Veulentje slaat als ze haar zin niet krijgt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

littled28

Veulentje slaat als ze haar zin niet krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:11

Hey,

Ik heb ondertussen al een tijdje een paint veulentje. Ik heb haar op haar 3maanden gekocht en nu is ze 10 maanden oud. Ze was altijd heel rustig en verdraagzaam ondanks haar moeilijke start: haar mama is gestorven 3 dagen na de geboorte. Ze is een tijdje opgevoed geweest door een pleegmoeder maar moest dus op 3maanden al weg. Nu staat ze al enkele maanden bij mijn brave merrie die haar als haar eigen veulen ziet. Ondanks dat het altijd een enorm braaf veulentje is geweest is het toch ook een behoorlijk karaktertje. Ze kan er namelijk niet mee omgaan als ze haar zin niet krijgt. Tot nu toe heb ik dit altijd kunnen corrigeren: het bijten heb ik haar mooi kunnen afleren door in haar nek of kont te knijpen zoals merries doen (bijten). Ook het omverlopen heb ik min of meer kunnen afleren door haar steeds achteruit te zetten. Maar nu krijgt ze steeds meer energie en dus vooral aanvalsneigingen. Als ik of mijn papa haar tegenhoud aan het halstertje begint ze hier nu dus soms kwaad op te reageren terwijl ze dit altijd perfect kon. Ook begint ze mijn kleine zusje van 7 aan te vallen als die nog maar gewoon in de piste staat. Tegen mij is ze meestal heel lief maar tegen mijn klein zusje niet. Ze durft zo opeens op der af te stormen en aan te vallen: oren plat in de nek, stampen ... . Nu begint ze ook steeds meer zuur naar iedereen te kijken en met haar oren in haar nek, zwaaiend met haar hoofd naar je toe te komen. Als ze dan haar zin niet krijgt of je duwt haar weg omdat ze je probeert omver te lopen begint ze met haar kont naar ons te draaien en dus de laatste tijd gericht te trappen. Tot nu toe heeft ze nog niemand geraakt maar het moet maar eens fout gaan... Haar laten doen heeft geen zin aangezien wij vaak bij hun zijn en ik dus ook veel in het bijzijn van haar werk. Hoe kan ik dat trappen, dominant gedrag corrigeren? Ik weet dat dit normaal is voor veulens maar het moet ook veilig afgeleerd geraken
Alvast bedankt!

Calanddra

Re: Veulentje slaat als ze haar zin niet krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:13

Eerste vraag die in me op kwam, staat ze ook met leeftijdsgenootjes?

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:15

Nee jammer genoeg hebben we hier niet de mogelijkheid voor. Ze staat bij mijn merrie zodat ze met 2staan en niet alleen. Wel komen er regelmatig leeftijdsgenootjes een dagje spelen en dan isnze altijd heel lief

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:17

Ik denk dat hier al een groot probleem is, een veulen hoort continu een leeftijdsgenootje te hebben waarmee deze kan spelen en ze haar energie kwijt kan.

Het beste is nog een kudde, met zowel oudere dieren en jonge dieren.

Indien je dit haar niet kan bieden zou ik een ander plekje zoeken. Haar dichtbij hebben is fijn, maar zo zal ze geen goed opgevoed en evenwichtig paard worden. Andere paarden zijn nog altijd de beste opvoeders :)

Zet de merrie haar ook weleens op haar plaats?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:19

Jonge paarden moet opgevoed worden in een kudde en niet door mensen. Als jij een brave merrie hebt, zal die haar dus blijkbaar niet altijd op haar plek zetten. Flessenveulens zijn bijv ook vaak lastiger omdat die Moeders opvoeding gemist hebben. Jonge paarden moet kunnen ravotten met leeftijdsgenootjes en opgevoed worden door hoger in rang staande dieren. Beter breng je haar dus naar een opfok. Ze heeft was teveel energie en is daarom lastig naar jullie.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:20

Hoe vaak doen jullie ook wat met haar? Vergeet ook niet dat veulens maar een zeer korte concentratiespan hebben. Bij mijn dame van bijna 10 maanden ben ik niet langer dan 15 min 'bezig' (poetsen, wandelen) en maar 1/2x in de week. Meer is niet nodig :) minder zou ook prims zijn. Ze moeten vooral lekker paard zijn :)
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 18-05-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:20

start misschien eens wat leiderschap en grondwerk. Leer haar vast wennen aan wijken voor druk en corrigeer haar streng en consequent. Dit is gebrek aan respect naar jou als leider maar ook andere mensen als leider. In een stabiele paardenkudde zou dit gedrag door de dominante merrie's de kop worden in gedrukt. dit moet je een beetje zien na te bootsen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:22

Maar zonder paardenopvoeding heeft een mensenopvoeding geen nut :)

tamary

Opfok incl. volwassen/oudere paarden, want mama is altijd te vergevingsgezind naar haar veulen. Pas als ze van andere paarden nee heeft geleerd, kan je haar daar als mens op aanspreken.

