wel chip geen papieren en paspoort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzy1

wel chip geen papieren en paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 10:17

Een vraag: paard staat in België, is gechipt (zeggen ze)maar heeft geen enkel papier of paspoort. Ik weet dat ze strafbaar zijn. Maar wat als ik dit paard koop, kom ik dan in de problemen om een paspoort aan te vragen? Stel dat er iets met de chip is of onleesbaar, zet de dierenarts dan een nieuwe? Het gaat om een frans paard. Ik kan er geen info over vinden namelijk.

Kiki1995

Re: wel chip geen papieren en paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:20

Volgens mij als jij van iemand een paard zonder chip/paspoort koopt, kan je die uiteindelijk zelf wel weer aanvragen. Ik weet alleen niet of mensen daar moeilijk over doen... maar als jij verkeerd bent ingelicht, dan gaan ze de schuld toch zeker niet bij jou leggen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:27

Eerst maar eens het chipnummer achterhalen en kijken wat daar uit komt qua welk land en of het dier als vermist/gestolen opgegeven staat. Dat er chiploze shetten rondlopen is nog niet zo vreemd, maar een paard zonder papieren/chip is een stuk minder gewoon. Wees maar achterdochtig over wat het werkelijke verhaal is met dit paard en de papieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:28

In hoeverre is chippen/paspoort in Frankrijk verplicht?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:29

Woon jij in België of Ned.?

In België moet je dan gewoon die paard aan de hand van het chipnummer inschrijven in de databank,DA de beschrijving laten doen,terug opsturen en je krijgt een paspoort.

Indien chip onleesbaar of onvindbaar si,gewoon nieuwe plaatsen,is allemaal geen zo'n ding,alleen geen idee hoe dit in nl zit?

Edit,komt gerust nog vaak voor hoor,mensen horen over chippen,laten de DA het dier chippen en denken dat ze in orde zijn of nemen geen verdere moeite om het dier in te schrijven.

Als het gewoon een recreatiepaardje is zou ik daar nu niet veel achter zoeken.

In Frankrijk is het ook al jaren verplicht.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:35

In België is chippen, paspoort en een mutatiedocument verplicht. Paard is dus niet in orde en mag zo niet eens vervoerd worden naar de slacht, dus is officieel niet eens de slachtprijs waard.

Is het paard uit Frankrijk of uit franstalig België, in dat laatste geval wil ik wel eens gaan zien of tolk spelen. Want in wallonie zijn ze even streng op papieren als in vlaanderen.

Papieren opnieuw aanvragen kan, maar is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de verkoper. Nieuwe chip steken ook, maar ik zou eerst zeker willen weten of je geen gestolen paard koopt.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 10:36

het is een franse draver. Ik woon in nl.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:44

wel chip, geen papieren, zouden bij mij alarmbellen af gaan eigenlijk. :)
Eerst maar eens chipnummer opvragen, kijken welke informatie daarop zit en of die overeenkomt met wat ze vertellen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:46

Hier ook een pony gekocht met chip zonder paspoort. Chipnummer is gecontroleerd maar kon niet gelinkt worden aan een stamboek, ik heb zonder moeite een paspoort aankunnen vragen bij de KNHS met bestaande chip.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:51

Ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik kocht in 2012 een veulen van een dierenarts in België en kreeg een verkoopcontract en moest mijn gegevens achterlaten want hij zou die invullen op de papieren en me opsturen. Je kan het al raden, na een jaar nog geen papieren! Ik heb hem hier zeker om de twee weken voor lastig gevallen tot hij (toen mijn paard een jaar oud was) het paard kwam chippen!? Dus hij was nog niet gechipt? En had dus blijkbaar helemaal nog geen papieren. Ik was hier heel boos om en het spelletje bleef maar doorgaan. Uiteindelijk, na bijna 3 jaar dreigde ik met politie en toen opeens stuurde hij toch iemand van Zangersheide. DNA test gedaan, paard getekend, papieren ingevuld. Ik heb hier bijna 300€ voor betaald en doe zelfs de moeite niet om dit terug te vragen aan de vorige eigenaar. Nu kreeg ik telefoon dat mijn paard zijn paspoort klaar is maar ze sturen het pas op als zij het dekbewijs hebben. Wie heeft dat dekbewijs? Juist ja meneer de fraudeur! Intussen ook weeral bijna een half jaar hiervoor aan het vechten, het spelletje houdt niet op… Ik wist toen ik hem kocht niet dat hij nog geen papieren had of nog niet gechipt was, dus jij staat al een hele stap verder dan mij! Gebruik dit in jouw voordeel.

Ik zeg uit eigen ervaring, niet kopen voordat het paard in orde is met zijn papieren! Anders ga jij er nog tijd en geld aan kwijtraken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:56

contact opnemen met Zangersheide Amber. Of met de eigenaar van dekhengst. Die horen ook iets van gegevens te hebben,

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:00

Heb hetzelfde probleem gehad toen ik mijn oude merrie kocht. Alleen een 'stamboom'-papier, verder niets. DA laten kijken of ze gechipt was, bleek zo te zijn. Dus alle papieren met DA samen ingevuld, en een aanvraag gedaan bij het stamboek voor een nieuw paspoort.
Bleek nr niet te kloppen met het papier dat ik had, merrie bleek 5jr ouder te zijn. Vond ik geen probleem (kende de merrie al jaren, eigenaren deden haar weg, en ik wilde persé haar hebben) Toen adhv het nr juiste stamboek gevonden, en nieuw paspoort aangevraagd. Zonder problemen. Kostte wel iets van 180euro trouwens.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:02

