Jazz verbeteren in conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denisejazz

Jazz verbeteren in conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:19

Na een tijdje twijfelen heb ik besloten om toch maar een topic over te maken.
Het is een topic over de (hopelijke) vooruitgang van Jazz

Even een snelle paspoort voor de mensen die haar niet kennen of van dit topic niks mee gekregen hebben.

Naam: Jazz
Ras: KWPN E-pony
Leeftijd: 24
Kleur: Bruin

Ik heb haar vanaf mei 2014 en heb haar dus ongeveer 1 jaar nu in bezit als verzorgpony

Jazz zit momenteel nog vol in de verharing, dus ze zit nog niet mooi in der zomervachtje.
Ook is ze wat aan de dunne/magere kant, ik ben er al mee bezig en ben er bewust van om haar dikker te laten worden door slobber te geven en binnenkort ook brokken voor oudere paarden. Ze is erg ingevallen in de winter.
Dit was ook het eerste seizoen in de winter dat ik haar had, dus ik wist als verzorgster ook niet wat me te wachten stond of dat ik moest doen aan het voer. In de winter had ze een 200 grams deken op, omdat ze de 400 grams had gesloopt en ik geen geld had voor een dikkere deken, daardoor heeft ze ook een dikkere vacht gekregen.

Jazz kan ik meer beschrijven als me eigen pony, alleen is ze op paspoort niet van mij.
Wanneer ik er niet ben word er niks mee gedaan, ze staat dan gewoon 24/7 op de wei met een groep paarden.

In het vorige topic gaven mensen aan dat ze misschien de ziekte Cushing had, en ik haar daar op moeten laten testen. Alleen de eigenaren willen daar niet aan mee betalen en denken doordat ze zo erg is afgevallen doordat ze oud is en willen eerst zien hoe ze opknapt de aankomende maanden.

Ik heb voor me zelf dus ook besloten om deze maand en de aankomende maand niet te rijden/longeren/springen of wat dan ook, wat te veel energie en kracht kost wanneer ze dat nog niet heeft.

In het vorige topic hebben sommige mensen me hatelijk afgekraakt dat ze broodmager was en dat ik triest bezig was.
Wat die mensen niet wisten dat ik alles voor dat beest over heb, ik koop van me eigen zak supplementen om haar beter te maken, zodat ze weer lekker gezond is.
Ook voor de duidelijkheid, het is me verzorgpony geen eigen paard. Dat wilt niet zeggen dat het prima is dat ze dun is, maar ik heb daar niet het gehele controle over omdat ik er niet iedere dag kan zijn vanwege school en stage.

Ik had mensen soort van gevraagd of ik een soort update topic zal aanmaken, zodat zei en ook ik de vooruitgang kan zien van Jazz de aankomende maanden. Hoe ze op het voer en op het rust houden reageert.

Dit is een foto van hoe Jazz er nu uit ziet.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus geen topic om nogmaals te zeggen dat ze broodmager is, dat doe je maar in het vorige topic want ik wil met dit topic bereiken dat mensen die me vanaf het andere topic me hebben willen helpen en me tips hebben willen geven. En graag willen zien hoe ze zich ontwikkeld deze weken.

Ik probeer om de week of vaker een foto te plaatsen hoe ze er op dat moment voor staat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:33

Ze is inderdaad mager. Wat krijgt ze per dag aan ruwvoer en wat voor soort? En krijgt ze dat onbeperkt? En wat krijgt ze dagelijks aan krachtvoer bij en wat precies?

Is haar gebit recentelijk nog nagekeken? Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Zijn de eigenaren eventueel bereid er een tandarts of dierenarts bij te halen of willen ze eigenlijk gewoon afwachten?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-05-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:35

Delphi schreef:
Ze is inderdaad mager. Wat krijgt ze per dag aan ruwvoer en wat voor soort? En wat krijgt ze dagelijks aan krachtvoer bij en wat precies?

