manege geslotenen! wat nu ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mapartepe

manege geslotenen! wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:34

hallo
kent iemand het Rhinopneumonievirus ? onze manege is afgesloten voor paarden die er niet gestald staan ! en aangezien we zelf geen eigen piste hebben zit ik nu een beetje vast met rijden. want de manege blijft zowiezo gesloten tot eind maart en de nadere manege waar ik zou kunnen rijden is ook gesloten. Iemand ideen om mijn paardje toch zijn beweging te geven. mss door longeren of zo maar moet dat longeren dan met hulpteugels of zo ? ik ben eigenlijk een beetje raddeloos !
Help me !
groetjes

Ps verzet het maar als het in het verkeerde thema staat of zo

Jette

Re: manege geslotenen! wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:02

Kan je niet lekker naar buiten gaan? Of in een weiland/aangewezen gebied gaan trainen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:02

jij rijd dus in Alken? Dan zou manege Woutershof of Manege Liefsoens een optie kunnen zijn? (als je een trailer hebt althans)
Maar ivm het virus kunnen zij u ook weigeren aangezien jij in Alken reed.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-02-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:05

Lekker op de wei, geen andere paarden opzoeken ivm besmettings gevaar.
Dan maar wat minder trainin.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:08

Is er een mogelijkheid om iemand met een trailer(bewijs) te vragen die je kan helpen? Dan kun je eventueel naar een manege/stal wat verderop waar je tijdelijk mag rijden.
Veel succes!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:09

Als dit je eigen paard of verzorgpaard is heb je toch vast wel eens vaker gelongeerd? :? Klinkt nu een beetje alsof je helemaal niet weet hoe je moet longeren!
Je kunt met hulpteugels longeren (en dan is er ook nog veel keuze: pessoateugel, touwtjes + singel, de 'longeerhulp'...) of gewoon zonder, je kunt de dubbele longe proberen (wel eerste keer met iemand die daarmee ervaring heeft!) of eens een balkje neerleggen in de longeercirkel. Er zijn zoveel variaties!

Je kunt natuurlijk ook gaan buitenrijden als je paard goed verkeersmak is of buiten wandelingen gaan maken. Maar als daar in de buurt echt Rhino heerst (weet je zeker dat het geen Droes is? Zie voorpagina...) zou ik wel oppassen dat je paard geen contact heeft met andere paarden, wanneer je er op uit trekt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:15

MaricoGraphy; Rhino zal ongetwijfeld heersten maar je gaat er nu standaard vanuit dat TS uit belgië komt, of ik heb wat gemist hoor in TS d'r bericht maar goed.

TS, het kan inderdaad Rhino zijn, het kan ook Droes zijn. Ik kan alleen maar aanraden om even geen risico op te zoeken en je paardje lekker op de weide even te laten staan; eventjes niet rijden en anders inderdaad lekker op eigen locatie longeren, beetje poetsen en tutten of gewoon even een welverdiende vakantie. Het zal echt geen half jaar afgesloten zijn en dan kan je daarna weer lekker verder trainen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:16

Met je pony nergens heen gaan en goed in de gaten houden of hij/zij ook verschijnselen krijgt, daar zou ik me drukker om maken dan het feit of je wel of niet kunt rijden.longeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:19

Anoniem schreef:
MaricoGraphy; Rhino zal ongetwijfeld heersten maar je gaat er nu standaard vanuit dat TS uit belgië komt, of ik heb wat gemist hoor in TS d'r bericht maar goed.

TS, het kan inderdaad Rhino zijn, het kan ook Droes zijn. Ik kan alleen maar aanraden om even geen risico op te zoeken en je paardje lekker op de weide even te laten staan; eventjes niet rijden en anders inderdaad lekker op eigen locatie longeren, beetje poetsen en tutten of gewoon even een welverdiende vakantie. Het zal echt geen half jaar afgesloten zijn en dan kan je daarna weer lekker verder trainen.

toevallig weet ik dat ze in België woont omdat net die manege in alken gesloten blijft tot eind maart ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:38

TVG -> YRT

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:12

Indien het rhino of droes is zou ik niet met mijn paard van die locatie gaan om ergens te trainen.
Denk niet dat mensen je dat in dank af gaan nemen als hun paard ziek wordt.
Ik zou lekker op locatie blijven, en idd longeren of werken aan de hand.
En longeren kan met of zonder hulpteugel, net wat jij kan en wat je paard "nodig" heeft.

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:13

ik rij in manege woutershof
in de wei rijden is geen optie aangezien die veel te modderig is
ik heb wel al gelongeerd maar dat alleen met halster dus vroeg ik me af om te kunnen longeren in de plaats van rijden en dat hij dan iets meer zijn rug juist gebruikt en zo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:19

je kan misschien je paard over balkjes laten lopen bij het longeren? Is een leuke afwisseling die ik ook met de haflinger van mijn kennissen doe.

