Druk leven: Paardenhobby in het slob...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Druk leven: Paardenhobby in het slob...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:01

Hoe doe je dat?
Als je een (meer dan) fulltime baan hebt, een studie volgt op je vrije zaterdag, een leuke bijbaan als paardrij-juf op de plaatselijke manege, je graag een rondje hardloopt of met de fiets naar je werk gaat (12 km), je familieverplichtingen hebt, je graag een avondje uit gaat met vrienden. En dan eigenlijk ook wel (of toch niet genoeg?) ambitie in de paardensport?

Ik heb de 'luxe' van een bijrijdpaard, vier keer in de week. Een prachtpaard, maar met een lui karakter. Van hard werken bloeit hij echter op. En na twee jaar begint de consequente training langzaamaan wat vruchten af te werpen. Bij vlagen ontbreekt het echter aan de tijd voor dat fanatieke werken, en daarmee verbetert het paard niet, wordt zelfs weer minder. Ik verlies motivatie omdat het paard meer van mij vraagt, en met minder tijd is het rijden ook minder leuk -> paard 'verslechterd' -> is weer minder motivatie.

Ik heb tot nu toe altijd fanatiek gereden, soms meerdere paarden per dag. Maar ik krijg het niet meer rond. En omdat ik het niet meer rond krijg lukt het niet meer om fanatiek te zijn. Ik mis de ambitie, ik mis het om tijd te steken in een doel, te lessen en te trainen en de lange bos en strandritten.

Op dit moment heb ik aangegeven dat er een nieuwe bijrijder gezocht kan worden, ik wil 'stoppen'.
Wellicht blijf ik op de zondagen lekker buitenrijden.
Intussen blijft de tweestrijd, want ik vond het altijd heerlijk om fanatiek te rijden en wedstrijdjes te doen. Het kan niet half, in ieder geval niet met dit paard.

Wat doe je eigenlijk als je paardenhobby in het slob raakt?

Moonlight17

Re: Druk leven: Paardenhobby in het slob...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:06

Keuzes maken, dat is de enige optie. Je kunt niet alles doen en paardrijden moet ook leuk blijven, het is je hobby namelijk.
Nou ben ik er een tijdje mee gestopt, nou voor mij was dit totaal geen succes. Ik mis dan iets in mijn leven en als ik dan naar het paard toe ga en ga rijden dan mis ik dat ding in mijn leven niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:07

Verder gaan met je leven :P

Ik was vroeger best fanatiek met mijn eigen pony en ik vind rijden nog steeds heel leuk. Maar ik vind andere dingen ook heel erg leuk en ik pas niet meer op mijn eigen pony. Rijden doe ik heel sporadisch eens op een paard van een vriendin of kennis. Het rijden zelf mis ik met vlagen. Nu het lekker weer wordt lijkt het me weer heerlijk om in het zadel te kruipen. Het scheelt wel dat ik nu een andere grote passie heb waar veel tijd gaat inzitten. Dan heb je toch minder tijd om het te missen.

Ik zou gewoon even een rustpauze nemen en kijken hoe je dat bevalt. Mocht je het gaan missen dan kun je toch een nieuw bijrijdpaard zoeken wat wel goed bij je past qua rijden en de tijd die je hebt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:10

RUI -> PP

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:12

prioriteiten stellen of accepteren.
Gelukkig heb ik een paard wat het helemaal niet erg vindt om niet te werken en ben ik zelf ook niet al te fanatiek. Fulltime baan, "studie", gezin en alle dingen die erbij horen maken dat ik weinig tijd over houd voor andere dingen. Paard schiet er dus regelmatig bij in. Ik ga elke dag trouw en vind voor hem spelen met andere paarden belangrijker dan rijden, dus wanneer ik weinig tijd heb, kies ik ervoor om niet te rijden. Plus dat ik het lichamelijk ook niet trek, ben vaak erg moe. Ik heb al even gedacht aan een bijrijder, maar heb dit nog niet definitief doorgezet.
Paard weg doen is voor mij geen optie, daarvoor ben ik echt te gek op hem. En juist omdat hij geen werker is, weet ik ook dat hij er niet mee zit als ie een paar dagen stil staat.
Is het voor jou niet mogelijk een paard te zoeken die wat gemakkelijker te rijden is waardoor je het plezier weer terug krijgt?