Nicolle89

helemaal mee eens Calanddra!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:34

Mijn jaarling die even oud is staat nu met haar moeder en een Tinkerruin, moeder is opnieuw drachtig. Beide paarden zijn goed consequent tegen haar, en ze is respectvol naar beide dieren. Echter vertoont zij dit gedrag naar mij toe ook. Dit is echt karakter, ik wil een wat pittiger paardje fokken, nou dat is me gelukt :Y) Ze is alleen een beetje verwend, echt mijn poppetje. Als ik consequent ben en grenzen aangeef is er niks aan de hand. Als ze het eens ergens niet mee eens is en dr eigen zin denkt door te drijven krijgt ze toch keihard van mij op dr sodemieter. Meestal heb ik wel een halstertouw bij me die uitermate geschikt is om haar een pets op dr reet te verkopen. Ook mag zij beslist niet bij me komen als ze dr oren plat heeft, dan stuur ik haar resoluut weg. De aanpak heb ik al van jongs af aan en werkt ook erg goed. Ze is echt een dikke boef, maar ik voel me ten alle tijden veilig bij haar, en zoals vanavond; als ze zich ertussen denkt te wurmen als ik met moeders sta te kroelen kan ik haar gewoon weg duwen en gaat ze elders staan wachten tot het haar beurt is. Tevens doen we geregeld wat simpel grondwerk of spelen we samen waarin mijn verhouding als leider maar ook vriend duidelijk wordt.

Een kind van 7 zal wellicht ontzag voor haar hebben en dus onderdanig overkomen waar dit jonge paardje gebruik van maakt; gewoon niet meer in haar buurt laten tot het gedrag verbetert is!

Ik ben overigens zeker van mening dat zon jong dier sociaal gehouden moet worden om een volledige opvoeding te krijgen, maar dat de oplossing hier is een leeftijdsgenootje erbij, dat zeker niet. Meerdere leeftijdsgenootjes samen is leuk, zeker als er ook meerdere opvoeders bij lopen, maar niet noodzakelijk. Ik heb eens eerder een veulen met soortgelijk karakter in een soortgelijke situatie groot gebracht, en dat is toch echt een vriendelijk en voorzichtig paardje geworden als het om mensen gaat.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:43

Breng haar inderdaad naar een opfok met een kudde met diversiteit. Ruinen, merries, veukens en oudere paarden. Ze heeft een te korte tijd met een moeder doorgebracht om goed opgevoed te worden. Bovendien hebben ze leeftijdsgenoten nodig en dominantere kuddegenoten die haar kunnen leren wat haar plaats is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:47

Je kan niet met een paard gaan grondwerken als die de taal niet spreekt en dus niet heeft geleerd. Jonge paarden moeten in een goede groep jonge paarden en wat oudere opvoeders. Dit wordt van kwaad tot erger. feit dat je hier deze vraag moet stellen, zegt eigenlijk al genoeg. Buiten dat; een paard doet niet iets stouts omdat ie zn zin niet krijgt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:55

Ik ga mee met het commentaar hier boven. Ik zou opzoek gaan naar een kudde voor haar of een opfok stal. Grondwerk is inderdaad geen optie voor een paard die de taal niet kent.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:59

Mee eens met hier boven opfok

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:02

De taal niet spreekt? Het is echt een kwestie van goed gedrag belonen (met rust, eventueel een kroel) en slecht gedrag negeren of afstraffen. Veel meer is de paardentaal niet. Dat kent ieder paard vanuit instinct. En zoniet, dan heeft deze nog 3 maanden lang bij een pleegmoeder gelopen en daarna ook bij een ander paard gestaan.

