Geen plezier meer in rijden (moeilijk paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Geen plezier meer in rijden (moeilijk paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:27

Lieve bokkers,

Ik heb jarenlang bijrijdpaarden gehad, waarmee ik zowel recreatief als dressuurmatig heb gereden (geen wedstrijden, maar wel de basis tot aan M-niveau).
Het rijden ging altijd erg fijn, heerlijke bosritten en fijne dressuurlessen waarin zowel ik als het paard vooruit gingen en ik vooruitgang boekte in mijn rijkunst. Ik kreeg vaak complimentjes over mijn rijden en had zelfvertrouwen.

Nu rijd ik sinds circa 5 jaar een eigenzinnige merrie, toen ik begon met haar te rijden was ze alleen het bos gewend en ik ben haar toen ook dressuurmatig gaan rijden. Ik rijd haar 2 -3 x per week dressuurmatig en 1x gaan we lekker het bos in. Heb elke 2 weken les van een erg goede instructeur.

Ze is een erg sensibel, maar ook heel erg moeilijk te rijden paard (ze heeft een behoorlijk eigenzinnig karakter).
Ze is heel erg druk in haar hoofd en continu afgeleid, je moet haar elke seconde bij de les houden, doe je dat niet of verslapt jouw concentratie maar even dan maakt ze zich sterk en ben je haar kwijt.
Ik ben vaak 45 minuten bezig met basisoefeningen (voltes, achten, wijken, overgangen, tempowisselingen) die ik vaak met veel moeite voor elkaar krijg om na 45 minuten werken haar uiteindelijk ontspannen en los te krijgen. Na 45 minuten loopt ze dan lekker ontspannen, is ze eindelijk op mij geconcentreerd en kan ik nog wat andere oefeningen doen maar dan is bij mij de energie ook wel op en ben ik vaak gewoon kapot. Het is ook geen paard om zelf de ontspanning te laten zoeken, aangezien ze dus zo druk is en steeds is afgeleid.

In het bos doe ik ook vaak dressuuroefeningen (stelling, schoudervoor, overgangen, halthouden), dan is ze een stuk geconcentreerder en werken we juist heel fijn samen, ze heeft er dan zelfs lol in en is veel makkelijker te rijden.

Ik heb diverse instructrices gehad en ben nu bij een hele goede instructeur terecht gekomen, zij hebben me allemaal gezegd dat ze echt heel erg moeilijk is, en dat elk ander paard voor mij straks een makkie is.

Nu na 5 jaar heb ik echter geen plezier meer in het rijden, mijn zelfvertrouwen is enorm gedaald. Ik heb het gevoel alsof ik gewoon totaal niet kan rijden, alsof ik een beginner ben, omdat alles zoveel moeite kost. Niets maar dan ook niets gaat vanzelf.
Ik blijf geduldig en ik blijf volhouden, maar soms kost het mij zoveel energie en ben ik er gewoon down van. Als ik dan anderen zie rijden waarin alles makkelijk(er) gaat dan ben ik gewoon jaloers :o

Mijn instructeur prijst mijn geduld en mijn doorzettingsvermogen, en we gaan hele (hele) kleine stapjes vooruit. Maar is dit nou paardrijden zoals paardrijden bedoelt is? Ontspannen en met plezier samenwerken en één worden?

Ik heb het daarnaast enorm naar mijn zin bij de mensen waar ik rijd, het zijn zulke lieve en leuke mensen +:)+. Het is echt het paradijs daar en ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om daar weg te gaan, wil er ook gewoon niet weg.

Ik heb deze week weer les en eigenlijk ben ik nu geneigd om te zeggen dat ik ermee stop, dat dit paard voor mij te moeilijk is.

Ik ben benieuwd of iemand zich herkend in mijn verhaal, en wanneer het voor jou genoeg was. Het moment waarop jij tegen jezelf zei "Ik heb er geen plezier meer in, ik stop ermee" en of je ook je zelfvertrouwen en je rijkunst helemaal kwijt bent geweest en of je dat daarna weer terug hebt gekregen.

