wat te doen met mijn haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

wat te doen met mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:50

hey bokkers,

tijd terug heb ik een topic geopend over mijn haflinger. ze was dominant en had voernijd en wist toen niet meer wat ik met haar moest doen. lange tijd ging het iets beter. mijn pa trok meer met haar op en ging met haar wandelen. ze kreeg dus weer aandacht. ik kan namelijk niet met haar rijden wegens een gat in haar straalbeen wat niet wil genezen.

Nu is het weer zover dat ik met mijn handen in het haar zit. De voer nijd is zo erg dat ze me in een hoek drijft en me dan probeert te schoppen, ze stijgert als iets tegen haar zin is en dendert zo over me heen. ik heb telkens geluk dat mijn andere paard in de buurt is en mijn haflinger weg jaagt voor het erger wordt.

ik heb al geprobeerd met de longeerzweep de stal in te gaan als ik mn andere paard moet voeren. En ook al deel ik een flinke klap uit(sorry bokkers die het hier niet mee eens zijn) ze blijft me aanvallen.

Ik weet op dit punt dus niet meer wat ik moet doen met haar. mijn ma zegt ja dan doe je haar weg. maar ik weet dat als ik dat doe ze of weer bereden wordt of dat ze naar de slacht gaat. want wie wil er nou een haflinger die alleen maar als grasmaaier gebruikt kan worden, die dominant is en mensen aanvalt voor eten.....

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een beslissing te maken..

groetjes dieuwertje

ikkebenhier

Re: wat te doen met mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:55

bind je haflinger vast voor je je andere paard gaat voeren.
Doe het wel zo, dat je haflinger niet aan je kan.
Ik weet niet hoe ze gestald staan, maar apart voeren of je haflinger even in de gang vastbinden kan misschien helpen.
Verder zou ik zeker zien dat je weer baas wordt over je haflinger.
Als je daarvoor een pak slaag moet uitdelen, dan doe je dat 1 keer goed zodat je haflinger weet dat hij te ver gaat.

Ik ben geen fan van paarden hard aanpakken, maar als het gevaarlijk wordt, is het nodig.
Mijn paard krijgt helemaal geen klappen, maar als hij binnen mijn zone komt, maak ik het hem ook duidelijk.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:59

ze staan dag en nacht buiten met 2 in-uit loop stallen die allebei dicht kunnnen. dit is allemaal aan huis
ik kan er wel vast zetten. maar als ik de wei in kom om mijn paard te halen wat ik met biks moet doen anders krijg ik haar niet te pakken, valt ze me al aan. al denkt ze dat ik eten bij heb begint het al.
en hoe ik weer de baas over haar wordt weet ik niet

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:12

TAO -> PP

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:02

iemand anders nog die mij kan helpen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:06

Als je met voer de stal in komt dan moet hij respect hebben voor jou ruimte.
Dus als hij dicht bij komt, al voor dat hij je in een hoekje gaat drukken, geef je een flinke brul. TERUG.
Pas als hij jou de ruimte geeft gaat het voer in de bak, eerder niet.

Of doe hem aan het halstertouw en loop dan samen met hem naar de voerbak.

Jij bent duidelijk laagste in rang hier aangezien je andere paard je komt beschermen. Ga grondwerk doen, wandelen en dan ook echt wandelen, niet je voort laten sleuren.
Doet hij dit ook bij je vader

Ik zie dat de stal deuren dicht kunnen, die zou ik dan eerst dicht maken en dan rustig het voer in de bak leggen. Pas als ze jou de ruimte geven om de deur weer open te doen krijgen ze voer.

En ja dit gaat heel veel tijd en energie kosten en je zal héél duidelijk moeten zijn want hoe vervelend ook, ik denk dat het probleem bij jou ligt, niet bij de haflinger

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:13

Ik zou hier hulp bij zoeken.
Niet omdat ik niet denk dat je het niet kan, maar omdat het me gevaarlijk lijkt.

Niet echt een fijne situatie, heel veel sterkte! :(:)

haflinger858

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:17

Als ze je aanvalt wanneer je haar stal in komt met eten, dan pech voor haar maar dan geef je haar niks. Nu valt ze je aan en jij geeft snel eten dus in feite beloon je haar voor haar gedrag. Verder kan ik alleen maar grondwerk oefeningen aanraden. Heeft ze gezag voor je aan het touw dan kan je door oefen tot ze dit ook heeft in de stal. Een sweepje of plank waarmee je een paar goede klappen kan uitdelen kan zeker werken. Dit kan je zielig vinden maar in een kudde in de natuur delen paarden onderling ook flinke klappen uit om de rangorde te bepalen

Hoop dat het het iets help

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:02

heel erg bedankt voor de tips, ik zal er zeker iets mee doen