Wat moet ik doen ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirteNikita

Wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:02

Ik ga de laatste week vaak langs bij 2 super lieve paardjes. Zelf weet ik niet hoe ze heten en wie de eigenaar is. Maar als ik naar ze toe ga vraag ik me af hoe een grote paarden vriend de eigenaar is. Bij de zwarte pony is er een stuk hoef gebroken en zijn ze zeker niet op tijd bekapt. Ook zijn ze super harig en als je en keer er al met hand door heen gaat zit je al helemaal onder de haren. Dit geld ook voor de andere pony. Het weitje is ook bijna helemaal van zand. Ik wil er graag een keer heen gaan met mijn poets spulletjes en dan achter het hek van de wei ze te poetsen. Het zijn natuurlijk wel ander mans pony's en dat is dus de reden dat ik het niet doe. Als ik nou wist van wie die pony's waren had ik graag voor die gene een paar leer per week de pony's gepoest. Wat moet ik nou doen ?

Alvast bedankt voor het reageren.
Groetjes mirte,

Selena

Re: Wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:05

Misschien dat je binnenkort iemand bij de pony's ziet staan en dan naar die persoon toe lopen om te vragen of diegene weet van wie de pony's zijn? :)
Ik zou absoluut niet achter het hek gaan zonder toestemming.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:06

In elk geval niet zomaar er heen gaan met poetsspullen en die wei ongevraagd in gaan!

Probeer eens bij de dichtsbijzijnde buren van waar de ponies staan te vragen of zij weten van wie ze zijn. Dan kun je de eigenaar zelf vragen of dat mag.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:09

In de buurt waar de pony s staan rondvragen van wie ze zijn en hoe je met de eigenaar in contact kan komen. Als niemand het weet een briefje op t hek achterlaten?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:13

Klinkt nu niet echt als verwaarlozing of mishandeling. Er zal wel een reden voor zijn dat deze paardjes op een zandvlakte staan. Wellicht worden ze wel hoefbevangen op gras. De eigenaar zal ze heus wel voeren. Dat een paard niet wordt gepoetst is ook geen mishandeling. Het is normaal dat ze rond mei nog compleet in de rui zijn en daardoor harig zijn. En ook bij mijn paarden brak er wel eens een stuk van de hoef af. Daar heeft het paard geen last van, de smid vijlde dat wel bij. Als de pony als verzorgpony's wilt kun je misschien een briefje bij het hek opvangen met je telefoonnummer, maar ik zou niet ongevraagd de wei ingaan.

MirteNikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:19

Ik wou ook zeker niet ongevraagd de wei in gaan. Heb rond gevraagt en heb alleen een voornaam gekregen ga verder zoeken.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:23

dit klinkt niet echt als mishandeling of verwaarlozing hoor, gewoon even in de gaten houden.
des noods even een briefje aan de poort.
denk dat de eigenaar wel een reden heeft waardoor de paardjes op het zand staan, denk aan hoefbevangenheid?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:38

Poetsen zou ik sowieso niet doen. Zeker niet als je de spullen ook voor andere pony's gebruikt moet je echt niet zomaar de zelfde spullen gaan gebruiken. Zeker niet bij pony's waar je niets van af weet. Verder kan je een briefje ophangen of je ze zou mogen verzorgen. Maar dat is ook lastig want ik zou er niet zomaar een telefoon nummer opzetten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:16

VSW -> YRT

MirteNikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:18

Super bedankt voor de reacties. Ik wist zelf wel dat poetsen natuurlijk niet zomaar kon. Ik zal eens kijken of ik kan vragen of
Ik de pony's een paar keer per week zou mogen poetsen. Mijn telefoon nummer bij het poortje zetten is natuurlijk ook geen optie. Ik zal eens kijken of ik de eigenaar kan vragen of ik ze mag poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:27

Oei, ik vrees dat ik mijn paard ook mishandel :9 Loopt 24/7 buiten in een zandpaddock en verhaart als de ziekte omdat het voorjaar aangebroken is en ze de hele winter zonder dek heeft gestaan. Hoeven kunnen ook wel eens afbreken door de droogt en hoeft echt niet altijd een teken van te laat bekappen te zijn. Maar wel goed dat je het opgemerkt hebt. Probeer te achterhalen wie de eigenaar is en misschien heb je er straks een paar leuke verzorgpaardjes bij, maar om nu te spreken van verwaarloosing.......

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:31

Dat is bij mijn pony's al weken het geval... er blijven haren af komen, terwijl ze op dit moment vrijwel iedere dag gepoetst worden. Voor deze tijd van het jaar is het heel normaal dat er haren af komen als je er met je hand overheen gaat. Zou eerder ongezond zijn als dat niet het geval zou zijn en ze nog dik in hun vacht zouden zitten ;) Dus lekker laten gaan zo!