Enne, paardentaal, gaan jullie tijdens grondwerk dan ook met oren plat in de nek en ontblote tanden op het dier af als het brutaal is? En bij goed gedrag lekker kroelen met die tanden in de vacht. Nee hoor, zelfs de hengst die na het afspenen altijd alleen heeft gestaan snapte het grondwerk prima.

Opfok is zeker een goede tip, let bij jouw keuze wel op dat je bij voorkeur een opfok kiest waar je het paard wel uit de kudde mag halen. Heb er hier eens een gehad die 3 jaar lang feest had gevierd met zijn paardenvrienden, maar toen hij 3,5 was kon hij niet vast staan, geen voetjes geven, borstels waren eng, laat staan een waterslang. Dat leer ik toch liever aan een jong dier dan aan een volwassen paard wat zo sterk en zelfverzekerd is dat hij alles sloopt wat los en vast zit in zo'n situatie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:14

Caily, dat is voor de meeste mensen echt te moeilijk. Je moet veel ervaring hebben om op het juiste moment het goede te doen. Een paard dat al wat ''geleerd'' heeft, is al moeilijk zat, maar vaak iets vergevingsgezinder.

Luister ook naar de situatie. Veulen heeft al geen stabiele basis en dat gaat nu al mis.

Wij doen inprent training als een veulen nog bij de moeder loopt. Daarna af en toe pakken en met iets nieuws laten kennismaken. Opgebouwd vanuit de basis.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:24

Ja, daar heb je gelijk in, het gaat nu al mis. Vraag is of opfok dan niet uitstel van executie is. Een driejarige opvoeden is ook niet bepaald piece of cake, ik weet niet wat ik liever doe, een omdeugende jaarling of een groener-dan-groene driejarige, denk ik deze situatie het beste is om aan beide je niet te wagen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:43

Eerlijk? Zie ik fok en jonge paarden liever helemaal niet in onervaren handen, maar ja.......Er is zoveel leuks te koop wat al braaf opgevoed en gereden is, waar je jaren plezier mee kunt beleven.
Paarden waarbij het jong mis gaat, komen vaak helemaal niet zo goed terecht en moeten mazzel hebben dat ze in goede handen terecht komen.

Als je een goede basis weet te leggen kun je prima met een 3jr werken. Maar mensen moeten weten wanneer genoeg, genoeg is. Ik weet mensen die een jaarling meteen een uur vast willen laten staan om te vlechten en te poetsen etc. Als het dan beweegt wordt er geschreeuwd en gedaan......Waar ze dus eigenlijk een super braaf paardje hebben die het allemaal maar pikt.

In deze situatie gaat het nu al mis en kun je kijken of er winst te behalen is bij opfok. Paardje zal het even flink moeilijk hebben. Wat je kan doen is in de opfok van een afstand bestuderen hoe het gaat en daarvan leren. Kort pakken, korte sessies met oefenen wat je wil en verder met rust laten. Nu krijgt dit paardje geen enkele correcte correctie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:53

Superpony, je hebt gelijk, maar noet iedereen is ervaren geboren en iedereen moet het leren..

Zo ook ik, ik heb mijn veulen er dit jaar bij gekregen.. Wist niet dat t in mijn merrie zat.. :p

Maar ik zie iedereen vanalles roepen, maar ik lees nergens dat TS eens goed kwaad wordt en t veulen eens goed op zijn plek zet..

Dan krijgt het maar eens een goede mep of schop.. Dan kom je misschien wel een stuk beter door..

Opfok ben ik zelf geen fan van.. Een kind kan geen kind opvoeden.. Een gemengde kudde daarintegen wel..

Zo groeit mijn veulen op in mijn eogen kleine kudde.. Bestaande uit har driejarige moeder.. Haar tweejarige "oom" en haar achtjarige "oom"..

Deze dame is nu twee maanden oud en heeft vanaf dag 1 respect voor de mens bijgebracht gekregen..

Maar ook zij probeerde vorige week naast me omhoog te komen toen we moesten wachten om iemand te laten passeren.. Denk maar niet dat ik dat heel zachtjes corrigeer.. Ik vind dit iets gevaarlijks en druk dat dan ook meteen de kop in..

(al is t wel mijn prinsesje en is t moeilijk om niet te verdrinken in doe helderblauwe ogen van haar.. :p)

Maar ik zou zeer zeker noet bang zijn om haar eens goed aan te pakken..

