'knopjes' M2 dresuurpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samxoxo

'knopjes' M2 dresuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:52

heee bokkers!

ik vroeg me af welke 'knopjes' er op jullie M2 dressuurpaard zitten. bv 2 benen naar achteren is harder gaan en buitenbeen naar achter is galop. Wie kan mij wat 'knopjes' uitleggen?

dankjewel!

faunty

Re: 'knopjes' M2 dresuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:54

er zitten geen knopjes op je paard , dat noem je hulpen .
op de 2e hoefslag en dan binnenbeen + binnenteugel en verplaatsing van mijn heupen is wijken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:55

En hulpen kunnen best nog wel een beetje verschillen per paard en per ruiter... dus de enige die je er echt mee kan helpen is een instructrice die jou en je paard kent en ziet. Of degene die je paard heeft opgeleid tot M2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:56

Het rode knopje op de hals aan de linkerkant is schouderbinnen, niet te verwarren met het witte knopje die ernaast zit, want dat is halthouden vanuit galop, ben er wel eens afgetieft toen ik schouderbinnen wilde en ineens stil stond. Daarnaast zit een knopje die gebruik ik nog niet zo vaak, want die is soms kapot, maar dat zou de uitgestrekte draf moeten zijn.
Op de andere kant van de hals zit een oranje knop. NIET hard indrukken want dat is de middengalop! En daarnaast zit het aan de teugelknopje, dit is een roze knop. Die moet ik constant indrukken, soms wat harder want anders doet ze het niet. Daarnaast zit de zwarte knop, maar dat is de noodknop als het niet goed gaat. Gelukkig gebruik ik die neit zo vaak want mijn paard is redelijk braaf.

:+

Geintje natuurlijk. Er zitten geen knopjes op een paard, een paard kan oefeningen beheersen maar als ruiter is dat niet zo ff klakkeloos over doen. Dat heeft gevoel nodig en ervaring. Weten hoe een oefening werkt en wat je wilt zien.

samxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:57

faunty schreef:
er zitten geen knopjes op je paard , dat noem je hulpen .
op de 2e hoefslag en dan binnenbeen + binnenteugel en verplaatsing van mijn heupen is wijken.

Daarom staat het tussen haakjes :o Kon er niet het juiste woord voor vinden, bedankt!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:01

Inderdaad de hulpen :) .

Ik denk dat TS meer bedoelt wat het paard kan wanneer hij op M2 niveau loopt en wat hiervoor de hulpen zijn. Kijk eens wat KNHS proeven door, daar staat in wat het paard zou moeten kunnen wanneer deze de wedstrijd loopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:02

Bij een goed gereden paard is elke hulp een combinatie tussen zit, kijkrichting, been en teugel. Als je met beide benen druk geeft maar bijvoorbeeld in je zithulp tegen werkt zou het nog zo maar kunnen dat ipv versnellen je paard achterwaarts gaat of in dezelfde gang blijft maar gaat verzamelen. Dat is nog lang niet zo makkelijk dus!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:07

Joolien schreef:
Het rode knopje op de hals aan de linkerkant is schouderbinnen, niet te verwarren met het witte knopje die ernaast zit, want dat is halthouden vanuit galop, ben er wel eens afgetieft toen ik schouderbinnen wilde en ineens stil stond. Daarnaast zit een knopje die gebruik ik nog niet zo vaak, want die is soms kapot, maar dat zou de uitgestrekte draf moeten zijn.
Op de andere kant van de hals zit een oranje knop. NIET hard indrukken want dat is de middengalop! En daarnaast zit het aan de teugelknopje, dit is een roze knop. Die moet ik constant indrukken, soms wat harder want anders doet ze het niet. Daarnaast zit de zwarte knop, maar dat is de noodknop als het niet goed gaat. Gelukkig gebruik ik die neit zo vaak want mijn paard is redelijk braaf.

Geintje natuurlijk. Er zitten geen knopjes op een paard, een paard kan oefeningen beheersen maar als ruiter is dat niet zo ff klakkeloos over doen. Dat heeft gevoel nodig en ervaring. Weten hoe een oefening werkt en wat je wilt zien.

