Paard kopen van 't Fjordenpaard zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienxxx

Paard kopen van 't Fjordenpaard zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:27

Beste Bokkers,
Ik en een vriendin gaan samen een paard /3 kopen.
We zijn al een tijdje op zoek, maar hebben nog niet een goede gevonden. :(
Ik denk dat we bij ongeveer 12 verschillende paarden zijn geweest en ze hadden allemaal wel wat.
Na dat we het laatste paard dat echt geweldig was en dat we (onder ontbindende voorwaarden) hadden gekocht tot we er achter kwamen dat ze kreupel was dus niet hadden gekocht |( . Bedacht ik dat ik liever bij plekken wilde gaan kijken waar er meerdere paarden op één plek staan zodat we meer keus hebben.
Omdat ik dit jaar al voor de 3e keer samen met vriendinnen naar RC het Fjordenpaard ga en de paarden
daar dus een beetje ken vind ik het een heel goed idee om daar eens te gaan kijken. :j
Ik vind het daar eigenlijk perfect omdat je de paarden daar zo vaak kan huren/uitproberen als je wilt, we de eigenaren dus een beetje kennen, de paarden echte recreatiepaarden zijn (we willen alleen maar recreatie rijden) en ze zijn hartstikke sociaal tegenover elkaar én mensen.
Jammer genoeg wil mijn vriendin absoluut geen paard van het Fjordenpaard kopen. :?
Ze vindt dat het zielig is om een paard uit de kudde waar ze (bijna) hun hele leven in hebben gestaan weg te halen.
Ze denkt dat het paard het bij ons nooit leuker zal hebben dan bij het Fjordenpaard, ook al krijgt het paard bij ons een nieuwe kudde en véél meer aandacht. :oo
Nu vraag ik me af of meer mensen dit denken en zo niet hoe moet ik mijn vriendin overtuigen dat het niet zielig is. :D
Laatst bijgewerkt door Evelienxxx op 01-05-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard kopen van 't Fjordenpaard zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:27

Nee waarom , komt toch weer in een kudde? Niks zieligs aan lijkt mij

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:29

Ik denk dat het niet verstandig is om samen een paard te kopen, helemaal op jullie leeftijd. Waarom ga je niet alleen met je ouders kijken?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:30

Ik zou me eerlijk gezegd eens bedenken of het wel zo verstandig is met die vriendin een paard te kopen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:30

Ik vind er ook niks zieligs aan, maarre .... als jullie het zelfs al over zoiets onbenulligs oneens zijn, doe je er dan wel goed aan samen met haar een pony te willen hebben??

Ben daar sowieso geen voorstander van trouwens :o

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:31

Ik ga in de meningen voor mij mee, koop nooit een dier met een vriendin. Dat kan echt grandioos fout gaan. Ruzies etc. Ik adviseer idd lekker een paard voor jezelf te kopen ( met je ouders dan ).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:33

Ik neem aan dat je jullie paard niet 24/7 in een box gaan houden zonder soortgenootjes...want dat is zielig voor alle paarden (niet alleen voor paarden die gewend zijn aan een kudde)
Veel jonge paarden staan eerste jaren in een kudde en gaan daarna naar een andere stal. Het is natuurlijk wel zo dat paarden van Fjordenpaard vooral geleerd hebben om alles samen op te lossen en alleen maar buitenritten hebben gereden... dat is wel iets anders dan de meeste andere recreatiepaarden die ook gewoon een opleiding in de bak hebben gehad.

Als jullie een paard een plekje kunnen geven met weidegang, soortgenootjes en daarnaast veel liefde en aandacht... dan denk ik dat heel veel pony's van het Fjordenpaard graag bij jullie zouden komen wonen (als ze de keus hadden en dat überhaupt konden bedenken)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:33

Cinnepin schreef:
Ik ga in de meningen voor mij mee, koop nooit een dier met een vriendin. Dat kan echt grandioos fout gaan. Ruzies etc. Ik adviseer idd lekker een paard voor jezelf te kopen ( met je ouders dan ).

Precies dat! Probeer dan gewoon zelf een paard te gaan kopen ipv met die vriendin samen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:34

Evelijn schreef:
Ik neem aan dat je jullie paard niet 24/7 in een box gaan houden zonder soortgenootjes...want dat is zielig voor alle paarden (niet alleen voor paarden die gewend zijn aan een kudde)
Veel jonge paarden staan eerste jaren in een kudde en gaan daarna naar een andere stal. Het is natuurlijk wel zo dat paarden van Fjordenpaard vooral geleerd hebben om alles samen op te lossen en alleen maar buitenritten hebben gereden... dat is wel iets anders dan de meeste andere recreatiepaarden die ook gewoon een opleiding in de bak hebben gehad.

Als jullie een paard een plekje kunnen geven met weidegang, soortgenootjes en daarnaast veel liefde en aandacht... dan denk ik dat heel veel pony's van het Fjordenpaard graag bij jullie zouden komen wonen (als ze de keus hadden en dat überhaupt konden bedenken)

Maar dat je zo'n discussie uberhaubt al moet aangaan met zo'n vriendin, wilt toch al heel wat zeggen (qua onkunde)

Ik zou zeggen: niet doen.

Evelienxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:35

We hebben hier goed over nagedacht en weten zeker dat we samen een paard willen kopen, ook kennen we veel mensen die goede ervaringen hebben met samen een paard kopen.
Mijn vriendin vindt dat je het paard zijn kudde waar hij zijn hele leven al in staat niet zomaar kan afnemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:36

@Amaris... tja dat je die discussie hebt.. als je 14 bent... ach.. er zijn neem ik aan ook nog wat ouders in het spel, dat is dan aan hun om te voorkomen dat hun 14 jarige dochters opeens ergens een pony kopen.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:37

Amaris schreef:
Ik zou me eerlijk gezegd eens bedenken of het wel zo verstandig is met die vriendin een paard te kopen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:39

Vind je vriendin dat echt zo... want dan zou je geen enkel paard kunnen kopen want hij moet altijd afscheid nemen van zijn vertrouwde dingen als hij verhuist.
Misschien is het dat ze toch liever een ander soort paard wil dan dat er te koop is bij Het Fjordenpaard.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:42

Zou niet samen een paard kopen, komen vaak alleen maar problemen van, hoe goed je eerst ook met elkaar door 1 deur kan. Als jullie nu al niet op 1 lijn zitten... :n

Evelienxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:43

Evelijn schreef:
Vind je vriendin dat echt zo... want dan zou je geen enkel paard kunnen kopen want hij moet altijd afscheid nemen van zijn vertrouwde dingen als hij verhuist.
Misschien is het dat ze toch liever een ander soort paard wil dan dat er te koop is bij Het Fjordenpaard.

Nee dit is echt de enige reden. Ze vindt de paarden verder gewoon leuk denkt ze (ze is er nog nooit geweest) maar ze vindt het echt zielig om ze weg te halen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:45

Tja, als jullie het paard niet kopen dan koopt misschien iemand anders dat paard wel.
Misschien krijgt het paard het dan wel veel slechter dan op jullie stal ~~}>

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:46

Denk er goed over na, mijn ouders zijn hier heel streng in. Koop geen paard met een vriendin, wat als je ruzie krijgt? Wat als de één het paard voor zichzelf later wil.

Dit gaat meestal niet goed !
Je hoeft toch ook niet nu perse een paard, als je de juiste wilt tegen komen kan je jaar opzoek zijn.

Ik zou zeggen meid wacht lekker tot je een eigen baan hebt, bent afgestudeerd enz.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:47

flappie28 schreef:
Zou niet samen een paard kopen, komen vaak alleen maar problemen van, hoe goed je eerst ook met elkaar door 1 deur kan. Als jullie nu al niet op 1 lijn zitten... :n

Jep, mijn ervaring ook.
Zelfde als 2 verzorgers voor 1 pony.
Gaat uiteindeijk altijd verkeerd aflopen.

Hebben jullie er al over nagedacht wat er gaat gebeuren als de ene ijzers wilt en de andere niet, of eentje een ander zadel wilt omdat het voor haar niet zo lekker zit, of als er iets met het paard gebeurd, dierenartskosten van 1000en euro's en eentje (of haar ouders) willen het paard laten inslapen omdat een nieuw paard goedkoper is als de dierenartskosten en de andere wil het wel houden?

Ik zou eerder zoeken naar een verzorgpony, wel de lusten, niet de lasten.

Evelienxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:49

Appaloosa9 schreef:
Denk er goed over na, mijn ouders zijn hier heel streng in. Koop geen paard met een vriendin, wat als je ruzie krijgt? Wat als de één het paard voor zichzelf later wil.

Dit gaat meestal niet goed !
Je hoeft toch ook niet nu perse een paard, als je de juiste wilt tegen komen kan je jaar opzoek zijn.

Ik zou zeggen meid wacht lekker tot je een eigen baan hebt, bent afgestudeerd enz.

Hier hebben we echt over nagedacht we zijn nu ook al meer dan een half jaar op zoek en hebben al besloten dat als ik ga studeren mijn vriendin het paard overneemt.
Verder zou ik het fijn vinden om reacties te krijgen op mijn vraag niet over besluiten die ik toch al heb genomen

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:53

oké, maar zielig is het niet elk veulen wordt toch ook een keer bij zijn moeder weg gehaald.
Bij de meeste krijgen ze gewoon en nieuwe kudde en misschien vindt het paard het wel leuker in de nieuwe kudde dan in zijn oude.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:55

Er is niets mis mee om een paardje te kopen van daar, scheelt het beestje weer een hoop vreemde ruiters. :)
Wel zou ik 2x nadenken over het aankopen met een vriendin want jullie zijn het nu al oneens.
Samen kopen gaat zelden goed en je vriendschap is ook naar de haaien dan. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:07

Als jullie een goede stallingsplaats hebben dus een waarbij het paard dus gewoon in een groep komt is daar niets zieligs aan hoor. Zal even wennen zijn. Maar dat blijft toch met ieder paard.

Justienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:08

Misschien is het niet heel handig om te zeggen dat ze het niet moet doen,maar dat is haar keuze en ik weet dat ze er goed over na hebben gedacht.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:12

Ben jij de vriendin?

Justienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:14

Shirley schreef:
Ben jij de vriendin?

Nee hahaha ik ken ze allebei wel :D