paarden en vakantie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

paarden en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:50

Hoi Iedereen,

Maanden geleden heb ik een vakantie geboekt.
Ik had er super veel zin in, maar nu vertrek ik dit weekend, en heb ik echt geen zin meer.
En dit komt door de paarden.

Ik vind het toch zoveel moeilijker dan gedacht om ze los te laten.
Ze lopen 24/7 buiten, krijgen water, hebben eten en beweging, en er is toezicht. Dus je zal denken ze komen niets te kort, en vinden het vast wel fijn om 2 weken niets te hoeven doen.
Zo dacht ik ook, maanden geleden, maar nu....

Het liefst wil ik mijn vakantie annuleren :o
Ik ben zo bang dat er iets gebeurd met ze. Koliek, hoef bevangen een grote wond etc.
Tuurlijk is er toezicht, maar niemand kent ze beter dan ik.

Ik kan toch niet de enige paardenbezitter zijn die dit heeft? Hoe lossen jullie dit op?

Babbelientje

Re: paarden en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:57

Ik heb precies ditzelfde met mijn kat ;) Dus ik begrijp het helemaal. Maar ik denk dat jij en ik stiekem zelf ook wel weten dat het irrationeel is. Als je hebt gezorgd voor goede oppas en goed toezicht tijdens jouw vakantie, is er niks aan de hand. Gewoon gaan en proberen je niet druk te maken. Je kunt eventueel regelen dat je oppas je bijvoorbeeld dagelijks even een appje stuurt hoe het gaat met ze.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:59

Oh, herkenbaar! Ik probeer mezelf maar wijs te maken dat het óók een vakantie is voor mijn pony :') . Hij vindt het prima als ik zijn manen kam en hem aan het werk zet hoor, maar uiteindelijk zijn eten, weidegang en spelen met zijn vriendjes de dingen waar hij écht in op gaat. Al die dingen kan hij gewoon blijven doen wanneer ik weg ben.

De angst dat er iets met je paarden gebeurt...dat is lastiger, misschien helpt het om aan andere momenten te denken waarop je het lastig vond je paarden even alleen te laten. In je hoofd kunnen er dan wel eens doemscenario's ontstaan, maar je zal zien dat zodra je thuiskomt ze je allemaal weer met een blik aan staan te kijken van: "hé baas, jij ook weer hier :D?". Proberen vast te houden aan andere keren waarop ze zich ook prima gered hebben, misschien dat dat helpt.

Verder: hopelijk kan je echt genieten van je vakantie! Veel plezier.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:59

Ik heb ooit de horror meegemaakt om op vakantie opgebeld te worden door mijn DA dat mijn paard op een of andere manier droge pulp heeft binnengekregen en met spoed naar de kliniek is gebracht. Dan voel je je natuurlijk machteloos als je +2000km ver weg bent :n
Sindsdien brengen wij de paarden naar een vriendin van m'n moeder, waar ze achter haar tuin staan en waarbij er altijd wel iemand thuis is die toezicht kan houden. Als je eenmaal zoiets hebt meegemaakt heb je nog maar weinig vertrouwen in de mensen, maar bij hun vertrouw ik het echt wel. Het is ook dankzij de dochter van die vriendin dat mijn paard het heeft gehaald. De paarden bleven dat jaar gewoon op hun stalling, maar die vriendin en haar dochter kwamen hun uitlaten en terug binnen zetten omdat de staleigenaar hier geen tijd voor had. Die dochter had een vreemd voorgevoel dat er iets niet klopte (noem het een 6e zintuig :')) en ging terug om te kijken in de weide, daar zag ze dat er bij mijn paard schuim uit zijn mond en neus kwam. Was ze een kwartier later geweest hadden ze hem dood teruggevonden op de weide.. Ik mag er niet aan denken :n