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:15

doen waar je zin in hebt.

Ik heb destijds ook geen zin en plezier meer naast tutten.., dat maakte mijn paard dus een erg dure grasmaaier. haar verkocht, hoe lastig ook destijds nu geen spijt meer.
Alleen op mooie dagen mis ik een heerlijke bosrit en het tutten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:30

Mij lukt het ook niet hoor. Ik zou graag mijn beide paarden startklaar hebben en als het meezit zelfs eens starten, maar door omstandigheden functioneren ze vaker als grasmaaiers dan als rijpaarden en dat weegt dan weer heel hard door op mijn humeur. Ik probeer vooral genoegen te nemen met minder en niet te veel rondom mij te kijken. Heel leuk als anderen de wedstrijdklasses door vliegen (waar ik soms stiekem best een tikkeltje jaloers op ben), maar deze ruiters steken dan ook veel meer tijd in hun paarden of hebben gewoon meer mogelijkheden qua stal faciliteiten en co. Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat niet red en ondertussen krijg ik echt hele leuke pasjes uit mijn merrie, maar hoef ik helemaal niet te stressen als ik 2 weken niet kan rijden. Vind het wel doodzonde dat ik iedere keer weer bijna op 0 moet beginnen, maar voorlopig zie ik dat niet zo snel veranderen.
Wel vind ik dat met 4 trainen per week "je" paard niet zou mogen verslechteren. Hoe staat hij gestald en wat krijgt hij van voer ? Indien je toch wedstrijden wilt blijven rijden kun je misschien wel een paard zoeken die hieraan genoeg heeft ? Denk dat de meeste wedstrijdruiters echt niet allemaal 5-6x per week op hun paard zitten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iedereen zomaar 15 uur per week vrij heeft om paard te rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:59

Goed om de eerste reacties te zien. Kiezen heb ik al een beetje gedaan. Maar me erbij neerleggen da's een ander verhaal.

Paard komt niks tekort, loopt overdag buiten en wordt af en toe gelongeerd door de eigenaar. Krijgt veel hooi en 1x wat krachtvoer. Wordt frisser van meer voer maar niet werkwilliger haha.

De 4 keer is de laatste tijd maar twee of drie. Dus ik red het simpelweg niet.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:21

Bekend verhaal. Bij mij raakte vorige zomer ook het een en ander in het slob. Ontzettend druk met nieuwe opleiding, ander leven... Toen ik na ging denken over eventuele verkoop of bruikleen werd mijn pony ziek en enkele maanden later is ze overleden. Nu ben ik al weer bijna 4 maanden paardloos en stiekem vind ik de rust heel fijn. Na 13 jaar alle ups en downs van het hebben van een paard is het voor mij ook even genoeg zo. Ik mis haar wel ontzettend, maar investeren in een nieuw paard zie ik nog niet zitten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:41

Ja, moeilijk. Ik heb ook vorig jaar een verzorgpaard voor 7 dagen in de wek gehad, door verhuizing gestopt. En het zou nu echt gewoon niet meer passen.... Eerst mis je het wel maar naar verloop van tijd is het gewoon niet meer zo'n deel van je leven en mis je het ook niet meer zo. Als ik haar nu nog af en toe een weekendje zie is dat heerlijk, maar het is niet dat de rest van de week doelloos en leeg lijkt haha :D Het went, vooral als je genoeg andere dingen te doen hebt!
Paarden zijn gewoon een tijd en geld vreter...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:51

Ja mijn tijd vult zich héél makkelijk met andere activiteiten.
Toch vind ik altijd dat je naast werk ook een beetje ambitie mag hebben in de hobby die je hebt. En dan heb ik dat niet meer of moet ik gaan vinden in een andere sport of hobby....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:07