Is haar gebit recentelijk nog nagekeken? Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Zijn de eigenaren eventueel bereid er een tandarts of dierenarts bij te halen of willen ze eigenlijk gewoon afwachten?

Ze krijgt aantal keren per dag ruwvoer in de wei, dat word verdeeld over plekken in de groep.
Krachtvoer krijgt ze alleen als ik er ben, omdat ik de enigste ben die dat aan het voert, momenteel krijgt ze 1x per dag slobber en binnenkort ook brokken voor oudere paarden.
Ik red het niet vanwege school en stage om 2 x daags te komen. In de vakantie kan ik dat wel altijd of een vrije dag.

De eigenaren willen vooral afwachten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:41

Lastig zeg. Ik begrijp dat jij erg beperkt bent qua tijd, maar ook door de eigenaren. Lief dat je je zo inzet voor haar en bereid bent van je eigen geld voer te kopen!
Je verzorgt haar sinds mei zeg je, was ze toen ook al aan de magere kant of is ze echt zo de winter uit gekomen?

Weet je of ze wel op tijd ontwormt is?

Als je er bent zou ik haar nog wat extra ruwvoer geven als dit mag. Het mooiste zou zijn dat ze dit onbeperkt kan eten. Krijgt ze binnen de groep wel goed de kans om te eten?
Gaat ze 's avonds op stal? Want dan zou je haar ook lekker wat extra ruwvoer bij kunnen geven.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:42

Delphi schreef:
Lastig zeg. Ik begrijp dat jij erg beperkt bent qua tijd, maar ook door de eigenaren.
Je verzorgt haar sinds mei zeg je, was ze toen ook al aan de magere kant of is ze echt zo de winter uit gekomen?

Weet je of ze wel op tijd ontwormt is?

Als je er bent zou ik haar nog wat extra ruwvoer geven als dit mag. Het mooiste zou zijn dat ze dit onbeperkt kan eten. Krijgt ze binnen de groep wel goed de kans om te eten?
Gaat ze 's avonds op stal? Want dan zou je haar ook lekker wat extra ruwvoer bij kunnen geven.

Ze was wel dun en weinig bespiering, ze is in de zomer er opgeknapt toen ik haar verzorgde heb daar ook foto's van. Weet niet of je ze wilt zien?

Ja ik weet niet hoeveel ruwvoer ik in 1x mag geven, ben bang dat ze dan darmklachten krijgt.
Nee ze staat s'avonds niet op stal, ik kan dat misschien wel vragen of dat eventueel mogelijk is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:47

Oei die is wel echt behoorlijk mager, misschien zie je het zelf niet meer omdat je haar zo vaak ziet, maar al haar bespiering is weg en de ribben steken zowat uit.

Ik snap niet zo goed waarom ze geen deken op heeft gehad van de winter (of wel?) want wintervacht produceren en zichzelf warm houden kost behoorlijk wat energie. Onbeperkt ruwvoer is minimaal wat ze nodig heeft en ik zou zelfs ook kuil gaan geven. Krachtvoer absoluut erbij, en dan niet af en toe maar flink opvoeren (wel geleidelijk!) Het liefst zou ik eerst een dierenarts haar na laten kijken. En wanneer is ze voor het laatst ontwormt, hoe is de ontlasting? Wat beweging is wel goed, maar rijden zeker niet nee!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:51

Al eerder gevraagd, maar hoe zit het met de ontworming?? ERG belangrijk!!

Als ze genoeg (=onbeperkt) ruwvoer krijgt, kun je eventueel wat pulp bij gaan geven? Goed laten weken en opbouwen in hoeveelheid..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:52

Had je niet gezegd dat ze op pension staat? Erg flauw dat ze haar daar geen krachtvoer willen geven...

Je zou kunnen kijken naar iets van Maisvlokken, daar schijnen ze snel van aan te komen. Correct me if I'm wrong.

