Verzorgpony wild

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anous2002

Verzorgpony wild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:54

Hoi bokkers! /3

Ik weet niet dat dit goed staat maar dat hoor ik dan wel. Ik heb een verzorgpony gekregen en omdat ik dat zocht en omdat dat meisje voor een halfjaar naar het buitenland moet van school maar die pony die kent haar baasje al vanaf toen ze een jaarling ongeveer werd en zei reed er alleen op en als ik bv. aan het rijden ben en ze kijkt en dan gaat ze weg dan word de pony helemaal wild dan gaat ze bokken en galopperen enzo en als ik haar alleen aan het poetsen ben dan kijkt ze steeds omzich heen om te kijken dat dat baasje al komt nu is mijn vraag hoe kan ik een betere klik met haar krijgen ??

alvast bedankt! +:)+

kwita

Re: Verzorgpony wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:57

begin om vertrouwen op te bouwen vanaf de grond met grondwerk en wandelen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:58

Zou je je verhaal nog een keer willen typen maar dan met leestekens? :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:03

Het meisje is inmiddels al weg naar het buitenland? Zo niet, dan zou ik je door haar laten begeleiden.
Is er iemand anders die de pony ook wat kent en jou kan helpen?
Ik zou er sowieso voor zorgen dat er iemand bij is als jij rijd. Iemand die je wat tips kan geven en eventueel wat les.
Heb je ook een contactpersoon voor het geval er iets is? Ouders van het meisje bijv.?

Mocht de pony blijven bokken en steigeren zou ik toch even stoppen met rijden. Je wilt niet dat de pony na een half jaar kapot en incorrect gereden is. Geen verwijt naar jou, maar het zal het niveau van de pony geen goed doen als hij een half jaar gereden wordt terwijl hij dit gedrag blijft vertonen. Ik neem aan dat deze pony dit bokken en steigeren bij de eigenaar nooit deed? Dat het zadel, hoofdstel, bit e.d. helemaal in orde is en goed past?
Misschien kan je eens met de contactpersoon overleggen en is les nemen een optie?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:08

Een betere klik komt als de pony meer vertrouwen in je krijgt. Dat gaat bij de ene pony gemakkelijker als bij de andere. Ga zo vaak mogelijk heel even naar de pony toe, gewoon even een knuffel geven, of even poetsen. Als dat goed gaat, dan ga je stukjes wandelen, gewoon in de buurt, op een plek die de pony kent. Dat kunnen ook rondjes door de wei zijn. Als de eigenaar van de pony er ervaring mee heeft en je kan helpen, dan kan grondwerk ook goed helpen, maar dat moet je wel echt onder begeleiding doen.

Kijk ook of je tijdens het poetsen een plekje kunt vinden dat de pony echt heel fijn vind, zoals bij de schoft. Door daar flink te poetsen doe je de pony een plezier, en hierdoor ook weer meer vertrouwen in je krijgen.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:14

anous2002 schreef:
Hoi bokkers! /3

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar dat hoor ik dan wel. Ik heb een verzorgpony gekregen, omdat ik er één zocht en de eigenaar van de pony voor een halfjaar naar het buitenland moet van school. De pony kent haar baasje al sinds ze een jaarlinger was en zij was de enige die er op reed.
Als ik bijvoorbeeld aan het rijden ben en haar eigenaar kijkt, wordt de pony helemaal wild (ze gaat dan bokken en galopperen) als de eigenaar weggaat. Als ik haar alleen aan het poetsen ben, kijkt ze steeds om zich heen om te kijken of haar eigenaar al komt.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik een betere klik met haar krijgen?

Alvast bedankt! +:)+

Ik heb de tekst even iets leesbaarder gemaakt.
TS, als het meisje er nog is kan zij jou vast wel helpen met het rijden. Anders zou ik even kijken of er een instructrice is die je ermee kan helpen. Als het bokken en steigeren aanhoudt zou ik gewoon helemaal stoppen met rijden, en inderdaad de dingen doen die Angela hierboven noemt.

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:55

Misschien dat grondwerk helpt voor je gaat rijden? Gewoon lekker lang poetsen om een klik op te bouwen, dan wordt de pony ook weer rustiger.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:58

Dit zal een kwestie van wennen zijn. Gewoon heel veel oefenen, veel tijd doorbrengen bij de pony en niet gelijk teveel verwachten.

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:36

Heey, ik heb ongeveer hetzelfde. Mijn verzorgpony is 29 jaar, dat is natuurlijk wel een verschil -O-. Ik kan je vertellen hoe het bij mij gaat, misschien heb je daar wat aan.

Het begint al bij het uit de wei halen. Dit lukt me (nog) niet zonder snoepje en ik moet het halster achter mijn rug houden. In het begin doet hij meestal erg chagrijnig en werkt hij niet mee, maar na het borstelen gaat het beter. Bij het opzadelen is hij erg braaf maar zodra ik opstijg wordt hij wilder. Hij staat alleen maar in de wei en word niet vaak bereden, dus hij loopt stevig door en zodra hij de kans krijgt draaft hij weg. Ik zet hem meestal in een hoek van het weiland en laat hem net zolang stilstaan tot hij lik-kauwt of in ieder geval briest. Daarna stap ik weer rustig weg. Het is een ruin en hij wil nog steeds bewijzen dat hij een echte man is, dus hij haalt nog wel eens geintjes uit en als ik even niet oplet draait hij zich om en is hij weg :evaw: .

Ik denk dat je, zoals meer mensen zeiden, beter eerst grondwerk kan gaan doen om een betere band te krijgen. Als je gaat rijden en hij doet wild kan je net zolang stilstaan tot hij rustig is en daarna opnieuw proberen rustig te stappen. Dit is misschien saai en duurt lang maar het werkt wel!

Ik hoop dat je wat had aan mijn (te) lange bericht... Succes!

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:45

mmm... zoals al eerder wordt gezegt grondwerk,poetsen en je kan ook gewoon naar stal gaan om even een appeltje te geven of te wandelen :D

ik kende een shetje die dichtbij stond in een weilandje die ik soms een snoepje/appeltje/wortel gaf en na een tijdje ging ze hinniken toen ik er aankwam :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:54

Anous we gaan je topic verplaatsen naar young rider talk.

OPG → YRT