Hoe makkelijker bij het paard komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe makkelijker bij het paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:02

Hallo,

Ik heb een eigen paard samen met mijn vader. Ons paard staat ongeveer op 12 km afstand van ons huis.
We kunnen dus niet zo even op fiets heen, en er zit dus altijd reis tijd aan. 15/20 minuutjes. Op zich is dat niet heel erg. Maar als je rekent, is het 40 minuten reistijd+ de tijd die ik met mijn paard door breng. De ene keer is dat twee en half tot drie uur, de andere keer maar anderhalf uur.
Mijn vader en ik proberen meestal om de dag heen te gaan, ik op maandag, hij op dinsdag ect.
Maar ik heb lange schooldagen, op maandag ben ik gelukkig in de ochtend vrij en vrijdag om kwart over 2 al. Maar dinsdag en donderdag moet ik tot 4 uur naar school en de woensdag zelfs tot kwart voor 5. En ik heb circa anderhalf uur reis tijd om thuis te komen.
Ik moet met het openbaar vervoer naar school omdat ik geen auto heb. Meestal haalt mijn vader mij vanaf het treinstation zodat ik maar een uur reis tijd heb. Naar ons paard ga ik met mijn ouders auto.
Ik vindt het naast mijn studie erg zwaar om om half 6 thuis te zijn, eten en door naar mijn paard, ik merk dat mijn schoolprestaties daar ook onder lijden. Mijn klasgenoten zijn circa 3 avonden met school bezig en ik red dat echt niet.

Nu had ik altijd een auto, maar die heb ik helaas naar de sloop moeten brengen. Nu ga ik dus auto loos door het leven. Ik wil wel graag weer een auto, maar op dit moment zit het er niet in. Zoals ik al zei als ik naar ons paard ga heb ik mijn ouders auto, alleen dit is niet altijd handig. Mijn moeder heeft ook haar hobby's en dingen die ze graag wilt doen en natuurlijk de gebruikelijke dingen zoals de boodschappen. Maar ik of mijn vader moeten natuurlijk ook naar ons paard, maar ik vindt het ook sneu voor mijn moeder dat ze haar hobby's moet opofferen voor ons paard. Even voor de duidelijkheid: Wij, mijn vader en ik hebben dus elke avond de auto nodig om naar ons paard te gaan en mijn moeder zit alleen thuis terwijl ze ook haar eigen hobby's heeft waarbij ze haar een auto nodig heeft. Mijn moeder zwemt altijd op maandag samen met mijn tantes, vaak gaat ze dan wel met mijn tante in de auto, maar het komt ook vaak voor dat mijn tante waarbij ze in de auto gaat niet kan zwemmen, mijn andere tante woont in een ander dorp en die zou dus dan 20 km om moeten rijden om mijn moeder op te halen, dat werkt dus niet. Ik heb zelf voor gesteld om mijn moeder naar het zwembad te brengen en dan door te gaan naar mijn paard. Dit hebben we afgelopen maandag gedaan, maar dat ben ik om 10 voor 7 bij mijn paard en om kwart over 8 moet ik weer voor het zwembad staan, dat is erg krap dan kan ik mijn paard net even longeren. Dus ook niet erg handig.

En het laatste probleem is dat mijn paard amper in de wei komt, vanwege dat ik dus in de ochtenden niet naar stal kan, mijn paard is een luchtzuiger en moet dus lekker veel naar buiten.
Vrijdags kon ik de auto wel eens mee naar school en dan zette ik de paarden in de ochtend om half 8 op de wei en hield ik ze er samen om 5 uur weer af, maar dat is ook niet altijd handig omdat mijn moeder overdag bijvoorbeeld boodschappen wil gaan doen, of dat de paarden om half 8 nog geen voer hebben gehad. (we staan op een grote manege, verhuizen is geen optie.) Mijn vader moet elke ochtend om 7 uur beginnen dus dat is ook geen optie. Stalgenoten vinden het ook niet handig om met mijn paard op de wei te staan omdat ik ze er dus niet op kan zetten, of ze hebben het zelfde probleem. In de weekenden is het geen probleem. Nu heb ik een oplossing voor de maandag gevonden, ik wil een oude fiets kopen en die op het station neer zetten, ik kan met de bus vanaf mijn huis naar het station en dan met de fiets naar stal dat is ongeveer 10 tot 15 minuutjes fietsen. Ik ben de maandag ochtenden vrij dus dan kan ze lekker de hele dag op de wei staan.

