weggaat. Dan kunnen jij en die persoon rustig kennis maken met elkaar en het paard, en kijken of de klik er is.
4 dagen geleden mocht je van je ouders als je over gaat een paard kopen. Inmiddels heb je er één en zoek je naar een oplossing omdat je een jaar weg gaat? Had je dan niet beter ff kunnen wachten met kopen?
Ik zou mijn paard in ieder geval een jaar vakantie geven, gewoon dag en nacht buiten rondlopen met andere paarden. Zou er niet een jaar lang iemand anders op laten rijden, in een jaar kan veel gebeuren en je weet niet hoe je je paard dan weer aantreft..
gerpiegorp
Geplaatst: 20-06-15 09:36
Ik zag laatst een oproepje voor iemand die het paard in volpension had staan, daar moest je dan tenminste 3 dagen heen voor het verzorgen en je moest wel de stalling betalen (rond de 200 euro per maand). Dus een bijrijder denk ik dan?
Ik ken ook een meisje die hetzelfde probleem had. Zij had hem naar een manege gebracht voor stalling en een kennis van haar bereed hem dan een jaar. Ik denk wel dat je een bijrijder zult moeten zoeken...