@Ayasha: ja contact met Zangersheide heb intussen al vaak gehad, ze kennen mij direct als ik bel :') Zij zijn ermee bezig en zeggen dat hij gedwongen is om dit bewijs op te sturen. Ik moet dus ook niet meer in contact komen met deze fraudeur, zij gaan het met hem afhandelen nu ze het verhaal kennen. Ik weet gewoon uit ervaring dat je al moet gaan dreigen voor hij ook werkelijk iets doet, dus dit zal wel even duren… Maar goed, dit is eigenlijk off-topic, wou hiermee een beetje aantonen dat het ook moeilijk kan zijn om zelf papieren vast te krijgen. Of toch bij een stamboek, bij de "Vlaamse confederatie van het paard" kan je het geloof ik makkelijker vast krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:04

Het kan inderdaad wel lang duren. :) Ik ben een half jaar bezig geweest met de rooie thuis maar ik ben rechtstreeks naar het stamboek gegaan met het verhaal. :D
Had toch al een vermoeden dat ik daar zou eindigen dus ik besloot de tussenstappen maar over te slaan. _O-

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:11

ozzy1 schreef:

heeft dit paard gekoerst? Anders is het nl niet zo heel gek dat er geen papieren bij zitten.
www.ndr.nl kan je ook altijd nog even op het paard zoeken :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:49

Ik zou het niet kopen voordat het allemaal in orde is. http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ . Onderaan vind je een stuk over paarden uit andere EU-landen, ook daar ( buiten Nederland) is een paspoort al een aantal jaren verplicht.
Laat de huidige eigenaar alles regelen voordat je het koopt en ga anders op zoek naar een ander paard. Weet ook dat je voor kosten komt te staan als je het laat inslapen en door Rendac ophalen, slacht is niet meer aan de orde als het paard ouder dan 6 maanden is en geen paspoort heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:57

tamary schreef:
Eerst maar eens het chipnummer achterhalen en kijken wat daar uit komt qua welk land en of het dier als vermist/gestolen opgegeven staat. Dat er chiploze shetten rondlopen is nog niet zo vreemd, maar een paard zonder papieren/chip is een stuk minder gewoon. Wees maar achterdochtig over wat het werkelijke verhaal is met dit paard en de papieren.

Nou dat chip verhaal, als er wel n chip inzit maar het niet is aangemeld waar dan ook kun je niets achter halen ook niet in het buiten land is mijn ervaring!

en het navragen bij de dierenpolitie kun je doen maar ook mijn ervaring is dat er gezegd wordt:
bij twijfel niet doen! wij gaan hem niet effen gratis chippen en natrekken.

En onder ons gezegd haal de ellende van een ander niet op je nek!, er zijn zoveel paarden te koop.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:24

dank jullie wel voor je antwoorden! ga morgen maar een rondje bellen denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:34

Jet schreef:
Ik zou het niet kopen voordat het allemaal in orde is. http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ . Onderaan vind je een stuk over paarden uit andere EU-landen, ook daar ( buiten Nederland) is een paspoort al een aantal jaren verplicht.
Laat de huidige eigenaar alles regelen voordat je het koopt en ga anders op zoek naar een ander paard. Weet ook dat je voor kosten komt te staan als je het laat inslapen en door Rendac ophalen, slacht is niet meer aan de orde als het paard ouder dan 6 maanden is en geen paspoort heeft.

Welke kosten? Rendac interesseert het geen **** of ie gechipt is hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:40

Ik kocht mijn merrie (bonte) Khavanna ook als veulen, wel gechipt, geen papier, geen paspoort. Stonden dus ook geen veulenentingen in e.d.. Paspoort aangevraagd bij NRPS. Pas heel veel later kwam ik er achter wie am en pa min of meer waren.
Vervelend is dan wel, dat je in feite al die veulenentingen over moet laten doen, en in het paspoort moet laten bijschrijven, aangezien er anders geen bewijs is of die gebeurd zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:55

Ayasha, het kost geld als Rendac je paard op moet halen, ongeacht chip of niet. Evenals het inslapen geld kost. Slacht voor menselijke consumptie kost niets, je vangt dan nog iets. Als een paard ouder is dan 6 maanden en geen paspoort heeft kan het nooit meer voor menselijke consumptie, dus zit je sowieso ook ooit aan die kosten vast, tenzij je hem voor die tijd verkoopt...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:18

Ik heb hier een Franse draver in pension staan. Heeft gewoon zn Franse paspoort bij zich. De benodigde papieren voor het koersen niet meer, maar dat is gebruikelijk bij dravers die verder gaan als recreatiepaard.

Als t paard wel gechipt is, dan is t vast bij een eigenaar zoek geraakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:57

Jet schreef:

Ja wat heeft dat dan met geen papier te maken? Dat heb je met elk paard wat je laat inslapen of wat dood gaat.
Ben al van februari op een factuur aant wachten, vooralsnog niks. :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:13

Dat klopt wel, maar als je je paard naar de slacht zou kunnen doen heb je die kosten dus niet... Met een paspoort dat leeg is qua medisch gebeuren kan je paard voor menselijke consumptie geslacht als je dat wil, nu heeft ze die keuze niet meer en moet ze laten inslapen en heeft ze dus ook kosten van Rendac.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:16

ozzy1 schreef:

Heeft dit paard gekoerst? Of is het gekwalificeerd? Dan kan het niet zo zijn dat er geen papieren zijn en geen paspoort.