Pasje doorzitten bij van hand veranderen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Pasje doorzitten bij van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:20

Vandaag had mijn bijrijdster die net 3 maanden rijdt haar eerste wedstrijd, de F3A heeft ze vandaag gereden met 211 punten, dus super tevreden! Op 2 na waren de onvoldoendes terecht en iets waar we hard aan werken. Overall dus prima gereden voor zo'n onervaren ruiter die 3 weken geleden nog niet eens haar paard in galop kreeg.

Maar nou stond er een opmerking op het protocol waar ik verbaasd over was. Ze heeft er geen minpunten voor gehad maar wellicht krijgt ze dat een volgende keer wel. Ik geef mijn bijrijdster les, en ik laat haar met van hand veranderen op de lange diagonaal een pasje doorzitten onder de X. Niet alleen omdat ik dat nu eenmaal jaren lang zelf zo heb geleerd, maar ook omdat je m.i. halverwege de diagonaal "op de andere hand bent". Maar nu blijkt dat ze vlak voor de hoefslag een pasje door had moeten zitten. Nu heb ik al jaren geen wedstrijd meer gereden, maar had hier nog nooit van gehoord. Wel op de korte diagonaal (bijvoorbeel B-K van hand veranderen) maar niet op de lange. Is dit pas veranderd of is er een verschil tussen FNRS en KNHS proeven daarin? Lijkt me onligisch maar wie weet. Of is het altijd zo geweest behalve op de stallen waar ik heb gereden?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:22

Ik heb het altijd geleerd "aan het eind van de oefening". De hele diagonaal is de oefening dus inderdaad, pas aan het eind van de de diagonaal van been wisselen.
Laatst bijgewerkt door friendly op 08-03-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:23

Klopt inderdaad. Zo hoort het wel, pas als je echt de hoefslag weer raakt een pasje doorzitten. Niet op de X :)

MarlindeRooz

Ik moest dat jaaaaren geleden al leren, ik leerde eerst ook dat het op de diagonaal zelf moest gaan doorzitten. Op "X" dus, dat veranderde later pas omdat het na de oefening moest.

Leffroi

Ik weet dat wij vaak pas voor het eind van de diagonaal een pasje door moesten zitten en volgens mij staat dat ook ergens op het papier? Kan je dat eens nakijken?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:24

Bij de FNRS is het inderdaad aan het einde van de diagonaal doorzitten. In het boek 'Leer paardrijden met plezier' staan ook al dit soort dingen aangegeven.

FNRS proeven zijn echt heel anders dan de KNHS, dus dat aanschaffen is misschien wel handig. :)

Wel gefeliciteerd met het halen van de proef! Hoop dat ze vooral heeft genoten, dat is het belangrijkste.

emily68

Ik doe het altijd of aan het begin, of aan het eind, inderdaad om de oefening niet te onderbreken.

romyyxv

Ik, en vele anderen die ik ken, doen het ook net voor de hoefslag.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat daar een regel voor is ofzo :P

Supervixen

Aan het eind van de diagonaal,zo haal je het paard ook minder uit balans.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:25

Bij de KNHS (ik heb nooit FNRS gereden) leerde ik dat ook al. Daar wisselde ik ook pas aan het eind van de diagonaal..

Linda_76

Tegenwoordig wissel je inderdaad aan het einde van de diagonaal van been. Dit heeft o.a. te maken met de balans van je paard met name in de middengangen. Door op X van been te wisselen haal je een paard makkelijk uit zijn balans in een middengang waardoor er sneller een taktfout kan ontstaan.

liliekska

inderdaad niet op x, beetje hetzelfde als met een vliegtuig.
Stel het vliegtuig gaat van Nederland naar Spanje, als het dan nog nergens aan de grond heeft gestaan ben je nog in Nederland, pas als het vliegtuig land ben je in Nederland.
Zolang je de hoefslag niet hebt geraakt ben je nog niet op de andere hand.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:26

Ook ik heb op de FNRS manege geleerd om door te zitten vlak voordat je de hoek in gaat. Aan het einde van de oefening dus. Eerlijk gezegd kan ik mij niet herinneren dat ik dat ooit anders heb geleerd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:27

Ik weet ook al 25 jaar niet beter dan dat je dit aan het Einde van de diagonaal doet. Niet onder x aangezien dit bij een eventuele middendraf geheid de takt verstoord.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:27

Omdat dit de FNRS proeven betreft, verplaats ik het topic van WD-V naar MA.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:29

Het heeft er vooral mee te maken dat wanneer jij straks in de hogere klasses middendraf doet, het een stuk moeilijker wordt om middenin die middendraf te wisselen zonder dat je daarbij het paard/het beeld verstoort.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:30

Lolacabana schreef:
Bij de FNRS is het inderdaad aan het einde van de diagonaal doorzitten. In het boek 'Leer paardrijden met plezier' staan ook al dit soort dingen aangegeven.