Ketly

Re: Geen plezier meer in rijden (moeilijk paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:32

Je moet plezier houden in het rijden, anders zal je er inderdaad ook niet meer op vooruit gaan. Ik heb de moeilijke keuze gemaakt om mijn twee paarden te verkopen omdat ik het bij beide niet meer zag zitten en niet meer met plezier naar de paarden ging. Nu heb ik een nieuwe gekocht, die voor mij helaas te onervaren is en niet zelf kan opleiden. Ook heb ik hier weer de moeilijke keuze gemaakt om een beter baasje te zoeken.

Jouw voordeel is dat het niet jouw eigen paard is. Je moet het paard niet blijven rijden omdat de eigenaren zou leuk zijn. Dat is niet eerlijk tegenover jezelf, het paard en de mensen. Ik zou als ik jou was om je heen kijken om een ander paard bij te rijden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:35

Het lijkt alsof je mijn verhaal neerzet..

Ik heb een bijna 10 jarige KWPN ruin die heel snel afgeleid is en niet makkelijk te rijden is. Het duurt altijd een tijdje eer hij lekker los is en we eindelijk toekomen aan oefeningen rijden.

In mijn geval heeft mijn paard helaas wel wat lichamelijke problemen. Hij is heel snel stijf en heeft hoefkatrolonsteking graad 4. Hij is er dus dankzij blessureleed al een paar keer wat maanden tussenuit geweest.

Het gevoel dat je niet kan rijden en dat het er bij de rest allemaal zo makkelijk uitziet snap ik helemaal. Zeker omdat je zelf het gevoel hebt om te moeten knokken om er wat fijne momenten tussen te krijgen. Ik zou ook heel graag wedstrijden rijden maar zo stabiel is hij helemaal niet. De ene moment loopt hij de sterren van de hemel en de andere moment valt er weinig mee aan te vangen.

Buitenrijden doet de mijne inderdaad ook erg graag maar kan dan soms ook overenthousiast zijn.

Ik denk altijd maar dat ik nog blij mag zijn dat ik hem kan rijden en uiteindelijk is hij echt netjes recht gereden en elke keer als ik van een ander paard kom, ben ik toch weer blij om op hem te stappen.
Ik probeer in elk ritje, training, longeersessie een lichtpuntje te vinden en de positieve punten te benadrukken ook al is het niet altijd wat ik er zelf van wilde maken.

Ik heb mijn paard hier zelfs voor verkocht (maar na 10 maanden was ie weer terug.. lang verhaal!)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:37

Het is best heel simpel: je moet doen wat je leuk vindt en als dit paardrijden niet 'leuk' is, moet je het niet doen. Voor sommige mensen kan het voldoening geven om een dergelijk paard toch te zien verbeteren, voor anderen niet.

Wat ik lees herken ik wel. Ik heb een paard met een lastig lijf en ik heb mede daardoor qua rijerij echt een zelfvertrouwen van 0.0.. ontwikkelt. Nu ik een 3 (bijna 4) jarige erbij heb en daarmee wel dingen voor elkaar krijg, begin ik weer zelfvertrouwen te krijgen. Dat is wel erg aangenaam moet ik zeggen.. Zonder zelfvertrouwen rijden is bijna dodelijk voor de lol die je erin (moet) hebben.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:39

ik rij nu op de manege weer sinds kort, en daar hebben ze ook een merrie waar k toen destijds vanaf ben gestapt ze was er hoog gegrepen zeer zeker omdat tijd was gestopt,
k ben toen even een tijdje overgestapt naar een paard wat toen beter bij mij pasten, om aan mijzelf te werken.. en dat jezelf ff lekker kan rijden en dat je ziet dat het niet altijd aan jezelf ligt.
Daardoor kreeg k weer het zelfvertrouwen , en ben k terug gegaan naar het paard waar k destijds moeite mee had.
succes +:)+

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:39

ik herken mezelf in jou verhaal ook wel! Ik doe nu dan sinds 3 maanden een merrie die ook zo vreselijk moeilijk is dat ik er geen lol in heb.. ook voor dit paard zelfde als jou altijd gereden!
Ik heb nog wel de doorzettings kracht omdat ik haar eigelijk pas net doe, maar kan me behoorlijk inleven in je verhaal..

