Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xIrlijn schreef:Ik ken genoeg mensen die niet mee willen of durven te doen aan wedstrijden. Als jij plezier beleeft aan de lessen en niet graag wedstrijden rijdt, dan zou ik het zeker niet doen omdat anderen dat van je verwachten! Niks moet
Als je eigenlijk zelf ook wel mee zou willen doen, dan kun je altijd nog meedoen voor de fun. Letterlijk: dan zeg je dat je niet meedoet voor de prijzen of een winstpunt, maar dan word je wel gejureerd zodat je weet waar je de volgende keer op kunt letten en ervaar je of het iets voor je is. Of je doet gewoon echt mee met een lage proef en vraagt voor het braafste paard van stal die zelfs bij een hele zenuwachtige ruiter braaf zijn rondje loopt
Moirin schreef:Ik zou aan je instructrice aangeven dat je het wel wil proberen, maar dat je het ook eng vind. Misschien kan ze je daarin dan ondersteunen.
Misschien kun je (vooral met jezelf) afspreken dat je alleen meedoet voor de ervaring? Zo leg je er zo min mogelijk druk op voor jezelf. Je hoeft dan geen hoge punten te halen of aan anderen te laten zien wat je kunt
PrimaDonna_ schreef:Voor iemand die geen faalangst heeft is het al moeilijk inschatten hoe erg jij er last van hebt.
Maar ik haal er wel duidelijk uit dat je het gewoon eng vind.
Is het niet een idee dat jou eigen instructrice je proefje voor leest? Misschien geeft dit al een vertrouwder gevoel? Mijn eigen ervaring was dat als 1 van de eigenaren van de manege mij voor las ik veel meer spanning had dan als mijn instructeur mijn proefje voor las.
Weet niet hoe dat zit bij jou manege? Het komt namelijk voor dat onbekende mensen ze voorlezen.
Het is makkelijk gezegd dat gedaan maar geloof in jezelf en wees ook een beetje streng voor jezelf. Als je staat te wachten, zeg dan tegen jezelf: Komop! Stel je niet aan, ik heb plezier!
Maar heb je geen plezier in de wedstrijd? en doe je het voor 'andere' dan zou ik het niet doen. Dan ga je, je dwingen tot dingen doen die jij niet leuk vind.
Succes
En bedenk je: Spanning is gezondBekende sporters die staan soms ook met knikkende knieën voor de start.
mirriezz schreef:Kun je misschien ook aan je vriendinnen aangeven dat je het eng vind? Misschien willen ze wel mee om je te steunen (ik zeg steunen, niet beoordelen/veroordelen) en kun je bij hen terecht voor een knuffel of pep-talk als je het toch eng vind?
Ook je instructrice inlichten kan je helpen.
Wat ben je bang dat er mis gaat? Dat je paard er vandoor gaat? Dat jij de verkeerde kant opstuurt? Als je kunt aangeven wat het zo eng maakt voor jou, kun je met je instructrice overleggen wat het wedstrijdje makkelijker kan maken. Met verkeerd sturen kun je misschien afspreken dat je als je mis gaat terug mag naar het laatste plekje waar je goed ging en dan weer verder. Zo is er bij elke situatie iets te verzinnen
P.S. ik lees in je post dat je zelf stiekem graag het wedstrijdje wilt rijden. Wil je dit echt niet, niet doen, lekker blijven genieten van je lessen dan!