eigen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anous2002

eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:31

hallo,

ik heb een haflinger gezien die ik misschien wil kopen en heb ik een lijstje gemaakt van wat je nodig hebt voor een eigen pony dus mijn vraag is wat mis ik enzo ja wat mis ik.:

longeertouw
hoevenkrabber
zweetmes
roskam
harde borstel
sjabrak
regendeken
peesbeschermers
hoofdstel
zadel
halster
halstertouw
wormkuur
stalling
hoefsmid/dierenarts

Lady24

Re: eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:34

Verzorgingsspullen voor als ze eventuele wondjes hebben. Betadineshampoo enzo :)
Vliegenspray!
Spray tegen de klitten in de manen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:34

Ouders met verstand van paarden. Ouders die een pony willen aanschaffen en deze ook (financieel) willen onderhouden ;).

Al die spulletjes zijn zo aangeschaft. Soms kun je een goed passend zadel en hoofdstel mee overnemen of krijg je het met de pony mee.

Het belangrijkste is dat je ouders het er mee eens zijn. Weten zij wat de aanschaf, maar vooral ook het onderhoud van een gemiddelde pony/paard kost?
Verder zou ik een goede stalling zoeken als je echt actief op zoek gaat naar een pony. De rest is zo gehaald of geregeld.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 03-05-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:35

Tandarts, fysio, ehbo kid, leervet voor het zadel en hoofdstel

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:36

Heb je dit met je ouders overlegd? :)

Als je pony in volpension komt te staan zou je aan deze spullen (inclusief de hierboven genoemde) wel genoeg moeten hebben, dan moet je alleen nog een plek hebben om de spullen op te bergen.

Het beste is trouwens om ook 1x per jaar met je pony naar de tandarts te gaan of er een te laten komen.

Aan wat voor stalling denk je? Als je ouders weinig ervaring hebben met paarden is het wel fijn als er mensen op stal zijn die je kunnen adviseren. Je zal ook les moeten nemen met je pony.

anous2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:39

marijkiiii schreef:

Als je pony in volpension komt te staan zou je aan deze spullen (inclusief de hierboven genoemde) wel genoeg moeten hebben, dan moet je alleen nog een plek hebben om de spullen op te bergen.

Het beste is trouwens om ook 1x per jaar met je pony naar de tandarts te gaan of er een te laten komen.

Aan wat voor stalling denk je? Als je ouders weinig ervaring hebben met paarden is het wel fijn als er mensen op stal zijn die je kunnen adviseren. Je zal ook les moeten nemen met je pony.

Als het mag gaan we hem bij mijn moeders nicht stallen en die gaan dan misschien ook dingen bij helpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:43

Vergeet niet dat als je de pony dun in de vacht wilt houden in de winter, een 0 grams regendeken niet genoeg is. En een deken met vulling is weer te warm in de lente/zomer. Dus je zult waarschijnlijk meerdere dekens moeten hebben. En een zweetdeken.
Bij een hoofdstel hoort ook een goed passend bit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:44

een zadelpasser laten komen voor t zadel is ook nodig

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:19

anous2002 schreef:
marijkiiii schreef:

Als het mag gaan we hem bij mijn moeders nicht stallen en die gaan dan misschien ook dingen bij helpen.

Dan zal je ook moeten denken aan hoeveel ruwvoer en evt. krachtvoer je pony moet krijgen. Hoe de weidegang geregeld gaat worden. Een deken kun je straks voor de winter ook nog wel kopen. Een zweetdeken is als de pony nat is en het wordt koud wel handig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:55

Ik verplaats dit topic van verzorging, stalling en weide (VSW) naar Young rider talk (YRT).

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:47

Als het toch eens zou blijven bij de spullen die jij hierboven hebt benoemt zou ik nu waarschijnlijk een stuk rijker zijn haha! Onderschat de kosten van een eigen paard niet en denk er goed over na (en laat je ouders er goed over nadenken ). Een eigen paard is leuk, maar je krijgt er 100 nieuwe verantwoordelijkheden bij

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:02

Komt ie op een manege te staan? Als ik jou was zou ik de kleine nodige spullen zoals je poetsspullen, zadel, hoofdstel, halster en sjabrak beginnen. En sowieso een deken die bij het seizoen hoort wanneer je hem zou kopen. De overige spullen zoals vliegenspray etc. hoef je pas te kopen wanneer je weet dat je het nodig hebt. Peesbeschermers hebben ook niet elk paard nodig, dus vraag even na of ie dat wel nodig heeft. En je moet natuurlijk zorgen voor de stalling. Super leuk voor je! :)

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:11

Wat hier boven is genoemd.

