Tips, Fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Tips, Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:55

Hallo,
Hierbij wat fotos van mij en mijn 6 jarige friese merrie.
We werken heel veel aan de longeerlijn, zonder hulpteugels opzoek naar ontspanning en halsstrekken. Dit gaat steeds beter! Onder het zadel blijft het echter heel erg lastig. Kunnen jullie mij vertellen wat je er van vind, wat er anders moet en eventueel ook hoe?

1. Draf
Afbeelding

2. hmm... lastig :S overgang draf => stap

Afbeelding

3. Knuffeltje

Afbeelding

4. Proberen hals te laten zakken en neusje er uit te rijden

Afbeelding

5. Draf
Afbeelding

Jammer genoeg zijn de foto's niet erg scherp, hopelijk kan iemand er iets op zien?
Dit is mijn eerste paard. Ze is sinds 6 oktober 2014 van mij. We hebben al eerder een topic geopend en met de tips die we toen kregen zijn we hard aan de slag gegaan. Op welke punten moet ik nu gaan letten om stukje bij beetje vooruitgang te boeken?

Ik weet dat lesnemen de beste optie is dit gaat momenteel even niet. Zoals ik al zei, we werken veel aan de longeerlijn. Regelmatig grondwerk, af en toe even losgooien en ik denk dat ik 2 a 3 keer in de week rij waarvan een keer alleen stapwerk.

Kom maar op met de tips, ik sta open voor alles!!!!

Debby614

Re: Tips, Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:06

Ik kan me niet voorstellen dat tussen alle goede ruiters hier, er niemand is die mij iets kan vertellen......

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:11

Je zegt dat je ook grondwerk met haar doet,en bij de foto staat lastig met overgang. Is het een idee om dat met grondwerk te oefenen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:12

Ik zie amper wat er gebeurd de foto's zijn voor mijn echt te ver weg om te kunnen beoordelen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:20

Ook ik kan nav deze foto's geen commentaar geven. Ze zijn vaak te veraf genomen, waardoor moeilijk te zien is wat er nu precies gebeurt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:20

De foto's zijn niet duidelijk genoeg om te beoordelen en aan de hand daarvan goede werktechnische tips te geven. Daarom:

RT-HAW --> RIJ-ITP

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:22

Ohw balen, gauw nieuwepogging! Grondwerk gaat de overgang wel goed ... Alleen ik denk dat ik iets verkeerd doe onder t zadel! Bedankt iig

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:26

De foto's zijn niet te beoordelen,maar als ze moeite heeft met overgangen zou ik die veel oefenen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:40

Een fries vind het over het algemeen heel moeilijk om lang en laag te gaan lopen. Ze gaan snel opgekropt lopen. Op deze foto's kan ik dat niet goed zien.

Overgangen moet je gewoon veel oefenen. Niet alleen van draf naar stap, maar ga ook eens verruimen in de draf en dan weer rustig terug rijden. Tijdens dat terug rijden en ze spant aan dan moet jij direct ingrijpen. Dan laat je weten dat ze niet met haar hoofd omhoog mag gaan. Dit is iets waar veel tijd in gaat zitten. Voor jezelf is het heel belangrijk om alles te doen met controle. Als je bijvoorbeeld ineens patsboem volgas vooruit gaat dan krijg je gegarandeerd een gespannen paard, ook als je ineens boem terug rijdt. Als je terug rijd gaat je langzamer licht rijden en neem je het paard rustig terug. Wil je verruimen dan bouw je dat rustig op.

Als dit aardig onder de knie is, dan zal je merken dat je ook tempocontrole krijgt. En dan kan je verdere stappen ondernemen.

Mijn andalusier heeft ook veel moeite om ontspannen te blijven als ik hem terug rijdt. Ik longeer minimaal 1 keer in de week met een passoateugel. Ik doe dan ook veel overgangen. Is het misschien een idee om een over de rug touw aan te schaffen?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :D

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:50

Dankjewel Priztwir! Hier heb ik echt wat aan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:16

Je kunt zien dat ze achter niet actief genoeg is, ze is nu nog een paard in 3 stukken: voor, midden, achter.
Je ziet ook dat haar rug achter het zadel nu het laagste punt is, terwijl je er natuurlijk naartoe wil dat ze daar gaat dragen.
Ik zou eerst in stap haar activeren, kleine klopjes met je kuit op het moment dat het achterbeen naar voren grijpt... om en om, pom, pom, pom, pom.... voel ook dat je energie in haar stopt.
Activeren, activeren, activeren, voorwaarts....
Tegelijk houd je contact met voor, zodra je voelt dat 'in het actief stappen' (niet sneller maar actiever) ze een beetje zakt... geef je direct ruimte zodat ze kan zakken. Komt ze dan direct weer omhoog, dan heb je weer contact zoals daarvoor. Het zakken, al is het maar een mm, wil je belonen door wel contact te houden maar je armen mee naar voren te brengen.
Uiteindelijk wil je dat ze echter lengte maakt, en meer richting het strekken gaat.... maar ze moet actief blijven.
Dit kun je ook mooi oefenen met werken aan de hand.

Ik zou nu nog niet zoveel overgangen rijden, om in balans te blijven zal ze dan toch omhoog schieten. Leer haar eerst maar in stap dat ze de ruimte krijgt zodra ze actief stapt, maar wel zakt.
Wanneer je dat echt onder de knie hebt, ga je dat uitbouwen in draf. Ook daar weer geduld totdat het kwartje echt valt.

Als je dit stug volhoudt, krijg je een mooie basis.... eerst voorwaarts/ neerwaarts.... ontspanning en een betere bovenlijn.

Kijk anders of het je lukt een instructeur te vinden die iets klassieker werkt.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 21:02

Ahh Dankjewel! Wat duidelijk! Les gaat even niet lukken, ik woon in Frankrijk en heb mijn paard sinds oktober vanuit Nederland hierheen gehaald. Hier op stal rijden ze allemaal met een touwhalster met losse teugels. Ik zie dat voorlopig nog niet zitten, ik vind dat erg lastig en aangezien mijn paard dat ook nog niet kent wil ik eerst gewoon ietsjes verder komen voordat ik mijn hele manier van rijden ga omgooien. Maar ontzettend bedankt!

Kun je mischien ook zo duidelijk uitleggen hoe ik dit aan de hand het beste kan doen? Bedoel je dan aan de longe of met grondwerken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:11

Kijk eens op de site van paardenbegrijpen van Marijke de Jong.
Daar staan veel filmpjes op waarmee je wel even vooruit kunt!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 21:38

Merci :)