Betrouwbaar adres vinden, hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Betrouwbaar adres vinden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 19:57

Hallo,

Ik zal de situatie in het kort uitleggen, probeer je in te leven in de situatie, het gaat namelijk niet over een particulier paard.
Wat als een paard niet meer het werk kan doen waarvoor hij gekomen is? Dan is het bij ons tijd om afscheid te nemen van het paard. Hoe jammer het ook is, dat werkt gewoon niet.
Nu is de situatie als volgt, we hebben een geweldig dier staan. Maar helaas kan zij het werk niet meer aan. Dit gebeurd wel vaker, en dan zijn de meeste paarden mee gegaan met medewerkers e.d. die ze dan nog een mooie laatste dag gaven. Jaren geleden ging er een haflinger van 27 mee met een stagiaire, die heeft nog 3 mooie jaren gehad met bosritten *\o/*
Wanneer een paard pijn heeft en gewoon helemaal op is, dan is het een makkelijke keuze en gaat het paard naar de eeuwige jachtvelden.
Nu is het geval dat we op dit moment niet een plekje weten in de omgeving, en we dus op het punt staan om voor dit paard een nieuw plekje te zoeken. Het is echt een geweldig dier, heel lief, geduldig met kinderen. Maar er mag niet meer op gereden worden (voor de kar mag wel). Natuurlijk zijn er ook wat minder leuke kanten aan haar, maar daar ben ik bereid heel eerlijk over te zijn.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je echt dat geweldige en betrouwbaar plekje vind waar ze oud kan worden? Zo vaak lees je verhalen van mensen die het paard toch nog doorverkopen, over het paard liegen en er geld mee verdienen.
Iemand hier ervaringen mee? Eerst het nieuwe huisje gecheckt o.i.d.?

En ik ben mij er zeker bewust van dat je zo'n paard net zo goed naar de slacht kan doen, omdat je er dan zeker van bent dat het paard verder niets meer kan overkomen. Maar ze heeft zoveel jaren voor ons gelopen en ze is nog hartstikke gezond. Ze kan prima nog het bos in en als weidemaatje dienen.
Ik ben bang dat als je dit paard voor niets op marktplaats zet, er hele verkeerde mensen op afkomen.

Jeeeeej, wat een vaag verhaal :')

Ineke2

Re: Betrouwbaar adres vinden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:02

Eerlijk? Naar de slacht doen of in laten slapen. Alleen dan ben je echt zeker dat er niks met het paard gebeurd dat niet zou moeten.
Óf zelf eigenaar blijven en haar in een rusthuis plaatsen en daarvoor de maandelijkse kosten betalen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:03

Heel persoonlijk, en zeker met oog op de oneerlijke maatschappij van tegenwoordig, zou ik haar laten gaan. Want voor hetzelfde geld denk je dat ze goed terecht komt, (en als je de verhalen mag geloven gaan mensen soms ver om je dat te laten geloven) en word er straks weer op haar gereden etc. Ja natuurlijk kan ze ook goed terecht komen! Maar ik zou het niet durven, ik zou er liever voor kiezen een harde beslissing te nemen en ze te laten gaan, met oog op het eventuele welzijn van het dier in de toekomst. Dit is uiteraard wat ik persoonlijk zou doen als het om mijn dier zou gaan. Maar iedereen heeft een eigen manier van aanpak en anderen kijken misschien weer helemaal anders tegen de situatie aan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 20:05

Laat het even duidelijk zijn, het gaat niet om een paard dat van mij is, maar van de stichting waar ik vrijwilliger ben. Omdat wij een stichting zijn is het ook geen optie om een paard in een rusthuis o.i.d. te plaatsen en er nog steeds maandelijkse kosten aan te hebben.

Jep, slacht is de meest betrouwbare oplossing. Maar dan heb je nog een stukje gevoel en verstand wat het niet met elkaar eens is.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:13

Zorgboerderij zoeken?? Snap wel wat je wilt, tuurlijk is de slacht meer zekerheid maar kan me heel goed voorstellen dat je dat niet zomaar doet... Als ik ruimte had gehad had ik haar graag hier gehad maar helaas.... Zorgboederijen hebben ze het vaak goed...
Andere stichtingen die alleen omgang doen en geen paarden berijden ed, gewoon thuis laten en zelf gaan mennen en van het paard blijven genieten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:16

Wellicht is dan misschien een manege waar ze met huifkarbedden rijden wel een optie? Is voor gehandicapte kinderen / mensen, dan trekt een betrouwbaar paarf een kar waar een soort bed aan zit.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 20:17

Ineke2 schreef:
Wellicht is dan misschien een manege waar ze met huifkarbedden rijden wel een optie? Is voor gehandicapte kinderen / mensen, dan trekt een betrouwbaar paarf een kar waar een soort bed aan zit.