Onthoud wel een aantal dingen:
bij je 1ste paard zou ik er 1 met ervaring kiezen die jou kan begeleiden, dus een leerpaard
zoek iemand op je stal etc. die jou kan helpen en adviseren. een eerste paard is zo anders dan op een manege, net als de verzorging
Kunnen je ouders een paard veroorloven? Want mijn ouders zijn gemiddeld 600 euro in de maand kwijt zonder het bekappen en entingen meegerekend

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:20

TS;

Ik lees nog veel "als en misschien."

Ben je zélf al ervaren genoeg voor een eigen pony??
Probeer het anders eerst eens met een verzorgpony of lease pony.

Het zou zo jammer zijn als je je ergens op verheugd wat niet de kans van slagen heeft.
En met bovengenoemde pony's kan je niet alleen heel veel ervaring op doen... ze geven ook vaak nog eens heel veel plezier.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:29

Wat Joshi_Lotus en RaafSmits zeggen klopt inderdaad ook. Wij hebben ook een eigen paard en die staat op een manege. (ik had eerst ook een verzorgpony) Een manege of een pensioenstalletje is een heel groot verschil. Bij een manege worden het voeren, opstrooien etc. (meestal) voor je gedaan. Je hebt (meestal) de mogelijkheid om buiten of binnen te rijden aangezien ze ook vaak een binnenbak of overdekte rijbak hebben. Ook bij slecht weer kun je dan dus toch rijden. Bij een club of bij iemand met een xtra stal staan is heel anders. Dan moet je (meestal) al die klusjes zelf doen en heb je vaak ook geen echte rijbak. En meestal zijn ze ook niet overdekt dus kun je er alleen rijden als het lekker weer is en het niet heeft geregend. Je hebt dan dus minder faciliteiten. Je moet ook denken aan springen. Misschien hebben ze daar de ruimte wel niet voor of hebben ze helemaal geen hindernissen? Denk daar goed overna. Als je zeker weet dat je klaar bent voor een pony en de mogelijkeden hebt om een pony goed te onderhouden dan zou ik het zeker doen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:37

horses_XD schreef:
Als ik jou was zou ik de kleine nodige spullen zoals je poetsspullen, zadel, hoofdstel, halster en sjabrak beginnen.

Dit zou ik dus niet doen... Een zadel moet op het paard passen, en die kans is erg klein als je zomaar een zadel op de gok koopt.
En als je nog niet weet wat voor paard je wilt, zijn spullen als hoofdstel, halster e.d. ook niet verstandig om alvast te kopen, aangezien je dan nog niet weet of je cob of full moet hebben.
Daarnaast kan je vaak als je een paard koopt de spullen er voor een gunstige prijs bij kopen, of die zitten zelfs al bij de prijs in. Is handig want dan weet je tenminste dat het past (tenzij de verkopers prutsers zijn)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:50

Verzekering

Pot voor Dierenarts en andere onvoorziene omstandigheden (je weet nooit van tevoren wanneer iets stuk gaat of je pony iets krijgt. Dit kan soms oplopen tot in de honderden of duizenden euro's)

EHBO spullen voor paarden

Zadelpasservice

Als je wedstrijden wilt gaan rijden komt een startkaart er ook nog bij

Een eigen pony is heel leuk, en het is natuurlijk helemaal geweldig als je er eentje krijgt van je ouders. Een paard kopen kan al best veel geld zijn. Maar een paard onderhouden kost veel meer. :)
Bespreek het dus allemaal goed met je ouders.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:28

joshi_lotus schreef:
Wat hier boven is genoemd.