Het punt is dat ik weet dat ze nu in goede handen zijn waar er altijd wel iemand thuis is die meteen kan ingrijpen. Ik kan weer met een gerust hart op vakantie vertrekken. Maar aan de andere kant speelt het natuurlijk ook door mijn hoofd dat zoiets ook even goed had kunnen gebeuren terwijl ik gewoon thuis was.. Het kan eender wanneer gebeuren, ik heb nu de pech gehad om 't op vakantie mee te maken. Tegen de tijd sta je machteloos, dus laat je hier niet door tegenhouden ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:06

ik ben sinds ik mijn paard heb, niet langer dan 2 overnachtingen weggeweest (en binnen een rijafstand van 3u van thuis). En sinds de honden erbij, neem ik alles mee op vakantie :o

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 12:28

Bedankt voor jullie reacties!

Het erge is dat ik het allemaal wel weet, en tuurlijk kan er ook iets gebeuren als ik net weg ben gegaan, en pas weer de volgende dag kom, maar toch... Je bent nu zo ver weg.

Ze staan bij mensen aan huis, en er is altijd iemand thuis, dus toezicht genoeg.

Loslaten is zo moeilijk haha.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:36

Herkenbaar. Ik ga eind volgende week twee weken op vakantie naar Italië. Ik weet dat de paardjes goed verzorgd gaan worden maar toch is het even lastig.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:01

Als ik jou was zou ik wel gewoon lekker op vakantie gaan. Als je op vakantie bent, denk je toch ook minder aan en is de vakantie zo voorbij. En als je je er beter bij voelt kan je ook elke dag een appje sturen of alles nog goed gaat.

Ik heb ook ergens op stal gestaan waarvan de eigenaresse zei 'als er iets gebeurd dan regelen wij het hier wel, ik laat je niets weten want anders is je vakantie verpest'. Tja, dat kan ook....

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:05

Is er niet iemand die elke dag even wilt kijken hoe het met je paardjes gaat en ze misschien even een knuffel te geven? Misschien geeft het jou een fijner gevoel

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:09

Is inderdaad lastig. Maar als ze bij iemand aan huis staan en niet ergens in een afgelegen weiland dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Zoals eerder gezegd er kan altijd wat gebeuren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:11

SanneJas schreef:
Tuurlijk is er toezicht, maar niemand kent ze beter dan ik.

Ongetwijfeld, maar je bent lang niet de enige die ervoor kan zorgen ;)
Er is toezicht dus ga er vanuit dat ze in goede handen zijn. Maak je niet druk en geniet van je vakantie!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:28

ik los dit op door mijn paard mee te nemen, voor de andere paarden zorgt mijn partner. Wij gaan niet samen weg. Alhoewel hooguit een keer een nacht.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:20

friesiszwart schreef:
ik los dit op door mijn paard mee te nemen, voor de andere paarden zorgt mijn partner. Wij gaan niet samen weg. Alhoewel hooguit een keer een nacht.

Ik denk dat ik dat volgend jaar maar ga doen, Hoef ik ze niet alleen te laten.
Morgen ga ik gewoon vertrekken.
Het zal vast allemaal wel goed komen, ze zijn jong en gezond, en er wordt voor gezorgd.

Gelukkig heb ik een actieve vakantie, dus hopelijk weinig tijd om na te denken. :)

Maar ik ga ze wel vreselijk missen!!!

Bedankt iedereen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:25

friesiszwart schreef:

ik ben dus niet de enige die alle beesten meeneemt op "vakantie" (kom altijd afgebeuld terug thuis, omdat het activiteitenschema voor honden en paarden nooit zo intensief is als op vakantie :+ )

