Dilemma: doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Dilemma: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:40

Een aantal dagen geleden ben ik op een stal waar ze een aantal paarden en pony's te koop hebben wezen kijken. Het paard waar ik in eerste instantie voor kwam, zag ik uiteindelijk toch niet zitten. Hij was wat te sterk en ingewikkeld voor mij. Ik ben meer op zoek naar een eerlijk, vlot en werwillend paardje of pony voor zowel sport als recreatie. Het belangrijkst vind ik dat ik me veilig voel bij het dier. Ik raakte een beetje aan de praat met de verkoper en hij zei dat hij nog wel een haflinger had staan die wel eens bij mij zou kunnen passen. Nou ben ik niet zo'n haflingermens,maar ach, waarom niet gewoon proberen, dacht ik. Ik had eigenlijk vrijwel meteen een klik met het beestje. Zowel op de grond als onder het zadel. Ik werd er echt blij van. Ik vraag me nu alleen af of ik er wel verder op in moet gaan, aangezien ik dressuur wil gaan rijden en het liefst ook af en toe een sprongetje wil maken. Ik weet dat dit met een haflinger in principe ook kan,maar het is toch anders qua wendbaarheid, etc. Ik voel wel echt een klik,maar ik ben bang dat ik spijt ga krijgen. Wat te doen?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:42

Dat kan ik niet voor je beslissen, maar met een haflinger kun je ook zeker dressuur gaan rijden en af en toe een sprongetje maken hoor. :)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:42

Ik zie toch wel vaker op bokt haflingers voorbij komen die laten zien dat ze best wat kunnen :)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:43

Kan je anders niet nog een keer proefrijden? Als je nog steeds die klik voelt, zou ik het gewoon doen :)

Basboo

Re: Dilemma: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:49

Stel dat ik hem zou kopen, dan zou ik hoe dan ook nog een (paar) keer proefrijden. Ik vraag me wel af of het verstandig is, omdat ik eerder helemaal niets met haflingers had. Daarnaast is het met een haflinger veel lastiger om echt verder te komen in de sport dan met bijvoorbeeld een kwpn, welsh of new forest, waar ik in eerste instantie naar op zoek was (of iets soortgelijks). Ik kijk niet heel strikt naar het ras, maar voor mijn gevoel verschillen deze types wel erg veel van elkaar en van wat ik gewend ben

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:52

AmberBeauty schreef:
Stel dat ik hem zou kopen, dan zou ik hoe dan ook nog een (paar) keer proefrijden. Ik vraag me wel af of het verstandig is, omdat ik eerder helemaal niets met haflingers had. Daarnaast is het met een haflinger veel lastiger om echt verder te komen in de sport dan met bijvoorbeeld een kwpn, welsh of new forest, waar ik in eerste instantie naar op zoek was (of iets soortgelijks). Ik kijk niet heel strikt naar het ras, maar voor mijn gevoel verschillen deze types wel erg veel van elkaar en van wat ik gewend ben

Als je echt verder wil in de dressuur en het springen en eventueel crossen dan zou ik verder kijken naar een all round pony. Welsh , New Forrest zijn daar uitstekend geschikt voor. De Forrester vind ik vaak erg leuke dieren met een geweldig karakter , vooral voor mensen die nog niet zo heel veel kennen. Welsh is vaak aan de pittige kant maar ook leuke dieren.

linnvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:53

ik zei ook altijd dat ik nooit een tinker zou kopen :') nou er staat er dus echt een op stal van mij!
Waarom is het lastiger om met een haflinger verder de sport in te komen dan met een ander paard? ligt er maar net aan wat die haflinger wel en niet kan. sommige haflingers kunnen meer dan sommige kwpn'ers ooit gaan halen

troi

Ach het ras zegt vaak niet zoveel. Wel het karakter en de bouw. Dat je met een erg grove haf geen hoge sprongen kan maken geloof ik best maar een elegantere kon je nog wel eens verbazen. En hetzelfde geldt voor de dressuur.

kohtje

Wat noem jij verder komen in de sport?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:55

Tja... Ik heb jaren een Haflinger gehad, en ook bij de ponies mee gesprongen tot het M, maar toch zou ik nu niet zo snel meer een Haflinger nemen. Ik ben daarvoor nu toch te fanatiek en ben daarbij bang dat ik snel het plafond van zon beestje bereik, en dat is ook niet eerlijk voor hem.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:55

Ik ken een haflinger die met gemak sprongen van één meter tien haalt. :) Dressuur moet ook gewoon kunnen. Niet elke haf is hetzelfde. Heb je geen mogelijkheid om hem of op proef te nemen of om nog een keer te proefrijden en eens te kijken of hij gevoel heeft voor springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:00

Ik ken genoeg voorbeelden van Haflingers die het met wat doorzettingsvermogen leuk doen tot het Z dressuur, zelfde met springen als crossen. Het ligt er denk ik heel erg aan wat je prioriteiten zijn. Als jij bereid bent om te werken om verder te komen met dressuur dan is een Haflinger denk ik een heerlijk allround paardje. Als jij zo snel mogelijk zo hoog mogelijk wil komen zou ik kijken naar een leerpaard dat al wat verder is gekomen en waar je een beetje op kan meecruisen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:01