Even kort samen gevat, ik zoek manieren om sneller en eerder bij mijn paard te zijn. En hoe ik mijn paard meer op het land kan zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:03

Paard dichterbij zetten?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:05

Een scooter?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:06

Waarom is het paard verplaatsen naar een plek waar hij meer buiten komt geen optie?
Als hij iedere dag buiten staat hoef je er ook niet perse iedere dag heen. Dan kun je bijvoorbeeld 2x per week gewoon niet gaan en kan je moeder naar haar hobbies.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:06

Is omdat je nu zelf geen auto hebt, een 45 km/h scooter geen oplossing voor je?. Als je een 2e hands neemt scheelt het nog eens heel erg in de aanschafkosten. En een scooter is per maand heel goedkoop in vergelijking met een auto en qua tijd zal het niet heel veel schelen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:09

Suzanne F. schreef:
Paard dichterbij zetten?

Stond ook al in de post dat dat geen optie is. Wij rijden al jaren op deze manege en mijn vader wil absoluut niet weg. Hij werkt er ook in de weekenden. En ik heb geen trailer+trailer rijbewijs, dus als we nu naar een andere stal gaan zou ik alleen daar op stal kunnen rijden. Vanaf deze manege heb je nog mogelijkheden zonder trailer. Als ik een startkaart aanvraag zou ik nog op twee andere plekken wedstrijd kunnen rijden zonder dat ik een trailer nodig ben. Het is niet ideaal, maar mogelijk, En ik kan hier heerlijk zo het bos in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:12

nouky12 schreef:
Is omdat je nu zelf geen auto hebt, een 45 km/h scooter geen oplossing voor je?. Als je een 2e hands neemt scheelt het nog eens heel erg in de aanschafkosten. En een scooter is per maand heel goedkoop in vergelijking met een auto en qua tijd zal het niet heel veel schelen denk ik.

Daar heb ik ook over na zitten denken, maar op den duur wil ik ook graag weer een autootje.
En ik denk niet dat dat veel verandert en ik moet de scooter dan op het station laten staan, dan ben ik bang dat hij gestolen wordt.

Nicje87

Re: Hoe makkelijker bij het paard komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:18

Kan je niet iemand tegen betaling je paard buiten laten zetten.
Misschien dat je je paard op maandag vrij kan geven en je moeder dus gewoon kan zwemmen.
Alles op een scooter doen? Carpoolen met een stalgenootje? Oplossingen genoeg denk ik ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:20

Ik zie verder geen andere opties voor je eerlijk gezegd. 12 km is 12 km, dat veranderd niet welk vervoersmiddel je ook neemt.
Ik vind het vooral sneu dat om die reden het paard niet buiten komt. Dat lijkt me veeeeel belangrijker dan wedstrijden eerlijk gezegd.
Ik zou dan ook liever iemand betalen om dat te doen, dan kun je gelijk een dagje minder gaan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:26

Eigenlijk wel een duidelijke conclusie, je hebt er gewoon niet genoeg tijd voor, je moet je in allerlei bochten wringen en dan nog kun je het dier niet bieden wat het nodig heeft. En ook er niet helemaal uithalen wat je zou willen Je zou misschien een bijrijder kunnen zoeken die wel tijd heeft om het dier buiten te zetten. Echt, lees je eigen verhaal eens terug, als je het onbevooroordeeld leest dan kan ik eigenlijk alleen deze coclusie 5rekken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:31

Zou inderdaad of een fiets bij het station, of een vouwfiets. ZElf ben ik ook afhankelijk van het OV en fiets om naar mijn paardje te gaan. Ik ga in de zomer vaak op de fiets (ook 12km waar hij nu staat, komt binnenkort iets dichterbij 8,5km) en nu in de winter meestal met trein en bus en ben gemiddeld ook uur heen en uur terug onderweg. Met studie en/of werk ernaast is dat best pittig inderdaad. Doe het zelf ook ;)
Heb inmiddels ook een step, omdat deze makkelijker in een bus mee te nemen is dan een vouwfiets, en het toch sneller is dan lopen vanaf de bushalte.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:33

Fietsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:33

piezze schreef:
Eigenlijk wel een duidelijke conclusie, je hebt er gewoon niet genoeg tijd voor, je moet je in allerlei bochten wringen en dan nog kun je het dier niet bieden wat het nodig heeft. En ook er niet helemaal uithalen wat je zou willen Je zou misschien een bijrijder kunnen zoeken die wel tijd heeft om het dier buiten te zetten. Echt, lees je eigen verhaal eens terug, als je het onbevooroordeeld leest dan kan ik eigenlijk alleen deze coclusie 5rekken.

