2 jaar paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hester_pony

2 jaar paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:39

Hallo iedereen!

Ik rijd nu 1 jaar paard en ik vroeg mij af wat ik zou kunnen na 2 jaar paardrijden.
Natuurlijk is dit voor iedereen anders maar ik zou graag willen weten wat jullie allemaal al konden na 2 jaar paardrijden.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door Hester_pony op 20-02-15 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Re: 2 jaar paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:42

Dit heb ik niet echt bijgehouden, maar wat je in ieder geval door zou moeten krijgen is dat, hoe langer je rijdt, hoe zachter je je hulpen kunt geven. Ook zul je waarschijnlijk kleine verschillen binnen hulpen vinden. Veel plezier met rijden in ieder geval het komende jaar (de komende jaren ;) )

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:57

Ik heb het ook niet echt bijgehouden, maar ik kon na 2 jaar iig zelf in stap, draf en galop rondrijden en B-proefjes onderling rijden. En ook parcourtjes van 50 cm springen ongeveer.

Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ligt ook aan de manege oid waar je rijdt, je instructeur, of je ook verzorgpony/paard naast manegeles oid hebt. :)

MerelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:48

ik heb het ook niet echt bij gehouden.. wel mocht ik snel door naar hogere lessen, maar ik heb leren rijden op een manege/pensionstal waar je al heel erg snel alles helemaal alleen moest doen. Ik heb bijvoorbeeld nooit aan de longe gereden.. Ik vond mijn eerste les ook dood eng omdat ik na 5 min al alleen moest draven in een groepsles haha. Heb het hierdoor wel snel opgepikt haha.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:55

ik was 4 toen ik mijn eigen pony kreeg en reed dus 2 jaar later toen was ik 6 in die tijd kreeg ik een Welsh pony ben ik er vaak afgeflikkert en heb ik geleerd allen op buiten rit te gaan.
icl springen en de basis dingen.

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:10

Ik rijdt nu bijna een jaar op een manege en wil dolgraag buitenritten kunnen doen, maar ik dacht misschien als ik volgende zomer goed genoeg kan rijden dat ik dan een pony wil leasen -miss samen met vriendin- is dat een goed idee?
En nog een vraag,.. wat houdt leasen per uur in?

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:17

En trouwens dan zou ik niet fulltime maar max. drie dagen leasen ofzo :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:21

Dan heb je geleerd dat je hoeveel je eigenlijk dan nog niet weet/kunt :D En dat het leerproces voor altijd een open gebied zal blijven. Vervolgens jezelf terug werpt in de realiteit, en ga je proberen gevoel en timing verbeteren.

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:58

Jaa dat hoor ik vaak Ladypaard hihi, maar is het wel een realistisch "plan" ?

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:06

ladypaard schreef:
Dan heb je geleerd dat je hoeveel je eigenlijk dan nog niet weet/kunt :D En dat het leerproces voor altijd een open gebied zal blijven. Vervolgens jezelf terug werpt in de realiteit, en ga je proberen gevoel en timing verbeteren.

Jaa dat hoor ik vaak ladypaard hihi, maar is het wel een realistisch "plan" ?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:13

Volg lekker je eigen tempo. t maakt toch niet zo gek veel uit wat anderen kunnen na twee jaar? Ik denk dat manegelessen vooral geschikt zijn voor je basis houding en zit en je basis hulpen.

Ik heb het idee dat ik pas echt heb leren rijden toen ik niet meer bij n manege reed maar juist een verzorgpaard had. Ik heb toch het idee dat die manegepony's zo geconditioneerd zijn dat ze ook halve en onjuiste hulpen goed opvolgen. "normale" paarden doen dat niet.

ik rijd nu al/pas 17 jaar paard en ik leer nog elke keer nieuwe dingen. Leren luisteren naar wat het paard vertelt en daarop inspelen. Zo licht mogelijke hulpen geven en uiteindelijk samen nieuwe dingen leren, dat is wat mij betreft echt paardrijden.