Onthoud wel een aantal dingen:
bij je 1ste paard zou ik er 1 met ervaring kiezen die jou kan begeleiden, dus een leerpaard
zoek iemand op je stal etc. die jou kan helpen en adviseren. een eerste paard is zo anders dan op een manege, net als de verzorging
Kunnen je ouders een paard veroorloven? Want mijn ouders zijn gemiddeld 600 euro in de maand kwijt zonder het bekappen en entingen meegerekend

Mag ik vragen hoe jullie 600 euro per maand kwijt zijn? :oo dat is wel heel veel! Weet niet of dat dus compleet representatief is voor de gemiddelde pony.
Ik denk dat ik aan mijn pony zo'n 150 euro per maand kwijt ben, maar die staat wel aan huis gestald dus dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Als ik de prijzen vergelijk met pension en dergelijke dan zouden de kosten rond de 400 zitten, misschien 450 afhankelijk wat voor stal je kiest.

@TS: Leuk dat je een eigen pony gaat kopen! Altijd spannend zo'n eerste eigen pony :)
Ik denk dat je met het lijstje van spullen al de meeste belangrijke spullen hebt. denk inderdaad ook aan dingen zoals een vliegenspray en een zweetdeken. Goed dat je waarschijnlijk hulp krijgt van iemand met meer verstand van paarden, zo leer je extra snel! Want er zullen zeker weten dingen komen waar je niet aan gedacht hebt of nog nooit eerder mee te maken hebt gehad, maar zolang je de juiste hulp hebt komt dat helemaal goed :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:41

Goede zin om te gaan.Ook bij regen,wind en sneeuw op je fiets erheen.En hooi en stro enz.

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:22

Onderhoud spullen voor je zadel en hoofdstel

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:27

Gewoon dingen kopen op het moment dat je het nodig hebt }:0

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:20

Misschien een grasmasker? Niet alle paarden/pony's hebben die nodig, maar als je niet een dikke pony wilt maar hem/haar wel gewoon lekker op de wei wilt laten staan is een grasmasker wel handig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:30

Caitlin_Me schreef:
Misschien een grasmasker? Niet alle paarden/pony's hebben die nodig, maar als je niet een dikke pony wilt maar hem/haar wel gewoon lekker op de wei wilt laten staan is een grasmasker wel handig.

Waarom een graasmasker kopen voor een pony die er nog helemaal niet is? Om eerlijk te zijn vind ik dit, samen met een hoofdstel en zadel, het meest onlogische om aan te schaffen voordat je überhaupt een pony hebt laten keuren en aangeschaft hebt.
Geen graasmasker betekend echt niet perse een dikke pony. Voor sommige pony's is dit inderdaad een oplossing, maar om hier nu bij voorbaat vanuit te gaan.

Ik heb het gevoel dat het allemaal nog in de 'misschien fase' zit en het nog helemaal niet zeker is dat TS de pony krijgt.
Als ze de pony krijgt, zou ik als eerste een goede DA zoeken die de pony keurt. Geschikte stalling zoeken en de rest komt allemaal wel hoor.
Zadel en hoofdstel horen goed te passen dus kun je pas aanschaffen/aan laten meten als je de pony daadwerkelijk hebt. En soms kun je voor een kleine meerprijs goedpassend tuig mee overnemen of zit het zelfs bij de aanschafprijs inbegrepen.

Echt je bent zo op en neer gereden naar een ruitersportzaak!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:38

In meer dan 40 jaar paarden, en dan ook meerdere paarden, heb ik maar één keer een graasmasker aangeschaft en na een paar maanden weer afgeschaft.

600 euro is ook wel extreem veel voor het onderhoud van een pony. Ga je wedstrijden rijden en rij je die frequent, dan kan je daar aankomen maar anders?

Je hoeft het niet te gemakkelijk voor te stellen maar te negatief is ook weer zoiets.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:57

Percy schreef:
In meer dan 40 jaar paarden, en dan ook meerdere paarden, heb ik maar één keer een graasmasker aangeschaft en na een paar maanden weer afgeschaft.

600 euro is ook wel extreem veel voor het onderhoud van een pony. Ga je wedstrijden rijden en rij je die frequent, dan kan je daar aankomen maar anders?

Je hoeft het niet te gemakkelijk voor te stellen maar te negatief is ook weer zoiets.

Een paard, geen pony.

en tja, dure pesionstal + veel les + veel wedstrijden = duur