Ik zou gewoon een paar keer proefrijden als dat mogelijk is? Als de haf werklustig is en geen problemen heeft dan lijkt het mij geen probleem om verder in de sport te komen toch? Ik heb zelf een grove Kwpn het oude boerentype maar ze heeft veel potentie en heeft er goed bloed in zitten! Voer misschien zn naam eens in en kijk op horsetelex misschien dat zijn ouders wel heel bekend en ver zijn gekomen!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:02

Mijn motto is: Bij twijfel altijd doen :')

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:11

Als ik jou zo hoor zou een haflinger juist heel geschikt zijn! Je komt op mij over alsof je wedstrijdjes van allerlei disciplines wilt rijden (dressuur, springen, cross) en ook wel ambitie hebt, maar geen internationaal ruiter hoef te worden. Dan is een haflinger juist heel geschikt omdat deze over het algemeen heel allround zijn! Wel is het type idd belangrijk. Een klassiek type zal natuurlijk wel minder makkelijk hogere hindernissen springen dan een luxer type.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:15

bliver schreef:

uhh, bij mijn zoektocht twijfelde ik bij ieder paard dat ik tegenkwam..

twijfel is in mijn ogen de reden om er nog maar eens een paar keer te gaan kijken en rijden voor je een beslissing neem.. twijfel betekent dat je zowel plus als minpunten ziet.. ik neem niet zomaar iets als ik minpunten zie.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:22

elenaMM77 schreef:
bliver schreef:

twijfel is in mijn ogen de reden om er nog maar eens een paar keer te gaan kijken en rijden voor je een beslissing neem.. twijfel betekent dat je zowel plus als minpunten ziet.. ik neem niet zomaar iets als ik minpunten zie.

zoals je aan de smiley kan zien moet je niet alles serieus nemen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:23

elenaMM77 schreef:
bliver schreef:

zoals je aan de smiley kan zien moet je niet alles serieus nemen

*gaat een kilo zout vreten, blijkbaar door de hitte bevangen en dan mis ik de smileys :') *

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:34

Wat wil je bereiken met je paard? Wil je lichte Tour gaan rijden zou ik niet voor een haflinger kiezen, maar als je een fijn maatje wilt waar je leuk mee rond kunt sturen en wat wedstrijdjes rijden is de haf heel geschikt. Je bereikt meer met een dier waar ja een klik mee hebt dan een dier wat heel veel potentie heeft maar waar je niks mee kunt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:37

Dingen als wendbaarheid zijn altijd te trainen.
Als je echt hoog in de sport wil is een haflinger natuurlijk niet ideaal, maar heb toch vaak genoeg verhalen gehoord van haflingers die toch wel wat op niveau zitten :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:47

Zie genoeg haflingers in de z lopen :) zus was met d'r bijrijdfjord m2 en mocht er bijna mee het z in. Heb een haflinger gezien die mee deed met een hoogterecord en de 130 haalde.... Het zegt niet alles dus.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:54

Dat is zo persoonlijk TS. Het kan in ieder geval met een haflinger, dressuur en soms een sprongetje. Maar de één wilt een fijn dressuurpaard met goede gangen, terwijl de ander meer dan tevreden is met een haflinger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:01

Als je zo twijfeld, kan je misschien eerst nog wat meer paarden gaan uit proberen? Als je dan nog steeds naar de haflinger neigt, kan je daar nog eens gaan proefrijden. (Wel met het risico dat de haflinger misschien in de tussentijd verkocht Wordt)
Succes met je beslissing. :j

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:02

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik heb inderdaad geen ambitie voor de lichte tour, internationaal rijden etc. Ik zou graag tot de Z dressuur willen rijden en M springen, maar als het een niveau lager uitvalt, zou ik er ook echt niet mee zitten.
Het klinkt misschien raar,maar ook qua uiterlijk zou ik ook eerder voor een sporttype kiezen. Nou weet ik wel dat dit eigenlijk geen rol hoort te spelen, maar toch doet de uitstraling wel wat. Deze haflinger heeft een heel vrolijke blik en een leuk koppie, maar toch is het totaal anders.
Ik ben eigenlijk gewoon verbaasd dat ik zo'n enorm goed gevoel bij hem had. Ik zat er ook met een grote glimlach op. Het zou alleen jammer zijn als dat snel over gaat, omdat ik eigenlijk een ander paard zocht, terwijl ik dat al die tijd al geweten heb.

Edit: ik heb in ieder geval besloten om nog een keer proef te rijden. Daar ga ik vanavond even voor bellen. Ik mag zo vaak proefrijden als ik wil en hij staat ook heel dichtbij huis, maar ik loop inderdaad wel het risico dat hij verkocht wordt als ik wacht.
Laatst bijgewerkt door Basboo op 14-04-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:04

Ik had ook nooit iets met haflingers. Maar ben al 14 jaar gelukkig met Tommie!!