schrikkerig en mishandeld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1204

schrikkerig en mishandeld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:41

hoi allemaal,

ik heb ruim 5 jaar een verzorgpaard, een 9 jarige merrie. in het verleden zijn er mensen geweest om haar te beleren. helaas is dit helemaal verkeerd uitgepakt en heeft ze grote angsten opgelopen. zo durft ze niet in de buurt te komen bij een zweep, halster of longeerlijn. het bit accepteert ze ook niet meer. ze is toen geslagen met de zweep, het halster en longeerlijn. ze kreeg harde rukken in de mond, met de ergste gevolgen. ;( ik probeer het voorzichtig weer op te pakken, het halster krijg ik nu weer om door eerst een halstertouw om haar nek te doen en dan het halster om. soms rent ze nog wel eens weg, maar dat hoort bij het leerproces, toch? ook is het zo, dat als ik naar haar toe loop en ze staat in een hoekje, ze ineens keihard wegrent en bokt. ze ziet me dan van tevoren aankomen. doe ik dan iets fout of is ze bang voor me? is het verstandig er professioneel hulp bij te halen of het zelf op een speelse manier op te lossen?

het spookt me door mn hoofd, ik vind het vreselijk voor haar en zou het fijn vinden als iemand een oplossing heeft... :(:)

Basilicium

Re: schrikkerig en mishandeld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:13

Het is inderdaad een leerproces en ik vind het knap dat je in ieder geval hier en daar haar vertrouwen hebt gewonnen. Als ik je verhaal goed begrijp, verzorg je deze merrie echter al vijf jaar. Ik weet natuurlijk niet wat de frequentie van jullie omgang is, maar als we het even in perspectief zetten, heb je dus in ruim vijf jaar tijd bereikt dat je haar meestal een halster om kan doen. Verder is er nog sprake van veel flight én fight... Zeg ik dat zo goed?

Hiermee wil ik overigens echt niet af doen aan alles wat je goed doet met haar, wil alleen maar parafraseren wat je zelf zei om te kijken of ik het beeld goed heb.

Enfin, als dit inderdaad een goed beeld vormt van wat je tot nu toe met haar hebt bereikt, zou ik er absoluut (!) iemand bij halen die instrueert op het gebied van paardengedrag en grondwerk. Niet alleen om grotere stappen vooruit te gaan zetten met haar, maar ook om de veiligheid te bewaken. Je merrie kan jou of zichzelf onbedoeld letsel aanrichten wanneer ze in paniek raakt.

Ik weet alleen niet of je budget het toestaat? Ik kan me voorstellen dat het inschakelen van een expert een extra duur grapje wordt wanneer het niet om je eigen paard gaat. Uiteindelijk is dit natuurlijk iets wat je zelf in moet schatten, maar wellicht kunnen andere bokkers je bij die inschatting helpen?

Verder ben ik benieuwd waar de eigenaar is in dit hele verhaal. Weet je wat hij of zij ervan zou vinden als er een expert ingeschakeld wordt? Is dit een uitdaging die jullie wellicht samen willen aangaan (en dus ook financiëren?).

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:20

Basilicium schreef:
Het is inderdaad een leerproces en ik vind het knap dat je in ieder geval hier en daar haar vertrouwen hebt gewonnen. Als ik je verhaal goed begrijp, verzorg je deze merrie echter al vijf jaar. Ik weet natuurlijk niet wat de frequentie van jullie omgang is, maar als we het even in perspectief zetten, heb je dus in ruim vijf jaar tijd bereikt dat je haar meestal een halster om kan doen. Verder is er nog sprake van veel flight én fight... Zeg ik dat zo goed?

Hiermee wil ik overigens echt niet af doen aan alles wat je goed doet met haar, wil alleen maar parafraseren wat je zelf zei om te kijken of ik het beeld goed heb.

Enfin, als dit inderdaad een goed beeld vormt van wat je tot nu toe met haar hebt bereikt, zou ik er absoluut (!) iemand bij halen die instrueert op het gebied van paardengedrag en grondwerk. Niet alleen om grotere stappen vooruit te gaan zetten met haar, maar ook om de veiligheid te bewaken. Je merrie kan jou of zichzelf onbedoeld letsel aanrichten wanneer ze in paniek raakt.

