mijn houding is bagger, ik steek mijn benen voouit (mijn paard is zo breed dat mijn heupen de breedte niet zo goed aankunnen, ik heb al een ander zadel dus het is al beter, maar fysiek is het erg moeilijk, zoniet onmogelijk, om mijn benen correct onder mij te houden en tenen naar binnen te draaien.)
Daarnaast vallen mijn schouders vooruit, en ben ik bang dat mijn paard haar hoofd er af valt.
Nitsa is een 6 jarig belgisch trekpaard. Rustig ingereden op haar drie, en twee jaar hééél rustig aan bereden (wat buitenritjes, rustig dressuurwerk, max eens per week). De winter voor ze 5 werd heeft ze 4 maand niet gewerkt ivm terugkerende hoefzweer. De zomer waar ze 5 was heft ze meer in het werk gestaan, om afgelopen winter amper te werken ivm weer en geen piste. Nu hebben we wel een piste, dus het wordt tijd om ze in het werk te zetten. Ze heeft erg veel moeite met de galop,zowel aanspringen als de galop volhouden, momenteel doen we dus veel drafwerk, overgangen en zijgangen.
Op eerste plaats staat nog gehoorzaamheid, reageren op been en ontspanning.
Reden om mee te doen was de werkwilligheid van mijn paard, ofwel is ze behoorlijk lui, en moet ze bij alles wat ik vraag eerst eens duidelijk laten weten dat ze geen zin heeft (schudden met hoofd, slaan achter been, aan been aanhangen, andere dingen verzinnen). Ofwel denkt ze dat ze een hertje is en loopt ook zo rond te huppelen, maar vergeet ze dat ik ook nog ergens mee lift.
Blijkt ook dat ik niet consequent genoeg ben, en de neiging heb om te weinig te vragen, te vlug toe te geven, en als ik een goede reactie krijg gooi ik letterlijk alles weg. Waardoor paard ook niet de nodige steun vind en onstabiel gaat lopen en gaat hoofdschudden. (of ze op druk nageeft en daarna direct zelf al eist dat ik los laat., waardoor ik weer mijn zit verlies, nog baggerder ga zitten (ze beweegt ook héél erg groot) en uit gemak dan maar weer alles losgooi...
Ze had deze keer wel een goede meewerkdag, en heeft wel bewezen dat ook trekpaarden kunnen showen

Halthouden

dit doet ze het liefst, duiken en achter de teugel kruipen

en dit wordt al beter:

omvallen doet ze ook graag

en om af te sluiten wel een héél eng zeil

bedankt voor het kijken!