Schuldig voelen naar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Schuldig voelen naar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:56

Ik heb nu toch al een aantal jaar een paard staan. Ga er ook vier, a vijf keer in de week naartoe.

Nou heb ik wel eens dagen dat ik niet kan. Heb zelf nogal een aantal medische problemen. Als ik dan een paar dagen niet geweest ben voel ik me altijd schuldig naar mijn paard.

Nu vroeg ik me af hebben meer bokkers hier last van.
Brand los.

Weet niet of hij hier goed staat.

Bowen

Re: Schuldig voelen naar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:06

Nee, wel schuldig naar mezelf toe omdat ik graag verder wil en vaak bij mijn paarden wil zijn.
Maar dit komt wel omdat mijn paarden zo staan dat als ik nooit meer zou komen ze niet echt wat tekort komen. Ze hebben lekker de ruimte, een fijne kudde, eten en drinken. Ik kan dus met een gerust hart dagen overslaan zonder me rot te voelen tegenover hun.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:06

Ik ken dit zo goed! Had het er vandaag nog over in onze groepsapp. Maar als je paard lekker de hele dag buiten staat en eten krijgt zal hij je die paar dagen niet missen hoor :)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:11

Even zwart - wit : Mijn paarden maakt het geen bal uit of ik wel of niet kom. Als ze maar voer krijgen. In hun kudde. En hun benen kunnen strekken op weiland of paddock. En groot gelijk hebben ze ;) Als ik kom, moeten ze aan het werk :D

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:12

verzorg(st)er zoeken ?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:14

Ik heb hier inderdaad ook last van. Ondanks dat ponylief dag en nacht op de wei staat en het daar prima naar zn zin heeft :) Maar ergens mist hij me toch, want hij hinnikt twee keer zo hard als ik een dagje niet geweest ben <3

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:14

Dat heb ik nu ook hoor, ik zit nu zelf thuis met een geblesseerde knie, waardoor ik heel slecht loop en maar kleine stukjes kan fietsen (van m'n huis naar de bus is nu net te doen). en normaal ga ik twee á drie weken (is m'n bijrijd paardje).

Afgelopen donderdag liep ik met een jonge merrie die we in training hebben achter Guess langs en voor ik het doorhad wat er gebeurde stak ze d'r neus in de staart van guessje, en ze was het daar niet zo mee eens en ze haalt met volle kracht uit naar de merrie maar ik stond er tussen met m'n knie en ze raakt me dus vol op, op m'n knie.

Nu mag ik op de blaren zitten (strompelen :+ ) en kan ik niet zonder vervoer van iemand anders naar de paarden toe. Nu voel ik me niet alleen schuldig tegenover die gehaktbal maar ook tegenover de eigenaresse want die moet nu iedere dag alles zelf doen. Terwijl het inmiddels normaal is dat ik gewoon dagen op me neem zodat ze ook eens vrij heeft.

Maar de eigenaresse voelt zich zelf ook schuldig want ik ben de zondag ervoor van dat trainingspaard afgelazerd. daarvoor heb ik nooit echt iets gehad waarbij ik ook mezelf beschadigde... :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:15

Femek2902 schreef:
Ik heb hier inderdaad ook last van. Ondanks dat ponylief dag en nacht op de wei staat en het daar prima naar zn zin heeft :) Maar ergens mist hij me toch, want hij hinnikt twee keer zo hard als ik een dagje niet geweest ben <3

Beeld jij je dat niet gewoon in? :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:16

Ik heb dat ook wel eens hoor. Nu hij dag en nacht buiten staat heb ik dat minder (maar dan voel ik me weer schuldig als het 's nachts regent :') ). Ik ga zelden niet omdat ik geen zin heb, ik heb wel altijd iets anders te doen. Of dat nou werk is of schoonmaken. Dan kan ik het ook beter rechtvaardigen voor mezelf, haha.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:17

Ik heb de knoop doorgehakt om wegens tijdproblemen mijn Quarab te koop te zetten. Ik ben iedere dag bij m'n paarden maar ik doe er verder ook niets mee. Ook al staan ze 24/7 in kuddeverband buiten zie ik haar toch liever bij iemand die wel tijd voor haar heeft. Dus zo ga ik er mee om :P Heb haar 6 jaar nu, al van 8 maanden oud. Maar ze is ambitieus, graag aan het werk en ik heb haar nog steeds niet beleerd en steek mijn geld liever in mijn Tinkers. Dus beleren gaat hem niet worden. Ze is te eenkennig voor een verzorger en daar sta ik sowieso niet op te wachten, wil geen vreemden op het erf (veel slechte ervaringen).

robinsjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:18

ik had op vrijdag een verzorgpaardje en vrijdag was vaak de dag dat ik niet kon en vaak voelde ik me ook schuldig tegenover hem :(

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:21

chimello schreef:
Ik heb de knoop doorgehakt om wegens tijdproblemen mijn Quarab te koop te zetten. Ik ben iedere dag bij m'n paarden maar ik doe er verder ook niets mee. Ook al staan ze 24/7 in kuddeverband buiten zie ik haar toch liever bij iemand die wel tijd voor haar heeft. Dus zo ga ik er mee om :P Heb haar 6 jaar nu, al van 8 maanden oud. Maar ze is ambitieus, graag aan het werk en ik heb haar nog steeds niet beleerd en steek mijn geld liever in mijn Tinkers. Dus beleren gaat hem niet worden. Ze is te eenkennig voor een verzorger en daar sta ik sowieso niet op te wachten, wil geen vreemden op het erf (veel slechte ervaringen).

Je dat met verzorgers ken ik, je kan nog niet je rug toe draaien of ze zijn de meest belachelijke dingen aan het uithalen.

Het is niet dat ze te kort komt, staat de hele dag op de wei in een kudde en krijgt echt haar verzorging wel.
Maar het is meer dat ik soms een dag of twee drie niet kom en dan meteen voor mijn idee weer aan het werk wil. Zij vind het prima en is dan natuurlijk blij met alle aandacht. Zit meer in mijn hoofd dat schuldig voelen :+.

Was benieuwd of er meer mensen last van hebben. :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:21

robinsjakie schreef:
ik had op vrijdag een verzorgpaardje en vrijdag was vaak de dag dat ik niet kon en vaak voelde ik me ook schuldig tegenover hem :(

Waarom heb je dan een verzorgpaard voor de vrijdag?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:22

Destination schreef:
Femek2902 schreef:

Beeld jij je dat niet gewoon in? :=

Zou kunnen :o Maar geloof van niet.. Vanmiddag deed tie het dan niet, maar de vorige twee-drie keer dat ik een dag niet geweest ben kwam ie toch echt naar me toe gelopen en keek en hinnikte hij toen ik hem riep terwijl ik nog buiten de wei liep, en dat doet tie normaal gesproken niet.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:29

Citaat:
Zou kunnen :o Maar geloof van niet.. Vanmiddag deed tie het dan niet, maar de vorige twee-drie keer dat ik een dag niet geweest ben kwam ie toch echt naar me toe gelopen en keek en hinnikte hij toen ik hem riep terwijl ik nog buiten de wei liep, en dat doet tie normaal gesproken niet.

Ik denk dat een paard je ergens wel degelijk kan missen. Natuurlijk niet zo bewust als mensen maar je bent toch een lid van zijn kudde zeg maar en die merken het wel als het baasje een dag niet komt ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:30

Ik begrijp je helemaal! heb exact hetzelfde probleem/gevoel. Ga hier even volgen :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:32

Ik ken het heel goed! Hij staat lekker met vriendjes buiten en heeft een goede bult hooi van mij gekregen maar toch voel ik me schuldig dat ik niets met hem heb gedaan. Wel een aai over zijn bol maar verder niet. Denk dat het hem geen donder uitmaakt maar dat maakt mijn schuldgevoel blijkbaar niet uit :+

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:35

Ik herken t ook. Terwijl paard prima dagje zonder kan. Staat nu in de kudde op t land

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:16

alice0cullen schreef:
Citaat:

Ik denk dat een paard je ergens wel degelijk kan missen. Natuurlijk niet zo bewust als mensen maar je bent toch een lid van zijn kudde zeg maar en die merken het wel als het baasje een dag niet komt ;)

Ik mag wel graag denken dat ze me een prettige afwisseling vinden en me "aardig" vinden. Ze komen altijd blij naar me toe, regelmatig met een blije hinnik of een tevreden hummetje(geluidje).
Maar de waarheid is dat er niets in hun gedrag veranderd als ik bv een weekje op vakantie ben.