Ik weet alleen niet of je budget het toestaat? Ik kan me voorstellen dat het inschakelen van een expert een extra duur grapje wordt wanneer het niet om je eigen paard gaat. Uiteindelijk is dit natuurlijk iets wat je zelf in moet schatten, maar wellicht kunnen andere bokkers je bij die inschatting helpen?

Verder ben ik benieuwd waar de eigenaar is in dit hele verhaal. Weet je wat hij of zij ervan zou vinden als er een expert ingeschakeld wordt? Is dit een uitdaging die jullie wellicht samen willen aangaan (en dus ook financiëren?).

Zal het even wat duidelijker zeggen... Paard is mishandeld zonder dat ik daar vanaf wist. Eigenaren wisten dat ook niet. Is ongeveer 2 jaar geleden gebeurt. En dat ik alleen het halster kan omdoen, wandelen, poetsen en wat longeren maakt mij niets uit. Ik ben er trots op dat ik dit met haar bereikt heb (kom er 1x in de week).
Eigenaren hebben op het punt gestaan haar naar de slacht te doen, mede door haar hoefbevangenheid. Ze staan nog steeds open voor kopers.. Natuurlijk niet leuk, maar veiligheid gaat voor..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:22

laura1204 schreef:
Zal het even wat duidelijker zeggen... Paard is mishandeld zonder dat ik daar vanaf wist. Eigenaren wisten dat ook niet. Is ongeveer 2 jaar geleden gebeurt.

Hoe ben je hier uiteindelijk achter gekomen dan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:23

Zoek maar een goede trainer. Wat doen die eigenaren met het paard? Niets?
Hoe ben je er achter gekomen dat het dier is mishandeld dan?

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:31

Het begon toen ik haar een halster wou omdoen, oke. Paard is nog onbeleerd, begrijpelijk dat ze weigert. Maar na meerdere malen begon ze weg te rennen. Ik begreep dat er iets niet klopte, eigenaren ingelicht. Zijn er een paar keer bij geweest toen diegene met haar bezig was. Natuurlijk werd ze toen niet geslagen.. Uiteindelijk op videobeelden gezien dat ze toch echt wel geslagen werd. Diegene die met haar bezig was is daarna direct weggestuurd.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:09

Heftig zeg :( Ik denk dat we op dit punt in ieder geval wel kunnen stellen dat het paard zelf de omgang met diegene als mishandeling heeft ervaren. Ook hoefbevangenheid is niet niks.

Ik herken dat overigens wel, dat je al blij bent als je gewoon wat vrije tijd met haar door kan brengen, wat grondwerk kan doen et cetera. Het goede nieuws is dat hier genoeg binnen te leren valt voor jullie als team. Ik zou zeggen: zoek iemand die lesgeeft in paardengedrag/grondwerk, die bovendien een goede uitwerking heeft op jou en de merrie. Heb daartoe helaas zelf geen concrete suggesties, maar ik wilde me wel sterk maken voor de suggestie deze stap te zetten. Je zal er ongetwijfeld wijzer van worden en je zal er vaardigheden leren waar je in allerlei situaties wat aan kan hebben.

Ik hoop dat jullie in de nabije toekomst langzaam maar zeker meer ontspanning/vertrouwen kunnen bereiken. Heel lief van je wat je voor haar wilt doen :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:53

Het beste en enige wat je kunt doen nu, is het paard laten weten dat je niets kwaads in de zin hebt. Dat doe.je door zeker te zijn van jezelf en de leiding te nemen op een rustige manier.Grondwerk. Als je dat niet kan, raad ik je aan om iemand die veel ervaring met dit soort paarden heeft te vragen.
Dan kan je paard weer vertrouwen krijgen.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:05

Hierbij nog een paar foto's van haar. Zoals op de laatste foto is te zien groeit onze band steeds meer. :o Het gaat de goede kant op! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:32

Mijn complimenten voor hoe je bezig bent! Denkend in het belang van de pony in plaats van "ik wil rijden", chapeau!