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:20

jullie hebben gelijk :(:) alleen ik vind het zo jammer want ik wil heel allemaal dingen maar ik moet alles eerst nog leren.
daarom leek het me zo'n mooie optie leasen, als ik de basis en beetje onder de knie heb :oo

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:22

je merkt heel goed dat je zit beter wordt
en beter kunt doorzitten :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:24

Ik denk dat het er vooral aan ligt hoevaak je rijdt als je maar 1x in de week rijdt boek je natuurlijk niet zoveel vooruit gang als dat je 3 x per week op het paard zit. Daarnaast is je instructeur ook belangrijk. Maar net wat die je leert. Ik heb geen idee maar wat ik kon toen ik 2 jaar reed. Waarschijnlijk dacht ik toen dat ik al erg goed kon rijden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:27

Ligt er aan of je talent hebt.Ik heb al 7 jaar 1 keer per week les en krijg de galop maar niet goed onder de knie. -O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:28

ohsnapizmex schreef:
jullie hebben gelijk :(:) alleen ik vind het zo jammer want ik wil heel allemaal dingen maar ik moet alles eerst nog leren.
daarom leek het me zo'n mooie optie leasen, als ik de basis en beetje onder de knie heb :oo

ja maar ook bij een lease paard/pony kun je alleen veel leren en doen als je daar ook goede instructie bij hebt. anders wordt het met zo weinig ervaring eigenlijk niets.. ja dan zul je best jezelf over een sprong kunnen hijzen of een paard in de krul krijgen op een gegeven moment.. maar of je het dan goed doet is een tweede..

je moet dan dus rekening houden met de kosten van lease + instructie..

ik zou zelf kiezen voor een goede les voor nu (dus geen treintjes of met z'n tienen in de bak), bij een manege of rijvereniging/ponyclub waar de dieren fris en allert ogen en allemaal een verschillend karakter tonen, zowel op stal als onder het zadel (dus niet type afgestompt).. Door verschillende ponies te rijden, leer je van allemaal verschillende dingen. daarnaast lekker een verzorgpony of bijrijdpony zoeken over een jaartje waar je mee kunt oefenen en verfijnen wat je geleerd hebt.. maar ook dan, zorg ervoor dat er een kritisch oog mee kijkt..

tenzij je een toptalent bent is twee jaar echt nog heel kort.. vooral als je het over managelessen hebt.

dan kun je hopelijk alle gangen zelfstandig rijden met nette overgangen.. schakelen binnen de gangen.. hopelijk heb je dan ook geleerd hoe je met de correcte hulpen de basis figuren rijdt.. en beheers je de verlichte zit voldoende om eens een klein sprongetje hier of daar mee te pakken op een correcte manier.. Wellicht kun je dan ook al een beetje doorzitten, waardoor bijvoorbeeld je overgang naar de galop beheerster wordt. En wie weet ben je dan al een klein beetje bezig met hoe je het paard goed moet laten wijken voor je been. Maar je moet je er nog niet teveel van voorstellen na twee jaar.. De basis is zo belangrijk dat je daar echt de tijd voor moet nemen.. niemand kan rennen voor hij kan lopen moet je maar denken.
---

leasen per uur bestaat eigenlijk niet.. dan is het gewoon een duur woord voor huren/afhuren.

