Blij met natuurlijk bekappen van onze tinkers in Frankrijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nancyenarjen

Blij met natuurlijk bekappen van onze tinkers in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 09:51

Wij wonen met onze acht tinkers, shetlander, twee ezels en nog veel meer beestenboel in Frankrijk.
Gezien wij op de campagne wonen is een goede hoefsmid niet makkelijk om te vinden en toen wij hier net kwamen wonen waren we dan ook erg blij een hoefsmid gevonden te hebben.
Het gebied is hier ruiger dan in Nederland en wij dachten dat het nodig was om de paarden te beslaan met als nadeel dat in oktober de ijzers er al onderuit moesten i.v.m. sneeuw en de voeten vervolgens niet geschikt waren om de winter door te kunnen rijden zonder ijzers.
Maar het geluk was met ons en er kwam een fantastische natuurlijke bekapper in ons dorpje wonen die nu alweer drie jaar onze tinkers natuurlijk bekapt met als gevolg prachtige sterke hoeven en we kunnen het hele jaar lekker buitenrijden. Wij rijden ook met gasten en zij soms wel drie of vier keer per week op pad met de paardjes zonder probleem de hoeven lijden niks.
Ik kan iedereen aanraden om natuurlijk te laten bekappen!
Win rijden onze paarden bitloos, boomloos en houden ze zo natuurlijk mogelijk dus daar sluit het natuurlijk bekappen perfect bij aan.

Urielle

Re: Blij met natuurlijk bekappen van onze tinkers in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:21

VNA >>> VVDD
Verplaatsing omdat het geen vraag of discussie betreft maar het delen van een belevenis.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:44

Fijn voor je dat ze het zo super doen, en bitloos tja ben sinds 3 weken ook om en het is geweldig!
Boomloos vind ik niks, maar dat is persoonlijk.
Krijg last van mijn rug.
Nu vraag ik mij alleen af , wat doet een natuurlijk bekapper nou precies?
Mijn paard heeft ook geen ijzers maar die word gewoon bekapt door mijn eigen hoefsmid.
Maar ze loopt het asfalt van de weg af.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:07

Bekappen is niet natuurlijk dus ik ben ook wel benieuwd wat hier anders aan is.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:10

Ik ben er persoonlijk niet zo wild van, maar dat meer omdat er ontzettend veel prutsers tussen zitten. Het is een 'vrij' beroep, zonder betrouwbare controle en 9 v/d 10 wijst alleen maar met een boos vingertje naar de normale hoefsmid.

Tijdje terug een filmpje tegen gekomen van een natuurlijk bekapper die met botte hoefmes in de straal van een paard zat te hakken ondertussen ze 'kwaad' sprak over de hoefsmid die ervoor bezig was geweest (Met de tekst erbij "LAWL! my knife is dull.. gotta get me a new one #dullknives #farrierssuck #yolo)). Kon het niet eens helemaal afzien.. en dat was een 'bekwaam' bekapper...

Dus nee, ik vertrouw het voor geen meter. Maar dat is ook alleen maar omdat jan en alleman er mee kan beginnen. Niet omdat ik tegen het idee ben van blote voeten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:30

maar een 'normale' hoefsmid hoeft ook geen papiertje te hebben Benfan. Ik ken overigens ook wel een gecertificeerd hoefsmid die ik niet eens in de buurt van mijn paarden wil hebben :D
Dus als jouw reden is dat jan en alleman ermee kan beginnen moet je 'normale' hoefsmeden ook niet vertrouwen :D

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:46

Ik vraag me al jaren af wat bitloos en boomloos in vredesnaam te maken heeft met natuurlijk bekappen (gezien je zegt dat dit er mooi bij aansluit)?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:43

Ha ha ha inderdaad Ryder ik denk omdat alles natuurlijk moet.

nancyenarjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 10:11

Even voor de duidelijkheid, iedereen moet het op zijn eigen manier doen en wat voor die persoon en zijn paard werkt.
Wij kiezen ervoor om onze paarden zo natuurlijk mogelijk te houden wat voor ons betekent dat ze altijd in een groep buiten lopen op een ruim terrein zomer en winter waar ze een inloopstal kunnen gebruiken als ze daar behoefte aan hebben, wij rijden ze bitloos omdat dat een stuk paardvriendlijker is ( er lopen er drie bij die bij hun vorige eigenaren als moeilijk ervaren werden en nu heerlijk ontspannen mee op buitenrit gaan zonder bit ) en kiezen voor boomloos omdat deze zadels super passen op de rug van een tinker en de beweging van het paard niet belemmerd.
Net als bij een gewone hoefsmid als bij een natuurlijk bekapper heb je prutsers, je moet goed van te voren informeren of iemand goed is in zijn vak.
Onze hoefsmid hoeft maar weinig te doen aan de voeten van onze paarden, voornamelijk bijvijlen is belangrijk maar ze ontwikkelen een harde zool, gezonde hoeven en kunnen makkelijk over ruig terrein lopen.
Wij kiezen er dus voor om geen dwangmiddelen te gebruiken en bij ons kunnen de paarden weer paard zijn
in de groep.
Wat wij daarvoor terugkrijgen zijn blije, relaxte en vooral gezonde paarden wat wil je als paardenliefhebber nog meer ? Voor ons is het een bewijs dat we goed bezig zijn en zouden ook niet meer anders willen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:56

Was van mij en denk van de rest ook niet echt commentaar hoor.
Is gewoon interesse naar wat het verschil van bekappen is.
Mijn paard is ook veel blijer zonder bitje

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:03

volgens mij is het verschil tussen natuurlijk bekappen en gewoon door een hoefsmid dat de laatste ook van de straal wegsnijd en de natuurlijk bekapper juist het paard op de straal laat lopen, de straal dus als stootkussen gebruikt en bij de hoefsmid worden de steunstels/hoefwand als stootkussen gebruikt

als ik het niet goed heb, don't shoot the messenger ;-)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:52

Ah oke, nou super dat wouw ik ffies weten.

nancyenarjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 10:02

Dat klopt Zidore, onze natuurlijk bekapper komt maar zelden aan de straal omdat hij een belangrijke functie heeft alleen als deze te hoog is dan haalt hij er een klein beetje af. Door te vijlen stimuleer je de groei van de hoef maar gezien wij een paar keer per week met de paarden op pad gaan hoeven wij heel weinig er aan te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:10

Heb je ook beeldmateriaal van de voetjes ? :o Gewoon interesse hoor, ik heb helemaal geen ervaring met natuurlijke bekappers en ben dus benieuwd naar hoe het eruit ziet en het verschil met mijn 2 die ik hier blootvoets lopen heb ( worden door gewone hoefsmid bekapt )
Heb net jullie site bekeken...de Morvan <3 prachtig !!

nancyenarjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 09:09

Hoi pandora , je kunt ook eens op www.paardnatuurlijk.nl kijken dit is een hele duidelijke site
groetjes Nancy

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:01

Oké, thanks !! Ga het eens opsnorren en bekijken !

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:10

Ik haal er zelf een vijltje overheen, als het heel erg is snij ik een stukje af maar dat is zelden nodig.
Laat ook gewoon de straal en zool voor wat het is, aangezien er hier nogal wat stenen en puin in de wei ligt, hebben ze dat wel nodig tegen drukkingen en zweren.

De hoeven zijn misschien niet zoals het in de boekjes geschreven staat maar het gaat prima zo. Heb er 1 keer een met een hoefzweer gehad en dat is super opgeknapt zonder hoefsmid of arts erbij.