Wat ik als tip wil geven is misschien opzoek gaan naar iemand die er iets meer verstand van heeft en jou hierin wilt begeleiden! Dus dan kan je zelf de dingen blijven proberen, maar wel onder toeziend oog van iemand die echt weet wat ie doet :)
Wat vind de eigenaar ervan en wat doet hij/zij hieraan? Als zij er ook zo mee bezig zijn, misschien dat je nog één dagje in de week samen met hem/haar met de pony bezig kan zijn?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:44

Met dat in de wei als je op haar af loopt kan misschien voor haar bedreigend overkomen, aangezien ze in een hoekje staat. Probeer er eens een soort van zig-zaggend op af te lopen en naar de grond te kijken ipv naar het paard zelf. Dan kom je misschien niet zo over als een 'bedreiging' ;)
Verder echt complimenten over hoe je met haar omgaat! Je doet het echt al hartstikke goed volgens mij!

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:04

Eigenaren houden een oogje in het zeil, voor het geval dat het misgaat. Maar ze laten de paarden voor wat ze zijn (niet verwaarloosd ofzo, worden supergoed verzorgd!), het zijn eigenlijk hun "grasmaaiers".
Vanavond ga ik weer heen en zal dan een klein verslagje doen ;) Woensdag t/m zondag lekker naar Ameland.

guusje_h: ik heb al heel veel dingen geprobeerd om niet dreigend over te komen, maar 2 dingen daarvan helpen. Dus deze pas ik dan toe :)
1. Haar met brokjes lokken, ondertussen (als ze bij me is) een touw om haar hals. Brokjes laten opeten en vervolgens meenemen naar het hek om het halster om te doen.
2. In het midden van de bak op de grond gaan zitten, haar eerst wegjagen en dan toelaten om bij me te laten komen. Vervolgens weer touwtje op de hals en meenemen naar het hek. Halster omdoen.

Doe ik dit op de goede manier? Het werkt wel...

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:19

Aangaande punt 2 is het volgende Bokt artikel misschien interessant voor je:
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Het artikel gaat in op de ideeën achter - en misverstanden over! - het creeëren van een band met je paard door het paard weg/op te jagen en vervolgens weer toe te laten. Het is even lezen (misschien kan je dat doen terwijl je hem aan je laat snuffelen? ;)), maar ik denk dat je er wat aan kan hebben in dit stadium.

Verder mijn complimenten voor hoe je met haar bezig bent :) Heel leuk om mee te mogen kijken!

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:39

Basilicium schreef:
Aangaande punt 2 is het volgende Bokt artikel misschien interessant voor je:
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Het artikel gaat in op de ideeën achter - en misverstanden over! - het creeëren van een band met je paard door het paard weg/op te jagen en vervolgens weer toe te laten. Het is even lezen (misschien kan je dat doen terwijl je hem aan je laat snuffelen? ;)), maar ik denk dat je er wat aan kan hebben in dit stadium.

Verder mijn complimenten voor hoe je met haar bezig bent :) Heel leuk om mee te mogen kijken!

Dankjewel! Het was een heel verhaal inderdaad, maar heb t helemaal gelezen! En weer ben ik wijzer geworden. Vorige week heb ik thuis de paardenboeken tevoorschijn gehaald en gezocht naar goede manieren om een paard naar je toe te laten komen. Maar veel erover te vinden was er niet... :n
Ik zet haar ook wel eens vast, lekker poetsen. Soms gaat ze trekken, dit laat ik gaan. Ik heb in een Bit gelezen dat dit bij het paardengedrag hoort en niets schadelijks is (zal thuis direct even nakijken wat er precies in staat). Een enkele keer trekt te het halstertouw los, raakt uit evenwicht en doet een paar stapprn naar achteren. Geen probleem natuurlijk, maar heb al wel een paarkeer gehad dat ze een stoel, emmer; poetskist of bborstel kapot trapte.

Ze zal dit jaar 10 worden, is ze niet te oud om nog beleerd te worden (om daar weer over te beginnen)? Natuurlijk bouw ik eerst een band op en ga sowieso voor het beleren een goed en betrouwbaar persoon zoeken die weet waar ie mee bezig is. Ik wil niet dat ze er nog meer slechte herinneringen aan over houdt...

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:07

Wat fijn dat je wat aan het artikel hebt gehad :)

Poetsen heb ik zelf altijd ervaren als een héél fijne, leuke en eventueel speelse manier om een band op te bouwen met je paard.

Is het een mogelijkheid om de spullen waar ze eventueel tegenaan/op kan trappen nog wat verder weg zet? Het klinkt als een paard dat voorlopig nog wel wat ruimte om haar heen nodig heeft. Niet alleen kost het jou steeds een nieuwe stoel/emmer/poetskist, plastic kan gemeen breken en ze zou zich vroeg of laat kunnen verwonden aan een scherp stukje. Dit zou een negatieve ervaring voor haar zijn én ze is geen makkelijk paard om wondzorg aan te verlenen.

