Vrijgezel, huis en een paard Is dat financieel te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Vrijgezel, huis en een paard Is dat financieel te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:24

Mijn nicht wil graag van mensen hier op bokt weten of het financieel haalbaar is als je geen man hebt, op je zelf woont en dan ook een paard hebt. Ze heeft zelf geen Bokt, dus daarom vraag ik het hier voor haar.
Mijn nicht is 29 jaar, vrijgezel en woont op zich zelf. Ze wil graag een paard aanschaffen, maar ze weet niet of dit financieel haalbaar is en ze vroeg zich af of er ook meerdere mensen hier waren die in de zelfde situatie zitten en daar dus ervaring mee hebben. Word een paard te duur dan of kan het prima?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:25

Dat hangt van haar inkomen en eigen vermogen af ;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:26

Dat ligt aan zoveel factoren. Hoeveel verdient ze, hoeveel houdt ze iedere maand over als de vaste lasten betaalt zijn, waar woont ze, hoe wil ze het dier stallen, wat wil ze ermee gaan doen?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:27

hangt inderdaad van haar inkomen af.. ik woon op mezelf en en heb 2 paarden dus het is mogelijk

Jinthe1

Re: Vrijgezel, huis en een paard Is dat financieel te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:29

Dat kun je zonder extra informatie niet zeggen. Daarbij weet je nicht zelf wel of ze geld genoeg aan de kant kan zetten per maand?
Ik heb het zelf jaren gedaan. Ging prima maar dan moest ik wel andere dingen laten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:30

Ze werkt fulltime, inkomen weet ik niet. Nouja dan wil ze graag weten of er veel mensen zijn die een paard hebben, vrijgezel zijn en op zich zelf wonen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:31

BRT -> PP aangezien het niks met BRT te maken heeft.

Mattice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:31

Is afhankelijk van de stallingskosten, het bedrag wat ze huidig per maand over houdt en hoeveel tijd ze nog heeft voor het paard.
Ook een financiële buffer is altijd handig vooral als er wat gebeurt met het paard. Mij hebben ze altijd gezegd een paard kost een paard per jaar.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:32

C_arola schreef:
BRT -> PP aangezien het niks met BRT te maken heeft.

Thanks, ik wist niet waar ik het moest plaatsen

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:33

Waarschijnlijk kan het gewoon. Als ze voldoende verdiend om een paard te onderhouden maakt het verder toch niet uit of je alleen woont of niet?
Ik denk dat ze de kosten op een rijtje moet zetten en aan de hand daarvan moet bepalen of het voor haar mogelijk is.
Wij kunnen dat niet zeggen met deze informatie :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:34

Dat hangt wel van heel veel dingen aan... Ze weet wat haar inkomsten zijn, wat haar uitgaven zijn... Dus ze weet wat ze over heeft... Dus mjah.. Weinig van te zeggen.

Snap alleen het verband met dat vrijgezel zijn niet zo :') Voor mij waren relaties en samenwonen altijd duurder dan "alleen" wonen :')

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:35

Bambi1995 schreef:
Ze werkt fulltime, inkomen weet ik niet. Nouja dan wil ze graag weten of er veel mensen zijn die een paard hebben, vrijgezel zijn en op zich zelf wonen

Hahaha natuurlijk kan dat! Heb ik ook jarenlang zo gedaan! Ideaal zelfs. Kun je zoveel tijd met je paard doorbrengen als je wilt. Inmiddels heb ik een relatie, maar heb nog zat vriendinnen die wel vrijgezel zijn, op zichzelf wonen en paarden hebben.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:37

Lianne86 schreef:
Dat hangt wel van heel veel dingen aan... Ze weet wat haar inkomsten zijn, wat haar uitgaven zijn... Dus ze weet wat ze over heeft... Dus mjah.. Weinig van te zeggen.

