Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:36

Deze vraag kwam bij me op na het lezen van diverse andere topics waarin het over verzorging, harnachement en paarden ging. Daarin las ik vaak de opmerking 'als je dat niet kunt betalen, moet je maar geen paard nemen.'
Maar waar ligt hier de grens?

Zelf vind ik het goed om een reservepotje te hebben, maar als je zegt dat je geen geld hebt om je paard maandelijks te laten controleren door een osteopaat vind ik dat geen probleem (mits het paard dat niet per se nodig heeft). Op sommige stallen vinden ze dat je paard jaarlijks naar de tandarts moet, maar als je daar het geld niet voor over hebt vind ik dat ook niet erg. Als je kreupelheid liever een week aankijkt in plaats van meteen de dierenarts te bellen moet dat ook kunnen vind ik, maar daar staan velen weer anders tegenover. Ik vind het het belangrijkst dat je je paard in de basisverzorging kan voorzien. Dus voer, stalling en entingen/wormenspuiten, noodzakelijke medische zorg, met een extra potje voor de veearts. Maar soms krijg ik het idee dat mensen er een soort wedstrijdje van maken wie het meest voor zijn paard over heeft en mensen die dat niet hebben bestempelen als slechte baasjes.

Financiele situaties kunnen ook veranderen. Als je bijvoorbeeld gaat studeren of je baan kwijtraakt, kom je krap bij kas, maar dat is niet eeuwig. Vinden mensen hier dat je dan beter je paard kunt verkopen, omdat je geen reserves meer hebt? Het kan voorkomen dat je dan de stalling niet meer kan betalen en een bijrijder zoekt. Maar in het bijrijderstopic lees ik dan ook weer vaak dat je geen paard moet hebben als je hem niet kan onderhouden.

Wat is jullie mening hierover? Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard, en wanneer 'mag' je dus eigenlijk geen paard meer hebben?
Laatst bijgewerkt door Sheran op 26-02-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:40

Als je gaat bezuinigen op de moet dingen.
Dus hoefsmid, jaarlijkse spuitje, en evt tandarts als je merkt dat je paard niet meer goed eet.
Een zadel wat niet goed past omdat je er geen geld voor hebt.

Als je minder uitgeeft aan dekjes, setjes en halsters omdat je daar geen geld voor hebt, prima, paarden zien het echt niet, maar de moet dingen mag je van mij niet op bezuinigen.

Doet mij denken aan een dubbeltje op zijn kant of geen cent te makken (1vd2). Vrouw had 2 paarden, maar 1tje had tandproblemen en geen geld voor een tandarts. De paarden moesten dus ook weg. Heel sneu, maar als ik het niet meer zou kunnen betalen gun ik mijn paarden een baasje waar ze die zorg wel kunnen krijgen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:44

Je 'moet' geld uitgeven aan de dingen die noodzakelijk zijn om je paard recht te 'mogen' aankijken.

Dat houdt voor mij in dat mijn paard een comfortabel leven moet kunnen leiden. Ik heb voor mezelf meer rust omdat ik weet dat ik de dierenarts/tandarts/osteopaat kan laten komen wanneer dat nodig is, maar ik hou wel de kosten in de gaten en bespaar op dingen waar mijn paard niet direct profijt van heeft.

Sheran

Re: Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:48

En hoe denken jullie over het bijrijderstukje? Mag je je paard niet houden als je de stallingskosten niet meer kan betalen? En als je paard bijvoorbeeld hoefkatrolontsteking heeft waardoor ze niet meer te verkopen is, mag je haar dan toch houden of moet je haar af laten maken?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:51

Ik heb 2 paarden, een eigen huisje en 2 honden.
Ik ben maar alleen dus doe alles zelf.
Ik werk 40 uur per week.