Te oud? Ben je mal! Er zijn hele stromingen paardenmensen die juist vinden dat er grote voordelen verbonden zijn aan een paard dat wat ouder is (zeg, 7 jaar of ouder). Ik weet niet precies wat hun argumenten zijn. Wel staat me er iets van bij dat zij beargumenteren dat het anatomisch beter zou zijn om te wachten tot een paard uitgegroeid is. Dat is bij jouw verzorgpaard zeker het geval.
Verder is een paard nooit te oud om te leren - en is jouw paard sowieso niet 'oud'! Denk maar aan ruiters die met hun paard-op-leeftijd ineens overstappen naar een andere discipline (NH, western, vrijheidsdressuur, longeren)... Er zijn legio voorbeelden van paarden die pas op latere leeftijd beleerd of omgeschoold zijn.

Het enige waar je mijns inziens rekening mee moet houden ten opzichte van een 4-jarig paard is dat gedragspatronen bij haar nog zes jaar langer de tijd hebben gehad om in te slijten. Bij een jonger paard zal het leerproces daarom waarschijnlijk sneller verlopen. Maargoed, "snel" is een woord dat toch niet bij haar problematiek past. Zij heeft tijd nodig om te begrijpen wat haar overkomt en dat ze in iedere stap veilig zal zijn.

Wel zou ik je wat inrijden/beleren betreft aanraden écht iemand in te schakelen die veel ervaring heeft. Het lijkt me sowieso iets wat je niet in je eentje moet willen doen. Het is altijd goed om een tweede persoon ter plaatse te hebben. Je zal vaak genoeg handen te kort komen, twee weten meer dan één, indien er wat gebeurt ben je niet alleen et cetera. Argumenten te over.

Ook zou ik ervoor kiezen om even met de eigenaren om de tafel te gaan voordat je die stap gaat zetten. Stel je voor dat je veel tijd en geld in het proces steekt haar te beleren en dat de eigenaren haar vervolgens zouden verkopen. Het blijft hen natuurlijk altijd vrij staan dit te doen, maar het is fijn om daar van te voren over gesproken te hebben.

Heel veel plezier vanavond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:36

Wat ook wel is werkt is met je rug toe heel langzaam naar het paard toe te gaan! Dit heeft bij mijn merrie goed geholpen, we werd nieuwsgierig en uiteindelijk liep ze zel naar mij toe als ik nog een paar meter van hat verwijderd was! En ook, als je dan bij je pony bent, geef d'r een aai en ga weer weg, neem d'r niet altijd mee maar laat d'r merken dat je ook af en toe gewoon even komt knuffelen :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 19:21

* * * UPDATE * * *

Net terug van de paarden. Heb haar losgegooid. Weggejaagd en weer teruggevraagd. Nog niet begonnen met mn rug toedraaien en langzaam naar haar toe lopen. Zoals te zien is op een foto kan ik voor haar langs, zonder problemen. Ze kan zich omdraaien en wegrennen of met bijten en trappen, maar gelukkig doet ze dat niet!
Ook is te zien dat ze mooie gangen heeft. En ach, dat bokje, dat was nog even de energie die ze kwijt moest! :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

loezzzzie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:28

Ik weet niet of je toevallig monty roberts kent? zoek hem eens op op youtube! hij heeft geweldige technieken om het vertrouwen terug te winnen door bijvoorbeeld ''realistische gewenning'' probleem paarden bestaan volgens hem niet! zijn tips en toepassingen kan je overigens zelf ook goed toepassen! # helptgegarandeerd

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 19:59

loezzzzie123 schreef:
Ik weet niet of je toevallig monty roberts kent? zoek hem eens op op youtube! hij heeft geweldige technieken om het vertrouwen terug te winnen door bijvoorbeeld ''realistische gewenning'' probleem paarden bestaan volgens hem niet! zijn tips en toepassingen kan je overigens zelf ook goed toepassen! # helptgegarandeerd

Dankjewel! Zal morgen eens kijken!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:17

Leuk paardje en goed bezig! Waar ik me wel wat zorgen over maak is haar gewicht, vooral aan haar nek zie je goed dat ze echt te dik is. Voel er maar eens aan, ik denk dat het ook best hard is bij de manen? Ik maak me daar zorgen over om twee redenen: 1 de kans om weer hoefbevangen te worden is groter 2 vet= energie. Bij een paard met slechte ervaringen met beleerd worden kan dit zich makkelijk tegen je keren.