Snap alleen het verband met dat vrijgezel zijn niet zo :') Voor mij waren relaties en samenwonen altijd duurder dan "alleen" wonen :')

Nou ik denk (geen ervaring) dat je als je een relatie hebt en dan samenwoont dat je dan de kosten deelt, dat je dan meer geld over hebt voor een paard

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:40

Ik neem aan dat ze, ipv vrijgezel, vooral bedoeld of de persoon in kwestie alles zelf betaald ;-)

Ik heb een eigen (koop) huisje, en pony's (en paard gehad ook), vergelijkbare leeftijd, fulltime redelijke baan en financieel volledig van mezelf afhankelijk, ook qua woning (maar niet vrijgezel ;-))

Het is niet makkelijk, vind ik. Ik loop heel, heel vaak tegen dat geldplaatje aan. Het kan, dat wel, maar je moet er een hoop voor laten. Goedkoop huis, goedkope auto, goedkoop leven, weinig nieuwe kleren. En ook zeer weinig tijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:42

Vrijgezel, 33, koophuis en paard. Ja, het kan, maar wel met een leuk inkomen en geen gekke uitgaven. En continu afwegen waar je het kleine beetje geld dat je na je vaste lasten overhoudt aan uitgeeft. Als je wat overhoudt. Maar dat is een keuze die ik zelf heb gemaakt. Mijn paard staat niet heel goedkoop, maar ook niet enorm duur. Sober ras, dat scheelt weer in de voerkosten :))

Hangt er helemaal vanaf wat haar inkomen en uitgaven zijn inderdaad.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:44

Bambi1995 schreef:
Lianne86 schreef:

Nou ik denk (geen ervaring) dat je als je een relatie hebt en dan samenwoont dat je dan de kosten deelt, dat je dan meer geld over hebt voor een paard

Ja, maar dan moet je het niet in % gedeeltes betalen en de meestverdienende zijn :') Hangt er dus ook vanaf hoe het geregeld is :') Vrijgezel zijn maakt dus niets uit, het is maar wat je overhoudt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:51

Heb dat vroeger ook gedaan. Woonde eerst thuis met auto en paard maar ben verhuisd naar een appartement met behoud van auto en paard. Kon zelfs ook nog op vakantie maar je moet er wel wat voor overhebben en een beetje zuinig leven. Mijn ouders konden toen niet meer bijspringen omdat mijn vader ernstig ziek was.

Vond het zelf toen wel prettiger om rechtstreeks vanuit mijn werk naar mijn paard te gaan en daarna pas te eten want na koken en eten was de puf er wel een beetje uit.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:02

Ik ben 32 vrijgezel eigen huis en nu nog 1 paard heb er altijd 2 gehad.Tot nu toe is het me altijd gelukt de paarden te houden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:04

Ja het kan. :)
Maar dan moet je wel een leuk inkomen hebben en geen gigantisch hoge vaste lasten.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:16

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:17

Tja daar is moeilijk antwoord op te geven. Heeft ze spaargeld, wat is haar salaris, wat zoekt ze ivm het aankoopbedrag, heeft ze al stalling op het oog en wat kost het enz?
En je blijft altijd het potje onvoorziene kosten houden (kapot tuig, paard ziek, wasmachine kapot, auto kapot e.d.)

Ik denk dat ze zelf alles goed op een rijtje moet zetten.
Ook is het misschien goed om naar de toekomst te kijken. Stel dat ze iemand tegenkomt en ze zou eventueel een kinderwens hebben, kan ze haar paard dan houden? Dit klinkt misschien vergezocht, maar ik lees regelmatig in advertenties dat een paard te koop staat vanwege een zwangerschap/geboorte kindje. Vandaar dat dit misschien goed is in het achterhoofd te houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:25

Ligt uiteraard helemaal aan haar situatie.

En je kan in aantal zaken keuzes maken, zoals in hoe luxe (dus duur) je stalling is en wat je salaris is tja, dat is vast gegeven.
Hoe duur je eigen huis is en wat je uitgeeft aan luxe niet paard gerelateerde zaken of die juist laat.

Ik heb in ieder geval paarden en ben vrijgezel en heb een huis, wel bewust een lief klein huisje.
Heb dan wel weer een TE grote auto om die paarden te kunnen trekken.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-04-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:28

het is doenbaar.. ben ook alleen, heb een dochter in huis en heb 2 paarden..
het is kwestie van je financiën goed te regelen ;-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:52

tuurlijk kan dat. Het is niet zo dat als jij vrijgezel bent (en dus geen extra financiele steun krijgt van n kerel) dat je dan per definitie geen paard kunt hebben.
Als zij een leuk spaarpotje heeft voor eventuele onvoorziene kosten, en maandelijks voldoende geld over houdt voor stallingsgeld, eventueel voer, hoefsmid, etc. dan kan dat prima toch. Hoe zeker is haar baan?
Als dat allemaal positief is zou ik het zeker doen!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:55

Ze heeft een vast contract