Zolang ik mijn dieren de juiste verzorging kan geven. Dus de stalling kan betalen en hooi vlas en brok.
8 wekelijkse hoefsmid, 4x per jaar een mestonderzoek/wormenspuit en 1x in het jaar enten en de tandarts. Dan mogen ze van mij gewoon blijven. Wel probeer ik elke maand wat geld op zij te zetten. Voor als er een keer iets extra's nodig is.
En tja en ik koop niet elke maand een nieuwe broek/dekje enz. Pas als het echt op is en ik een leuke aanbieding tegen kom.

Ik vind dat ik paarden kan en mag houden als ik in hun dagelijkse behoeftes kan voldoen.

Mocht ik het alleen ga redden als ik een betalende berijdster heb. Dan ga ik toch eens achter mijn oren krabben. En kijken of ik ergens in kan bezuinigen en anders hoe moeilijk het ook is zal ik afscheid moeten nemen.
Ik wil namelijk niet van een ander afhankelijk zijn als het om mijn dieren gaat. Wat als de bijrijder stopt?
En ik niet snel genoeg een andere kan vinden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:51

Sheran schreef:
En hoe denken jullie over het bijrijderstukje? Mag je je paard niet houden als je de stallingskosten niet meer kan betalen? En als je paard bijvoorbeeld hoefkatrolontsteking heeft waardoor ze niet meer te verkopen is, mag je haar dan toch houden of moet je haar af laten maken?

Waarom zou een paard met hoefkatrolonsteking niet meer te verkopen zijn als je er gewoon eerlijk over bent en er niet een wereldbedrag voor vraagt?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:53

Mijn paard is al deels onverkoopbaar wegens een maanblindheid aanval waardoor hij met rechts niet meer 100% ziet. Hij heeft er met rijden geen last van, alleen schrikt ie wat meer als er rechts van hem wat gebeurt.

Ik vind het ergens wel raar als je een deel van de stalling moet betalen als bijrijder omdat de eigenaar het niet meer kan. Dan vraag ik mij af, wat als paard gek doet in de wei, knalt tegen zijn been en dikke blessure waarbij je een 10ritten kaart bij de DA moet komen. Is daar dan wel geld voor vraag ik mij af?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:53

Ik vind het riskant om een bijrijder te nemen om de kosten te kunnen dekken. Een bijrijder kan immers ook weer stoppen en dan heb je hetzelfde probleem weer. Overigens snap ik dat iedereen daar anders over denkt, ik ken ook mensen die een moeilijke periode daardoor hebben kunnen overbruggen en het nu weer makkelijk redden.

Een paard met een blijvend mankement dat daardoor niet meer te verkopen is, zou ik aanhouden. Het lijkt me een enorm moeilijke situatie als dat echt niet kan vanwege het geld... Het hangt helemaal af van het mankement wat ik dan zou doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:01

Yontheke schreef:
Sheran schreef:

Waarom zou een paard met hoefkatrolonsteking niet meer te verkopen zijn als je er gewoon eerlijk over bent en er niet een wereldbedrag voor vraagt?

Ik ben er zelf tegenaan gelopen en vroeg geen wereldbedrag, maar niemand zit te wachten op een paardje dat regelmatig kreupel is als je voor hetzelfde geld ook gezonde paarden krijgen kunt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:06

Ik moet bezuinigen en kan mijn paarden niet houden zoals ik wil.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat er nog voldoende spaargeld is, maar toch.

Elke maand betaal ik 700 euro stalling en dat staat me tegen. Ik ga op zoek naar minder luxe voor iedereen en meer leefgeld voor mijzelf.
Ik ontzeg iid een da voor een van mijn paarden gewoon omdat dat 1000enden euro's gaat kosten, wat ik er niet voor over hebt.
Ben ik nu geen paard waard????? Das raar.

Jaren heb ik mezelf weggecijferd voor de paarden kwa tijd en geld en nu wordt het tijd voor mezelf.

