Sieraden van tanden en haar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Sieraden van tanden en haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 20:20

Sorry als ik hem niet in de goede rubriek heb gezet. Maar twijfelde nog al.

Tijdens het opruimen van ik een tand en iets wat op een stuk van een kies lijkt.
Ze zijn van mijn inmiddels 4 jarige.
Het lijkt me erg leuk om daar een hangertje van te laten maken. Maar ik vind de tand nou niet helemaal mooi van vorm en wat groot.
Zou dat als een mooi sieraad geslepen kunnen worden? En waar kun je dat laten doen?

Nu ik erover nadenk zou ik ook wel heel graag iets van mijn merrie willen hebben. Ik heb haar inmiddels alweer 9 jaar en ze is me erg dierbaar. Helaas heb ik van haar geen tand. Maar een plukje staart verwerkt in een ketting met eventueel het hangertje van mijn 4 jarige er aan. Lijkt me toch wel heeel erg gaaf.

Maar dan meteen de volgende vraag. Ik zou het prettig vinden als ik het altijd kan dragen en niet meer af hoef te doen.
Hoe kan ik dan het beste het haar laten verwerken zonder dat het lelijk word als het altijd gedragen word.

Hebben jullie misschien nog leuke ideeen of tips. En waar kan ik zoiets laten maken?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:23

Ik heb van een dop een hanger laten maken, gewoon bij de plaatselijke juwelier. En een armband van een voortand en haar bij galope.nl, die kan ook de tand zelf bewerken.

Beiden draag ik eerlijk gezegd niet standaard, maar beide tanden zijn ook redelijk in hun originele vorm gebleven :) de hanger heb ik nu 1,5 jaar en wel bijna elke dag om en nog steeds mooi, zo'n tand moet natuurlijk ook best wat kunnen hebben :P

Maar galope.nl kan ik zeker aanraden!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Sieraden van tanden en haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:26

TAO -> PP

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:26

Oooo wauw.
Daar staan wel hele mooie hangers op. Vind die in hartvorm met haar er in prachtig.
Kan dan natuurlijk ook een blonde pluk van mijn merrie en een zwarte pluk van mijn hengst erin laten verwerken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:51

Ik heb bij Galope.nl ook een ring laten maken en was erg tevreden over de ring en over de service.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:41

Er zijn verschillende websites waar je paarden haar/tand sieraden kan laten maken. En de meeste juweliers hebben een goudsmid die de reparaties doet en die kan ook dat soort sieraden maken, als je zelf een idee hebt van wat je wil, of je weet een foto van een sieraad maar je wil het net iets anders (met haar, met een tand, iets dikker, dunner, met steentje oid), kan je gewoon naar de juwelier, die vraagt dan vrijblijvend bij de goudsmid wat de prijs en levertijd zal zijn.
Een tand word vrijwel altijd wel iets aangeslepen omdat een paarden tand vaak erg groot is en het bovenste gedeelte waar de wortel zat is vaak erg lelijk, maar je kan altijd zelf aangeven of je m wat kleiner wil of waar er dan wat af mag of juist niet.
En let op dat tanden en haren NIET zo sterk zijn (als ze nog in tandvlees zitten slijten ze ook door het kauwen, een tand die eruit is word er zeker niet sterker op!) en zeker niet te vergelijken met diamant of zirkonia of zo, als je het stoot kan hij makkelijk breken. Daarom zou ik een tand (groot of klein) liever niet in een ring doen maar idd beter in een hanger.
Verder zitten haren en tanden vaak vast met een kit of zo iets, als je daarmee alles doet zoals douchen, in de tuin graven, uitmesten, sporten/zweten dan heeft dat effect op je sieraad. Het slijt sneller, word vies, kit gaat los zitten. En zilver is ook weer een zachter metaal dan goud en witgoud.
Dus een gouden sieraad met diamant kan best tegen een stootje en kan je dag in dag uit dragen, maar iets van zilver met een tand of haar erin zou ik lekker thuis laten als je 'm niet perse om hoeft, gezien de emotionele waarde die eraan zit hou 'm dan netjes dan heb je er veel langer plezier van.
(oke als je het net hebt moet ie natuurlijk wel even geshowd worden aan iedereen :o )

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:43

Ik heb deze ketting van een tand laten maken:

Afbeelding

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 20:02

Ohhhhh mooi zeg.
Zit de tand er ook een beetje goed stevig in?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:09

Links is de hanger, rechts de echte tand. Er is een mal van de echte tand gemaakt en daar is het zilver in gegoten. De hanger zelf is dus geheel zilver.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 20:16

Ooo vandaar.
Ik snapte al niet hoe het zat. Dat is ook nog een goed idee.
Blijft ook langer mooi bij veel dragen denk ik.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:27

Ja hoor, heb hem al een jaar of 6 dag en nacht om, ook onder douche enzo. Alleen kettinkje heeft het paar weken geleden begeven, maar andere eraan en dooorrrr

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 20:28

Heb je dat gewoon bij een juwelier kunnen laten doen?

