Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_animals

Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:27

Hallo iedereen

Zoals jullie mischien al weten wil ik heel graag een paard helpen en hem een goed thuis bieden :) nu heb ik een prachtig paard (eigelijk grote E pony want hij is 154 cm) gevonden waarvan de eigenaar zeg dat die in goede gezondheid is en ik zou een keer mogen gaan kijken, ze doet hem weg omdat ze er geen tijd meer voor heeft en het financieel niet meer kan betalen.
Het is een heel lief paard en je kan nog licht dressuur en recreatief met hem rijden maar het is een tijdje geleden dus moet hij een beetje opnieuw ingereden worden maar dat is allemaal nog niet zoon ramp alleen waar ik mee zit is dat hij al behoorlijk oud is 22 :=
Wat denken jullie en zijn er mensen die ook een ouder paard hebben

Kiekeboefje

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:30

Moeilijk hoor.. zelf zou ik dit nooit doen. Maar als hij nog hartstikke gezond is waarom niet?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:36

Donja16 schreef:
Moeilijk hoor.. zelf zou ik dit nooit doen. Maar als hij nog hartstikke gezond is waarom niet?

Daarzit ik ook mee 22 is al oud maar ja anders ga hij naar de slager en dat vind ik ook een beetje cruel als hij veder nog gezond is ,ze had me een video opgestuurd en hij galoperde lekker naar haar toe voor eten dus zag er aardig gezond uit :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:38

Ik zou het overwegen..Wees je wel bewust van het feit dat een ouder paardje misschien wat extra verzorging nodig gaat hebben,verdiep je er een beetje in..

Succes!

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:41

Als ik ervoor ga ga ik me er zeker inverdiepen als ik ergens aan begin wil ik het perfect doen anders begin ik er niet aan :) daarom ook dit topic niet alleen voor wat jullie erover denken maar ook voor tips en ervaringen ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:49

Pfoeh... ik zou dit zelf ook niet snel doen, tenzij ik het paard al langer ken. Als je nog veel wil gaan rijden, zou ik daar niet met een 22-jarige nog aan beginnen. Aan de andere kant, als jij het gewoon een leuk paard vindt en hem op deze manier kan helpen, waarom niet? Bedenk je dan wel dat het zomaar kan dat je niet meer kunt rijden en wees dan ook eerlijk tegenover je paard, houd zijn grenzen goed in de gaten. Laat er ook een DA naar kijken. :j

Edit: dat soort risico's loop je natuurlijk met ieder paard. Met een ouder dier is de kans alleen groter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:50

Mijn 1e paard was veel ouder dan 22...dat wist ik en ik kon hem al een tijd.Er is niets mis met een ouder paard als je rustig wilt tuttelen.Beetje recreatief rijden...

Houd wel in je achterhoofd dat de tijd die je samen nog hebt een stuk korter kunnen zijn dan wanneer je een jong paard zou hebben.
Medische zorg kan er ook wat meer om de hoek komen kijken maar dat hoeft natuurlijk niet.

Als het een leuk dier is en je hebt geen wedstrijd-ambities of ritten maken van dagen achter elkaar...waarom niet.Je kunt enorm plezier hebben met elkaar.
Houd alleen wel de prijs in de gaten,die kosten zouden minimaal moeten zijn...gratis of slachtwaarde.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn oude paard,hij is mijn vriend en leermeester geweest.Ik zou het zo weer doen :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:51

Ik denk dat de grootste hamvraag is: wat wil je met je eigen paardje?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:54

Ik zou met het paard buitenritten gaan maken zou dit mogelijk zijn ?
En strandritjes?
Ik neem het paard gratis over en waarschijnlijk krijg ik er zijn toebehoren ook nog bij

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:59

Ligt aan de conditie van het paard,als ze in goede gezondheid is en de conditie kan worden opgebouwd...waarom niet.

Ik maakte nog regelmatig buitenritjes met mijn toen 40-jarige paard.Alles in zijn tempo ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:03

Behoorlijk oud? 22? Hij kan nog jaren mee! Ik heb mijn laatste rijpaard ook op 21 jarige leeftijd gekregen en daar was niks van te merken. Heb nog nooit zo'n goed dier gehad. :))

Wat mij betreft dus ook echt geen belemmering.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:08

Heel eerlijk, ik zou het zelf niet doen, ook niet als recreatief paard. Heel Nederland staat vol met (goedkope) paarden die hun leeftijd meer mee hebben.

Met een oudje moet je rekening houden met een hoop extra kosten, al dan niet in de toekomst. Cushing (dure medicatie), dure tandzorg, dure supplementen of ruwvoervervangers als het eten niet meer zo goed gaat. Nee ik zou er niet vrijwillig voor kiezen (als ik zie wat mijn 20 jarige pony allemaal kost).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:10

Focussed schreef:
Heel eerlijk, ik zou het zelf niet doen, ook niet als recreatief paard. Heel Nederland staat vol met (goedkope) paarden die hun leeftijd meer mee hebben.

Met een oudje moet je rekening houden met een hoop extra kosten, al dan niet in de toekomst. Cushing (dure medicatie), dure tandzorg, dure supplementen of ruwvoervervangers als het eten niet meer zo goed gaat. Nee ik zou er niet vrijwillig voor kiezen (als ik zie wat mijn 20 jarige pony allemaal kost).