Mijn paarden worden niet verkocht.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:14

Er kunnen altijd gekke dingen gebeuren met je paard. Ik was ervan overtuigd dat ik een jong gezond paard had gekocht en dat ik voldoende geld achter de hand had om hem te kunnen verzorgen en ook eventueel onvoorziene kosten te kunnen dekken.

Achteraf had ik in de eerste 3 maanden al nog 2 van die paarden kunnen kopen. Na die tijd dacht ik dat ik het wel gehad had nu en dat ik mijn reservepotje wel weer kon gaan aanvullen. Werd ie na na jaar weer heel erg ziek. Dierenartsen erbij, ook een aantal keer een noodarts erbij, dan weet je ook wat je kwijt bent. En uiteindelijk twee weken naar de kliniek. Dagelijks erheen dus ook reiskosten waar je u tegen zegt om hem uiteindelijk 2 maanden later te kunnen laten inslapen. Van dat geld had ik hem ook nog eens een keer of 3 kunnen kopen.

Ik heb heel veel geluk gehad dat ik een liefdevolle omgeving heb die mij financieel wilde ondersteunen, anders had ik het echt niet gered. Ik dacht eerlijk waar een aardig potje te hebben opgebouwd. Maar dit had ik niet kunnen voorzien.

Ik vind dat je nooit mag beknibbelen op:
basisvoeding (onbeperkt hooi)
basisstalling (stal met minimaal 4 uur per dag uitloop)
basis inentingen (gewoon de jaarlijkse cocktail)
basis hoefsmid (eens in de 10 weken bekappen)

Er waren mensen bij ons op stal die nooit een dierenarts haalden onder het mom van "in de natuur zijn ze ook sterk genoeg om het zelf op te lossen en anders is ie te zwak en weet ik ook niet wat ik eraan heb" en die paarden waren ondertussen ook 25 en nog zeer fit. Zo extreem ben ik niet, maar na het fiasco met Silas heb ik wel geleerd om niet voor elke scheve scheet een dierenarts erbij te halen. Soms moeten ze ook gewoon even de tijd krijgen om het zelf op te lossen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:16

Ik heb je berichtje 10 X gelezen Tita maar ik snap het niet helemaal je paard heeft iets wat duizenden euro,s gaat kosten maar daar doe je nu niks aan??

En je wilt nu tijd en geld voor je zelf houden omdat je vind dat je altijd te kort hebt gedaan door je paarden?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:18

De koet dingen wordt hier niet op bezuinigd.. Maar ik zot hier met een hoogdrachtige merrie (vorige week achtergekomen) en hier is dus financieel geen rekening mee gehouden.. Dan maar minder extra zooi kopen.. Paarden gaan altijd voor bij mij..

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:19

Ik denk dat die grens niet nauw is.

Ik kan een dure luxe pensionstalling ook niet betalen hoor, nooit gekunnen. Moet ik daarom mijn paard weg doen? Neen natuurlijk niet, hij is perfect gelukkig op zijn weide. Zolang je je paard kan bieden wat hij nodig heeft en op tijd smid-tandarts-dierenarts kan laten komen.. ik zie niet in waarom geen paard hebben.
Financiele toestand verandert ok constant, je kan toch moeilijk elke keer je paard dan wegdoen.. Tenzij je echt gewoon weet dat deze toestand langere tijd zo gaat zijn. Je hebt ook geen glazen bol, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Een verzorger zoeken als je je stalling niet kan betalen, ja het is een optie, waarom niet. Maar ze liggen niet altijd voor het rapen. Maar ik zou dat wel durven ja, als het echt moeilijk word een verzorger zoeken. Geeft jezelf mentaal ook wat meer vrijheid hoor. Je gaat me ook niet wijsmaken dat merendeel van mensen die een paard als halve stal aanbieden, dit niet doen om financieel wat breder te hebben.. Als je het niet om die redenen doet, dan vraag je ook geen geld. Vind het niet gek dus neen.

