Met hackamore bij FNRS

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Met hackamore bij FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:37

Hey,
ik heb mij afgelopen vrijdag ingeschreven voor de zitcompetitie. Ik heb nog gevraagd of het mag met hackamore, dat mocht. De reden van de hackamore is omdat mijn paard een ongelukje heeft gehad waardoor ze 3 weken geen bit in mag.
Nu heb ik de manege een mailtje gestuurd met een vraag over de hackamore, of ze daar ook letten of je dan + of - punten erbij krijgt of helemaal niks. Nu heb ik als antwoord gekregen:

Met een hackamore mag je bij de FNRS zeker niet rijden, bitloos mag wel.

Ik dacht eerst; waarom word er dan wel door iemand gezegd dat het mag en nu ineens niet meer, en daarna dacht ik; bitloos?? Waar hebben hun het dan over met bitloos, dat is een hackamore zeker wel..

Kan iemand mij vertellen wat nou correct is?
En als het toch niet mag, heb ik dan het recht om mijn geld terug te vragen voor het inschrijf geld? Omdat ze het verkeerd hebben gezegd?

Groetjes Dahlia

loveslimpie

Re: Met hackamore bij FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:41

Er zijn verschillende bitloze optomingen. Waarschijnlijk valt hier een sidepull en een kaakgekruisd hoofdstel onder. Een hackamore is een scherpe optoming en mag daarom niet gebruikt worden.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:48

Citaat:
Artikel 2
a. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat
van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (een trens-optoming).
b. Beenbeschermers, sporen en hulpteugels (mits goed afgesteld), zijn alleen toegestaan
met toestemming van de manegehouder.
c. Vanaf proef F12 is alleen het gebruik van een martingaal (mits goed afgesteld) toegestaan.
d. Een bitloze optoming is alleen toegestaan met toestemming van de manegehouder.
e. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.

Dit staat in het reglement, je moet toestemming hebben van de manegehouder. Over de soort bitloze optoming staat niks vermeld.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:58

Ik zou ook graag willen weten of ik recht heb om de inschrijfkosten terug te vragen, aangezien ze het verkeerd hebben gezegd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:41

Omdat dit over de fnrs gaat ga ik het topic verplaatsen van WD-V naar MA.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:43

Heb je het ook zwart op wit dat dit eerst wel toegezegd is en erna niet? En is dit ook door de manege gedaan of door een ander ?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:50

Heb je anders niet een Side pull die je kan gebruiken? Een hackamore is erg scherp, ik snap wel dat ze die liever niet zien.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:14

Mioux schreef:
Heb je het ook zwart op wit dat dit eerst wel toegezegd is en erna niet? En is dit ook door de manege gedaan of door een ander ?

Nee, want ik heb het gevraagd toen ik er was. Dit is door een manege medewerker gezegd

@xTammyy
Die heb ik niet, en ga ik ook niet aanschaffen voor 1x

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:27

Je kunt vast wel ergens een bitloos hoofdstel lenen, en anders zou ik liever de teugels aan de neusriem vastmaken, een hackamore is een marteltuig.

ErwinF1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:32

Kun je de manegehouder geen mailtje sturen? Dan heb je het gelijk zwart op wit staan.
En kun je ook de reglementen laten zien die op de site staan, daar staat inderdaad niet bij met welk bitloze optomingen je moet rijden.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 06:39

@ CM_
Daar zijn de meningen over verdeeld. Het ligt eraan hoe je ermee omgaat

@ErwinF1
Haar mailadres kan ik nergens vinden, alleen die van de manege en daar reageren werknemers op