Wedstrijden rijden...................

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nico_lette

Wedstrijden rijden...................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 15:58

Hi,

Op de manege waar ik rijd worden vaak proefjes gereden, en opzich zou ik mee willen doen maar ik heb enorme faalangst. De manege waar ik eerst op reed heb ik meegedaan aan een vaardigheids/springwedstrijdje(wel 1 sprongetje van nog geen 30 cm) maar toen moest ik als eerste en was doodsbang, ik heb daar staan huilen.
Nu moedigen mijn instructrice en vriendinnen mij wel aan maar ik heb zelf het gevoel dat ze wat meer pushen.
Hebben jullie tips om van die faalangst af te komen zodat ik tóch mee kan doen?

Vero

Re: Wedstrijden rijden...................

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:02

Als je het alleen voor je vriendinnen wilt doen zou ik het sowieso niet doen.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:10

BeSen schreef:
Als je het alleen voor je vriendinnen wilt doen zou ik het sowieso niet doen.

Wil ik ook niet, ik wil eigenlijk vooral over die faalangst heenkomen

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:10

Ik ken genoeg mensen die niet mee willen of durven te doen aan wedstrijden. Als jij plezier beleeft aan de lessen en niet graag wedstrijden rijdt, dan zou ik het zeker niet doen omdat anderen dat van je verwachten! Niks moet :)

Als je eigenlijk zelf ook wel mee zou willen doen, dan kun je altijd nog meedoen voor de fun. Letterlijk: dan zeg je dat je niet meedoet voor de prijzen of een winstpunt, maar dan word je wel gejureerd zodat je weet waar je de volgende keer op kunt letten en ervaar je of het iets voor je is. Of je doet gewoon echt mee met een lage proef en vraagt voor het braafste paard van stal die zelfs bij een hele zenuwachtige ruiter braaf zijn rondje loopt :D

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:12

Ik zou aan je instructrice aangeven dat je het wel wil proberen, maar dat je het ook eng vind. Misschien kan ze je daarin dan ondersteunen.
Misschien kun je (vooral met jezelf) afspreken dat je alleen meedoet voor de ervaring? Zo leg je er zo min mogelijk druk op voor jezelf. Je hoeft dan geen hoge punten te halen of aan anderen te laten zien wat je kunt :)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:13

xIrlijn schreef:
Ik ken genoeg mensen die niet mee willen of durven te doen aan wedstrijden. Als jij plezier beleeft aan de lessen en niet graag wedstrijden rijdt, dan zou ik het zeker niet doen omdat anderen dat van je verwachten! Niks moet :)

Als je eigenlijk zelf ook wel mee zou willen doen, dan kun je altijd nog meedoen voor de fun. Letterlijk: dan zeg je dat je niet meedoet voor de prijzen of een winstpunt, maar dan word je wel gejureerd zodat je weet waar je de volgende keer op kunt letten en ervaar je of het iets voor je is. Of je doet gewoon echt mee met een lage proef en vraagt voor het braafste paard van stal die zelfs bij een hele zenuwachtige ruiter braaf zijn rondje loopt :D

Ik rijd al op een super braaf paard haha, alleen zo braaf dat ik eerst bijna moet gaan liggen en aan de teugels trekken voordat hij stilstaat, precies hetzelfde bij de galop naar de draf :')
Maar ik denk wel dat het me lukt, alleen ben ik zo bang dat het misgaat:(

Moirin schreef:
Ik zou aan je instructrice aangeven dat je het wel wil proberen, maar dat je het ook eng vind. Misschien kan ze je daarin dan ondersteunen.
Misschien kun je (vooral met jezelf) afspreken dat je alleen meedoet voor de ervaring? Zo leg je er zo min mogelijk druk op voor jezelf. Je hoeft dan geen hoge punten te halen of aan anderen te laten zien wat je kunt :)

Bedankt voor de tip!

