Wat zouden jullie met dit paard doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Wat zouden jullie met dit paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 14:48

Ik zit een beetje met me handen in het haar en weet niet zo goed wat ik moet doen.

Zal het verhaal zo kort mogelijk proberen te houden maar ben bang dat het een lang verhaal gaat worden.

Ik heb een 9 jarige merrie, ik heb haar vanaf 3 en een half jaar, en heb haar gekocht als een probleem merrie..
Ze had verschillende problemen die eigenlijk allemaal verholpen zijn, behalve het rijden, ze heeft hier vroeger zo'n trauma mee opgelopen dat er met rijden helaas geen ontspanning komt, zelfs niet na jaren van herhalen... Wel is er veel betering gekomen maar nooit die ontspanning.
Omdat ik dit niet eerlijk vond tegenover haar ben ik er een paar jaar geleden mee gestopt, en heb ik besloten dat ze gewoon lekker paard mocht zijn bij mij. Ze is verder een geweldig paard, eerlijk, trouw sociaal en geweldige merrie om in je kudde te hebben.. Ik heb meerdere paarden dus kon altijd rijden en had de plek om haar te houden dus vond het wel prima voor haar.
Ze is verder ook een geweldig leerpaard met grondwerken en loswerken dus geregeld hielp zei mensen die grondwerken of loswerken wilde leren en zo was ze toch nog lekker bezig!
Ze heeft 3 jaar geleden een veulen gehad, ondertussen een knappe 3 jarige merrie die perfect sociaal opgevoed is!

Helaas ben ik zwanger geworden een paar maanden geleden en aangezien ik meerdere paarden heb kan ik niet alles houden, ik heb de meeste verkocht maar zit met deze merrie een beetje met mijn handen in het haar!

Ik hou verschrikkelijk veel van haar maar maar ze moet eigenlijk weg, ik ben alleen bang dat ze niet goed terecht komt als ik haar weg doe en ze straks van handelaar naar handelaar gaat of erger en dat verdient ze echt niet ! Vooral omdat ik soms van zulke horror verhalen hier op bokt tegen kom durf ik haar niet te koop te zetten.

Als draagmoeder of fokmerrie zou zij echt perfect maar ook met een kundige geduldige ruiter denk ik dat ze nu wel volwassen genoeg is om wel bereden te kunnen worden en dan heb je er echt een top paard aan, maar hoe weet ik nou dat iemand ook echt de beste bedoelingen heeft.

Het is een prachtige merrie van 167/168 ongeveer, kwpn papieren.
Ze is verder helemaal gezond en mankeert nooit wat.

Ik heb best met veel mensen gemaild maar de meeste willen haar wel trainen maar tegen betaling en dat geld kan ik er nu niet aan uitgeven.

Waar ik dit topic voor aanmaak, ik weet niet wat ik moet, heb er zelfs aan gedacht om haar te laten inslapen omdat ik er niet aan moet denken dat ik haar als een zielig hoopje terug vind na jaren, zoals ik soms in topics zie van mensen die hun paard goedkoop weg deden en ze later verwaarloosd terug vonden, ergens in zo'n topic stond, je kan zo'n paard beter laten inslapen, ze hebben mooie jaren gehad...
maar het is verder een gezond paard, weet niet of ik dat wel kan en wil...

Ik heb heel het internet afgezocht naar een geschikt plekje voor haar, als ik iets vind waar ze geschikt voor kan zijn hebben ze of al iets anders gevonden of geen interesse.

ik hoop misschien dat iemand een gouden tip heeft of een plek weet waar joni bijvoorbeeld mee kan doen in grondwerk lessen, als fokmerrie of iemand die gewoon een geweldig paard zoekt om lekker mee te tutten.

Ik zou het jammer vinden als mensen reageren dat ik beter had moeten nadenken en je je paard niet zomaar weg doet voor een kind,zo dacht ik ook altijd maar soms gaat het anders als je dacht...En geloof me ik doe haar niet zomaar weg en als ik alles van te voren wist was het allemaal heel anders geweest, helaas heb ik nu geen keus meer en is de situatie zoals die is en kan ik alleen maar me best doen om een super plekje te vinden voor dit geweldige paard!