Maak een lijstje voor je zelf met belangrijk bovenaan en werk naar het minst belangrijke toe en trek daar je conclussie uit. Bovenaan zal ongetwijfeld je werk staan en daaronder je studie, maar ws wordt nr 3 al lastiger. Kijk waar paardrijden staat, staat dat laag, is jet wellicht idd verstandig om je paardrijcarrière (tijdelijk) vaarwel te zeggen :)

Ik zou dat btw echt niet kunnen, maar waarschijnlijk zit het grootste verschil tussen een eigen paard en een bijrijdpaard die misschien niet helemaal is wat je zoekt. Jouw kennende als je nu een waanzinnige dressuurknol onder je kont had, was het waarschijnlijk een ander verhaal :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:02

prioriteiten stellen. Kies wat je nu belangrijk vindt. denk na over je toekomst. Kun je nu tijdelijk minderen of stoppen met de paardensport.. kun je er dan ooit weer mee beginnen? hoe zie je dat voor je? Zijn er andere dingen die je op kunt geven voor je paardenhobby?

Echt prioriteiten stellen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 20:56

Letizia schreef:
Jouw kennende als je nu een waanzinnige dressuurknol onder je kont had, was het waarschijnlijk een ander verhaal :)

Dat zou wel eens kunnen kloppen

Prioriteit is nu mijn opleiding, due duurt een jaar. Ik ga nu even aanzien of ik wat mis als ik niet meer fanatiek rij....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:13

Ik ken dit heel goed.. Mij ontbrak het afgelopen jaar vooral aan de energie om nog iets met mijn paarden te doen, strikt genomen had ik wel tijd, maar die bracht ik liever onder een dekentje op bank al series kijkend door. Voor mij een teken dat ik teveel hooi op mijn vork had (is ook niet gek met 7 dagen per week werken, huishouden, hond, 2 paarden, sociaal leven etc :+ ). Mijn oplossing: mijn jonkie van nu bijna 4, die nog niet onder het zadel is, heeft meer dan een half jaar vakantie gevierd. Met de andere ben ik keuzes gaan maken: niet én bekappen én werk aan de hand én overig grondwerk én dressuur onder het zadel én buiten rijden.. Plus andere activiteiten buiten de paarden om zoveel mogelijk teruggeschroefd. Nu werk ik weer gewoon 5 dagen en meestal ben ik 's ochtends vrij, wat ideaal is voor mn paardjes want dan ben ik nog fit en energiek :D nu doe ik ze dus lekker weer allebei en ben ook weer aan het sporten naast de paarden, etc.

Eerder had ik een bijrijdpaard en toen kwam ik ook in zo'n periode, toen ben ik met pijn in mijn hart gestopt na 5.5 jaar lief en leed met die pony. Het is nog steeds pijnlijk maar het was de juiste keuze en een opluchting. Nu met eigen paarden is het anders.. Nu hebben de paarden de eerste prioriteit. Hoewel ik wel minder rigide ben geworden: ze staan in volpension en 24/7 buiten met een inloopstal dus ik hoef niet per se elke dag te gaan, ik heb ook me-time nodig. Gemiddeld ga ik 5-6 keer per week maar geniet ook zeker van af en toe eens niksen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:19

Dat klinkt wel een beetje herkenbaar Vogeltje. Door de drukte overal zijn de paarden geen ontspanning meer maar een 'moetje'.

Stom genoeg heb ik wel de kriebel als ik dan weer eens ergens kijk naar een wedstrijd of iemand anders zie en hoor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:27

Zelf had ik op een gegeven moment ook geen tijd meer, terwijl ik altijd ervoor fanatiek reed!
Zo heb ik het inrijden op een handelstal moeten opgeven, verzorg paard op moeten geven..