Denisejazz

Re: Jazz verbeteren in conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:57

Ze is afgelopen winter ontwormt en ik denk bijna wel dat dat binnenkort weer gebeurt.
De ontlasting is verder prima had ik al naar gekeken toevallig vandaag wanneer ik haar uit de wei haalde en ze even moest poepen.

Ja ze staat op een soort pension het is meer een boerderij achtig iets geen luxe. Ik denk dat ik ga vragen of ze de aankomende tijd savonds op stal kan staan.
Jawel ze heeft een poos 400 grams deken op gehad die heeft toen gesloopt en ik had zelf een 200 grams deken gekocht in de herfst maar had geen geld om nog een nieuwe 400 grams deken te kopen dus ze liep de winter vooral met een 200 grams

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:00

Paard je moet zeker wat aankomen! Jammer dat de eigenaren willen afwachten en niet even een bloedje laten trekken want dan heb je toch meer duidelijkheid over de oorzaak.

Ga voorlopig inderdaad maar niet rijden maar lekker ee beetje wandelen en tutten. Geef haar in die tijd ook lekker wat hooi zodat ze rustig kan een zonder estoord te worden door de andere paarden uit de groep.

Als bijvoer zou ik denken aan Subli seniores priores (goed laten weken!) of Speedibeet (ook geweekt!) gemengd met slobber,, merriebrok of seniorenmuesli.

Hoe is haar gebit, kan ze nog wel goed kauwen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:01

En waarmee is ze ontwormt? 'Even' ontwormen is niet genoeg hoor, er zijn veel verschillende soorten wormen die dus ook met een andere soort ontworming moet worden aangepakt. Kun je niet tegen voeren!

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:07

fransje23 schreef:
Paard je moet zeker wat aankomen! Jammer dat de eigenaren willen afwachten en niet even een bloedje laten trekken want dan heb je toch meer duidelijkheid over de oorzaak.

Ga voorlopig inderdaad maar niet rijden maar lekker ee beetje wandelen en tutten. Geef haar in die tijd ook lekker wat hooi zodat ze rustig kan een zonder estoord te worden door de andere paarden uit de groep.

Als bijvoer zou ik denken aan Subli seniores priores (goed laten weken!) of Speedibeet (ook geweekt!) gemengd met slobber,, merriebrok of seniorenmuesli.

Hoe is haar gebit, kan ze nog wel goed kauwen?

Haar gebit is volgens mij prima, wanneer ze brokken eet maakt ze ook genoeg slijm aan, weet niet of dat een slecht teken is dacht altijd dat het een goed teken was.

Ik heb deze maande sowieso niet gereden, en dat ga ik ook niet doen en volgende week ook niet. Mijn plan is dus ook gewoon echt jazz op conditie te laten komen door goed de juiste voer geven en lekker tutten. Kijken of ze er deze maand van op knapt, is dat niet het geval dan speelt er sowieso mee.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:08

Ja, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van afgelopen zomer.

Ik vind inderdaad ook dat de bespiering helemaal weg is. Als eigenaar zou ik er voor kiezen dit paard eens goed door te laten lichten door de DA incl. een bloedtest. Maar ik zou dat nogal wat vinden voor jou als verzorgster. Het zijn de eigenaren die dat moeten doen. Hoe goed en lief ook bedoeld, er zijn voor jou ook grenzen.
Zelf voer en een deken aanschaffen vind ik al heel wat!

Krijg je een bepaald bedrag in ruil voor de zorg die je haar geeft? Misschien dat ze een bepaald bedrag per maand aan je zouden kunnen geven waarvan jij het voer koopt?

Ben je er wel eens bij als ze ruwvoer krijgen? Krijgt ze wel goed de kans om dit voldoende te eten? Voor dit paard zou ik het persoonlijk wel een goede optie vinden om haar 's nachts op stal te zetten met onbeperkt ruwvoer. Punt is alleen dat je daar wel de eigenaar voor zult moeten overtuigen.