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:38

Bedankt voor de reacties! Ik rij om de week moet het combineren met voetbal en school en werk.
ben geen natuurtalent maar wel redelijk snel onder de knie.
de instructie is volgens mij wel goed maar rijden wel in treintje met 6 ofzo...maar ook met leasepony blijf ik lesse ik zie ook in dat dat erg belangerijk is.
maar ik kan niet zomaar van manege wisselen is namelijk maar eentje in de buurt..
over paar jaar zou ik ook gragag vz pony willen

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:46

Elena hierboven heeft gelijk, een half pension/bijrijdpaard/verzorgpaard zoeken helpt enorm, zolang er iemand bij is die je kan bijsturen. Na twee jaar paardrijden is het namelijk nog steeds de basis die je aan het leren bent, en die basis is van groot belang in je latere ruiterleven, dus zorg dat die goed is. Laat die manegelessen met +12 man achter je (als dit zo is, zo heb ik althans mijn eerste jaren doorgebracht) en zoek af en toe eens privélessen op met een paard, al dan niet een manegepaard, waarmee je klikt. Zo krijg je ongelofelijk veel meer te horen over je houding, je hulpen en je omgang met het paard. De leerkracht kan zich immers helemaal op jou richten, en hoeft met niemand anders rekening te houden.

Zelf weet ik begot niet meer waar ik zat in mijn tweede lesjaar, maar ik zat destijds in half-gevorderd en de galop en springen was mijn leven en mijn laten. Grappig hoe dingen drastisch kunnen veranderen, want nu doe ik niets liever dan met mijn zorghaflinger door de bossen dwalen en heb ik de overstap naar western gemaakt. Wat je moet onthouden is dat er veel kan veranderen na de eerste drie jaar. Boven alles zijn de eerste drie jaar wel de belangrijkste; alsof je een vreemde taal leert. Zorg dat de basis er tip-top in zit, want die ga je voor de rest van je ruiteren echt nodig hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:47

ohsnapizmex schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik rij om de week moet het combineren met voetbal en school en werk.
ben geen natuurtalent maar wel redelijk snel onder de knie.
de instructie is volgens mij wel goed maar rijden wel in treintje met 6 ofzo...maar ook met leasepony blijf ik lesse ik zie ook in dat dat erg belangerijk is.
maar ik kan niet zomaar van manege wisselen is namelijk maar eentje in de buurt..
over paar jaar zou ik ook gragag vz pony willen

er zitten grote verschillen tussen onder de knie krijgen en onder de knie krijgen..
Helaas zitten er een hoop instructeurs tussen die hun leerlingen de hemel inprijzen (zelfs zonder te kijken), immers je brengt brood op de plank ;).

Je moet eens vragen aan je instructrice of jullie aandacht kunnen besteden aan zelfstandig rijden..
betekent dat je leert hoe je zelf je pony losrijd (zonder dat hij eigenlijk gewoon de voorgaande volgt) en aan het been krijgt. Daarnaast kunnen er prima bepaalde oefeningen of bewegingen 'klassikaal' worden gedaan, immers anders kun je elkaar in de weg gaan rijden..

Dus bijvoorbeeld van hand veranderen wel klassikaal.. of een keer allemaal op de volte met gelijke afstanden en dan tegelijk van stap naar draf, of van draf naar stap (of als het goed gaat zelfs in galop) en dan van draf naar stilstand. Terwijl je allemaal dezelfde tussenruimte houdt..

dat zijn 'leuke' oefeningen waarbij je paard dus goed aan de hulpen moet staan..

maar voor de rest.. proberen om uit het treintje te komen en zelfstandig te rijden.. daar leer je het meest van.. Ook op maneges kun je een hoop leren, mits je zelfstandig kunt en mag rijden en de instructie scherp is op het geven van correcte hulpen.

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:21

Haha nou het zal me verbazen als die instructeur iemand ooit de hemel in prijst haha :D ik was al aardig onder de indruk toen ze zei dat ik vooruit was gegaan.
Maar ik vind jullie reacties wel echt heel tof en motiverend :) als ik de basis ken en kan en als wat daar onder valt zou ik idd erg graag een half pension/bijrijd/ vz paard krijgen.
over de intructie zelf zal er niet veel op aan te merken zijn, en die vrouw vertellen hoe ze iets moet doen.. dat zijn maar vrij weinig mensen die dat durven :D

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:26

Skyefate schreef:
Zelf weet ik begot niet meer waar ik zat in mijn tweede lesjaar, maar ik zat destijds in half-gevorderd en de galop en springen was mijn leven en mijn laten. Grappig hoe dingen drastisch kunnen veranderen, want nu doe ik niets liever dan met mijn zorghaflinger door de bossen dwalen en heb ik de overstap naar western gemaakt.

