[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:19

Nou inmiddels hebben we 10 lessen van Steef Geelen (http://www.rechtpaard.nl) achter de rug, zondags eens per 14 dagen. Om precies te zijn 11, en zoals beloofd zou ik ingaande de 11de les weer verslag doen van alle vorderingen/tegenslagen etc. tijdens en en tussen de lessen.

Het eerste deel, rondom de eerste 10 lessen was geopend door KoudbloedKim (Tineke) vanwege de foto's en het filmpje die zij gemaakt en geplaatst had. Jammer genoeg werd dat topic opeens in de HK overgeplaatst, waardoor diverse mensen het niet meer konden vinden of volgen. Heel vervelend, ook omdat de ontwikkeling gedurende de eerste periode nu in de HK zit.

Nu begin ik op veler verzoek opnieuw in de RT -de bedoeling is ieg voor de lessen 11 t/m 20. Op termijn komt daar ook nog beeldmateriaal bij ter verduidelijking van eea.

Ben met die lessen ooit begonnen doordat mijn tienjarige Tinker x Fries kruising Bonte Jaopie opeens heel kort en stijf begon te bewegen, rare hupsjes in draf maakte en gewoon helemaal niet meer zijn aangeboren ruime, soepele drive en bewegingen had. Hij bleek o.a. rete-scheef te zijn, en KoudbloedKim raadde mij toen Steef aan, waar zij ook al enige tijd bij leste. Daar begon ik aan met enige scepsis, maar Steef zag ogenblikkelijk al wat er aan de hand was en binnen enkele rechtrichtende lessen had ik Jaopie weer terug met zijn vanouds mega achterbeen, en soepele lijf, dus bleef ik bij hem hangen. Verder werkende aan rechtstellen en allerlei andere rijtechnische zaken liep ik ook flink tegen mijzelf aan... ik moest ZO anders gaan rijden dat ik me op slag een totale niks kunnende beginner voelde... maar dat hoort er bij.
Dat vond ik allemaal maar erg "bedreigend", waardoor ik me enorm afsloot met allerlei hilarische miscommunicaties tussen Steef en mij ten gevolge. Daar probeerde Steef wel op allerlei manieren doorheen te prikken, en tenslotte "gaf ik mij maar gewonnen" en zag ik in dat ik moest mee-evolueren met de ontwikkeling die mijn paard doormaakte, en durfde ik me wat meer open te stellen .
En dat is voor mij geen makkie!
Van die worsteling heb ik in het vorige topic steeds uitgebreid verslag gedaan.

Meteen ging toen de communicatie een stuk beter, en kwam er meer spontaniteit en een heleboel humor bij los in de lessen.

Dat je ook daarbij weer kan doorslaan merkte ik wel weer tijdens les nr. 11 van afgelopen zondag....

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:22

Afbeelding

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:41

Bovenstaande foto's zijn gemaakt tijdens de 6de les, met dank aan Tineke (KoudbloedKim). Thanks voor het plaatsen!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:42

Hé, waar is de rest??!! >;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:46

Welke rest, het verslag van de 11de les, bedoel je? Ja komt eraan, mag ik even een kop thee er bij zetten, hahaha?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:51

Ha, daar ben je weer. Leuk, ik blijf weer graag op de hoogte van je vorderingen wat rijden betreft, maar ik vind het minstens zo gezellig en leerzaam om mee te lezen over je eigen ontwikkeling wat betreft communicatie, spontaniteit en humor.

(Van humor heb je nooit genoeg :D.)

Edit: Ik vind het vooral LEERZAAM!!!!
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 19-01-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:53

Wat heb je toch een ontzettend gaaf paard! :oo Fijn dat het steeds beter gaat!
Ik blijf zeker volgen! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:55

SSjjjttttt! Maflinger_S, Als je het woord "gezellig" gaat bezigen verdwijnt het straks weer naar de HK, het gaat toch echt nu om de ontwikkeling van ruiter (rijtechnisch dus!), en paard! Dat je als ruiter ook een hele verandering doormaakt is onvermijdelijk -zeker met de manier van lesgeven zoals Steef dat doet... eigenlijk is hij meer een coach/trainer dan een rechtoe-rechtaan "lesgever" die alleen maar zegt hoe het moet. Maar daar kwam ik ook pas "in the process" achter....

