Haflinger Appie na een winterstop weer onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

Haflinger Appie na een winterstop weer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 01:20

Hoi bokkers!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een topic over Appie heb geopend. Omdat ik geen rijbak tot mijn beschikking heb ben ik met rijden afhankelijk van het weiland en wanneer deze te drassig is kunnen wij helaas niet rijden ):

Maar het weiland liet afgelopen weekend eindelijk toe het rijden rustig op te pakken! *\o/*

Voor de mensen die Appie nog niet kennen van bokt:
Appie is een jonge haflinger van bijna 5 jaar oud, en hij heeft alles behalve een makkelijke start gehad. Een jaar geleden was hij nog een ontzettend gestrest en bang paard. Na heel veel rust, geduld en grondwerk zijn wij het rijden rustig op gaan pakken. Bij dit rijden heb ik alles behalve veel gevraagd aan mijn Appie, en mijn focus vooral gelegd op goed voorwaards zijn en ontspanning. Na deze vrij lange winterstop reed ik er tot mijn grote verbazing zo mee weg, wat is hij toch enorm tot rust gekomen! Ik ben echt wel trots!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik en Appie zijn (zoals je ziet) weer helemaal blij. Wat had ik, en zo te merken Appie ook, dit ontzettend gemist zeg! :D

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :wave:

Marlou_

Re: Haflinger Appie na een winterstop weer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 06:28

Hele mooie haflinger!! Wat een joekel lijkt het :D Of ben jij klein?
Goed dat je het zo rustig aan oppakt met heb!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 07:01

Dat ziet er goed uit na zo'n lange winterstop!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:29

RT-HAW --> RIJ_ITP

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:36

Dankjewel! :)

@Marlou: Appie is een van de grootste exemplaren van zijn ras, 1,63 m.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:54

annemannekind je moet je profiel aanpassen :') hoe kun jij nou 21 zijn als ik 20 ben.

En één tip probeer je zelf lang te maken, je bekken naar voor te kantelen en op je zit been botjes te gaan zitten, doordat je kont (mag k zeggen toch?) te ver naar achter ligt maak je je rug hol en ga je (heel iets) naar voren zitten. ook mogen je beugels (ook voor een eerste keer ;) ) zeker twee gaten langer.
Ik heb dit zelf ook lang gedaan, m'n instructie is het eruit aan het slaan -O- (bij mij dan, niet het paard :j )

Verder heb je m netjes aan t lopen hoor :)

Stuur trouwens es een bericht als je in een vakantie in Rijswijk bent, dan kom k weer eens langs *D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:03

Grote haf zeg!

Let er op dat je met je binnenhand niet terugwerkt en je handen gelijk houdt. Ik zou trouwens je cap goed afstellen of een beter pasende cap kopen want als je op deze manier er op valt is dat erg gevaarlijk.

Vierde foto is een fijn uitgangsplaatje!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:21

Stoer zeg zo'n grote haf! Leuk dier :D

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:29

Air schreef:
Grote haf zeg!

Let er op dat je met je binnenhand niet terugwerkt en je handen gelijk houdt. Ik zou trouwens je cap goed afstellen of een beter pasende cap kopen want als je op deze manier er op valt is dat erg gevaarlijk.

Volgens mij zijn deze caps ook niet meer goedgekeurd om mee te rijden?

Je hebt wel een hele knappe haf! En fijn dat hij beter in zijn vel zit!

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 17:44

Lillian__ schreef:
En één tip probeer je zelf lang te maken, je bekken naar voor te kantelen en op je zit been botjes te gaan zitten, doordat je kont (mag k zeggen toch?) te ver naar achter ligt maak je je rug hol en ga je (heel iets) naar voren zitten. ook mogen je beugels (ook voor een eerste keer ;) ) zeker twee gaten langer.

Ik heb helaas een lichte vergroeiing in mijn rug waardoor deze wat hol staat. Daar naast rijd ik op een barefoot zadel die mij weinig tot geen steun biedt, en op een jong paard dat een tijd niet gereden is. Vandaar dat ik mijn beugels wat korter heb dan gebruikelijk. Dit rijd net wat fijner zo, zeker na een lange winterstop. Mocht ik op aanraden van mijn instructrice mijn beugels een gaatje langer doen, zouden dit er echt geen twee zijn :P Wel bedankt voor de tips Lillian (: We kunnen idd wel weer een keertje afspreken.

Air schreef:
Grote haf zeg!

Op mijn handen moet ik inderdaad altijd goed letten, ben hier inmiddels ook weer druk mee bezig onder begeleiding van mijn instructrice. Nieuwe cap is onderweg, dit kon stiekem ook echt niet :') Tijdens het rijden had ik dit totaal niet in de gaten (full focus :P) maar na het zien van de foto's ben ik gelijk op capjacht gegaan :Y) .

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:51

Prachtig haf, wat een manen. Maar zie ik dat alleen of Appie wel een beetje een ronde buik? Vooral op foto 1 en 7 vind ik dat. Nou ja met wat intensievere training is dat meestal rap weer verholpen.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:53

Jeetje 1,63 voor een Haflinger :wow:
Goed dat je al op "capjacht " bent gegaan, want dit kan idd echt niet meer.
Verder vind ik het er ontspannen uit zien.
Fijn de winterstop hem goed heeft gedaan.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:50

Annoya schreef:
Prachtig haf, wat een manen. Maar zie ik dat alleen of Appie wel een beetje een ronde buik? Vooral op foto 1 en 7 vind ik dat. Nou ja met wat intensievere training is dat meestal rap weer verholpen.

Dankjewel! Appie is iig sinds ik in beeld ben altijd al wat aan de zware kant geweest :o Deels is de oorzaak de winterstop maar helaas is het onderliggende verhaal wel wat ingewikkelder, het komt er op neer dat ik niet in mijn eentje verantwoordelijk ben voor het voeren, en het stuk dat niet in mijn handen ligt helaas niet helemaal klopt met wat een haflinger nodig heeft, bijv teveel biks. :\ Dit allemaal met de beste bedoelingen maar het is natuurlijk niet goed, ik en de staleigenaar hebben de laatste tijd veel gesprekken gehad en het gaat al beter, stom om te zeggen maar Appie is nog een stuk ronder geweest. Hopen dat het vette lente gras zo meteen niet teveel invloed gaat hebben. Flink aan de bak gaan wij!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:37

Het paard van mijn moeder (KWPN-er) staat 24/7 in de wei en wordt een paar per keer week in het bos gereden. Toulouse was eerst ook te dik geworden. De vorige eigenaar trainde haar voor ZZ dressuur, maar mijn moeder rijdt haar heel anders. Het was even zoeken naar de juiste hoeveelheden.
Ze had niet zoveel krachtvoer meer nodig. Bovendien werd ze niet alleen te dik maar ook te heet om fijn te rijden. Nu groeit er haast geen gras in haar weide dus wordt ze wel goed bijgevoerd met hooi. Maar als het gras straks weer lekker groen en sappig is kan ze ook wel met minder hooi toe.
Bovendien rijd ik sinds kort ook weer paard, dat doe ik op de merrie van mijn moeder dus krijgt ze wat vaker beweging.
Het is lastig de juiste balans te vinden.