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:20

Vooral niet bang zijn dat het mis gaat! Ik heb énorme (faal) angst voor springen en ik doe het na een paar maanden oefenen ook zovan huppakee!! Geef jezelf het vertrouwen dat je het kunt, zeg tegen jezelf dat het maar een spelletje is en dat het vooral om de lol gaat! Je rijdt voor je plezier en vooral voor jezelf (!). Niet voor iemand anders, jij bepaalt wat je wel en niet wil. Ga in op je gevoel, die vertelt jou het beste wat je kunt doen. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:23

RT-V >>> YRT

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:23

Ik heb ook ontzettend last van faalangst en heb onlangs nog een springwedstrijd gereden met mijn haflinger, gewoon puur voor de fun en ja ik was zenuwachtig en bang maar daarna was ik zo trots op mezelf.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:28

Voor iemand die geen faalangst heeft is het al moeilijk inschatten hoe erg jij er last van hebt.
Maar ik haal er wel duidelijk uit dat je het gewoon eng vind.
Is het niet een idee dat jou eigen instructrice je proefje voor leest? Misschien geeft dit al een vertrouwder gevoel? Mijn eigen ervaring was dat als 1 van de eigenaren van de manege mij voor las ik veel meer spanning had dan als mijn instructeur mijn proefje voor las.
Weet niet hoe dat zit bij jou manege? Het komt namelijk voor dat onbekende mensen ze voorlezen.

Het is makkelijk gezegd dat gedaan maar geloof in jezelf en wees ook een beetje streng voor jezelf. Als je staat te wachten, zeg dan tegen jezelf: Komop! Stel je niet aan, ik heb plezier!
Maar heb je geen plezier in de wedstrijd? en doe je het voor 'andere' dan zou ik het niet doen. Dan ga je, je dwingen tot dingen doen die jij niet leuk vind.

Succes :)
En bedenk je: Spanning is gezond ;) Bekende sporters die staan soms ook met knikkende knieën voor de start.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 15:33

PrimaDonna_ schreef:
Voor iemand die geen faalangst heeft is het al moeilijk inschatten hoe erg jij er last van hebt.
Maar ik haal er wel duidelijk uit dat je het gewoon eng vind.
Is het niet een idee dat jou eigen instructrice je proefje voor leest? Misschien geeft dit al een vertrouwder gevoel? Mijn eigen ervaring was dat als 1 van de eigenaren van de manege mij voor las ik veel meer spanning had dan als mijn instructeur mijn proefje voor las.
Weet niet hoe dat zit bij jou manege? Het komt namelijk voor dat onbekende mensen ze voorlezen.

Het is makkelijk gezegd dat gedaan maar geloof in jezelf en wees ook een beetje streng voor jezelf. Als je staat te wachten, zeg dan tegen jezelf: Komop! Stel je niet aan, ik heb plezier!
Maar heb je geen plezier in de wedstrijd? en doe je het voor 'andere' dan zou ik het niet doen. Dan ga je, je dwingen tot dingen doen die jij niet leuk vind.

Succes :)
En bedenk je: Spanning is gezond ;) Bekende sporters die staan soms ook met knikkende knieën voor de start.

Iemand onbekend leest het voor :(

Bedankt voor de tips iedereen♥

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:58

Kun je misschien ook aan je vriendinnen aangeven dat je het eng vind? Misschien willen ze wel mee om je te steunen (ik zeg steunen, niet beoordelen/veroordelen) en kun je bij hen terecht voor een knuffel of pep-talk als je het toch eng vind?
Ook je instructrice inlichten kan je helpen.