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:16

Ik lees ook weer mee :)
blijft leuk om te lezen,zeker omdat ik zelf ook bij steef les,je omschrijft het soms zo
duidelijk dat ik het Steef gewoon bijna hoor zeggen :))

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:23

terpentijn schreef:
Welke rest, het verslag van de 11de les, bedoel je? Ja komt eraan, mag ik even een kop thee er bij zetten, hahaha?

Nou vooruit dan maar! :D
Ik neem er ook vast eentje. :9k Koekje er bij?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:14

Na de week ervoor met Jaopie aan de kletter gegaan te zijn, en de "corrigerende" buitenrit daarna waarbij alles weer enigzins under control leek, ging ik vol verwachting m.b.t. Jaopie zijn herwonnen energie na zijn dipje, voor de 11de les zondag de 18de op weg naar de binnenbak van de Semshoeve.
Ik was natuurlijk superbenieuwd hoe Jaopie zijn nieuwe instelling en power in mooi werk tijdens de les zou weten om te zetten!

De rit er heen wilde hij weer steeds aandribbelen, maar we kwamen ruim op tijd aan. vanwege z'n overvolle agenda van die dag had Steef iedereen gevraagd of we alvast opgewarmd en wel wilden zijn als hij kwam, zodat er geen lestijd verloren zou gaan aan losrijden, en we meteen serieus konden beginnen.

Dat ging meteen al mis, aangezien ik door Jaopie zijn voortvarende gestier en gestuiter 20 minuten te vroeg bij de Semshoeve aankwam. Daar bleek niemand te zijn, alle deuren zaten potdicht. Ik steeg af en mepte met m'n zweepje op alle bereikbare deuren, brulde Hallloooooo, vollek! maar niks gebeurde. Alleen de grote herdershond waar Jaopie als de dood voor is kwam ons eens even welkom heten. Was meteen een mooi stukje training voor Jaopie, want wat ik ook riep, gebaarde of siste, de hond bleef geruime tijd rondjes om ons heen draaien, tot zelfs Jaopie er genoeg van had en z'n hoofd maar in de nabijgelegen grasmat stak. Eten was belangrijker dan hond, blijkbaar.

Het begon te miezeren en ik begon langzaam maar zeker pissig te worden. Tot er opeens - na 20 minuten - iemand Jaopie zag staan en de deur van binnen open kwam toen. Bleek dat het daar totaal niet was doorgegeven dat er om 11.00 uur lessen in de binnenbak zouden beginnen. Nou ja, dat kan, want de eigenaren waren naar een warm land op vakantie. en ik weet alles van miscommunicaties...

Zodoende had ik met Jaopie nog 5 minuten inrijtijd voordat Steef bij de bakrand verscheen. Maakt niet uit, we waren al een kwartier onderweg geweest, dus we konden beginnen!

Met een enthousiaste, vurige.... niet vooruit te branden leeggelopen fietsband. Jaopie kakte du moment dat ik in die binnenbak was volledig in. Stond volledig op de spaarbrander, zo niet op de handrem. Ik blééf aandrijven, na elke reactie zakte hij even daarna weer als een plumpudding in elkaar.
Steef, aan wie ik de energieke uitspattingen van Jaopie per mail tevoren had gemeld, stond er ook een beetje verbluft naar te kijken.
Zo sloom was Jaopie nog nooit geweest!
Ik keek een paar keek hulpeloos naar Steef en momeplede toen: Ja sorry Steef, maar ik dacht toch echt ...
Zegt-ie heel droog: Ja, ik denk ook wel es wat...

Toen barstte ik natuurlijk in lachen uit, waarna het hek van de dam was en de ene flauwe grap na de andere door de bak vloog, afgewisseld met verwoede pogingen Jaopie iets van het vuur in de sloffen te motiveren. Zonder opzienbarende resultaten, anders, dan een kleine opleving gevolgd door geslof.

Zo viel er ook niet goed te oefenen, dus terug naar de basis, de bovenhands vastgeknomen zweep en dan een krachtige zwiep langs het hals van het paard, waarbij je ook overdreven voorover moet gaan zitten (les 1 materie eigenlijk).
Dat probeerde ik netjes, maar Jaopie dacht: Ja de groeten.
Waarop Steef de zweep overnam en zei: Ja maar jij ZWIEPT ook niet, je doet maar wat. Kijk zo doe jij: en toen deed hij een persiflage voor op mij, een nichterig slaphandig nikserig maaitje met het zweepje.
Zegt-ie Dat is geen zwiep, dat is wat gefladder.

