Keuze maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floripori17

Keuze maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:37

Beste bokkers,

Ik heb met mijn ouders de afspraak dat als ik dit jaar overga, ik een paard mag kopen (van mijn eigen geld)

Nu heb ik al mijn vooronderzoeken gedaan. maar er staat mij nog een hele belangrijke keuze te wachten.

Ik loop nu al jaren rond op een stal waarvan ik nog 1 pony (1,52) verzorg. Ik ken haar nu ook al een aantal jaar, en we gaan nu goed overweg.
Wel is deze merrie dressuurgewijs gefokt, ik heb helaas weinig met dressuur en ben vooral een recreatieve ruiter, en ben ik ook wel fan van natural horsemanship.

Ik heb Argentijns en heb de basis van polo geleerd, wat ik echt onwijs gaaf vind ! Nu ken ik toevallig iemand die een paar criollo's (polo pony's) verkoopt. Dit is dus een best gave kans voor mij.

maar nu moet ik dus kiezen.... wat ik heel lastig vind.

Nog een ander punt is dat ik mij afvraag of je wel echt een band kan opbouwen met een polo paardje, gezien veel mensen zeggen dat het paard zijn 'spirit' word gebroken met de manier van inrijden die zij gebruiken.

hopelijk heeft iemand goed advies of ervaringen die mij kunnen helpen !
alvast bedankt !!
:j /3

Anoniem

Re: Keuze maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:41

Denk je niet dat polo een beetje een fase is die misschien ook weer overwaait? Wat wil je bereiken met een polopaard?

Verder denk ik dat als je recreatief wilt rijden het allemaal niet zo veel uitmaakt.. Een dressuurgefokt paard kan ook in het bos lopen, net als een polopaard. Zou op zoek gaan naar een paard wat jou aanspreekt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:16

Je topic staat op een forum waar het niet thuis hoort. Daarom verplaats ik het naar paardenpraat.
ED → PP

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:58

Als jij 'jouw' paard hebt gezien en gereden dan weet je dat, het lijkt verdraaid veel op verliefd worden :-D . Zolang jij dus nog twijfelt vooral doorzoeken! Liever een half jaar doorzoeken dan een paard kopen uit ongeduld waar je spijt van krijgt.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 19:26

Emmaa_ schreef:
Denk je niet dat polo een beetje een fase is die misschien ook weer overwaait? Wat wil je bereiken met een polopaard?

Verder denk ik dat als je recreatief wilt rijden het allemaal niet zo veel uitmaakt.. Een dressuurgefokt paard kan ook in het bos lopen, net als een polopaard. Zou op zoek gaan naar een paard wat jou aanspreekt.

naja het is zeker geen fase ! Het is eigenlijk juist DE sport die ik wil beoefenen. En met de merrie waar ik het over had, ze is veel schrikachtiger, en ik heb het idee dat ik minder van haar kan genieten, terwijl zij juist potentie heeft voor dressuur !

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:23

Allereerst, super dat je ouders toestemming geven om je eigen paard te kopen. Echter zeg je daarbij wel dat dat van jouw eigen geld moet gebeuren. Heb je eventueel een spaarpot voor noodgevallen(dierenarts, kapot tuig etc)?

Daarnaast, dat je polo leuk vindt is natuurlijk super, maar je moet een paard zoeken of tegenkomen waarmee je die onnabootsbare klik hebt. en als je twijfelt over een dier, dan is de klik er niet. Het moet gelijk perfect voelen en anders moet je het niet doen. Tenminste, is mijn ervaring. Een band meot je altijd opbouwen maar er moet een bepaalde klik zijn.

Ook merkte ik dat je niet teveel met fixeren op een bepaald ras. Ik wilde een fries, perse. Maar kwam thuis met een Barock pinto.
Bovendien ben ik van mening, dat als jij niet op grandprix niveau(Weet niet hoe dat in de polo heet:P) internationaal niveau, wilt gaan rijden perse, dat jij met elk ander ras/paard kunt polowen als het talent er is. Ik hoop ook dat mijn barockie een beetje spring talent heeft, maar als hij een dressuurtopper is, of eigenlijk helemaal niets kan en lekker geniet van buitenritten, dan pas ik mij volledig aan aan hem. Want ik wil met hem zijn en doen wat wij samen leuk vinden.

denk dat dat ook wel belangrijk is.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:59

Ik kom bij toeval dit topic tegen.
Mijn paardje is ook een criollo, zie profiel. Ik rij er klassieke dressuur mee (klassieke rijkunst). Doordat hij zo sensibel is pakt hij het super op. Echt een werkpaard. En de manier van trainen, combinatie van erop en ernaast zorgen ervoor dat je echt wel een super band krijgt. Hij was eenkennig, maar nu loopt hij overal los achter mij aan.
Ik wissel af met bosritten, wandelingen, trail, longe etc. Dit weekend nog een clinic Working Equitation gedaan. Vond hij echt heel leuk! Ik had geen beter recreatie/ dressuurpaard kunnen krijgen!