Ik heb de tijd wel, maar mijn grootste probleem is plannen (dat vindt ik heel moeilijk) en als het niet anders kan moet ik gewoon in de avonden heen, maar ik zoek manieren zodat het makkelijker kan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:41

Ik zou eens nadenken wat voor gaat; je eigen/vaders belang of dat van je paard. Ik bedoel dat niet cru. Maar op de manege blijven staan waarbij het moeilijk is om er frequent te komen, je paard nauwelijks daardoor naar buiten kan en je school die er onder lijdt... Wie heeft daar wat aan?? Ik zou toch echt kijken naar een stalling dichterbij, want wat is daar het nadeel van?

Plannen is hier niet het probleem, er is simpelweg teveel wat niet in de beschikbare tijd past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:42

Sizzle schreef:
Ik zie verder geen andere opties voor je eerlijk gezegd. 12 km is 12 km, dat veranderd niet welk vervoersmiddel je ook neemt.
Ik vind het vooral sneu dat om die reden het paard niet buiten komt. Dat lijkt me veeeeel belangrijker dan wedstrijden eerlijk gezegd.
Ik zou dan ook liever iemand betalen om dat te doen, dan kun je gelijk een dagje minder gaan.

Daar heb je helemaal gelijk in! Dat is ook niet mijn eerste standpunt, we rijden ook nog geen wedstrijden, en ik doelde ook niet echt op alleen het wedstrijd rijden, maar ook bijvoorbeeld het buiten rijden, mennen ect. Mijn vader ment graag met ons paard in het bos en die vindt het niet verantwoord om dat nu al in het verkeer te doen (en dat zal wel moeten als we dichterbij gaan, daar hebben we geen bos zoals we dat hier kennen.) De hoofdzaak is meer dat mijn vader dat gewoon echt niet wil.(honderden discussies gehad, maar uiteindelijk maar bij neer gelegd) Hij heeft er geen moeite met de afstand en is wat makkelijker met een dagje niet heen gaan. Ik heb er wel de tijd voor hoor, want ik heb verder niks naast mijn studie en werk. Maar ik wil het graag wat makkelijker maken, ben echt jaloers op de mensen die om 6 uur heen gaan en om half 9 lekker op tijd thuis zijn, in de winter heb je vaak z'n inkak moment. In de zomer is het heel anders en lijkt het totaal geen probleem te zijn. Ik heb het wel voor mijn paard over om dit te doen hoor, ik ben niet zo iemand die lekker warm bij de kachel blijft zitten ipv naar stal te gaan, maar ideeën om het makkelijker te maken zijn altijd welkom.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:44

Je kunt een verzorgster voor je paard nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:51

Jotoma schreef:
Ik zou eens nadenken wat voor gaat; je eigen/vaders belang of dat van je paard. Ik bedoel dat niet cru. Maar op de manege blijven staan waarbij het moeilijk is om er frequent te komen, je paard nauwelijks daardoor naar buiten kan en je school die er onder lijdt... Wie heeft daar wat aan?? Ik zou toch echt kijken naar een stalling dichterbij, want wat is daar het nadeel van?

Plannen is hier niet het probleem, er is simpelweg teveel wat niet in de beschikbare tijd past.

Ik deel mijn paard met mijn vader dus kan niet zo zeggen dat we verhuizen.