Bijten, stampen, aanvallen.. Issoe nou helemaal besodemieterd??!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:58

Diertje moet naar een opfokstal/plaats. Leeftijdsgenoten zijn heel belangrijk in op deze leeftijd en daar zijn mensen met zeer veel ervaring op het gebied van jonge paarden.

En je kan er rustig een paar keer in de week 10 minuten mee tutten. Maar langer is echt te veel op deze leeftijd.
En al helemaal niet serieus mee aan het werk(vanaf de grond)
Een kleuter kan ook niet een uur op een stoel zitten en een 10 maanden oud paard kan niet een uur opletten.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:01

Hoeveel komen de paarden buiten ts?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:31

Ik weet niet of dit gedrag verbeterd als ze een kudde ingaat. Ik denk dat het daar al te laat voor is. Ze doet dit immers naar mensen toe. Als ze door paarden gecorrigeerd wordt zal ze het bij mensen toch weer proberen. Ze zal namelijk inzien dat ze bij het bij paarden niet kan doen en bij mensen wel.
Het is jammer dat je het zover hebt laten komen, dit is nu wel lastiger af te leren. Je had vanaf het eerste moment op het juiste moment steviger moeten corrigeren zodat het meteen duidelijk was wat de grens is. Die grens daar is ze nu overheen. Ik zou sowieso je zusje niet in de piste laten, veel te gevaarlijk!
Je moet echt duidelijker naar d'r zijn. Misschien is het beter om er iemand bij te halen die weet hoe hiermee om te gaan en jullie uit kan leggen hoe hiermee om te gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:59

Nine1987, ik vind opfok met alleen veulens of jaarlingen en 2 jarigen bij elkaar ook slecht. De ideale opfok heeft zoals ik beschreef een goede groep met ''opvoeders''.

1 merrie met veulen of 2 merries met veulens bijv is echt weinig. Een veulen kan niet met zn moeder spelen, dus komt daar al iets tekort. Met een mens mogen en kunnen ze ook niet spelen.
Hoe een veulen dan toch iets wil, gaat de mens dat corrigeren. De 1 goed, de ander verkeerd.

In een ideale kudde staan merries met veulens en evt oudere paarden bij elkaar op een groot stuk. Liefst niet alleen gras, maar ook verschillende ondergronden.
Veulens gaan steeds meer naar elkaar toe en de merries houden het in de gaten. Die laten ze steeds meer van zich af gaan. Ook letten ze op elkaars kinderen.

Tijdens het afspenen is er al een natuurlijke scheiding opgebouwd, waar de laatste stap niet heel stressvol gaat. Tijdens die periode kun je natuurlijk oefenen in korte sessies met halstertje, meelopen, hoefjes optillen, borstelen, afspuiten, vast staan, trailer, verkeer. Maar niet te lang en teveel.

Wat ik doorgaans zie is mensen met 1 of 2 merries en veulens. Veel op stal en heel veel in handen. Later hoor je mensen van alles beweren over het veulen. Hij is brutaal, lastig, pest zn moeder etc.

Onze veulens die wij hebben gehad kon je na de opfok zo pakken en mee verder werken. De basis van halstertje om, hoefjes optillen etc is bevestigd en ben je niet zomaar kwijt.

Communiceren tussen paarden gaat duidelijk en soms hard. Dat kunnen wij amper nabootsen. Als een paard dit heeft geleerd in een goede kudde kunnen we wel iets overnemen daarvan. Heeft een paard dat niet geleerd, zal je heel sterk in je schoenen moeten staan en echt weten wat je doet. Als bijv 2 veulens stoeien leren ze daarvan. Wij kunnen niet met ze stoeien, dus je wil ze toch duidelijk maken dat je de leider bent. Dat moeten ze wel begrijpen. Begrijpen ze dat niet, moet je toch echt weten wat je doet om ze dat netjes uit te leggen. Willekeurig een keer een mep verkopen, omdat ze in de natuur ook hard zijn is niet de manier. Op het moment dat het veulen met jou wil stoeien, moet je je afvragen waarom hij/zij dat wil.

En zo kun je natuurlijk wel doorgaan. Goede opfok in Nederland is moeilijk te vinden, Vooral omdat de meesten alleen leeftijdsgenootjes bij elkaar zetten en de paarden op vierkanten weides lopen.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:08

TS waar staat je veulen? Misschien dat iemand hier je kan helpen met een opfok.