BigOne

Re: Wat zouden jullie met dit paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:55

Je zegt dat je het rijden op haar hebt opgegeven, heb je haar toen nog laten nakijken?? Dus de rug en nek enz ook op de foto?? Ik lees zo vaak dit soort verhalen op bokt, dwz, help mijn paard kan echt niet ontspannen ohz. En na veel gedoe komen ze er achter dat er iets echt niet goed in het lichaam zit.
Ik kan me goed voorstellen dat dit een heel lastig verhaal is, je moet paarden weg doen waaronder haar ook. Maar mocht er de mogelijkheid zijn om haar alsnog rondom te onderzoeken dan weet je iig dat ze geen lichamelijke beperkingen heeft en kun je haar met een heel duidelijk verhaal te koop zetten.
Veel succes met je zwangerschap, ondanks het woordje helaas zal je er toch blij mee zijn.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:59

Het blijft dan natuurlijk een paard met gebruiksaanwijzing en dat blijft twijfelachtig verkoopbaar (naar een goed adres) Is er geen mogelijkheid haar bijvoorbeeld te laten betuigen. Misschien dat ze als menpaard wel 100% is. Dan zit er ook niet meteen zo'n verhaal aan. Feit blijft natuurlijk dat jij zelf je paard het beste kent en kunt zeggen waar ze geschikt voor zou zijn

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:59

Misschien mensen die een coaching o.i.d. geven met behulp van paarden? BV praktijk Sensus, of googlen op coaching met paarden? Zomaar een idee wat bij me opkwam. Succes in ieder geval!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:07

Ik zou het af laten hangen van het gedrag van het paard. Ik denk dat je er sowieso wel vanuit mag gaan dat zo'n paard nog eens geprobeerd gaat worden onder het zadel, wat niet direct negatief hoeft te zijn natuurlijk. Ik zou daarom wel serieus mee laten wegen of ze onder het zadel gespannen, te vlug en angstig was of echt gevaarlijk. Ik zou niet het risico willen lopen dat iemand verongelukt met een paard dat ik verkocht heb waarvan bekend was dat het gevaarlijk gedrag vertoond onder het zadel. Maar ik zou het paard best nog een kans gunnen om aan het werk te komen, misschien heeft ze met een andere ruiter net meer klik, is ze inmiddels ouder, verstandiger etc.
Eventueel tijdelijk iemand zoeken die ermee aan de slag gaat en als dit blijkt te lukken die persoon het paard tegen een symbolisch bedrag laten overnemen...en als het niet lukt, dan kan je haar misschien nog als fokmerrie uitlenen, ervan uitgaande dat ze een fijne afstamming heeft is er misschien iemand die de merrie wil gebruiken en stallen/onderhouden in ruil daarvoor terwijl ze van jou blijft, zodat dan de zeggenschap over verkoop ook bij jou blijft oid?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:09

TAO -> PP

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:10

Ik heb net verbluffende verhalen gelezen van John Erb, misschien dat je eens contact met hem op kan nemen?
http://www.johnerb.nl/

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 15:56

Wauw de reacties gaan sneller als ik had verwacht! Dankjewel!

@bigone ben idd wel blij met de zwangerschap dankjewel! maar had het liever gepland gehad en dat alles dan al geregeld was ipv zo plots heel me leven op z'n kop!

Ik heb haar laten nakijken en lichamelijk is ze in orde ..
Ik zal proberen uit te leggen wat ze doet. Het probleem zit echt in haar hoofd, heb haar ook al eens meegenomen naar school ( opleiding paarden gedrags therapeute 2 moons) ze is toen een aantal dagen getraind en advies was heel veel herhalen, maar hoevaak je het ook herhaald , de keer erna begin je eigenlijk helemaal overnieuw, hoeveel goede ervaringen ze ook krijgt!
En of je nu 3 keer op een dag traint, iedere dag of 3 dagen per week, iedere training reageert ze hetzelfde .

Het probleem zit in de singel en of je nu een losse dekensingel ( zo'n elastische voor een zweetdeken) een barebackpad of zadel met singel omdoet ze vertoont hetzelfde gedrag wat zich uit in een rodeo paard ,met grommen ( waarvan ik niet eens wist dat een paard dat kon!!!) en al wat ik toch echt wel levensgevaarlijk noem om erop te gaan.
Een rodeopaard in Amerika is er niks bij!
Ze stopt uiteindelijk ermee maar als ze de kans krijgt trekt ze zich los en blijft net zolang doorgaan tot alles van haar af is!

Zelfs als je gewoon een los touwtje om haar heen doet ( singelplaats) , hoor je een stopping in haar ademhaling en zie je dat ze gespannen word, ze vind het echt verschrikkelijk!

Als ik erop ga heeft ze nog nooit geen pas verkeerd gezet maar je ziet aan alles dat ze haar best ervoor moet doen om zich in te houden.. Ze doet dan echt haar best voor mij.

Maar bijvoorbeeld een deken is geen probleem, zolang de singels niet straks gaan..
( toen ze drachtig was en een dikkere buik kreeg ging op een gegeven moment de singel dus wat strakker en hoorde ik het "kreuntje" wat ze dan geeft als er ook een singel om gaat)
Het is een merrie met een karakter maar wel eerlijk!