Als het paard een dure operatie nodig heeft dat veel meer is dan de waarde van het paard, en het paard komt niet 100% zeker goed uit deze operatie, dan durf ik ook zonder schaamte te zeggen dat ik die operatie (waarschijnlijk) niet zou uitvoeren. Je moet ook rationeel blijven hierin hé. Je bent geen slecht baasje als je zulke keuzes maakt, soms is het voor een paard gewoon beter niet door te gaan met een operatie. Net als het paard er ook niets aan heeft als je volledig failliet bent door die operatie en het herstel (want dit kost ook bakken vol geld) erna. Plus als je dan nog zit met een paard waar je niets meer mee kan doen.. Dat vind ik het niet waard neen.
Net als een paard dat pijn lijdt ga ik ook niet onnodig lang in leven houden. Je moet soms van je hart een steen maken, en niet aan jezelf denken bij zulke keuzes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:19

geshahquille schreef:
Ik heb je berichtje 10 X gelezen Tita maar ik snap het niet helemaal je paard heeft iets wat duizenden euro,s gaat kosten maar daar doe je nu niks aan??

En je wilt nu tijd en geld voor je zelf houden omdat je vind dat je altijd te kort hebt gedaan door je paarden?

Volgens mij kost Tita's paard 700 euro in de maand qua stalling en zoekt ze nu een goedkopere stal met minder luxe. Omdat ze nu ook geen 1000 euro over heeft voor de dierenarts.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:22

geshahquille schreef:

Ik snapte het berichtje van Tita ook niet helemaal.

Ik heb hier een 4 jarige ontzettende brave hengst lopen. Loopt naast de kudde merries met 2 draadjes.
Het is dat ze er echt onder hangen anders zou je niet weten dat het een hengst is.
In mijn omgeving vinden ze ook dat ik hem moet laten castreren.
Maar ik heb dat er niet voor over. Hij is braaf en heeft er duidelijk geen last van.
Waarom dan laten helpen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:23

Ja klopt..... Ik doe de basis dingen maar moet wel effect hebben.
Bv operaties begin ik niet aan, kost veel geld.

Mijn paard heeft iets in bloed kun je behandelen maar kost 1000 per sessie en dan komt jaar erop weer ergens anders terug. Zo kun je in 5 jaar tijd gewoon 3000 euro armer zijn voor iets wat niet uit het bloed gaat. Nu ben ik hard en heeft ze een soort kwaadaardig gezwel bij oog, ik probeer de chemozalf te krijgen lukt dat niet...... Gaat ze hemelen als de tumor ondraaglijk wordt.

Ik zit 25 jaar in de paarden met eigen paarden en het is goed nu, ik ben moe en op.
Ik heb 2 paarden een 32 jarige die 300 kost per maand en 7 jarige die 400 kost aan stalling

Tel daar gewone dingen op zoals brandstof, smid enzen kom ik uit op 1000 euro per maand.
Dat wist ik ooit maar ik heb mijn paarden dan ook al tijden....

Die 32 jarige twijfel ik om na de zomer in te slapen omdat ik ga verhuizen. Hij kan niet tegen stress, heeft lekkende hartklep en peesblessure maar geen pijn...... Dus ik twijfel heel erg.
Laatst bijgewerkt door tita op 26-02-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:27

Ik vind dat je niet mag beknibbelen op basiszorg. Maar goed, waar is basiszorg, daar begint de discussie al. Ik vind het o.a basiszorg om het zadel jaarlijks te laten checken, jaarlijks tandarts te laten komen, jaarlijks osteo te laten komen, hem 2x per jaar door iemand van happy athlete te laten checken. Veel mensen vinden dit geen basiszorg. Maar ik vind dat als je er voor kiest om op de rug van een paard te gaan zitten dat je er zorg voor moet dragen dat het in goede conditie gebeurt. Ik wil niet behoren tot de 75% van de eigenaren van wie zn paard met rugpijn rondloopt.

