WendyLotte schreef:Paard vast zetten (aan touwtje dus) en weglopen.... Kijken wat tie doet.
Heeft ooit een boer aan ons laten zien, je wilt zien hoe een paard zich gedraaid. Erop zitten zal wel, je moet kijken hoe het paard zich gedaagd.
Was plaats of tuinslang ? Spuit em maar af...Kijk of tie reageert.
Loop ermee en ga vooral de weg op : komt tie je voorbij, stopt tie als jij ook stopt... enz...enz...
En een jong paard die dat alles niet gewend is en moet leren?
Toen ik de mijne kocht ben ik volledig op gevoel af gegaan. Hij trok je mee naar het gras met lopen, stil staan op de poetsplaats was moeilijk voor meneer draaikont, hoefjes afspuiten was hij niet van gecgecharmeerd en deed een piaffe.
nu bijna een jaar later zijn al deze punten opgelost. Staat braaf stil, sleurt je niet zomaar mee en laat zich gewillig wassen én zelfs de zee zijn we al in geweest! G3drag daar zegt niet alles, veel is gewenning en consequent zijn.
Ook heb ik hem niet laten voorrijden, maar met zijn toen 3 jaar bijna 4 ben ik gelijk zelf er op gegaan! Waarom? Dan weet ik hoe hij reageert. Hij voelde voor mij zo vertrouwd dat ik na het uitstappen ben gaan afafzadelen terwijl ik er op zat. Zadel is onder me vandaan gehaald en heb zelf vanaf zijn rug het hoofdstel uit gedaan.
Ik ben 3x wezen kijken. Oke eigenlijk 1x maar daarna nog 2x omdat hij pas 2 maanden later zou komen. De klik bleef!
De eerste x had ik een vriendin bij, 2e x iemand met kennis en 3e x mijn ouders 
Ik heb niet laten keuren. En tot op de dag van vandaag geen spijt van.
De buigproef kan je ook zelf doen.