Wel zijn we van ver gekomen, toen ik haar net had waren er wel meer "gedragsproblemen" maar die zijn allemaal met training verholpen maar het stukje singel/rijden zijn we nooit door gekomen.

Liefst zou ik haar idd weg doen aan iemand die geen ambitie heeft om te rijden, maar zoals 0000 zegt waarschijnlijk wil een nieuwe eigenaar haar toch proberen, mensen onderschatten haar al snel omdat ze verder heel lief en braaf is maar er werkelijk een monster tevoorschijn kan komen, waar je niet op berekend bent vaak.

Idd miss is iets met coaching idd wel en goed idee, ga er zometeen eens op googlen, ze spiegelt heel goed en laat je ook echt zien wat je zelf niet goed doet! Thanx voor de tip!

@livo helaas zal ze voor de kar ook niet geschikt zijn, ze heeft hier een te sensibel karakter voor.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:14

ik weet niet of het helemaal iets voor je is maar in etten zit http://www.eurobredhorses.com/index.html
en zij zoeken nog wel eens merries voor draagmoederschap of indien bloedlijn goed is mee te fokken.

edit spelfout

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:26

Jij kent je paard het beste, je weer wat je gedaan hebt, en je weet wat je moet doen.

En dat doet pijn, ik heb hetzelfde ik ga verhuizen dit jaar.
Heb 2 paarden financieel is het net niet, en een paard is 32...... Doet pijn, maar ik ben er 23 jaar goed voor geweest.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 09:04

Dankjewel koetje, ga ze zo eens mailen!

@ tita, moeilijke keuzes zijn het , hoop dat ik een oplossing vind en jij ook voor je oude paardje!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:08

Heb je financieel wel de mogelijkheid om haar (eventueel verder weg, de alpen in) op een pensioenplek te zetten? Het zal een zoektocht worden naar een betrouwbare plek, en je zult haar waarschijnlijk maar eens per jaar gaan zien, maar het is wel een keuze waardoor ze niet meer bereden gaat worden, wel van jou is, en ook nog leeft. De harde vraag is of ze dat in geld waard is.

Verkoop zou ik met zo'n paard nooit doen. De kans dat je daar echt een goede plek voor gaat vinden is heel klein. Dan liever inslapen... Soms is die harde keuze het beste wat je voor zo'n dier kunt doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:15

Ik zou een dergelijk paard ook nooit verkopen. Kun je haar zelf houden (aanbieden als fokmerrie, ze blijft bij jouw, diegene die een veulen eruit wil draagt de kosten)
Indien niet zou ik opeteren voor inslapen. Zon paard wil je het niet meer aandoen om de handel in te gaan ...
Eventjes ernaast, bestaan er geen zadels zonder singel?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:54

Herkenbaar, wij hebben ook zo'n merrie staan die gewoon niet verkoopbaar is... Dit omdat er zo'n enorme gebruiksaanwijzing bij zit! Maar met een hartje van goud, als je haar eerlijk behandeld, en begrip voor haar hebt. Maar bij haar speelt haar verleden ( vermoeden wij mee) haar verkopen is voor ons dus absoluut geen optie, ik zou als ik jou was idd kijken naar spiegel,/coaching paard of weidemaatje etc. Heel veel succes

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:57

Ik heb net een berichtje ( via bokt ) gekregen om haar als draagmerrie in te zetten maar dat ze wel van mij blijft! Dat zou echt ideaal zijn , en precies wat ik eigenlijk zou willen dus hopelijk komt er iets positiefs uit..

Verkopen lijkt me idd geen optie, moet er inderdaad niet aan denken dat ze niet goed terecht komt of dat iemand verongelukt door haar ... Dat wil ik ook niet op me geweten hebben maar met al die hormonen in mijn lijf is inslapen op dit moment ook echt niet wat ik zou willen...

Me hart zou echt breken, het is zo'n verschrikkelijk lief paard verder! Dus even hard duimen draaien dat ze ingezet kan worden als draagmerrie!!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:42

En??

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:46

Ik heb morgen af gesproken om kennis te maken en te kijken of het klikt en we op dezelfde lijn zitten dus morgen weet ik meer !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:58

Inslapen, of misschien op bv een opfok stallen? Dat ze daar tegen een vriendelijk prijsje zichzelf nuttig maakt door jonge paarden op te voeden? Dan blijft ze wel van jou maar minder kosten. Of idd ergens in het buitenland.

Goede huisjes moet je niet in geloven, straks tref je haar god weet waar aan....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:07

Hoe is het afgelopen?

ytjesprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:49

volgens mij zoekt Esther de Melker(paardenpraktijd seldsum) nog draagmoeders