En dat is eigenlijk best wel begrijpelijk. Zij zijn voor mij een groot deel van mijn leven, maar ik denk dat dat in hun hoofd anders is. In hun hoofd ben ik iets leuks(meestal dan ;) ), maar ben ik er maar een uurtje/paar uurtjes per dag. De rest van de tijd is hun kudde hun leven.
Daar hebben ze diepe banden, voelen ze zich heerlijk veilig. Ik kan met mijn 2 uur op een dag niet op tegen de 22 uur per dag dat die kudde hun wereld is.
Dit maakt dat zij me niet nodig hebben, ze hebben een goed leven wat voldoendend is voor een paard. Hun band met mij is goed, maar de band met de andere paarden is sterker.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:18

Esther43 schreef:
Ik ken het heel goed! Hij staat lekker met vriendjes buiten en heeft een goede bult hooi van mij gekregen maar toch voel ik me schuldig dat ik niets met hem heb gedaan. Wel een aai over zijn bol maar verder niet. Denk dat het hem geen donder uitmaakt maar dat maakt mijn schuldgevoel blijkbaar niet uit :+

Als ik wel tijd met mijn paard heb doorgebracht voel ik me helemaal niet schuldig tegenover mezelf of paard.
Een paard vindt het heerlijk als je er alleen maar bent, niets vraagt. Dat is een heerlijke en welkome afwisseling voor het paard.

Als ik maar weinig tijd heb mag ik graag gewoon even bij de paarden zijn, dan doen we niets, maar toch iets wat van onschatbare waarde is. Undemanding time.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:22

Ts, ik neem aan dat je paarden op het land staan dan? Op stal is het natuurlijk ook geen optie om een dag niet te komen. Als ze 24/7 buiten staan is er dan wel enige controle of alles in orde met ze is als jij niet komt? Zelf ben ik er 7 dagen per week, als ik dagje niet kan dan is mijn dochter er sowieso.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:23

Mijn paard staat dagelijks op de wei en krijgt gewoon zijn eten en de zorg die hij nodig heeft. Toch voel ik me wel eens schuldig als ik een dag niet kom inderdaad. Ook al mist hij mij niet (hij heeft drie super mooie paardedames als gezelschap). Ik vind zijn persoonlijke aandacht ook belangrijk even een poetsbeurt, hem even goed nalopen of er spiertjes zijn die vastzitten of hij geen kleine wondjes heeft of hem gewoon kennen en weten of hij goed in zijn vel zit en in zijn hum is. Anderen kijken ook wel naar hem maar als je uren samen spendeert ken je elkaar beter en mis je nog niet het kleinste detail.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:27

Leeuwnie schreef:
Even zwart - wit : Mijn paarden maakt het geen bal uit of ik wel of niet kom. Als ze maar voer krijgen. In hun kudde. En hun benen kunnen strekken op weiland of paddock. En groot gelijk hebben ze ;) Als ik kom, moeten ze aan het werk :D

Dat dus.

Ik snap mensen niet die zich schuldig voelen. Als je je schuldig voelt impliceer je dat de ander verwachtingen heeft. Paarden hebben 's morgens niet de verwachting 'straks komt mijn mens en dan gaan we lekker aan het werk!'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:31

Ik voel me ook al snel schuldig, terwijl ik best snap dat mijn paard er niks aan mist als ik een dag niet kom. Ik probeer elke dag heen te gaan, al is het soms maar om er een borstel overheen te halen of hem even zijn biks te geven. Als het me echt niet lukt kom ik niet, en alsnog voel ik me schuldig, terwijl ik weet dat hij niks tekort komt.
Het ligt echt aan mij, mijn paard vermaakt zich wel. :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:35

Waarom ts? Als je paard verzorgt word, hij weidegang en sociaal contact (paardencontact) heeft, dan zijn zijn basisbehoeftes gedekt. Ze vinden onze aandacht aangenaam en leuk, maar het is geen basisbehoefte. Niets om je schuldig over te voelen. Als je roofbouw op je lichaam moet plegen vanwege ziekte en persé willen gaan, is ook niet de bedoeling. Ik ben inmiddels al 2 weken niet meer geweest wegens mijn examens. Ik heb de ijzers eraf gehaald en pony heeft nu vakantie. Hij zal best beledigd zijn als ik weer ga de eerste keer, maar dat is zo over. Liever gezond, of voor mij mijn diploma dan niet. Ik betaal er voor om dit te kunnen doen, dus niet gaan, dus daar maak ik ook gebruik van.