Nooit last van gehad, hij is aan zijn einde gekomen door een dom ongeluk in de wei.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:12

En mijn oma van 80 die al 60 jaar rookt en nog geen longkanker heeft, is ook geen garantie voor de rest van de bevolking :)

Onderzoek heeft allang uitgewezen dat 1 op de 3 paarden boven de 15 jaar oud Cushing krijgt. Dan zit je al meteen met een flinke kostenpost (medicatie, voer, supplementen etc.). Dan moeten ze nog geen andere problemen krijgen (tandproblemen of diastema's, slechtere hoeven etc.).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:15

Mijn oudje had nergens last van,1x ontsteking in zijn voorknieën gehad.Hij kreeg alleen wat extra muesli om op gewicht te blijven maar een gemiddeld sportpaard eet meer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:17

Ik heb hier op bokt ook laatst een leuke advertentie gezien waar alles klopte behalve de leeftijd, ook 22. Maar ik ben toch verder gaan zoeken, 18 was acceptabel maar 22 vind ik echt te oud.

Ik persoonlijk zou het dus niet doen :D

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:21

Ik heb een paard van 21 (inmiddels 22) jaar overgenomen maar haar reed ik al langer. Ik zou het niet met een willekeurig ander paard gedaan hebben maar zij betekent zo veel voor mij dat ik het het waard vind! :-)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:22

Ik dacht altijd: wat maakt leeftijd nou weer uit?????? Maar nu Eclair binnenkort 23 wordt en ik zie hoe snel hij ondanks de top verzorging achteruit gaat, weet ik niet of ik er aan zou beginnen.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 19:23

Gemengde reactie's de 1 zweer bij een oud paard de andere vind het een oud beestje en wil er geen stuiver voor neerleggen :+
Ik ken het paard natuurlijk nog niet maar ik denk dat ik toch een keertje ga kijken hebben jullie nog tips waar je op moet letten? :list:

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:27

Als je een jong paard koopt kan die allemaal nog kinderziektes krijgen. Heb je een hoop dingen die misschien verborgen zijn nog. Wat is de gemiddelde leeftijd van een paard?
De leeftijd van een paard zegt niets over hoe lang je er plezier mee kunt hebben. De een koopt een veulen die de drie niet haalt en de ander een 22 jarige die 30 wordt..

Maar....Je moet wel zeker weten dat je verwachtingen niet te hoog liggen. Als dit paard al een tijdje niet gereden is, dan is het mogelijk dat hij helemaal niet meer gereden kan worden. Al galoppeerd hij nog steeds door de wei. Het opbouwen zal veel langer duren dan bij een jong paard. Misschien kun je maximaal maar één keer in de week een stap ritje maken. Dat zijn dingen die nu heel onzeker zijn. En dat is een goede reden om het niet te doen. Misschien heb je straks een hele lieve grasmaaier. Geen probleem, als dat is wat je verwacht..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:27

Maar welke reden heb je nog meer om dit paard te nemen, buiten het feit dat hij gratis is? Al kende je het dier nu erg lang, dan kan ik het begrijpen.

Ik weet niet of je veel verstand hebt van het aanschaffen van paarden, maar anders zou ik een ander meenemen die met je mee kan kijken. En gezien het feit dat je hem wilt gaan gebruiken voor buitenritten, zou ik hem wel klinisch laten keuren. Als hij last heeft van artrose zou ik het zeker niet doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:29

Focussed schreef:
Maar welke reden heb je nog meer om dit paard te nemen, buiten het feit dat hij gratis is? Al kende je het dier nu erg lang, dan kan ik het begrijpen.

Ik weet niet of je veel verstand hebt van het aanschaffen van paarden, maar anders zou ik een ander meenemen die met je mee kan kijken. En gezien het feit dat je hem wilt gaan gebruiken voor buitenritten, zou ik hem wel klinisch laten keuren. Als hij last heeft van artrose zou ik het zeker niet doen.

Of gewoon laten keuren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:30

Dat staat er toch :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:31

Als je een paard wilt redden en er licht recreatief mee wilt gaan rijden zou ik het doen.
Besef wel dat oudere paarden meer verzorging nodig hebben.Ze kunnen gebits problemen hebben of krijgen,hebben soms speciaal of meer voer nodig om op goed gewicht te blijven,dekentje.
En inderdaad ligt de ziekte cushing op de loer,wat zo een beetje alle ouwe sokken krijgen.
En vergis je niet,dat heeft impact op paard en eigenaar...en portemonnee.Reken maar op tussen de 50 en 70 euro per maand aan medicatie de rest van zijn leven.En dan is het ook nog uitstel van executie.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:34

Mijn 1 e paard was 21 toen ik hem kocht ,was niet de bedoeling om een oud paard te kopen maar hij kwam op mijn pad .heb er geen sec spijt van gehad.3 maanden erna heb ik er nog een paard bij genomen die toen 23 was .Heb er hele mooie jaren mee gehad ,En kunnen rijden tot de laatste dag .Nu heb ik een jong paard maar wat zou ik er graag weer een oudje bij hebben