Dat lijkt me prachtig, met "jouw" zorg paardje (al een band) zulke dingen doen en delen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:08

ohsnapizmex schreef:
Haha nou het zal me verbazen als die instructeur iemand ooit de hemel in prijst haha :D ik was al aardig onder de indruk toen ze zei dat ik vooruit was gegaan.
Maar ik vind jullie reacties wel echt heel tof en motiverend :) als ik de basis ken en kan en als wat daar onder valt zou ik idd erg graag een half pension/bijrijd/ vz paard krijgen.
over de intructie zelf zal er niet veel op aan te merken zijn, en die vrouw vertellen hoe ze iets moet doen.. dat zijn maar vrij weinig mensen die dat durven :D

moeten zou ik niet aan beginnen..
maar vragen staat altijd vrij ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:19

ohsnapizmex schreef:
Dat lijkt me prachtig, met "jouw" zorg paardje (al een band) zulke dingen doen en delen

Dat is het zeker! Wat ik ook als tip kan geven is dat je geen "automatique" zoekt bij het zoeken naar een verzorgpaard, moest het er van komen. Hiermee bedoel ik dat je niet al te veel moet kijken naar de tekortkomingen van het paard op zich, tenzij ze levensbedreigend zijn. Van paarden waar een "hoek af is", van paarden die bijna niets weten, daar leer je heel erg veel van. Je bent namelijk genoodzaakt om op te zoeken hoe je problemen oplost, hoe je verder raakt met je paard, hoe je het ze aanleert.

Ik weet echter niet of dit bij iedereen van toepassing is, aangezien ik pas na zeven jaar ruiteren eindigde bij die van mij, en dus al een klein rugzakje kennis meehad van de afgelopen jaren. Dat rugzakje kennis bleek bijna niets waard te zijn. Mevrouw was tien jaar, te dik, had beenhulpen nooit deftig geleerd en sturen... was nonexistent. Ik moet zeggen dat je zo'n uitdaging, moest het voorkomen, echt moet aangaan. Zolang er iemand is die je kan verbeteren als je fouten maakt, is het de beste leermanier in mijn ogen. Niets beschrijft het gevoel als je een doel bereikt met je paard, en dat wens ik je echt toe!

Blijf vooral rijden en geef het niet op, dan kom je er zeker.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:25

het rugzakje is dan heel klein..
maar je 'probleemoplossend vermogen' is daarentegen in de loop der jaren wel toegenomen.. ook het 'zelfvertrouwen'.. waardoor je dus makkelijker met een paard overweg kunt..

als je beiden niets weet/kunt, heb je een groter probleem..

zelfs na jaren manegeles heb je enige bagage, ook al is het misschien niet zulke deftige als dat je nog voor je kunt lopen je eerste sportpony van je ouders hebt gekregen..

het is een kwestie van kilometers maken (niet in afstand, maar ervaring dus), hoe meer kilometers hoe makkelijkers dingen worden.. en natuurlijk met eigen ponies/sportponies zal dat wat vlotter gaan, maar daar hoort dan ook weer meer intensieve begeleiding bij..

ohsnapizmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:11

Wauw de derde keer dat ik het zeg maar super bedankt voor al die top reacties, ik heb nu door hoe belangrijk de basis is /3 +:)+ 0 maar ik ben gwn echt de hele tijd bezig met wat ik allemaal wil, een hechte band , bos en strandritten...maar ik weet ook dat ik eerst de basis enzo moet leren maar dat is moeilijk te bedenken als je al die dingen het liefst Nu wil :P
en als ik al die verhalen lees enzo heb ik zo van had ik dat ook maar /3