Omdat het niet je eigen paard is kun je misschien niet meer doen dan overleggen met de eigenaren of het op rantsoen zetten een optie is, anders zou ik zeker gaan voor meer beweging, zeker als je er op termijn op wilt gaan rijden.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 07:15

sallandval schreef:
Leuk paardje en goed bezig! Waar ik me wel wat zorgen over maak is haar gewicht, vooral aan haar nek zie je goed dat ze echt te dik is. Voel er maar eens aan, ik denk dat het ook best hard is bij de manen? Ik maak me daar zorgen over om twee redenen: 1 de kans om weer hoefbevangen te worden is groter 2 vet= energie. Bij een paard met slechte ervaringen met beleerd worden kan dit zich makkelijk tegen je keren.

Omdat het niet je eigen paard is kun je misschien niet meer doen dan overleggen met de eigenaren of het op rantsoen zetten een optie is, anders zou ik zeker gaan voor meer beweging, zeker als je er op termijn op wilt gaan rijden.

Als je zegmaar zo'n voederbakje hebt (zo'n gele/rode/blauwe met een handvat)? Ze kreeg altijd de helft van het bakje, maar dat is verminderd naar een bodempje. Wel met beleid natuurlijk. Ze gaat elke dag de wei in, maar krijgt geen rijk gras. Hooi krijgt ze elke dag, een hooiruif vol.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:12

laura1204 schreef:
Als je zegmaar zo'n voederbakje hebt (zo'n gele/rode/blauwe met een handvat)? Ze kreeg altijd de helft van het bakje, maar dat is verminderd naar een bodempje. Wel met beleid natuurlijk. Ze gaat elke dag de wei in, maar krijgt geen rijk gras. Hooi krijgt ze elke dag, een hooiruif vol.

Ah ze is al op rantsoen dus? Dat is fijn. Verder kun je niets doen dan aan de conditie en kracht werken zodat ze je straks goed kan dragen. Behalve aan jullie band natuurlijk maar dat doe je al!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:18

In alle eerlijkheid klinken die problemen die je opnoemt niet zo heel erg groot. Samen met een goede grondwerkjuf denk ik dat je binnen een maand flinke stappen de goede kant op gaat. Door te leren wanneer je juist wel en juist niet moet doorzetten met een bepaalde actie. Ik raad dus echt aan om een goede instructeur/trice te zoeken en die uit te nodigen om je les te komen geven. Dat kan gewoon thuis bij het paard zelf. Op de bokt markt staan vaak advertenties en anders kan je in de categorie diensten vragen of er mensen in jouw omgeving goede ervaringen hebben met een bepaalde grondwerk/NH instructeur/trice.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 10:21

troi schreef:
In alle eerlijkheid klinken die problemen die je opnoemt niet zo heel erg groot. Samen met een goede grondwerkjuf denk ik dat je binnen een maand flinke stappen de goede kant op gaat. Door te leren wanneer je juist wel en juist niet moet doorzetten met een bepaalde actie. Ik raad dus echt aan om een goede instructeur/trice te zoeken en die uit te nodigen om je les te komen geven. Dat kan gewoon thuis bij het paard zelf. Op de bokt markt staan vaak advertenties en anders kan je in de categorie diensten vragen of er mensen in jouw omgeving goede ervaringen hebben met een bepaalde grondwerk/NH instructeur/trice.

Dankjewel! Ik zal eerst even kijken en als datgene er niet is wat ik zoek, laats ik even een oproepje :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 20:27

Vandaag besloten haar op "kaal" gras te zetten. Ze is wat aan de dikke kant. Bij haar manen en gevoeld en dit bij een ander paard vergeleken. Was redelijk hard bij haar.

Viel niks te doen met haar vandaag. Was alleen maar rennen en bokken, maar mooi laten gaan. Voorjaar in de kont.
Komt de volgende keer wel, het is een leerproces. Herhaling is goed, dat weet ik. Maar vandaag was ze gevaarlijk druk.

Nog ffkes een foto :)
Afbeelding