Ik zou zelf als het na zo een tijd gaat vervelen en er geen lol meer aan is stoppen.. erg hard denk ik maar het is wel een hobby, en daar moet je plezier in houden!
Is het niet mogelijk tijdelijk te stoppen? of alleen even lekker naar buiten? Misschien andere disipline proberen?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:40

Meid ik herken me totaal in je topic! Ik heb ook zo'n merrie en ik vind haar verschrikkelijk!!! Alleen in het bos is ze super braaf maar zodra ik de bak in moet krijg ik alleen protest. Ik heb een lange tijd nagedacht of het nog wel verstandig is om haar aan te houden maar ik kan haar ook niet weg doen en wil het ook niet. Ik wil wel verder komen met haar en wel proberen er doorheen te komen maar het is zo moeilijk. Nu staat ze al sinds augustus stil wegens een wond op haar achterbeen. Ik klim toch afentoe erop omdat dat wel mag maar dan is ze weer super braaf ik mag uiteraard alleen stappen maar dan doet ze geen stap verkeerd! Ik hoop haar in het voorjaar weer te kunnen oppakken en helemaal opnieuw te beginnen, ik heb vaak maar 20 min erop gezeten omdat ik dan gewoon geen zin meer erin had, heb haar zelfs een keer een maand laten staan omdat ik het niet meer zag zitten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:45

Voer de merrie eens een poos magnesium bij, kost bij een boerenwinkel geen drol, gewoon elke dag 20 gram (volgens onze da) en kijk eens of haar gedrag ook gemakkelijker word. Je instructeur heeft wel gelijk, jij kan straks elk paard aan maar wil je dit ook?? Merrie is dus niet gemakkelijk en de magnesium zou wel eens heel goed kunnen helpen om de spanning te verminderen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:47

Maar waarom moet je dressuurmatig in de bak rijden? Is dat omdat jij het leuk vindt of moet het echt?

Kun je niet overstappen naar iets wat jullie beiden leuk vinden?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:51

Vind je het rijden in t bos wel leuk? Zo ja, zou je niet minimaal 1 training in het bos kunnen doen? Zeker nu je er even doorheen zit zou ik kijken naar hetgeen je wel heel leuk vind om te doen en als t kan dat vaker doen. Zeker als de mensen en de omgeving wel helemaal perfect zijn.
Misschien wat afwisseling door wat balkjes in de training te gebruiken? Rij momenteel ook een paard met het concentratievermogen van een doperwt en die is ook om de haverklap afgeleid. Dit paard moet ik zeer veel afwisseling bieden , echt om de paar meter net even wat anders willen, beetje meer/ minder stelling, iets meer / minder impuls enz,enz. T zit hem niet in grote veranderingen maar moet hem constant allert houden, een hoefslag rond niets vragen zit er echt niet bij. T heeft wel even geduurd voordat ik doorhad dat dit bij hem werkte, deed eerst te grote veranderingen en daar werktte het niet mee, hij heeft nogal een moeilijk lijf en dan was ik teveel aan t corrigeren , vond hij het te moeilijk en gooide de handdoek in de ring door weer door vanalles afgeleid te zijn.
Ik hoop dat je gauw weer het plezier terug krijgt!

