Wanneer 144 bellen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Wanneer 144 bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:53

Twee New Forest pony's staan hier vlakbij dag en nacht in een weitje. Geen afdakje o.i.d., helemaal niets. Ze zien er niet mager uit, dat niet. Maar als het noodweer dan losbarst moet ik altijd aan die twee denken...koud, nat, sneeuw, hagel....
Ben ik nou echt zo'n zeikerige aansteller? Of zou 144 - of welke instelling dan ook - hierop actie ondernemen?

StalNollie

Re: Wanneer 144 bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:56

Ze smelten niet

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:57

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ellen.html
Als je hierbij kijkt dan zie je ook de huisvesting staan, alleen helaas worden er wel meer pony's zonder beschutting gehouden. Ik ben er zelf ook niet zo'n fan van het houden zonder beschutting of het houden zonder een onderdakje van het schuilen, tegen wind, regen etc. Maar zo gaat het eindelijk ook gewoon in het wild. Zijn er ook geen bomen of andere natuurlijke beschuttingen in de buurt waar ze onder kunnen? Maar zo staan wel meer paarden/pony's zoals ik al vermeld. Ik denk niet dat je hiervoor moet bellen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:58

Volgens mij is een schuilmogelijkheid verplicht, al zijn het maar een paar flinke bomen....als dat er dus helemaal niet is zou je kunnen bellen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:59

Ja, jij bent dan zo'n zeikerd. Je ziet ze niet 24/7 en als ze er verder goed uitzien is dat prima. Schuilstal zou fijn zijn maar is ook geen noodzaak voor gezonde paarden En regelgeving in Nederland is krom wat betreft schuilstallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:59

In veel gemeentes mag je niet eens een afdak of schuilstal maken op agrarische grond

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:00

Thats_Me schreef:
Ja, jij bent dan zo'n zeikerd. Je ziet ze niet 24/7 en als ze er verder goed uitzien is dat prima. Schuilstal zou fijn zijn maar is ook geen noodzaak voor gezonde paarden En regelgeving in Nederland is krom wat betreft schuilstallen..

hier ben ik het helemaal mee eens.. gezonde paarden kunnen echt wel wat hebben

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:04

Hier hebben ze afdak... Staan er nooit onder. Gezonden paarden hebben ook geen afdak nodig ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:05

Ik vind je geen zeikerd.
Vind dat dat soort dingen ook sneu..

Mijn absoluut niet van suiker zijnde shetlanders kruipen ook echt wel hun schuilstalletjes in met dit weer, hoor!
Een buitje is niet erg, maar als dat weer dagen aanhoudt en er geen droge plek is om te liggen, vind ik het
niet bepaald ideaal te noemen.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:07

Ik vind het ook zielig als paarden niet kunnen schuilen met dit weer, maar gelukkig gaan ze er niet dood aan. Of het reden genoeg is voor 144, ik weet het niet...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:26

Thats_Me schreef:

Niet zo fel. Ik weet ook wel dat ze niet van suikergoed of marsepein zijn, maar feit blijft dat ze in een zeiknatte wei (kleigrond) zonder schuilmogelijkheid staan, geen boompje, niets. Dit roept toch wel een klein beetje Penny-meisje gevoelens op ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:29

Kan ik me voorstellen maar belangrijkste met dit koude, natte weer is onbeperkt ruwvoer, hebben ze dat en water dan kunnen ze wel iets verdragen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:33

Geen idee. Heb nu een keer een pak hooi gezien.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:34

Dus je zou 144 bellen als je mijn paarden zou zien... jammer. Afdakje is er eind vorig jaar afgehaald omdat het niet helemaal goed meer was, de ramen waren er uit. Het was gewoon niet goed meer. Het weer en de grond is nu te vies om een nieuwe schuil stal te maken. De paarden staan er toch weinig in met slecht weer dus we hebben besloten om hem van de zomer er op te maken. Paarden kunnen wel wat hebben. Ze smelten echt niet. Als ze genoeg ruw voer krijgen lijkt het me geen probleem.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:16