Maandag kan ik dus op de fiets (als ik een fiets kan vinden) naar stal om haar op de wei te zetten, te longeren en dan kan ik maandag avonden voor school bezig. Dus ook weer plannen.
Zelfde als de dinsdagen, dan heeft mijn vader les en kan ik aan mijn huiswerk, maar dan moet ik ook nog folders rond brengen omdat ik dat weer niet goed in het weekend heb ingepland.
Ik moet leren om vaste dingen op vaste dagen in te plannen. Ik breng bij voorbeeld folders rond en dat mag ik van zaterdag tot dinsdag doen, dat kan ik het beste in het weekend doen, maar dan ben ik weer druk met lui zijn (ik ben eerlijk) en op de avonden werken, ik ben meestal zaterdagochtend/middag vrij en als ik dan maandag en of dinsdag de folders rond breng dan heb ik spijt dat ik dat zaterdag niet heb gedaan, of dat ik die dagen niet heb besteed aan mijn huiswerk. Dat bedoel ik dus met plannen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:52

Als je door de weeks niet vaker kan (even niet nadenkend over de maandag), zou je vader dan niet een keer vaker kunnen? Dat jij dan bijvoorbeeld in het weekend een dag van je vader overneemt? Ik neem aan dat je ouders je school ook erg belangrijk vinden en je willen helpen om hier genoeg tijd voor vrij te maken. ;)

Een scooter is ook een oplossing, maar in de winter wel erruugg koud ! :brr:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:53

Een bijrijder/verzorger die helpt met buiten en binnen zetten + zsm weer een autootje. Dat die er nog niet is, is een financiële kwestie neem ik aan? Echter elke dag met OV kost ook veel geld. Misschien kan je vader bijspringen bij de aanschaf van een auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:00

Ballard_L schreef:
Als je door de weeks niet vaker kan (even niet nadenkend over de maandag), zou je vader dan niet een keer vaker kunnen? Dat jij dan bijvoorbeeld in het weekend een dag van je vader overneemt? Ik neem aan dat je ouders je school ook erg belangrijk vinden en je willen helpen om hier genoeg tijd voor vrij te maken. ;)

Mijn vader gaat elke dinsdag en normaal ook elke donderdag, maar de laatste tijd is dat er een beetje bij ingeschoten. En hij gaat in het weekend omdat hij er dan werkt. Maar meestal ga ik dan in de ochtenden mee, en ga ik lekker rijden of longeren, of als hij er smiddags weer is ga ik in de middag heen. Ligt ook net aan mijn werktijden, zondag moet ik bijvoorbeeld van 2 tot 10 werken dan gaat hij wat met mijn paard doen, en ze gaat in de weekenden lekker naar de wei.

Nikass schreef:
Een bijrijder/verzorger die helpt met buiten en binnen zetten + zsm weer een autootje. Dat die er nog niet is, is een financiële kwestie neem ik aan? Echter elke dag met OV kost ook veel geld. Misschien kan je vader bijspringen bij de aanschaf van een auto?

Mijn OV is gratis, ik baal er ook erg van dat er geen bushalte bij de manege staat. Ik vindt het een beetje banketstaaf om speciaal daar iemand voor te zoeken, ik vraag veel stal genoten of mijn paard met dat van hun naar buiten mag, maar de meesten kampen met dat zelfde probleem en de wei is 5 a 10 minuten lopen, de meesten hebben al een weidemaatje en hebben dan niet de tijd om een extra keer te lopen om die van mij er ook bij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:06

Fiets bij het politiebureau? Vanaf daar is het 5 min fietsen... deed ik ook altijd.. En de bus die daar langskomt uit groningen 2x per uur rijdt naar je huis toe :) en andersom kan je tot daar zitten vanaf je huis/school.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:30

Ik zou gewoon een verzorgster/bijrijder nemen. Er zijn er overal en altijd wel genoeg! En doe je huiswerk gewoon in het weekend!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:53

TAO -> PP

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:05

Maak iedere zondag een schema voor de week. Hou je er vervolgens ook aan. In het begin zul je in de knoop komen, uiteindelijk krijg je er oog voor en wordt het makkelijker.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:05

Ballard_L schreef:

Scooter met windschermpje, goede handschoenen en een regenjas is prima te doen hoor!
Scooter is inderdaad goedkoop en t brengt je overal waar je moet komen, ik vind het ideaal!
Ik zet m altijd ook op t station, zelfs nachten, met een goed slot wordt ie echt niet gejat (als ze kunnen kiezen tussen 1 die wel op slot staat en een die niet op slot staat...) ;)