Ik lag inmiddels al weer slap van het lachen.

Toen ik uitgelachen was kreeg ik de zweep terug en mocht ik het nogmaals proberen. Omdat je die ellendige zweep bovenhands moet vastpakken deed deze Handige Harry dat meteen weer verkeerd en kreeg ik al weer de slappe lach en hikte ik tegen Steef: Ja, zeg ik steek 'm zowat een oog uit er mee.
Toen was het: Nou ja in het land der blinden...
Wéér lachen natuurlijk.

En zo ging het maar door, aan echt lessen kwam ik nauwelijks meer toe. In feite qua rijtechnisch weinig zinnigs kunnen doen, doordat humor en schijtlolligheid steeds de overhand namen.

Ook liep Jaopie steeds te veel langs het bakbeschot en dan hoorde je bonkerdebonk mijn stijgbeugel/tenen tegen die bakrand. Moest ik steeds op de binnenhoefslag of stelling naar buiten , maar op het laatste gebeurde het nog een keer, keihard.
Riep ik keihard: Auw, GVD!
Zegt Steef: Eh.. gaat het goed?
Ja hoezo? zei ik.
"Nou ik maak me een beetje zorgen over je knieeen" zei hij, wat weer zo raar klonk dat we toen allebei weer niet meer bijkwamen van het lachen

Kortom: de volgende keer zal ik me maar iets serieuzer opstellen, want als ik alleen maar met 'm wil lachen kan ik beter met Steef in de kroeg gaan zitten, want zo schiet het ook niet op natuurlijk.

Het was ieg totaal niet representatief voor een les van Steef, (sorry Joke!) en Jaopie was helemaal niet representatief voor de gebruikelijke Jaopie...

Onderweg naar huis liet ik alles de revue passeren en was Jaopie op slag weer z'n vurige zelf.

Conclusie: er is fysiek niks van een dipje, maar mentaal had hij totaal geen zin in die binnenbak.

Nu is het mijn taak en huiswerk om hem onder elke omstandigheid ten eerste het voorwaarts gaan met impuls weer eens goed bij te brengen. Want dit sloeg nergens op.

Tot overmaat van alles heb ik in de nacht gedroomd dat ik op een enorm groot varken (een zeug) van de overburen (die hebben helemaal geen varken) probeerde te rijden, met een twijg als zweepje. het varken heette Fladder, en ik kreeg het (luie) varken met geen mogelijkheid voorwaarts. Toen dacht ik: Zal Steef es bellen, of hij nog tips heeft, want dit schiet zo niet op.

Kun je nagaan....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-01-15 16:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:24

Fijn dat je er zo veel baat bij hebt. Nu begreep ik dat je zelf altijd klassiek heb gereden. En ook daar werken ze aan het rechtgericht zijn. Wat is er dan zo vreselijk anders aan de lessen die je nu hebt. Of had je al heel erg lang geen les meer gehad?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:24

Whahaha, ik zit hier gewoon mee te lachen, heel beeldend!

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:25

Gezellig was het wel, zullen we maar zeggen... }>

Maar jee, jammer dat het zo gelopen is met Jaopie z'n inzet en er eigenlijk niet veel aan hem te bewerken (en dus te leren) viel.

Was z'n werklust een beetje opgegaan aan ingehouden gedribbel en gevaarlijke hond, vindt ie de binnenbak bijzonder oninspirerend of zou het toch nog de tien-x-dip zijn???

Hopelijk pakt het in de tussentijd en bij de volgende les allemaal weer beter uit!

edit: spaties (weigerachtige spatiebalk :( )
Laatst bijgewerkt door Selima op 19-01-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:25

terpentijn schreef:
.......terug naar de basis, de bovenhands vastgeknomen zweep en dan een krachtige zwiep langs het hoofd van het paard, waarbij je ook overdreven voorover moet gaan zitten (les 1 materie eigenlijk).....

