Halster voor de zoveelste keer gestolen?.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chachacha1

Halster voor de zoveelste keer gestolen?.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 18:57

Ik heb een beetje een raar verhaal, mijn paard staat in de zomer bijna elke dag en nacht buiten, nu staat ze in een weide waar al voor de zoveelste keer haar halster is meegenomen. In eerste instantie dacht ik dat ze misschien zelf haar halster afdeed maar aangezien ik het halster niet meer terug kan vinden en een tijd terug een doorgesneden stuk halster gevonden heb denk ik toch echt dat hier meer achter zit..
Haar halster is al ong zo'n 4 x weggehaald en ik vraag me echt af wat ik nu moet doen wat voor maatregelen kan ik nemen, hoe kan ik erachter komen wie dit misschien doet?

Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen :)

maj0

Re: Halster voor de zoveelste keer gestolen?.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:58

Geen halster omdoen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:59

Ze heeft gewoon haar halster om in de wei? Dan zou ik het halster afhalen, opbergen en meenemen als je haar van het land wil halen :j

Art_Ificious

camera (eventueel met nachtzicht) ophangen ergens?
sommige paarden moeten nu eenmaal een halster om. Net zoals de haflinger en fjord van mijn kennissen. Anders krijg je ze nooit gepakt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-05-15 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Ik zou niet altijd hetnhalster omlaten. Maar als ze dan echt niet ge vangen is misschien kijken voor een halsband?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:01

Ik ben toch al tegen halsters in de wei. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik heb het al drie keer meegemaakt dat een paard (van een ander) zichzelf heeft opgehangen aan een halster en dat niet overleefd heeft. Zou het halster dus gewoon aflaten. Jij hebt je halster nog, je paard loopt minder risico.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:04

TAO → PP

chachacha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:11

Jaa dan haal ik sws haar halster er nu iedere keer af bedankt voor de tip , maar toch zou ik graag weten wie dit toch steeds doet, ik vind t zo raar want heb in die wei nog 2 andere paarden staan en daarvan nemen ze geen halsters mee, en tenslotte wat moet iemand met een halster wat versleten is..

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:58

Dat je halsters versleten waren, doet natuurlijk niets af aan het feit dat iemand doodleuk uit jouw weide steelt. Vermoedelijk gebeurt dit zelfs direct vanaf het hoofd van het paard, want wie gaat wachten tot een halster los komt en het dán pas stelen?

Geen idee of het serieuze diefstal was of ongein, maar in beide gevallen snap ik dat je graag wilt weten wie dit doet. Een camera is een goede optie, maar misschien wat kostbaar. Het is daarbij maar de vraag wat de beeldkwaliteit uiteindelijk is en of je dief überhaupt wel herkenbaar in beeld komt. Misschien draagt diegene een capuchon, of herkent niemand in je omgeving de persoon op je beelden. Het is een vrij dure investering zonder garantie dat het je de informatie levert die je graag wilt hebben.

Het zou heel gaaf zijn om een GPS-trackertje op het eerstvolgende halster te bevestigen, maar ook dat zal een duur grapje zijn, en zelfs als het je naar je dief leidt, wat is dan de volgende stap? Maargoed, ze bestaan wel en zijn nog vrij klein ook, wilde het maar even melden.

Op heterdaad betrappen zou ideaal zijn. Het is gratis, maar dan wel weer tijdrovend. Zit er een bepaald patroon in de momenten waarop de vier halsters ineens waren verdwenen?

chachacha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:09

Nee, onregelmatig het ligt er ook echt aan in welke wei ze staat, ik heb namelijk 3 weides, en in maar 1 ervan gebeurt dit.

chachacha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:11

Ik ben ook gewoon erg bang dat het misschien wel iets met de paardenmishandelingen te maken heeft, ook al gaat het alleen maar om het wegnemen van een halster, ik vind het gewoon zo raar..

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:13

Hm.. Gebeurt het 's nachts of overdag?

chachacha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:16

Ik vermoed 's nachts anders zou ik het wel gemerkt hebben

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:12

Is dit niet toevallig iemand die het "zielig" vind dat ze een halster om heeft?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:19

Misschien is het iemand die denkt dat een halster omdoen op de wei gevaarlijk/zielig is en het daarom afdoet.

chachacha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 21:33

Daar zat ik ook aan te denken, maar dan als je dat zou doen dan zou je het dan ergens neerleggen of aan de eigemaars geven?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:37

Als 'iemand' het halster steeds afdoet kan het nooit een paard zijn dat moeilijk te vangen is. Inderdaad halster afdoen, probleem opgelost dan toch?

Eerlijk gezegd denk ik toch dat je een houdini hebt, bij ons op stal staat er ook één die alle halsters afkrijgt.

Ik heb ook wel eens een halster gevonden dat vrij recht afgeknapt is (schijnbaar was het daar zwakker). Halsters kunnen verborgen liggen onder het zand, ineens duiken ze dan weer op.

Het lijkt me stug dat er een dief rondloopt met een voorkeur voor halsters van één paard uit de groep.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:39

Heleennn schreef:
Misschien is het iemand die denkt dat een halster omdoen op de wei gevaarlijk/zielig is en het daarom afdoet.

Daar heeft die persoon dan ook nog eens gelijk in zielig niet maar wel (levens) gevaarlijk. Snap het echt niet dat mensen dit nog steeds doen gebeuren zoveel ongelukken mee.
Maar dan is dit niet echt de juiste manier om het kenbaar te maken briefje ophangen is dan stuk netter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:49

Mijn pony krijgt ook altijd het halster af en in hoog gras vond ik het halster niet altijd terug. Helaas ging zijn weidegenoot ook met halsters spelen die op de grond lagen dus ik vond ze ook niet altijd even mooi terug :+

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:51

Ik denk ook niet meteen aan een dief, omdat je een stuk halster hebt gevonden in je wei. Wat moet een dief met een kapot halster? En nog belangrijker, waarom een halster stuk snijden (tijdrovend en onhandig als het nog rond paardenhoofd zit) als je het ook gewoon open kan maken?

Ik denk eerder dat het door de paarden zelf gesloopt wordt. Ten eerste omdat altijd hetzelfde paard het halster verliest, en ten tweede omdat je dus een kapot stuk van een halster hebt gevonden.

En het kan prima dat je de halsters niet (meteen) terug vindt. Ik heb halsters na 3 maanden weer uit het niets zien opduiken in de weide :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:59

Het is wel verdacht vaak, maar het zou kunnen dat je paard het zelf presteert :P

Laatst waren we ook een halster van een pony kwijt geraakt in de buitenbak. Hele buitenbak doorgestruind met harken om het halster te zoeken, niks gevonden... Weken later dook het halster ineens weer op in de buitenbak, helemaal vies en modderig. Paard had 'em mooi verstopt :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 01:48

Ik heb er 1 gekend die het halster bijna dagelijks kwijtspeelde. :=
Deed 'ie ook gewoon zelf en het maakte niet uit hoe strak je het halster deed, hij kreeg hem hoe dan ook af.
Het ellendige was nog wel dat 'ie zich met halster al niet liet vangen, laat staan zonder. :+

chachacha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:31

Jaa ik de denk het ook wel dat ze het zelf doet alleen raar dat ze dat dan maar in een weide doet en niet in die andere 2.