Huh? Ik duw een chip in z'n kont, ik heb er verschillende- dressuur. Met de proefjes erop en buitenrijden, springen :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:09

Duidelijk een verouderd model, die van joolien. _O-
Ts, ik begrijp je vraag ook niet helemaal... Ee paard heeft geen knopjes..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:09

Ik heb het springknopje bij mijn paard nog niet gevonden. Iemand tips? Ps is het dat paarse knopje? :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:10

Heel veel knopjes. Je moet er ook altijd verschillende (teugel, zit, been) tegelijk indrukken voor je iets voor elkaar krijgt. Wat ik deed toen ik een paard kreeg met alle knopjes erop, is heel veel uitproberen. Zo leer je te voelen wat wat doet.

m1992

Joolien schreef:

:+ :))

Anoniem

Supervixen schreef:
Ik heb het springknopje bij mijn paard nog niet gevonden. Iemand tips? Ps is het dat paarse knopje? :')

Ik heb daar een groene knop voor, maar kom er altijd lastig bij. :P

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:13

Het verzamelknopje heb ik bij mijn bijrijdtinker ook nog niet gevonden :+

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:14

Joolien schreef:
Supervixen schreef:

Je moet de gele indrukken dan springt die extra hoog probeer maar is. ;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:14

Dit varieerd ook per paard, bouw, opleidingsgraad (m2, of nog beduidend hoger?) voorkeur van de ruiter die het heeft aangeleerd, etc.
Zo moet ik bij ves echt niet aankomen met twee benen naar achter is versnellen. Buitenbeen naar achter is tevens de hulp voor de travers. Het verschil tussen galop en travers zit puur in gewichtshulpen.

Dus erg moeilijk op specifieke hulpen aan te duiden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:15

xPabloBokt schreef:

Zit bij mij op de dressuurchip klasse m-z!!

Freya6

samxoxo schreef:
heee bokkers!

ik vroeg me af welke 'knopjes' er op jullie M2 dressuurpaard zitten. bv 2 benen naar achteren is harder gaan en buitenbeen naar achter is galop. Wie kan mij wat 'knopjes' uitleggen?

dankjewel!

Eh sorry, misschien les nemen?

Renee_S

Zoefferd schreef:
Joolien schreef:

Je moet de gele indrukken dan springt die extra hoog probeer maar is. ;)[/quote]

De groene knop op zijn bil. Extra hard op slaan , dan springt ie wel!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:16

Nou, ik vind de vraag zo gek nog niet.

Een paard heeft bijv. wel een "travers-knopje" op de hals: da's een reflexpunt waarbij ze in travers gaan, erg handig als je dit aan de hand wilt aanleren.

De mijne (geen M hoor, gewoon recreatief) heeft aan de hand wel wat knopjes, oa voor travers, schouderbinnenwaarts, spaanse pas... Al heeft ze bij mij ook al paar functies geïnstalleerd: als haar been jeukt, moet ik gaan krabben met de zweep. Mijn vroegere lesgeefster wist dit niet, en toen stampte mijn merrie es hard op de grond, zo van "komt er nog wat van?".

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:16

knollentuin schreef:
xPabloBokt schreef:

Wel pas bij de expansion pack volgens mij hoor, was een limited edition!

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:18

ik denk dat ik de mijne maar is ga "upgraden".

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:19

Renee_S schreef:
knollentuin schreef:

Wel pas bij de expansion pack volgens mij hoor, was een limited edition!

Moet ik dan niet eerst updaten naar OS Haver 5.1? :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:20

Ik denk dat iedereen ook prima snapt wat TS bedoelt. Heel veel mensen noemen het knopjes. En dat lijkt mij niet eens zo'n verkeerde benaming. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:26

Renee_S schreef:
Dit varieerd ook per paard, bouw, opleidingsgraad (m2, of nog beduidend hoger?) voorkeur van de ruiter die het heeft aangeleerd, etc.
Zo moet ik bij ves echt niet aankomen met twee benen naar achter is versnellen. Buitenbeen naar achter is tevens de hulp voor de travers. Het verschil tussen galop en travers zit puur in gewichtshulpen.

Dus erg moeilijk op specifieke hulpen aan te duiden.

Ja, Hong Kong, olympische spelen 2008 - ik zie nog voor me hoe Salinero aangalopeert ipv dat appuyement naar links.
(Het was een prachtige overgang, maar dat Anky verschikkelijk de smoor in had snapte ik ook......)