Dit komt op mij echt heel akelig en onvriendelijk over maar misschien heb je daar beeldmateriaal bij, zodat ik me geen zorgen hoef te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:27

Ik heb dat ook gehad bij de les van Steef en je raakt het paard niet hoor, het is meer even dat ze schrikken van het geluid bij hun oor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:28

Hahaha, ik zie het zo voor me. _O-
Ik denk dat Jaopie toe is aan de buitenbak!
Kim was in de binnenbak ook altijd veeeeeel slomer dan in de buitenbak of op het grasveld.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:28

maar je wilt een paard toch niet laten schrikken. Wat leert een paard daar van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:29

Abacab schreef:
terpentijn schreef:
.......terug naar de basis, de bovenhands vastgeknomen zweep en dan een krachtige zwiep langs het hoofd van het paard, waarbij je ook overdreven voorover moet gaan zitten (les 1 materie eigenlijk).....

Dit komt op mij echt heel akelig en onvriendelijk over maar misschien heb je daar beeldmateriaal bij, zodat ik me geen zorgen hoef te maken.
Je zwiept het zweepje langs je paard, raken/slaan is bij Steef echt uit den boze! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:29

@abacab: heeeeel lang (te lang) in m'n eentje zitten aanmodderen, en de anderhalve instructie had het nooit over iets als rechtrichten gehad, uiteindelijk loop je dan vast.

Ik heb wel een hoop huiswerk opgekregen, oa.schouderbinnenwaarts op de halve baan en dan op de helft oversteken.
Buiten het voorwaarts motiveren natuurlijk..... maar dat is buiten geen punt, en in de buitenbakken kan ik nu niet rijden vanwege onder water gelopen, hoewel hij daar ook nooit Slome Jantje was.Moet nog eens even denken hoe ik dat aan ga pakken.

Ja, dat met het bovenhandse zweepje hebben anderen boven mij al uitgelegd. Daar zijn wel meer misverstanden over. Liever zo dan het gejets met sporen (ik draag geen sporen) dat je te pas en te onpas ziet.
Of zinloos gepeut met zweep, je mag inderdaad het paard nooit raken, want dat is "straf" en zou contraproductief werken. Als je het juist hanteert schrikt een paard ook niet, het is meer het geluid van de "zwiep", dus je moet ook niet vlak langs het hoofd gaan, maar langs de hals.
Ik had dat ooit in de 1e of 2e les een aangereikt gekregen, maar was verder niet meer nodig... tot zondag Jaopie in een slak veranderd was.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-01-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:33

Whahaha..... geweldig verteld maar weer..zit weer te genieten van je verhaal.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:34

Ik zie dat je iets hebt toegevoegd: de binnenbak kennelijk.

Lijkt een goed idee (en een duidelijke taak) om weer aan het voorwaarts zijn te sleutelen. Hopelijk werkt het weer en de buitenbak mee of anders misschien toch de Sems-bak?

Succes, de komende twee weken!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:41

OK, het voorwaarts-zijn is dus voor Joapie optioneel en geen verplicht onderdeel... Meneer heeft inderdaad een eigen mening over een leuke les en jullie twee ook! :D
Maar ja, soms wil het gewoon even niet en moet je weer een nieuwe aanpak bedenken voor de stemming van dat moment. Ook dat hoort bij de training, moet je maar denken. Volgende keer beter en hopelijk is het snel droger weer zodat jullie weer in de buitenbak kunnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:13

Denk eigenlijk ( net als Martie volgens mij) dat het buiten explosief er vandoor gaan én het in de binnenbak niet willen lopen, twee kanten van de dezelfde medaille kunnen zijn.... En die medaille kon wel eens "Jaopie's autonomie" heten.

Hij moet nu natuurlijk toch behoorlijk aan het werk, geen gelummel, en geen een 'op een akkoordje gooien'. En ik weet niet hoe dat in het verleden was natuurlijk, maar het kan natuurlijk zijn dat 'jij nu meer regie neemt, meer rijdt, en hij toch naar manieren aan het zoeken is om onder het werk uit te komen, om de regie weer 'terug te pakken'

Het zou dus kunnen zijn dat het hier simpelweg gaat om "gehoorzaamheid "the next level" ".
( Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.) Maar in dat geval gaan jullie hier zeker wel uitkomen!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:15

Fijn dat je nu onder begeleiding weer fijn bezig bent.

Maar die bovenhandse zweep snap ik nog niet. Moet een paard daar op afbuigen of is het de bedoeling dat ie de hals laat zakken of juist stelling neemt? Want je doet dat toch bewust aan de li of re kant afhankelijk van wat je wilt bereiken. Neem ik aan.