Magnesium zou ook nog wat uit kunnen halen idd zoals hierboven gezegd. Als je bij me in de buurt woont mag je bij mij wel een emmer die ik over heb gratis op komen halen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:53

Kan je niet zoeken naar iets wat jullie beiden leuk vinden, bijv meer buitenrijden of springen of grondwerk. Sommige instructeurs zijn overigens rijtechnisch zeer goed, maar dat is ook niet alles. Als je na een les niet voldaan afstapt zou ik toch ook de les aanpassen :)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:54

Ik herken het wel.

Ik heb een jaar een bijrijdpaard gehad. Het was best een pittige arabisch volbloed merrie. Ze had al een hele tijd stil gestaan en ik zou haar dan twee keer in de week rijden. Dit viel helaas wel even tegen, ik had namelijk verder nog niet erg veel ervaring en had alleen nog maar op manegepaarden gereden.

Ze had erg veel energie en was behoorlijk "scheef" zegmaar. Het was op het begin dus al lastig om een mooi tempo aan te houden en haar goed door de hoeken heen te sturen.
Dit heb ik met een aantal tips van de eigenaresse wel steeds beter kunnen maken, maar echt hard vooruit gingen we niet.

Totdat het winter werd. Op de stal waar ze stond mocht ze max. 2 keer een half uurtje op de paddock en daardoor werd het helemaal een energiebommetje. In de bak ging het redelijk, maar buiten kon ik niet lekker ontspannen rijden en moest ik haar heel de weg inhouden. Een galopje dirfde ik niet aan, vond ik te gevaarlijk, omdat ik haar dan echt niet meer kon stoppen en ze alleen maar steeds harder ging.

Ik heb toen gevraagd of de eigenaresse me wilde helpen. Ze heeft me toen twee of drie keer een lesje gegeven en daarna moest ik het zelf weer gaan proberen. Het ging inderdaad na de lesjes beter en we gingen wel iets vooruit, maar echt plezier had ik er niet meer in.

Toen het paard uiteindelijk op een weiland werd neergezet in de zomer en ze niet wist hoelang ze daar zou blijven (het weiland was voor mij te ver weg om naartoe te gaan), heb ik de knoop doorgehakt een gezegd dat ik ermee ging stoppen.

Als jij er geen zin/plezier meer in hebt, dtop er dan mee. Want dit is je hobby en dat is iets wat je leuk moet vinden. Tuurlijk moet je even doorzetten en volhouden, maar bij jou duurt het al vijf jaar... als het dan nog niet leuk is, dan zou ik er toch maar mee stoppen. Hoe leuk de mensen ook zijn, maar er zijn vast nog veel meer aardige paardeneigenaren met ook een leuk paard.

En om nog even terug te komen op dat zelfvertrouwen: ik zag ook iedereen in de bak rijden die het allemaal super deden. Daarom reed ik liever als er niemand anders in de bak reed, want ik schaamde me er gewoon voor hoe ik reed. Voelde me een ontzettend slechte ruiter...

Nu is dit wel al een stuk minder. Ik krijg sinds kort priveles van iemand op haar paarden en ze zei afgelopen keer dat is een hele fijne rijstijl heb. Dat doet wel weer wat met je zelfvertrouwen.
Jij rijdt zelfs op m niveau en dat doe ik je nog in geen 10 jaar na hoor. Ik ben al blij als ik het paard mooi rond kan rijden. Haha

Veel succes ts en sorry voor het lange verhaal. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:54

Heb je al eens gesprongen met dit paard?
Waarschijnlijk is het gewoon geen paard dat zich goed kan concentreren, als dat na enkele jaren niet verbeterd dan gaat dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Maar zulke paarden kunnen in de springsport nog wel eens ver komen door hun enthousiasme.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:57

Als het rijden in het bos een stuk leuker is en als je daar ook dressuurmatig aan de slag kunt dan kun je er ook nog voor kiezen om vaker in het bos te rijden en dan nog 1 keer in de week in de bak? Wellicht helpt jullie dat beiden :-) Het wordt ook weer langer licht, dus dan kun je ook weer gemakkelijker 's avonds buiten rijden.