Ik werd alleenstaande mama van een prachtige zoon, en dan moet je keuzes maken. Ik heb gezegd ik neem een pauze, als me zoontje op school zit of iets dan ga ik wel weer beginnen en heb ik er ook tijd voor. Ik wil namelijk niet elke avond ook nog eens druk zijn, zo kleine man neemt al veel energie en tijd in ! Dus nu gaat me zoontje aankomende tijd wennen op school en dan heb ik ook weer meer tijd.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:30

Voor mij is dit ook aardig herkenbaar. Heb mijn eigen paard vorige jaar Juni verkocht vanwege het ontbreken van een klik, de maanden daarna ben ik nog redelijk fanatiek op zoek geweest naar een nieuwe. Toen ik erachter kwam dat ik niets tegen kwam wat me "aanstond" en ik stiekem best genoot van de vrije tijd en het geld wat er over bleef toch besloten het hele kopen te laten voor wat het was en op zoek te gaan naar een bijrijdpaard. Deze heb ik gevonden en 6 maanden gereden, een hele lieve merrie die echt bomproof is, maar precies zoals jij het zegt, voor mij heel hard werken en de klik was er niet. Vorige week dus toch besloten om hier een eind aan te breien en het weer even rustig aan te doen.
Maar wat je zelf ook aangeeft, wanneer ik een ander over zijn/haar paard hoor of wanneer het prachtig weer is en een vriendin gaat een heerlijke lange buitenrit maken ben ik best jaloers. Ik denk dat het ook een kwestie is van de juiste match vinden, ook met bijrijdpaarden is dat gewoon heel belangrijk.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:32

Ik ging van 'paarden gaan voor alles' naar 'paarden zijn belangrijk maar niet het belangrijkste' en nu komt het stadium 'ik ga mijn geld eens wat meer aan mezelf uitgeven'.
Dit jaar neem ik het er nog van. Wedstrijden, lekker luxe doen.
Straks stap ik over op 'lekker paardrijden'.
Het is mijn hobby, ontspanning en niet mijn 'levensdoel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:43

Keuzes keuzes...
niet hardlopen/ op de fiets naar je werk maar die tijd in je paarden steken. .
Soms best lastig te plannen, i know.. ik heb werk/kind/huishouden/andere dieren/paarden en ja soms begrijpen mensen niet dat je voor je paarden kiest ipv een wijntje op het terras.. jammer dan

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:00

Herkenbaar! Hier ook sinds kort eigen huishouden, fulltime job, cursus erbij 2 dagen per week (di.avond en zaterdag VM) en dat gecombineerd met veel avondvergaderingen. Daar nog een sociaal leven bij gepropt en omdat ik uit huis ben wil mijn familie me ook nog wel eens zien. Komt nog bij dat mijn paardenvriendinnen hun paard wat dorpen verder verhuist hebben, steeds alleen moeten rijden/trainen motiveert ook niet echt.

Ik heb drie paarden waarvan ik er maar één actief rij (andere is op pensioen en de derde is de pony van mijn zus, die ik mee verzorg). Merk ook dat ik door alle druk vaak meer zin heb om hersenloos series te kijken op de zetel onder een dekentje dan iets te gaan doen.

Nu met het mooie weer probeer ik het terug op te pakken, want eigenlijk geeft bezig zijn met de paarden me toch wel meer energie dan zetelhangen! Om mezelf wat te motiveren heb ik een lespakket genomen, lesgeefster komt om de 2 weken en geeft huiswerk mee voor tegen de volgende keer. Hoop dat dat mij motiveert om wat regelmatiger iets te gaan doen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:45

Tijdens mijn studietijd reed ik voor vier eigenaren paarden, op verschillende stallen, het was mijn leven, mijn passie. Ik liet er tentamens voor schieten :=

En nu kies ik blijkbaar voor het wijntje op het terras boven mijn paard, nooit gedacht...
Ik heb ook paardenvrienden die doen het beide, dat geheim moet ik nog even zien te ontfutselen.. (Zeeuwentopic dames?)

Maar inderdaad, het buitenleven, het hebben van een (wedstrijd)doel, regelmatig lessen. Dat heb ik de afgelopen winter al niet gedaan. En met het ontbreken van een doel gaat ook de motivatie eraan.

Ik voel me een beetje 'leeg' wat dat betreft.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:03

Heel herkenbaar Kelly.. Op dit moment is mijn leven natuurlijk heel anders maar als ik terug kijk naar afgelopen zomer was het bij mij ook echt gekkenwerk en heb ik me regelmatig afgevraagd waarvoor ik het deed. Flair én Riada, werken op het strand en als ik een vrije dag had had ik die aangevraagd om op wedstrijd te gaan.