En je kan misschien een touw om de achterhand heen brengen (pessoateugel)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:19

Is jou paard wel al onderzocht? Als jij op die maneges bent geweest lijkt het me verstandig als je paard wel wordt onderzocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:24

Je zou ook ipv aan jezelf en je eigen plezier te denken, kunnen denken aan de paarden en ten eerste even laten onderzoeken of jou paard wel oké is als je daar altijd ging rijden en daarna houd je hem misschien best even op eigen terrein. Er zijn al een heel aantal maneges in de buurt (en kilometers er rond) die in "lockdown" gaan. (Bosscherhof mag niks meer in of uit en veel evenementen worden afgelast). Wellicht kan jij ook een maandje aanpassen voor het welzijn van je eigen paard en dat van anderen?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:28

Ik zou even wat meer aan je paard denken in plaats van aan de training en het gevaar dus niet opzoeken. Als het om Rhino of droes gaat kunnen ze daar serieus ziek van worden en het is heel besmettelijk. Maneges in de omgeving zijn niet voor niets gesloten. Weet je ook zeker dat je paard zelf niks bij zich kan dragen, vaak heeft het een langere incubatietijd en merk je de nog niks. Zou je dan naar een andere stal gaan kun je het dus verder verspreiden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:32

ik snap echt niet dat je in deze situatie zo egoïstisch kunt reageren dat jij nu niet kan rijden daar.... ijn paard staat zelf op een kleine privéstal 500 meter van Alius vandaan. Ik ken heel wat mensen op die manege. 5 paarden zijn dood, 3 paarden van buitenaf zijn dood (maar dit wordt in nieuwsberichten niet vermeld). foutief wordt er in de nieuwsbericht weergegeven dat het aan de betere hand is wat totaal niet waar is (het paard van een vriendin zat op het randje van de dood, en er zijn daar op het moment nog zo meerdere eigenaarspaarden).
Hoe kun jij dan nog zeuren over dat je daar nu niet kan gaan rijden? zelfs als je enkel aan het welzijn van je eigen paard denkt zou je wat dan ook toch contact met andere paarden vermeiden? Bij ons op stal niemand die eraan denkt het terrein met paardlief te verlaten hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:32

amandananana schreef:
Ik zou even wat meer aan je paard denken in plaats van aan de training en het gevaar dus niet opzoeken. Als het om Rhino of droes gaat kunnen ze daar serieus ziek van worden en het is heel besmettelijk. Maneges in de omgeving zijn niet voor niets gesloten. Weet je ook zeker dat je paard zelf niks bij zich kan dragen, vaak heeft het een langere incubatietijd en merk je de nog niks. Zou je dan naar een andere stal gaan kun je het dus verder verspreiden.

Niet ziek, dood. Het is een vrij agressieve en neurologische variant die in Alken heerst. :) Er zijn al vijf paarden overleden op de manege zelf. (Edit en blijkbaar drie van buitenaf.. :(:) )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:33

Ayasha schreef:
amandananana schreef:

Niet ziek, dood. Het is een vrij agressieve en neurologische variant die in Alken heerst. :) Er zijn al vijf paarden overleden.

lees even mijn bericht, er staan er 5 in de media, maar ik weet van mensne die er staan dat het er al meer zijn....

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:35

Waarom zou TS alleen maar aan zichzelf denken en niet aan haar paard? In haar openingspost vraagt ze toch om manieren om haar paard beweging te geven zonder te rijden, of lees ik het nou verkeerd?

Lijkt mij gewoon iemand die haar paard gewoon graag beweging geeft en wil blijven trainen, ook al ze er niet op kan zitten.

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:35

olafgek schreef:
ik snap echt niet dat je in deze situatie zo egoïstisch kunt reageren dat jij nu niet kan rijden daar.... ijn paard staat zelf op een kleine privéstal 500 meter van Alius vandaan. Ik ken heel wat mensen op die manege. 5 paarden zijn dood, 3 paarden van buitenaf zijn dood (maar dit wordt in nieuwsberichten niet vermeld). foutief wordt er in de nieuwsbericht weergegeven dat het aan de betere hand is wat totaal niet waar is (het paard van een vriendin zat op het randje van de dood, en er zijn daar op het moment nog zo meerdere eigenaarspaarden).
Hoe kun jij dan nog zeuren over dat je daar nu niet kan gaan rijden? zelfs als je enkel aan het welzijn van je eigen paard denkt zou je wat dan ook toch contact met andere paarden vermeiden? Bij ons op stal niemand die eraan denkt het terrein met paardlief te verlaten hoor!

mijn paard staat bij mijn thuis alleen (hier liefst geen commentaar over we hebben gewoon geen plaats voor 2 ) de dierenarts is gebeld en komt in het weekend! dus ik denk ook aan de gezondheid van Kenzo ! aangezien hij nog jong is ( 4 jaar ) wou ik eigenlijk zijn trainingen niet al te veel verstoren omdat hij echt wel veel energie heeft !

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:36

Oh sorry ik wist niet dat het zo heftig was daar. Maargoed de strekking van mijn bericht is denk ik duidelijk :')

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:36

en natuurlijk wil ik niet dat hij ziek wordt maar ik wil ook niet dat hij de hele dag in zijn stal moet staan omdat we gewoon niet kunnen rijden !

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:36

Bovendien lijkt TS de ziekte niet te kennen, de openingspost gezien. De ernst ervan kan ook iets vriendelijker verteld worden?