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:55

Mijn verzorgpaard staat in een paddock waar zand in ligt en hij verhaart nu stevig!

Je kunt niet echt spreken van mishandeling.. Beetje overdreven haha ;)
Ik heb vroeger ook ooit een briefje door het hek aan een paal opgehangen, die mensen reageerde binnen een dag :) je kunt het dus gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis ;)

MirteNikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:28

Weet iemand hoe je en topic kunt sluiten/verwijderen??

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:44

Als de pony's niet mager zijn zullen ze vast wel eten krijgen. Voor veel pony's is het nu eenmaal niet zo goed om in een lekkere vette grasweide te staan, die worden erg snel erg dik en lopen gevaar voor hoefbevangenheid oa.

Verharen is doodnormaal in deze tijd, daar valt niet tegenaan te poetsen. Ik haal een paar keer per week bijkans een emmer haar per paard eraf en het einde is nog niet in zicht. Maar ze waren dan ook heerlijke pluisjes in de winter, wat nodig is om ze warm te houden zonder dek.
Ze vinden het poetsen wel fijn, maar nodig is het eigenlijk niet. Moeder natuur is niet dom, die heeft dat wel goed geregeld, dat haar gaat er ook zonder hulp gewoon vanaf.
Beetje vies zijn is ook helemaal niet erg, zand en modder beschermen tegen ongedierte, poetsen is eigenlijk alleen noodzakelijk als je wil rijden, omdat je geen zand onder de zadel e.d. wil dat kan gaan schuren. Natuurlijk geeft het niets als je wel veel poetst, het is goed voor de band tussen mens en paard, is goed voor de doorbloeding van de huid(alhoewel zeer zeker geen wondermiddel) en als ze zo verharen kan dat best wat jeuken hier en daar, dus het wordt gewaardeerd als je ze daarmee helpt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:46

Ik vond wel eens een briefje in een zakje op het hek van een meisje die mijn pony wou verzorgen, vond dat super schattig. Dus dat kun je wel doen, geef je je email oid door.

Behalve die tut die 'ik zie nooit iemand bij deze paarden en dat is zielig, dus ik wil deze paarden verzorgen'
:')
Kijk die kreeg geen reactie terug, maar heb de andere meisjes keurig een berichtje terug gestuurd :)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:56

Ik denk dat je jezelf een beetje over bezorgt maakt, hoe ik het lees hebben die pony's het niet super slecht. Ja ze hebben een dikke verharende vacht, maar dat is vrij logisch aangezien het nu steeds warmer wordt. Mijn 2 verzorgponys verharen ook als een malle ookal worden ze echt elke dag gepoetst.
Daarnaast zeg jij ze hebben geen zand. Maar je praat ook over een weide, dan hebben ze toch wel gras? Als ze dan willen liggen/rollen kan dat gewoon met alsnog een zachte ondergrond. Het nadeel aan gras is alleen dat ze er sneller dik van kunnen worden of (wanneer ze hier gevoelig voor zijn) hoefbevangen.
Maar hebben ze wel een waterbak? En een schuilplaats? Of dat ze sintels snachts ergens anders binnen staan mocht dit nodig zijn.

Zeker niet zomaar de weide in gaan! Je kunt beter even in de buurt rond vragen of iemand weet wie de eigenaar van die pony's is en als dit niet lukt op een droge dag een envelopje neer hangen oid (of in een plasticje) met daarin je dat je vaak langs de pony's komt en ze graag een keer zou willen poetsen oid met bijv je email erbij :)

Heel veel succes! Hopelijk kun je contact krijgen, maar zolang ze water hebben niet graat mager zijn en wel verzorgd worden zou ik me niet al teveel zorgen maken op dit moment :p

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:57

vuurneon schreef:
Ik vond wel eens een briefje in een zakje op het hek van een meisje die mijn pony wou verzorgen, vond dat super schattig. Dus dat kun je wel doen, geef je je email oid door.

Behalve die tut die 'ik zie nooit iemand bij deze paarden en dat is zielig, dus ik wil deze paarden verzorgen'
:')
Kijk die kreeg geen reactie terug, maar heb de andere meisjes keurig een berichtje terug gestuurd :)

Haha ja dat idee had ik dus ook! Maar lees nu pas dat jij dit ook al als optie had gegeven :)

love_horses2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:00

ja een briefje schrijven met een leuke tekening erbij in een zakje plakken en rond het hek hangen ! heb ik ook gedaan :) of kijken wnr de drinkbak bijna leeg is en bij de weide wachten tot de eigenaar ze drinken komt geven :# +:)+