Paardrijden moet vooral leuk zijn, als het niet meer leuk is dan moet je inderdaad een keuze maken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:06

Ik herken het wel. En soms is er geen klik. Of het gevoel dat je maar niet vooruit komt. En dat je denkt het werkt gewoon niet tussen ons. Maar zijn de doelen die je stelt met deze merrie wel zo eerlijk naar deze merrie/ Heb je doelen gesteld? Is dat doel ook realistisch gezien haalbaar met deze merrie? Deze vragen zijn mij ooit ook gesteld met mijn paard. En toen moest ik ook eens diep na gaan denken. Kan je met de merrie doen wat je zo leuk vind? Heb je wel een doel gemaakt waar je uit wil komen?

Maar..je weet ook zeker dat deze merrie verder geen problemen in haar lichaam heeft? Kan ze aan wat gevraagd wordt/ Wordt de lat naar de merrie toe niet te hoog gelegd? Is ze alleen sensibel of ook super lening? Dat zijn moeilijkere paarden maar als je die weg vind heb je goud zeg ik altijd.

Ik lees dressuur en bosrit. Doe je weleens een sprong/ Doe je weleens denk werk met haar door bijvoorbeeld pionen in de ring te zetten en daar steeds vlak langs tussendoor te slingeren. Zodat ze moet denken waar ze haar voeten weg zet? Kan ook aan longeerlijn dienen als afwisseling. Weet ze wel waar ze haar voeten weg zet? Denk het niet als ze zo afgeleid is. Als er niets fysiek is met haar waardoor ze spanning heeft/ Wat is haar moeilijke kant en haar makkelijke? Welke hand rijdt je fijner op? Dan dien je te werken aan de andere kant zodat die ook los is.

Mag ze buiten bij kudde? Krijgt ze niet gewoon teveel krachtvoer zodat ze die energie gebruikt? Sensibel is niet erg, als je zeker weet dat ze niets verder heeft? Is ze lenig? Maak daar gebruik van. Het zijn de moeilijkste paarden om mee te werken maar als ze het doen...gaan ze door het vuur! Die paarden zijn juist enorm veelzijdig en moet je niet enkelzijdig aan het werk zetten. Geef ze afwisseling met springen, denkwerken, grondwerken, bosrit, dressuur meer speels zeg maar niet de oefening perfect willen doen. Doe rechtricht oefeningen aan de hand! Lange longe werk enz. Alles haar meer concentratie kan geven. Hoe heet ook:)

Maar jou hart moet er wel liggen om er nog eens alle balast af te gooien en eens fris te kijken naar waarom je ooit op de merrie bent gaan rijden? Want je hebt waarschijnlijk wel meer keuze? Rijdt eens een paar keer op een ander paard. En bedenk dan eens wat miste ik nu zo bij haar? en wat doet dit paard prettig of niet/ En waarom is dat anders dan die merrie/ Zo kan je ook tot een keuze komen of je het op wil geven of niet. Sla een andere weg in voor nieuwe motivatie met of zonder de merrie. Stel je zelf een paar vragen:)

Kan je rechtrichten aan de grond, onder zadel? Ga haar daar eens mee in balans zetten? Je zult merken dat ze dan ook anders gaat lopen? En het is afgezaagd om te zeggen want je denk dat de meeste instructie dat wel met je doet. Maar is dat wel zo?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:20

Heel erg bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik vind het lastig om over te praten/schrijven, het voelt toch als falen...

Ik zal even reageren op de vragen (hoop dat ik niets vergeet):

Ik heb inderdaad een tijd magnesium bijgevoerd, in het begin leek het iets te werken (maar kan ook mijn verbeelding zijn geweest) maar uiteindelijk bleef ze zo druk en gespannen en heeft het niets gedaan (ik heb het circa 2 maanden bijgevoerd).