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:30

Ik herken het! Ik ga in Augustus naar Griekenland en dan moet ik mijn pony 10 dagen missen. Gelukkig staat hij op een hele fijne stalling en als er al wat met hem zou gebeuren, dan weten ze daar echt wel hoe ze moeten handelen. Dat stelt me wel enorm gerust. Voor de verzorging maakt het verder ook niet uit, want mijn pony staat op volpension en er komen genoeg mensen waarvan hij vast wel wat aandacht krijgt. Ik weet ook wel dat mijn zorgen irrationeel zijn, maar toch... Ik heb ze nou eenmaal wel :P Hoe ik dit oplos? Ik vraag en stalgenoot wat meer op mijn pony te letten en hem wat extra aandacht te geven. Verder accepteer ik het maar gewoon en ga ik gewoon van mijn vakantie genieten :) Het zal allemaal wel los lopen.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:36

Hier hetzelfde, al staan die van mij op vol pension, alles word gedaan, maar 10 dagen zonder ze is wel heel lang...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:08

Herkenbaar :j.

Ik geniet ontzettend van mijn 2 weken vakantie in de zomer maar tegelijk vind ik het verschrikkelijk om mijn paard en katten achter te laten.

Ieder jaar gaat het wel een beetje beter maar blijf het rot vinden. Troost is wel dat mijn moeder en stiefvader echt super voor mijn beesten bende zorgen. Dat geeft rust :).

Vorig jaar stond mijn paard opeens met een dikke slokdarm verstopping toen ik op vakantie was. Dat was echt rot maar mijn stiefvader heeft super gehandeld en mij op de hoogte gehouden. Allemaal goed gekomen maar hoop wel dat dit jaar echt alles goed gaat :o

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:12

Niet aan je angst toegeven, en gewoon gaan :) Anders heb je kans dat je dergelijke controlebehoeften/angstige gedachten op meerdere terreinen gaat krijgen.
Het is ontzettend lastig, dat snap ik!

paarden369

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:23

Ik ga 29 juni tot 3 juli op kamp met school naar Tsjechië ik wil er eigenlijk ook niet heen als er wat is met m'n paard kan ik er niet eens even snel heen of als er wat met hem is gebeurd maar met je vriendinnen zo ver weg is toch ook wel leuk

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:03

Ik wil toch nog even reageren.

Bedankt voor alle reacties, ik ben gewoon gegaan, en heb een top vakantie gehad (maar wel veel aan de paardjes gedacht).

Vanuit Schiphol als eerst naar de paarden gegaan, en ze stonden er nog tevreden bij gelukkig! Wel wat dikker maar dat gaat er wel weer af. Ze keken op, van he! jij bent er ook weer, en gingen weer verder grazen :D

Dus ik denk niet dat de paarden geleden hebben tijdens mijn en hun vakantie. Alles is gelukkig goed gegaan, en al mijn angsten zijn niet uitgekomen.

Ik hoop dat jullie dezelfde ervaring hebben! Fijne vakantie voor degene die nog moeten gaan.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:24

SanneJas schreef:
Ik hoop dat jullie dezelfde ervaring hebben!

Wat fijn om te horen dat het je zo goed is vergaan, ondanks alle zorgen vooraf! Je vraagt hier om andermans ervaringen, ik geloof dat ik ongeveer dezelfde ervaring heb als hetgeen jij hier beschrijft. Ik heb mijn "poon" vele malen meer gemist dan hij mij, dat voorop gesteld. Er is uitstekend voor hem gezorgd. Mijn afwezigheid merkte ik vooral op in kleine, pietlullige dingen die niets van doen hebben met zijn algemene welzijn/veiligheid/gezondheid. Nu zou je denken dat deze ervaring van "het zit prima zodra ik weer terugkeer" me helpt de volgende vakantie met volle moed aan te gaan... niets is minder waar ;) Ik blijf het moeilijk vinden mijn paard los te laten - en niet alleen mijn paard, al mijn dieren hier. Ik probeer echter vast te houden aan deze "eerste" ervaring, ik hoop voor jou, TS, dat datzelde jou ook lukt in het vervolg :)

Hoe herkenbaar, overigens, om meteen vanuit je landing naar de wei te racen :D