Dat is juist waar ze op dit moment voor ingezet word :j
Zorgboerderij is misschien een optie, maar die moet je ook maar net toevallig tegen komen.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-02-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:19

Mjetterd schreef:
Laat het even duidelijk zijn, het gaat niet om een paard dat van mij is, maar van de stichting waar ik vrijwilliger ben. Omdat wij een stichting zijn is het ook geen optie om een paard in een rusthuis o.i.d. te plaatsen en er nog steeds maandelijkse kosten aan te hebben.

Jep, slacht is de meest betrouwbare oplossing. Maar dan heb je nog een stukje gevoel en verstand wat het niet met elkaar eens is.

Ik weet het niet, ik krijg er persoonlijk juist al een slecht gevoel mijn ouder wordende pony met beginnende kwalen in handen van een ander te moeten geven....

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 20:20

Lara_Silver schreef:
Mjetterd schreef:

Ik weet het niet, ik krijg er persoonlijk juist al een slecht gevoel mijn ouder wordende pony met beginnende kwalen in handen van een ander te moeten geven....

Ik snap je punt inderdaad. Maar ze heeft, op haar rug na, verder geen kwalen. Verder ook nooit ziek of kreupel. Ze is trouwens ook nog onder de 20, dus niet een hele bejaarde pony.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-02-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:33

TAO -> PP

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:40

Die van mij word dit jaar 16, imo nog in middelbare leeftijd, maar ook niet heel jong meer. Hij heeft nu een chronische luchtwegaandoening, die met de juiste medicatie, stal en training nog lang goed zou moeten blijven. Maar die gaat met de leeftijd vanzelf erger worden tot rijden niet meer eerlijk zou zijn, gewoon leven wel. Op dat moment zou ik ipv weg doen er voor kiezen hem te houden of een spuitje erin. Want bij jullie pony hetzelfde, jullie weten wat ze nog mag doen en wat niet. Ik zou er zoals ik al zei heel bang voor zijn dat iemand anders het niet zo aanpakt. Het is voor een stichting echter niet zo makkelijk als voor een particulier denk ik. Hier in de buurt heb ik 3 paarden pensioenen. Je betaald dan maandelijks een bedrag voor je paard én hij is niet meer van jou, zelfs dat idee vind ik eng. (Voor een jong en gezond paard gaat dit alles natuurlijk niet op, daar zou ik minder moeite mee hebben om te laten gaan)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:22

Is het een idee om te kijken of je hier met jullie paard terecht kunt: http://manegepeerd.nl/onze-doelstelling/ . Ze hebben wel wat eisen en een wachtlijst, maar je kan zien of je het met een groepje van jullie stichting voor elkaar kunnen krijgen om het geld dat ze vragen bij elkaar te krijgen? Ik weet dat er van een manege bij ons in de buurt ook paarden naar toe gaan en dat een aantal ruiters dat geld voor die paarden inzamelen. Ik heb van stalgenoten ( die dat meeregelen en voorheen op die manege reden en hun paard er gestald hadden) begrepen dat de paarden het er heel goed hebben. Ik heb alleen geen idee hoe lang de wachtlijst is hoor, maar dat is als je het ziet zitten wel een vraag aan hun waard.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:29

Die van mij wordt dit jaar 21, loopt nog voor de kar. ( shetje)
Als het straks niet meer gaat mag hij hier lekker van zijn pensioen genieten.
Wij hebben zelf grond bij de boerderij.
Zoiets zou voor jullie ook en oplossing zijn, als weide genootje of zo.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:37

Een officieel paarden pensioen plaats lijkt mij de enige optie. Je kunt haar naar een goed adres brengen,maar wie zegt dat zij haar houden tot ze dood gaat. Voor hetzelfde geld komt er een (nood)situatie waardoor ze besluiten haar te verkopen. Dat heb je niet meer in de hand, ook al zou je een overeenkomst hebben. De vraag is dan of die rechtsgeldig is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:52

't Olde manegepeerd is inderdaad een pensioenplek voor manegepaarden. Ik vermoed dat het paard waar Mjetterd het over heeft daar ook onder valt. Die van Lara_Silver niet lijkt me, dat is geen manegepaard. Dat zou ik zelf ook nooit uit handen durven geven hoor, mijn eigen paard. Je weet inderdaad nooit wat er dan mee gebeurt, zelfs niet met contract, zelfs niet als jij denkt die personen goed te kennen.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:37

Heb je overwogen eigenaar te blijven (als stichting) maar wel "gastopvang" te vragen? Het voordeel is dat je ten aller tijde eigenaar blijft en controle kunt uitoefenen en je hebt geen kosten voor stalling.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:29

Misschien kun je eens rondkijken en zoeken naar mensen die een 2e paard erbij zoeken. Zelf eigenaar blijven en onderhoud (voer-) kosten blijven betalen dan is het wellicht makkelijker een plekje te vinden en heb je het beter in de hand.

een shet van 21 jaar vind ik verre van oud ik ken er die 40 jaar geworden zijn.

Maar een paard is met 25 jaar vaak toch echt wel bejaard te noemen.