Ik heb ook springles met haar gehad, dat vond ze erg leuk! De springles is helaas gestopt door omstandigheden. Het paard staat aan huis, en ik rijd altijd alleen (meestal 's avonds), het is voor mij dus best lastig om te springen (geen hulp met hindernissen). Maar wellicht is het wel een idee om af en toe een springinstructeur aan huis te laten komen. Ik ga daar eens over nadenken.

Het paard staat in een vaste kudde hele dagen buiten (zowel winter als zomer, 's nachts op stal), krijgt 2x 0,5 kilo muesli per dag en daarnaast hooi. Ze is lichamelijk helemaal in orde. Het is echter wel zo dat de merrie lang als fokmerrie is gebruikt, ze is pas op latere leeftijd (denk dat ze toen 9 was) ingereden en daarna niet doorgereden. Toen ik kwam maakte ze voornamelijk bosritten.

Ik 'moet' geen dressuur met haar rijden, maar omdat ik vaak 's avonds rijd ben ik wel aangewezen op de bak (in ieder geval meer dan de helft van het jaar).
Ik ben zelf van mening dat een paard wel goed over de rug moet lopen als het een ruiter moet dragen.

Ik werk in de les voornamelijk aan het rechtrichten, aan de takt (gelijkmatig tempo) en aan de basisoefeningen om haar soepeler in haar lijf te krijgen zoals voltes openen en sluiten, wijken, schoudervoor en sbw, slangevoltes, veel overgangen en tempowisselingen. Aan het einde van de les loopt ze altijd heerlijk soepel door haar lijf en is ze echt 'losgelaten'. Maar om dat voor elkaar te krijgen moet ik echt kei- en keihard werken (want zoals ik het nu schrijf klinkt het erg makkelijk en zijn het de gewone oefeningen die iedereen doet, maar ik krijg niets maar dan ook echt niets cadeau, elke stap moet ik haar erbij houden, elke stap moet ik haar begeleiden).

Als ik alleen rijd gaat het soms echt lekker, dan is ze geconcentreerd en ontspant ze redelijk snel. Dan geniet ik echt enorm en denk ik "zie je wel, we komen er wel" (mijn enige doel is om gewoon een normale L1 proef met haar te kunnen rijden bij wijze van spreken).
Maar over het algemeen is het vaak een strijd om haar aandacht en werkwilligheid.

Ik ga eens even heel goed nadenken over jullie feedback en jullie vragen, van de week ook even met mijn instructeur overleggen.

PS ik lees dat het voornamelijk om merries gaat...toeval of...?!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:13

Is er een mogelijkheid om haar in plaats van muesli een goede vitaminen/mineralenkorrel gaan geven? En als je dan energie tekort komt aanvullen met olie.

En..bij een Fokmerrie zijn juist vaak de buikspieren meer uitgerekt door het dragen van een veulen. Betekent met rijden dat ze het vaak moeilijk vinden om weer op te trekken en de schoft te liften:) Denk als je aan de grond eens gaat recht richten erbij? Dat dat kan helpen.

En bak werk in het donker is niet altijd hoeven rijden of longeren er zit nog veel tussen als je wil voor een band te bouwen. en perse springles hoeft ook niet;) Cavalettie lopen is ook heel leuk om te doen en kan ej alleen opbouwen. En moet ze ook weer concentreren om haar voeten weg te zetten en kan je dan tijdens de dressuur training als afwisseling in je oefening mee nemen?