Qua betalende bijrijder omdat je het niet meer kan betalen: als je op het moment dat je je paard aanschaft al een betalende bijrijder nodig hebt, dan is er iets goed mis. Maar tijden kunnen veranderen, als jij vroeger paard prima kon betalen, maar door verandere situatie betalende bijrijder nodig hebt vind ik dat geen reden om je paard te moeten verkopen.

Maar als ik zo eens om me heen kijk en wat ik hier regelmatig op bokt lees, zakt mn broek er toch wel een beetje vanaf onder wat voor omstandigheden mensen een paard proberen te houden. Mensen lijken vaak toch te vergeten dat het een luxe product is, en niet iets waar je recht op hebt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:32

tita schreef:
Ja klopt..... Ik doe de basis dingen maar moet wel effect hebben.
Bv operaties begin ik niet aan, kost veel geld.

Mijn paard heeft iets in bloed kun je behandelen maar kost 1000 per sessie en dan komt jaar erop weer ergens anders terug. Zo kun je in 5 jaar tijd gewoon 3000 euro armer zijn voor iets wat niet uit het bloed gaat. Nu ben ik hard en heeft ze een soort kwaadaardig gezwel bij oog, ik probeer de chemozalf te krijgen lukt dat niet...... Gaat ze hemelen als de tumor ondraaglijk wordt.

Ik zit 25 jaar in de paarden met eigen paarden en het is goed nu, ik ben moe en op.
Ik heb 2 paarden een 32 jarige die 300 kost per maand en 7 jarige die 400 kost aan stalling

Tel daar gewone dingen op zoals brandstof, smid enzen kom ik uit op 1000 euro per maand.
Dat wist ik ooit maar ik heb mijn paarden dan ook al tijden....

Die 32 jarige twijfel ik om na de zomer in te slapen omdat ik ga verhuizen. Hij kan niet tegen stress, heeft lekkende hartklep en peesblessure maar geen pijn...... Dus ik twijfel heel erg.

Moeilijke beslissing. Maar is geen schande om hem in te laten slapen. Hij is 32, heeft zo te horen een mooi leven bij je gehad en van verhuizen wordt het zo te lezen niet bepaald blij. Neem dan daarbij de hoge kosten in overweging. Vind het niet gek dat je het overweegt.
Maar is goedkopere stalling geen optie. Ik zit in 1 van de duurste regio's van nederland en zelfs hier zijn goede plekken te vinden die goedkoper zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:34

Kirsha schreef:
Je 'moet' geld uitgeven aan de dingen die noodzakelijk zijn om je paard recht te 'mogen' aankijken.

Dat houdt voor mij in dat mijn paard een comfortabel leven moet kunnen leiden. Ik heb voor mezelf meer rust omdat ik weet dat ik de dierenarts/tandarts/osteopaat kan laten komen wanneer dat nodig is, maar ik hou wel de kosten in de gaten en bespaar op dingen waar mijn paard niet direct profijt van heeft.

Bij ons gaat het ook op die manier.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:42

De jonkie is ziek virus in bloed, vreselijk heet paard niet geschikt voor elke type stalling.
Voor haar geldt die dure behandeling, is zowel Sarcoide als kwaadaardige bloedcellen.
Als ze nou 1 bult had okay. In 2014 een weg gesneden 600 euro armer en op kweek gezet.
En nu moet ze dure behandelingen ondergaan, dan behandelen ze de bulten die er zijn.
Kan ook ander behandeling doen iets goedkoper maar pijnlijk.

Maar komt vaak terug.....en dan?
Weer 1000 euro's dokken. En elk half jaar komt er eentje bij sommige groeien andere stabiliseren.
Nu gaat ze weer aan de AB ga ik zo halen, mevrouw heeft geen schimmel, gist of bacterie maar is wel ziek.
Een echt pech paard.
Mijn gevoel zeg dat het je gaat slopen die bulten, is niet de bedoeling dat heel mijn financiën in dat paard gaat zitten.....zit in bloed en krijg van enkel kliniek garanties dat het niet ergens anders terug komt.
Daarbij heeft paard ook geen hele goede weerstand.