TAO -> PP

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:19

Mijn paarden gingen nooit in de schuilstal alleen in de zomer met dazen. Als ze er goed uit zien dan niet bellen. Je mag namelijk niet zomaar een stal bouwen al zou je dat willen....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:15

dorothea schreef:
Thats_Me schreef:

Niet zo fel. Ik weet ook wel dat ze niet van suikergoed of marsepein zijn, maar feit blijft dat ze in een zeiknatte wei (kleigrond) zonder schuilmogelijkheid staan, geen boompje, niets. Dit roept toch wel een klein beetje Penny-meisje gevoelens op ;)

Dan moet je niet vragen of je een zeikerige aansteller bent als je het antwoord niet wilt horen. Mensen vermenselijken dieren veel te veel. Ze kunnen veel meer hebben dan veel mensen denken. Zo staan veel paarden onder een deken terwijl ze zich prettiger voelen zonder maar ja, het baasje vindt het anders zo zielig...

We kijken niet meer naar het dier maar naar ons zelf en handelen daardoor vaak verkeerd uit onze eigen emoties.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:17

Ohw jee ben ik blij dat jij niet mijn buurvrouw bent zeg. Mijn paarden staan ook in de blubber op dit moment. Zien er goed uit. Hebben onbeperkt eten. Maar ja door de regen is het geen fijn aanzicht. Hebben ze het slecht? Als ik naar de paarden op een stal kijk waar ze bijna niet buiten komen nu,... Nee, ze zijn blij, frisse lucht, kunnen rennen en onbeperkt eten. Ik wil wel als paard van mijzelf terug komen in een volgend leven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:23

Nou nou nou, wat een defensieve (of moet ik zeggen aanvallende) reacties op ts zeg.. Ze heeft toch niet gebeld? Ze vraagt keurig hoe 'bokkers' daarover denken?
Persoonlijk zou ik geen 144 bellen maar een keer de eigenaren contacten. Gewoon even een praatje maken over de dieren, wie weet heeft hij/zij een goede reden ze geen schuilmogelijkheid te geven en denkt hij/zij er goed aan ze voldoende brandstof te geven. Aan de andere kant, al bel je 144 en er is niets aan de hand komen ze ambtenaren hooguit kijken en zit er geen consequentie aan voor de eigenaar. Dierenbescherming is ook ooit voor 1 van mijn ponies geweest, diertje zat onder de luis/mijt, maar daar werd ze al voor behandeld.. Dat wisten de bellers alleen niet, ik vond het niet erg dat ze kwamen controleren. Liever 1 keer teveel kijken waar het niet nodig is dan 1 keer te weinig. Fijn dat je het lot van dieren zo aantrekt ts, maar kijk goed hoe ze verzorgt worden en hoe de ondergrond is.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 07:24

Dank je Bonita_bon. Ik ken de eigenaar, geen type om gezellig een praatje mee te maken. Staat bij ons in de buurt dus ook bekend als iemand die slecht voor zijn dieren is...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:00

Hoe is het nu? heb je er nog iets mee gedaan?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:04

De grote grap is...
Sommige mensen mogen van de gemeente geen schuilstal bouwen.
Ik zei de gek.
Gelukkig wel een stalletje in de tuin, maar een schuilstal in de wei mag hier niet. Wellicht iets te voorbarig om 144 te bellen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:57

Lotus83 schreef:
Hoe is het nu? heb je er nog iets mee gedaan?

Ik hou ze in de gaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:12

Zo lang ze niet te mager zijn, de hoeven in orde zijn en er verder gezond uit zien zou ik het gewoon aankijken :) die van mij staan ook liever in de regen dan in de schuilstal.
Ik zou nog eerder bellen voor al die paarden die 23/7 of 24/7 in een kleine stal staan, dat vind ik pas echt zielig, maar dat is helaas ook legaal.

Eva1521

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:17

De meeste mensen bouwen een schuilstal om het paard te laten schuilen in de winter, maar paarden hebben daar kennelijk minder behoefte aan dan mensen denken. Ook wijzelf waren ooit enthousiast over schuilstallen, maar ook onze paarden maken er in de winter zo weinig gebruik van dat we geen schuilstal meer zouden aanleggen als we het over konden doen.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... esting.htm