Krachtvoer is belangrijk, maar onbeperkt kwalitatief goed ruwvoer zou ik ook erg belangrijk vinden. Staat ze op een arme wei of staat er best wat gras op?

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:15

Afbeelding

Dit is Jazz afgelopen zomer zoals je kunt zien prima in haar vachtje en conditie ik vermoed zelf dat ze in de winter te veel heeft moeten verbranden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:16

Ja dat is echt 100x beter :)
(baart me dan wel een beetje zorgen dat ze in korte tijd zó veel is afgevallen)

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:19

saskiakefie schreef:
Ja dat is echt 100x beter :)
(baart me dan wel een beetje zorgen dat ze in korte tijd zó veel is afgevallen)

Ja mij ook..

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:21

Je kan haar op cushing laten testen na de zomer,dacht september of oktober. Test is dan gratis (wordt dan vergoed door de fabrikant van de medicijnen.waar woon je,welke maat deken heeft ze? Misschien dat ik je wel kan helpen. Heb hier diverse oudjes staan. 200 grams deken is idd.niet voldoende in de winter. Zou er voor nu een equest pramox wormenkuur ingooien. Verder seniores priores 2 scheppen met 6 liter water minimaal 3 uur laten weken,en voldoende hooi geven. Voer hier met 4 grote paarden en 2 shets 100 kilo hooi per dag. Vitamine kuur kan ook geen kwaad. succes

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:29

Ohhh daar is ze prachtig!! Dat zou goed kunnen hoor dat de winter haar gewoon teveel energie gekost heeft. Daar kun je dan aankomend najaar/winter mooi op in spelen.

Hier komen mijn shetten ook moeilijk uit de wintervacht en vallen in de winter ook altijd wel wat af. Alleen moet ik hier juist mijn best doen om ze niet te dik te laten worden. Die kilootjes die ze afvallen zijn hier dan weer juist gewenst :)

Ik zou haar lekker vertroetelen, lekker borstelen en een klein rondje aan de hand wandelen. Ik weet niet hoe de wei nu is, maar misschien kun je haar aan de hand ergens anders wat laten grazen, mocht het gras erg kort zijn in haar wei.

Je doet hartstikke je best en meer kun je niet doen! Ik kan me voorstellen dat het best frustrerend moet zijn voor je. Maar als ze nu speciale seniorbrok krijgt en lekker slobber zal je vast binnenkort al wat verandering moeten merken.

Eventueel zou je haar nog een orale spuit vitamineboost kunnen geven. Dat geef ik de shetten hier altijd als ze hun wintervacht aan het verliezen zijn.

Wellicht is speedybeet nog iets om als ruwvoer naast je krachtvoer te geven. Heel erg belangrijk is wel dat je het goed weekt! Niet weken kan dodelijk zijn, dus mocht je dit aanschaffen dan moet je uitkijken dat onwetende mensen niet goedbedoeld dit paard een schep ongeweekte speedybeet geven.

http://www.pavospeedibeet.nl/wat+zeggen ... +van+renee

gleys0017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:34

drinkt ze ook wel genoeg, zou toch proberen of je ergens mais vandaan kan halen. boeren in de buurt die koeien hebben hebben altijd wel mais liggen. weet dat je er alles aan doet. is goed dat je slobber gehaald hebt. hopelijk komt ze dan ook wat beter door haar verharen heen. succes

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:44

Denisejazz schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is Jazz afgelopen zomer zoals je kunt zien prima in haar vachtje en conditie ik vermoed zelf dat ze in de winter te veel heeft moeten verbranden

het verschil is niet alleen vet en haren..

maar zo te zien is ze ook een hele hoop bespiering kwijtgeraakt..
dat is niet goed, vooral niet als ze ouder worden.