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:34

Ik heb van een stukje staart een armband laten maken. De sluiting moesten ze hiervoor zelf maken, op maat. De haren zijn erin gelakt. Het kostte me 120 euro, maar ik ben er dolgelukkig mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 20:40

Ik ben we heel benieuwd naar een foto.
En is het niet heel erg kwetsbaar?

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:49

dit is mijn hanger,
voortand is door de tandarts een stukje horizontaal afgehaald
dit heb ik door een vriendin die de opleiding edelsmid doet in goud laten leggen met een roze steentje erin.
draag het elke dag en ben er nog steeds ontzettend gelukkig mee
Afbeelding

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:21

felicity schreef:
Heb je dat gewoon bij een juwelier kunnen laten doen?

Ik heb hem hier laten maken: http://www.xannelies.nl

Er stond een stuk over haar in de krant, ze maakte dit soort sieraden van haaientanden. Toen heb ik haar gebeld of ze dat ook met een paardentand kon en wilde, en dat vond ze een super leuk idee. Met mijn doosje tanden naar haar toe gegaan en dit was het resultaat.
Had zelf eerst een andere tand in gedachten (heb er heel veel, mijn paard wilde niet zelf wisselen :') ), maar ben blij dat we deze gekozen hebben.
Was ook niet gek duur, 80 euro geloof ik incl. Ketting.
Maar dit is wel 6 jaar geleden, volgens mij was ze nog niet zo lang bezig.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:54

Een ketting van haar dag en nacht omhouden is echt niet te doen.
Wat eerder ook al werd gezegd, de lijm kan daar niet tegen.
Plus dat je slijtage aan het haar ook niet kan voorkomen.

Bij een tand moet je goed opletten dat die gezet is en niet gelijmd.
Anders heb je hetzelfde probleem als met het haar.
Ga op zoek naar een goudsmid en geen sieraden maker.
Die kunnen de tand zetten net zoals een steen.

Ik weet van melktandjes in een hanger dat daar vaak het wortelkanaal wordt uitgeboord en gevuld met lijm.
Dit is zodat de tand minder snel uit elkaar valt.
Tanden zijn heel erg broos en kans op brokkelen en breken is zeker aanwezig.
Als je hem vaak draagt blijft hij vaak wel beter dan wanneer je hem een jaar in de kast laat liggen.

Een gietsel zoals hierboven vind ik toch ook wel erg mooi en een hele mooie oplossen om hem heel lang goed te houden.

Als je op zoek gaat naar een goudsmid zou ik dat gewoon op google zoeken en niet via de juwelier.
Rechtstreeks bij de smid is altijd goedkoper natuurlijk.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:58

Ik heb een ring laten maken bij paardenring.nl ! Die hebben wel veel dingen met paardenhaar maar volgens mij niet met tanden.. Ze zijn wel goedkoop vergeleken met de rest en ik ben erg tevreden :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:00

Ik weet dat Frank in Nunspeet (een website weet ik even niet, zou ik moeten zoeken) sieraden maakt met/van paardentanden. Ben hem tegengekomen op Equiday vorige jaar en hij maakt gave dingen.

Edit: http://www.fh-design.nl/

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:01

Mocht je nog niet voorzien zijn, ik maak ook wel eens sieraden met een paardenkies. Hierbij een voorbeeld van een hangertje:

Afbeelding

Je kan mijn Facebookpagina (EquiSieraad) volgen, binnenkort komt er een nieuw voorbeeld van een hangertje aan een armband :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:04

De kies wordt overigens met speciale hars geseald, zodat er geen lucht meer bij kan. Je kan daardoor met dit sieraad bijvoorbeeld douchen, echter blijft het niet aan te raden. Het zilver kan niet goed tegen zeep en vet en de hars kan slecht tegen warmte.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:05

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:47

Ik heb een paardenhaar armband in de maak bij de site: paardenhaarsieraden.wix.com. Met een zilveren sluiting waar zijn naam in word gegraveerd :D En deze site is ook niet duur!