En je hoeft niet altijd een uur te trainen. Soms is 20 minuten als het gevoel goed is ook genoeg. Dus als je stopt op het moment dat ze even met haar gedachten bij jou is. In plaat van met haar vechten aannemen wat ze wel doet en laten liggen wat ze niet wil. En pas als dat beter gaat grenzen verleggen. En voor jezelf tijdens het trainen niet 10 dingen in 1x goed willen hebben> maar als er 1 super goed ging trots zijn en een onderdeel nieuw erbij pakken en perfectioneren maar niet oneindig trainen op die 1ene moeilijkheid. stop dan en probeer nog eens later. Eigenlijk omdat ze zo laat ingereden is is ze niet gewoon een hele uur bij jou te blijven zeg maar. En rechtrichten houdt dus nog meer in. Travers, Rendever enz enz. En ze moet jou hand opzoeken en jij niet halen. Denk zelf aan een duwende kruiwagen inplaats van halende. Zie je natuurlijk niet rijden:) Maar hoofd naar beneden is niet altijd alles;)

Ik heb een pony merrie maar ook een KWPN ruin met die ruin heb ik een tijdje vast gezetten. Nu zijn we onderweg met de ruin. Met een fris blik en ander gevoel. Zelf ook weer even wakker geschud.

het zijn nu ook donkere dagen en nat enz. Dan is de motivatie bij ons alle vaak ook wat minder. Zeker als je altijd in avond rijdt. Dan is varatie denk je lastiger maar juist in de piste kan je nog meer. Leg eens een schrikparcours uit. Kan je uitzetten met allemaal huis tuin en keuken spul en rijden maar. Dus plastic zak aan de rand vast, paraplu open in het midden. Slalom, zeil op de grond waar ze over moet aan de hand, onder zadel enz enz. Wees creatief;)

En je zegt als ik alleen rij kan ik me beter concenteren. Houdt die moment dan vast in je hoofd ook. Want frustratie maak je zelf:) Je kan gefrusteerd raken dat ze niet doet wat je vraagt niet op jou let..maar dat veranderd het niet en je ruiter gevoel daardoor ook niet. Probeer ook dat gevoel te draaien van he..maar dit ging wel goed. je komt op een gegeven moment op een negatief spiraal uit en dan dus ook je motivatie verliezen uiteindelijk om er nog iets positiefs van te maken omdat het toch niet lukt. Paardrijden is niet makkelijk en het ene paard doet het makkelijker dan de andere. maar misschien is die dressuur niets voor de merrie. Zou jij dan genoegen kunnen nemen met dat ze dat gewoon niet meer kan? Zou je dan genoegen nemen met dat ze alleen een bosrit heerlijk doet? Zou je daar vrede mee hebben.

Niet dat het zo hoeft te gaan. Maar L1..is al hoge lat voor een merrie die pas laat begonnen is. En dus haar eigen karakter al gevormd heeft veel veulens gehad heeft waarschijnlijk en dus mindere buikspieren die erg opgerekt zullen zijn. En dus zeer lastig weer goed gebruikt worden. Dat vraagt een andere aanpak. Ook de instructeur kan veel doen..de klik moet er zijn..maar je moet niet perse verder willen. je moet blij kunnen zijn met wat je wel krijgt al is het maar 1 klein ding in een heel uur rijden. EN waarom heel uur rijden terwijl je in 30 min ook veel kan doen maar dan anders zeg maar;) We zitten wat vast in zn patroon..en dat is het gevaar met rijden zeg maar;)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:14

Haha dat viel me ook op dat het vooral merries zijn die hier last van hebben!
Misschien moet je dat confidence nog wat eens proberen dat zou heel goed moeten werken.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:38

Oh wat herkenbaar. Dit kon over mijn merrie gaan. Ik rij haar niet zelf, mijn zoon rijdt haar.

Hij heeft al meerdere malen overwogen om het op te geven.
Maar ja, eigen fokproduct en zelfs geboren zien worden. Dat verkoop je toch niet gauw.
En ook, paard met zoveel karakter is ook niet makkelijk te verkopen.

Bij haar zit het probleem vooral in het springen. Op een goede dag springt ze alles en op een slechte dag stopt ze overal voor.
Ze is inmiddels 8 en begint wel eindelijk volwassen te worden Concentratie wordt beter en dressuurmatig gaat ze gelukkig nu goed vooruit.
Het springen laten we maar even zitten. Hij hoopt nu wat vooruit te komen in de dressuur.