Wat ben je bang dat er mis gaat? Dat je paard er vandoor gaat? Dat jij de verkeerde kant opstuurt? Als je kunt aangeven wat het zo eng maakt voor jou, kun je met je instructrice overleggen wat het wedstrijdje makkelijker kan maken. Met verkeerd sturen kun je misschien afspreken dat je als je mis gaat terug mag naar het laatste plekje waar je goed ging en dan weer verder. Zo is er bij elke situatie iets te verzinnen ;)

P.S. ik lees in je post dat je zelf stiekem graag het wedstrijdje wilt rijden. Wil je dit echt niet, niet doen, lekker blijven genieten van je lessen dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:15

De manege waar ik reed mocht je (tot een bepaalt niveau) als pony-ruiter de proef met z'n tweeën rijden. Je rijd dus tegelijk dezelfde proef, maar achter elkaar aan! (in een rijtje om zo maar te zeggen)
Je zou kunnen vragen of er op jou manege hier ook een mogelijkheid tot is? :) Dan kan je meedoen aan een wedstrijd, en als tweede in het rijtje rijden! Ben je niet alleen, zal je wat meer zekerheid geven denk ik :j

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:21

Hier ook iemand met faalangst.

Al heb ik gelukkig een heel nuchter paard. Die zich niet meer laat opfokken door mij en mij daardoor weer wat meer rust geef.
Ik ben elk concours weer zenuwachtig en voor die tijd niet te genieten.
Vooral met dressuurrijden heb ik er last van. Wat vinden ze van mij doe ik het wel goed. Kan ik het niet beter doen. Wat heb ik weinig punten dan was het toch niet zo goed.
Springen gaat beter gewoon over de sprong en klaar. Maar ik rij nu voor mezelf omdat ik het leuk.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:25

Echt super bedankt!
Er is binnenkort weer een wedstrijd, waarbij ik eerst ga kijken!
Heb je bij een FNRS manege persé dingen nodig voor wedstrijden?

Het paardje waarop ik rijd is opzich heel goed qua nuchterheid, en laat zich niet opfokken voor zover ik weet, alleen vind het niet fijn als iemand haar in de weg loopt en/of achter haar dringt, dan is het bokken geblazen :Y)
De manege waarop ik rijd is zoiets als in een rijtje rijden jammer genoeg niet:(

mirriezz schreef:
Kun je misschien ook aan je vriendinnen aangeven dat je het eng vind? Misschien willen ze wel mee om je te steunen (ik zeg steunen, niet beoordelen/veroordelen) en kun je bij hen terecht voor een knuffel of pep-talk als je het toch eng vind?
Ook je instructrice inlichten kan je helpen.

Wat ben je bang dat er mis gaat? Dat je paard er vandoor gaat? Dat jij de verkeerde kant opstuurt? Als je kunt aangeven wat het zo eng maakt voor jou, kun je met je instructrice overleggen wat het wedstrijdje makkelijker kan maken. Met verkeerd sturen kun je misschien afspreken dat je als je mis gaat terug mag naar het laatste plekje waar je goed ging en dan weer verder. Zo is er bij elke situatie iets te verzinnen ;)

P.S. ik lees in je post dat je zelf stiekem graag het wedstrijdje wilt rijden. Wil je dit echt niet, niet doen, lekker blijven genieten van je lessen dan!

Allang gedaan, hebben ze ook gedaan, zeggen dat ik het wel kan, dat het niet eng is en dat het vooral simpel gaat met die pony!
Ik ben doodsbang dat ik degene van het proefje niet kan verstaan oid en dat ik dus verkeerd rijd..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:41

Ik zou kijken of je mee kunt doen buiten de punten om ofzo en dat je afspreekt dat je terug mag beginnen op de laatste plek waar je goed zat, als je de verkeerde kant op bent gegaan.

Dan kun je kijken of je diegene goed verstaat, en lukt dat niet, is er niets aan de hand. Leuke is ook dat je door de jury wel gewoon beoordeeld kunt worden. Was het niks, dan weet je dat weer. Is het wel gelukt, dan geeft het je misschien wel de vertrouwen om nog een keer een wedstrijdje mee te doen!

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:42

Bedankt voor de tip!