Wat bij mij heel erg scheelt zijn de eigenaren. Vooral de eigenaresse van Riada, zij vind het geweldig als ik kom maar ik ben in principe tot niks verplicht. Ik weet niet of jij druk voelt naar de eigenaren toe?
Daarnaast heb je natuurlijk best al wat bereikt met de schimmel maar heeft het ook heel veel moeite en frustratie gekost als ik het goed heb begrepen, dat motiveert ook niet.

Zelf heb ik ook een periode helemaal niet gereden. Ik werkte nota bene op een manege en ik ben daar gestopt met rijden. Zelfs de buitenritten deed ik niet meer, ik bleef wel lesgeven.
Ik zou denk ik in jou geval stoppen en op een gegeven moment komt er wel weer een aanbod of iets op je pad waarmee je aan de slag kunt en dan kun je dan bedenken of je daar zin in hebt op dat moment.
Doordat je zoveel te doen hebt (studie + werk vraagt gewoon veel van je) is het logisch dat je geen energie meer over hebt om te gaan rijden en ik denk ook dat het normaal is dat je prioriteiten zich verleggen.
Een sociaal leven is denk ik wel een van de belangrijke behoeftes in het bestaan van de mens en als de paarden dit dan gaan ontnemen....

Ik hoop dat je er wat aan hebt !

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:13

Heel erg herkenbaar.

Ik heb zo'n 14 jaar voor dezelfde eigenaar paarden gereden, van jong tot oud en elke week club les, nu en dan een wedstrijdje. Ook heb ik de paardenhouderij opleiding gedaan, en stages gelopen.
Omdat bij die ene eigenaar steeds paarden werden verkocht en ik steeds weer opnieuw moest beginnen ben ik daar op den duur gestopt. Daarna heb ik nog verschillende paarden bij gereden voor verschillende mensen. Met een van de bijrijd paarden had ik echt geen klik en in combi met mijn werk en nog wat dingen die toen speelde ben ik toen gestopt en heb ik zeker 3,5 jaar niks meer met paarden gedaan.
Na die 3,5 jaar begon het weer wat te kriebelen, maar het is ook nooit meer zo geweest als in de tijd er voor. Ik vind het heerlijk om op paard te zitten, of het nu een buitenrit is of lekker dressuur rijden vind ik ook heerlijk.
Op het moment is het voor mij weer een half jaar geleden dat ik op een paard heb gezeten maar dat heeft dit keer een medische reden, ik hoop volgende maand weer eens op paard te klimmen.

Maar Ik moet toegeven dat ik het nu ook niet zo heel erg vind om eens thuis te zitten. Ook denk ik dat het bij mij te maken heeft dat ik nu geen paard heb waar ik echt een klik mee heb, en een doel zeg maar. Nu vind ik het leuk om bij kennissen te gaan kijken als die aan het rijden zijn, soms gaat het dan kriebelen maar soms ook helemaal niet. Maar ik kan en mag bij kennissen langs komen wanneer of ik zin heb, er zit nu helemaal geen verplichting meer aan vast en om eerlijk te zijn vind ik het op dit moment ook wel heel erg fijn.

( oke de spierpijn die ik dan een paar dagen heb als ik een keer wel lekker heb kunnen rijden neem ik dan maar gewoon op de koop toe)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 14:49

Lastig als je gezondheid hetgeen is dat je weerhoudt om te rijden. Ik ben gelukkig fit en mag in mijn handen knijpen met mijn gezondheid en situatie.

Op stal zijn ze nu zoekende naar een nieuwe bijrijder, tot die tijd kom ik twee dagen in de week rijden, een mooi compromis.

Ik ga me dit jaar richten op mijn opleiding, die is belangrijk. Daarnaast twijfel ik of ik bij mijn oude manege ga lessen, het lijkt me goed én leuk om toch zonder verplichtingen wat te blijven rijden. Alleen ik weet niet zeker of ik uit een manegeles voldoening haal. Ik hoop dat er mettertijd een leuk paard voorbij komt waar ik flexibel mag rijden en waar mijn motivatie en ambities weer door opvlammen ;-)