Het is ook nog eens een echte merrie met heftige hengstigheden.

En toch zijn we gek op haar.

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:49

Toen ik mijn paard kocht, werd ik opeens ook met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik was heel wat minder goed in paardrijden dan ik dacht. Vandaag is het al beter maar de weg is nog lang. Ook ik ben mijn zelfvertrouwen volledig kwijt geraakt en ondertussen opnieuw opgebouwd. Ik haal voldoening uit elke kleine persoonlijke vooruitgang. Het moet niet perfect. Het moet gewoon op een positieve noot eindigen. Dat kan na een uur of dat kan na 20 minuten zijn.
Misschien is het een idee om eens een paar keer een lekker ongecompliceerd paard te gaan rijden. Dan krijg je weer een beetje het gevoel dat je niet al die jaren stil bent blijven hangen qua niveau. Ik durf er geld op leggen dat je je na 2 keer stierlijk verveeld en terug naar je "moeilijke" merrie wilt. Tenminste, dat was bij mij het geval.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:58

Uniek zo herkenbaar;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:00

niet dat je huidige instructeur niet goed is, maar misschien kun je eens overwegen over te stappen naar een ander?! Deze geeft misschien net weer even anders les, let op andere dingen, heeft misschien andere tips...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:04

Ik wilde vragen waarom je dan niet gewoon dagelijks buiten gaat rijden en daar je oefeningen mee pakt, maar zie dat je vaak savonds rijdt helaas.

Ik herken wel delen van je verhaal, maar niet zo extreem. Wat ik soms doe is eerst een rondje buiten en daarna nog even dressuurmatig aan de bak. Dan is ze wat moeier, losser en gaat t allemaal sneller en beter.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:09

Het zou heel goed een merrieprobleem kunnen zijn. Mijn vorige merrie had dit ook en die zijn we uiteindelijk betamag forte gaan geven.... Daar knapte zij zo van op! Ik heb een merrie ook onwijs zien opknappen van moody mare....

Je zou ook nog kunnen proberen je paard aan de longe op te warmen. Gewoon met een bijzetje of een stiek lang en laag warmdraven. Dan kan haar spanning wegvloeien zonder dat jij je moet inspannen daarvoor....
Edit; na een kwartierje dus opstappen en vanuit daar je training oppakken.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:22

Ik herken het verhaal ook. Ik heb ook een merrie- ja- waarmee ik toch te lang ben door gegaan- verwacht wat zij niet zag zitten. Ook alleen maar met de basis bezig (ondanks dat ze de z oenigen beheerste) en dan had ze weer n slechte dag. Maar er waren wel dingen die ze wel leuk vond- buitenrijden, springen. NU denk ik - dat heb ik te weinig gedaan.
Ze is nu ouder en als ik zie wat de kinderen ermee kunnen- is het ook een ander paard. Er wordt minder van gevraagd. Je paard zal zich er ook niet echt fijn bij voelen. Ik denk ook dat je het moet accepteren. Het gaat niet nog komen.
Is het paard eigenlijk van jou- welke binding en verplichting heb je?
Maar het dilemma om te stoppen is moeilijk- dat heb ik ook. Ik zal haar niet weg doen- ze is te oud - hoort bij mij ondanks al die drama's. Maar ik heb wel een veulen van haar- ook een merrie en het tegenovergestelde karakter. Zo lief en makkelijk. Echter ik ervaar ook het plezier niet meer zo- waar doe ik het voor ? . Mijn paarden staan aan huis- mijn leven is erop ingericht- huis - bak- sociale contacten. Ga ik dan zo maar stoppen ? Dat is heel moeilijk.
Ik denk dat in jou geval je wel echt weer naar het plezier moet gaan zoeken. Maak een lijst wat je wel leuk vindt - want uiteindelijk doe je het voor je plezier en je ontspanning. En ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen- dat probeert het paard je te vertellen.
Succes.