FNRS proeven zijn echt heel anders dan de KNHS, dus dat aanschaffen is misschien wel handig. :)

Wel gefeliciteerd met het halen van de proef! Hoop dat ze vooral heeft genoten, dat is het belangrijkste.

bij de KNHS is en was deze regel ook altijd al van kracht ;)

in ieder geval ik rijd nou zo'n 12 jaar wedstrijden en het was nooit anders in die tijd!

maar idd is het handig om dat boekje aan te schaffen als je FNRS proeven gaat rijden als onervaren ruiter

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:31

Ik heb altijd op x van been gewisseld, ik zal het eens aan mijn instructrice vragen. Maar de redenatie erachter klinkt heel logisch, vanaf nu ga ik van been wisselen net voor de hoefslag.. Eens kijken of dat lukt, x zit al jaren ingebakken

BeeMed

Ze hebben dat volgens mij een jaar of 8 a 9 ( weet dat nog omdat ik toen nog op de manege reed toen ze de regel veranderde)geleden veranderd. Was altijd onder de x en nu aan het einde van de diagonaal. Maar aangezien ik geen wedstrijden rij doe ik het zelf 'ergens' op de diagonaal.

Shanna_

Ik heb ook toen ik net begon te rijden op de manege geleerd (ponylesjes) om altijd op X te veranderen van been. Maar na de overstap naar 'serieuze' lessen werd dit gelijk anders, idd pas aan het eind van de oefening :)

Maar je bent dus niet de enige die het op de X leerde te doen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:34

In het boek 'Leer paardrijden met plezier' van de FNRS staat het volgende:
'Ga je in draf van hand veranderen, dan moet je uiteraard van been wisselen in het lichtrijden.
Dat doe je een paardlengte (ongeveer drie meter) vóór de nieuwe hoekletter.'

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:34

Vroeger(een jaar of 8 tot 10 geleden) leerde ik ook om op de X van been te wisselen, maar tegenwoordig doe ik dat een paar meter voor ik op de hoefslag kom, krijg er nooit commentaar op(ik rijd ook FNRS proeven).

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:37

Oh, ik doe het ook altijd in het midden. Vroeger op de manege ook zo geleerd. Ik rij nu alleen geen wedstrijden, dus voor mij maakt het vrij weinig uit. Is bij mij een beetje een automatisme, net zoals ik dat doe als ik van volte wissel (dan is het ook logisch natuurlijk, want dan stel je 'm in het midden om).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:37

Aan het eind heb ik geleerd omdat je de bocht neemt, recht stelt en pas op het eind omstelt en naar de andere kant buigt. Logisch dus.

Nu wissel ik soms wel op x juist omdat paard de ene kant op moeilijk omstelt en ik dit dus al vroeger voorbereid.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:45

Kleine toevoeging op mijn post: ik ben blijkbaar een dinosaurus want mijn laatste wedstrijd was een jaar of 10 geleden. En ik heb geleerd op de korte diagonaal pasje doorzitten paardlengte voor de eindletter, op de lange diagonaal in arbeidsdraf onder X en op de lange diagonaal in middendraaf inderdaad weer een paardlengte voor de eindletter om je tact te behouden. In arbeidsdraf is dat m.i. niet van toepassing, je brengt je paard niet uit balans door in arbeidsdraf een pasje doorzitten, zou niet goed zijn. Daarnaast is het in mijn hoofd gewoon logischer onder de X. Je verandert van hand en vanaf de X ben je op die andere hand, ook al heb je geen stelling. Je 'vertelt' je paard dat je stelling gaat wijzigen. Ik heb juist het idee dat je hem in zo'n geval eerder uit balans brengt als je dat vlak voor de bocht doet. Maar misschien moet ik dat van de week zelf eens gaan doen met rijden. Ik voel me wel oud nu! Hahaha!