hoe beter ze in hun lijf blijven, hoe beter ze om kunnen gaan met de kwalen van het ouder worden.
vooral bijvoorbeeld het afvallen in de winter (een paard in een goede conditie, ongeacht de leeftijd, komt beter de winter door dan een paard in een matige of slechte conditie). het is overigens een natuurlijke cyclus dat een paard in de winter wat invalt (zelfs dat je de ribben kunt zien (alleen niet als hij topprestaties moet leveren natuurlijk), in de lente is dat op zijn hoogtepunt omdat ze dan ook verharen, gelukkig komt de bijvoeding in de vorm van jong gras dan ook weer boven de grond.. Zomers eten ze zich eigenlijk 'dik' om dan in het najaar al weer wat af te vallen omdat ze haren moeten aanmaken en in de winter interen omdat er geen gras voorhanden is.

als je paard geen hoge prestaties moet leveren, of een streng dieet moet volgen is het daarom verstandig om ze in de winter niet te proberen om volvet te houden, maar gewoon ongeveer hetzelfde doorvoeren voldoende ruwvoer en hooguit een klein beetje krachtvoer erbij..

neem aan dat dit paard geen topprestaties moet leveren en begrijp dat hij mogelijk wat mankeert.. dat opgeteld bij de tijd van het jaar vind ik niet dat deze pony/dit paardje broodmager is.. Ja magertjes, hij had ietsjes beter door de winter geholpen moeten worden..

maar nog steeds, beter ietsjes te mager aan het begin van het rijke zomerseizoen, dan te zwaar.. en beter iets onder gewicht dan precies op gewicht (want dan zitten ze ruim over als ze lekker op het land staan de hele zomer).

Dat gezegd hebbende, er is wel iets meer aan de hand dan puur de winter achter de rug.. want hij/zij lijkt behoorlijk wat bespiering te hebben verloren naast vet.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:49

Even mijn complimenten hoe je van houding bent verandert ts!!! Heel veel succes met dit projectje

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:52

Een tip van onze dierenarts om onze oudere merrie beter door de winter te helpen is om olie door de slobber te mengen.
Gewoon zonnebloemolie is prima hoeft niet duur te zijn.
Is een prima dikmaker en we mochten beginnen met dagelijks 50 ml en dit opbouwen naar 200 ml. Elke week 50 erbij zeg maar.

Misschien een tip om haar wat aan te laten komen en zo de winter beter door te komen?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:04

Ik ben een meelezer van het vorige topic. (Ik schrok maar zag dat er al flink gereageerd was)

Top dat je aan de slag gaat met haar!
Het is niet mogelijk om de cushingtest zelf te betalen? (Weet dat het een hoop geld is, maar dan weet je of Jazz het heeft of niet). Eventueel ook voorleggen aan de veearts hoe correct bij te voeren?

Anyway! Ga zo door :) :j

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 00:12

Bedankt voor de reacties, door jullie hulp komen ik en jazz er wel!

Is het behulpzamer om zonnebloem olie (hoeveel ml?) door de slobber heen te doen. En hoeveel scheppen slobber raden jullie aan om te geven?
Binnenkort krijg ik senioren brokken van de eigenaar als het goed is. Dan kan ik dat erbij geven.

Is het dan mogelijk dat ik haar bijvoorbeeld voor het wandelen senioren brok te geven en na het wandelen voordat ze terug de wei in gaat slobber te geven? Of is dat te veel op 1 middag (ben er altijd in de middag)

Ook ga ik vragen woensdag of donderdag of ik haar voorlopig deze maand op stal mag zetten savonds. Gewoon zodat ze meer rust heeft en waarschijnlijk dan ook meer ruw en kracht voer krijgt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:25

is er geen gras op het land dan?
tenzij ze hoefbevangen is of dat het land kaal is..
kan ruwvoer niet op tegen gewoon lekker gras eten
en als ze rustig kan bewegen en wat grazen dan is het land ook beter dan de stal natuurlijk.

ik zou haar niet op boxrust zetten (ook niet s avonds) als dat niet door de DA aanbevolen wordt.