De pony is 32 en al ruim 23 bij mij.
Zijn zorgt valt me zwaar ik zie hem ouder worden, maar in de wei is hij blij nu moet ie helaas 2 maanden op stal wegens bemesten.
Voor mijn gevoel laat ik een "gezonde" pony inslapen omdat ik wil gaan hokken.
Omdat hij lekkende hartklep heeft sinds 2011 mag hij geen kalmeringsmiddel krijgen voor op de trailer.

Overigens ik ga waars stoppen na deze paarden
Weet niet of ik met jonkie terug keer in de sport, ik ben zo moe.
Echt heel moe nooit verwacht dat mijn passie zo'n opgave zou worden.
Laatst bijgewerkt door tita op 26-02-15 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:48

De basis waarop je moet denken is "doe ik mijn paard leed aan als ik hem iets ontzeg"?
Wat maakt het uit hoe duur je zadel of tuig is? Als het paar past en indien nodig nagekeken wordt is het toch goed?

Als je paard maandelijks geen osteo/fysio/DA nodig heeft, maakt dat dan uit als die niet maandelijks aan je deur staat? Nee toch?

Het is een heel ander verhaal als je paard eigenlijk ijzers of speciaal beslag nodig heeft en om de 6 weken controle van de smid, maar je laat de smid maar 1x per 12 weken komen en alleen bekappen omdat je meer visites en speciaal beslag niet kan betalen. Idem met voer, je paard heeft een stofallergie maar je blijft stoffig hooi voeren omdat kuil, voordroog of stofvrij hooi te duur is. Een paard dat amper goed kan eten omwille van pijnlijke haken op de tanden geen bezoekje aan de TA gunnen omdat het aardig wat kost. Niet ontwormen omwille van de prijs. Dan doe je je paard gewoon te kort, dat dier heeft even goed recht op een goede gezondheid en de nodige zorg die erbij komt kijken.

In de 1e post van Tita dacht ik ook "nou nou wat zeg je daar". Na de 2e heb ik er al een heel ander beeld van en kan ik haar wel begrijpen. Als haar paard verder van zijn aandoening geen hinder of pijn heeft en geld besparen zorgt niet voor onnodig lijden, dan is er toch geen probleem dat het die dure behandeling niet krijgt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:52

Varekaj doet wel pijn hoor.
Maar na berekening van mijn kant kan ik in 7 jaar meer dan 10.000 armer zijn.
Paard heeft geen pijn, maar die dingen kunnen wel voor ongemak zorgen.
Ze zitten in haar geval op velen plekken en gevaarlijke plekken zoals in mond op ooglid.
Nogmaals als het er 1 was, maar ik weet zeker dat ze over 2 jaar weer nieuwe bij heeft.

Mijn paard aan de chemo-infuus doe ik sowieso niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:54

En preventieve behandeling? Als je paard bv niet lekker loopt, wordt er vaak geroepen: haal er een DA bij, laat het zadel nakijken, laat de tandarts erbij komen, haal de osteo erbij, doe een warmte-analyse... onzeg je je paard de nodige zorg als je eerst wil kijken of het aan je eigen rijden ligt, of als je een analyse van de dierenarts wel genoeg vindt?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:56

Ik vind, dat op bokt, soms behoorlijk overdreven wordt met wat een paard moet kosten of hoeveel reserves je moet hebben.

Maar het hangt ook nogal van je verwachtingen af natuurlijk.

Een hoog sport paard heeft net als een menselijk atleet ook gewoon meer zorg nodig en sneller blessures, dat is gewoon zo.

Maar een buiten recreatie paardje; bedoel, dat je die na kreupelheid eerst even 2 weken gewoon met rust laat kijken wat dat doet, ja dat snap ik wel!