Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evania6wendy

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:17

Halloo *\o/*

Ik rijd bitloos met Juriën een wat bredere kwpn. Hij is een dressuur pony van 21jaar oud(gepesoneerd) Hij heeft al tijd met bit gereden, hij was erg hard in het bit dus besloot ik te kijken of ie bitloos leuk vind :j

Wat een fijne ervaring is dat! Veel ontspanender.. Hij houdt zijn hoofd soms nog wel omhoog maar hij laat hem veel vaker mooi naar beneden! Ik rijd nog wel met het bit! En ik merk dan dat ie ik dan meer gevoel in z'n mond heb omdat ie altijd tegen heeft gewerkt met bit!

Dat was even mijn verhaaltje! Z
Wat is jullie ervaring met bitloos rijden +:)+
Ik ga het zeker vaker doen en oefenen met hem! Binnen kort ook weer eens springen maar dan bitloos!

Ps: Niet denken dat ik Mijn paard dood rijd ofz omdat ie al 21 is! Ik spring bijna nooit met hem en we rijden ook niet heel vaak

soof14

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:23

Mijn pony is bitloos prima te rijden alleen op buitenrit doe ik dit niet heb toch het idee dat ik minder te zeggen heb heb nogal een puberpaardje afentoe :p en voel ik me nog wat onzeker bitloos het is wel mijn doel om alles bitloos te doen maar dat komt nog wel !
Super leuk dat je nog nieuwe dingen met je paardje uitprobeert ! En 21 is echt nog nier super oud hoor ! Gewoon genieten van je paard zolang je nog kan:)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:35

Eigenlijk alleen maar goede. Mijn eigen paard heb ik bitloos herleerd, en bij enkele andere paarden waar weinig mee aan viel te vangen volgens de eigenaar was bitloos ook een groot deel van de oplossing. Ik ben een grote voorstander van bitloos.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:40

Mijn paardje rijd ik soms bitloos, gewoon als ik geen zin heb om een hoofdstel te gaan halen:p

iklammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:42

Toen ik nog op maat was voor mijn vp reed ik eerst met gebroken bit, maar toen las ik ergens dat dat slecht is. Daarna reed ik zonder bit, maar ging ze steeds grazen. Nu we uit gegroeid zijn laten we kleintjes rijden, zonder bit, over de stenen! Dus ik zou zeggen, Weg Met Die Bit :D

21 is nog niet super oud! (ken er 1 van 30 ;) ) Zoals Soof14 zei: Geniet van je paard zoalng het kan :*

veel plezier!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 02:05

Goed om je verder te verdiepen hierin.
Je paard gaat kunnen controleren is belangrijk, maar heeft niet met het bit te maken. Ik heb niet eens een bit voor mijn pony. ;)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:23

Ik rijd zelf bitloos met mijn ijslander.
Ben ook van mening dat je stuurt en remt met je zit en niet met een bit.

En omdat ik bitloosrijden graag wil promoten en ook mensen wil helpen die wel graag bitloos zouden willen rijden maar daar graag begeleiding en advies bij willen ben ik ook een bitloos uitprobeer service gestart. En tijdens mijn lessen geef ik de mogelijkheid om een bitloos hoofdstel uit te proberen.

Het belangrijkste in paardvriendelijkheid is m.i. de hand/zit van de ruiter. Een ruiter die geen onafhankelijk zit heeft kan ook geen stille hand hebben. Maar dan nog zie ik persoonlijk bij een stille hand nog liever een bitloos hoofdstel.

love_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:57

ik rijd ook bitloos op mijn pony van 4 hij is onder het zadel
veel minder gestrest zonder bit dan met, dus ik ben ook voorstander van bitloos rijden. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:14

VNA >>> YRT

Mandareina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:34

zelf rijd ik ook bitloos op mijn verzorgpaard ze reageert ook veel rustiger dan met bit en ze doet het erg goed! dus... nog een voorstander hier! *\o/* *\%/*