wel of niet kijken naar een ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marti19

wel of niet kijken naar een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:03

Ik zit met een dilemma. In april 2013 heb ik samen met mijn zus een pony gekocht.
Maar ze is toch niet de pony wat ik verwacht had dat ze zal zijn.
Gewoon in omgang is ze heel braaf, maar qua rijden heel moeilijk snel gespannen en gestrest, ik doe zelf zo rustig mogelijk blijven.
Maar ook dat helpt niet.
Lessen nemen kan ik nu niet helaas om financiele reden. Wij zochten een makkelijk te rijden paard die ook fijne buitenritten mee kon maken alles behalve dat.
Wat zullen jullie doen in z'n situatie?

piezze

Re: wel of niet kijken naar een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:06

Wat doet de pony niet goed dan? Zou die niet pijn van het zadel of bit kunnen hebben dan? Beetje raar anders als ze in omgang wel lief is. Het verhaal komt nu op me over dat het geen geld mag kosten, in dat geval kun je hem beter verkopen, al is het lastig om een moeilijk te rijden pony te verkopen.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:06

Als je nu geen lessen kan betalen, waar betaal je een tweede paard dan van? :?

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:07

Hoezo tweede paard?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:09

Is het de pony uit je profiel? Zoja dan sluit ik bijvoorbeeld een flinke rugpijn niet uit en dan is het niet gek dat hij niet zo fijn te rijden is.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:11

rug klachten heeft ze niet waar baseer jij dat uit

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:14

Een zadel dat zo'n beetje op zijn nek ligt en een ruiter die redelijk aan de maat is en een super sjacherijnig ogent paard onder de man. Maar misschien kun je beter iemand laten beoordelen die daar verstand vsn heeft, een zadelmaker en een osteopaat? Ik ben verder ook geen expert maar gek gedrag komt meestal niet vanzelf. (Fotos kunnen natuurlijk erg vertekend beeld geven he, het is geen aanval op jou)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:16

Marti19 schreef:
Hoezo tweede paard?

Sorry, verkeerd gelezen :+ Maar evengoed; als je geen lessen kan betalen, hoe zit het dan met de andere kosten? Neem aan dat je wel de DA kan laten komen als dit nodig is? ....

Ik zou even goed gaan kijken of medische oorzaken uit te sluiten zijn. Als het paard medisch in orde is, dan is het een probleem in de communicatie gok ik zo. Dit valt op te lossen met les, maar zoals je zegt is dat geen optie. Of het een reden is om een andere pony te kopen? Ik denk persoonlijk dat het zonde is, maar exact je situatie ken ik natuurlijk niet en dat is een keuze die wij niet voor je kunnen maken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:17

Je hebt samen met je zus de pony gekocht. Wat zegt je zus ervan?

Tjah, een ruiter is nooit uitgeleerd, dus lessen zal wel degelijk helpen. En als je daar geen financiële middelen voor hebt, waarom dan wel een paard houden? En vooral dan een tweede paard? Of wil je zus dan ook deze pony wegdoen?
Als je pony gestressed is met het rijden en niet in de omgang kunnen het ook andere dingen zijn..pijn in de tug, slechtpassend zadel, of je rijstijl die niet bij haar bekering past waardoor ze het allemaal slecht snapt.

Snap ook wat hierboven wordt bedoeld, zadel oogt mij ook niet helemaal lekker. Maar volgens mij het een boomloos zadel?
Een DA, iemand die komt kijken naar het zadel of een instructeur zijn imo je opties.. Een paard wegdoen omdat je geen geld hebt om te lessen en maar een ander kopen vind ik absoluut geen optie

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:18

Overigens, wat vind je zus hiervan? Kan zij wel met het paard overweg of heeft ze dezelfde problemen?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:19

Ik ga mee met piezze.
Een zadelmaker/osteopaat kan misschien meer vertellen en begeleiding (les) is ook geen overbodige luxe.
Voor niemand niet overigens, ookal rijd je voornamelijk buiten.

Ik denk dat verkoop een een beetje 'makkelijk' en kort door de bocht is. Zeker nu het paard in omgang wel erg lief is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:22

Zadel ligt inderdaad veel te ver naar voren. Pijn kan ongewenst gedrag opleveren. Ik zou echt eens goed naar de pony en de ligging van het zadel laten kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:22

Als ik op je profiel kijk ligt dat zadel gruwelijk slecht. :brr:

Als je al geen geld hebt om te lessen, hoe betaal je dan de dieranarts bijvoorbeeld?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:23

Ik vind het ook niet zo lief naar de pony toe om hem als het even tegenzit maar gewoon in te ruilen. Hoe dan ook, geld kosten doet het altijd. Waarom niet kiezen voor af en toe een les zodat je toch wat ondersteuning hebt? Dan is het en niet duur en kun je toch een beetje groeien qua ruiterkunde. Een instructeur kan dan ook beoordelen of het zadel goed zit en of de acties van de pony voortkomen uit pijn of dat het in de communicatie schort. Het ligt namelijk maar zelden aan het paard en meestal aan de ruiter.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:26

medisch is er niks aan de hand en die foto in mijn profiel was mijn eerste proef rit op haar.
ik had haar zelf niet opgezadeld ook dom van mij om niet te checken.
ook dat zadel gebruik ik niet heb nu een vzh zadel die nagekeken is door een zadelmaker en perfect zit

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:28

Super! En toch zou ik als ze zo nerveus/gestressed is zodra je gaat rijden, toch een kleine check laten doen. Misschien heeft ze ergens anders last van. En anders zou ik toch gaan lessen, kleine investering maar Wel zo eerlijk naar het paard toe :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 04-01-15 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:28

Zwartvosje schreef:
Overigens, wat vind je zus hiervan? Kan zij wel met het paard overweg of heeft ze dezelfde problemen?

?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:29

Dan zou ik eerst met behulp van begeleiding uitzoeken waar het gedrag onder het zadel vandaan komt voordat je het paard (sorry...) inruilt alsof het een fiets is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:30

Ok dat is mooi, maar wat is dan het probleem bij het rijden? Wat doet het paard precies?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:31

Ik snap de vraagtekens die mensen bij de profielfoto zetten, maar laten we het even realistisch houden.

TS: kun je misschien sparen/een potje aan spreken of je zus lief aankijken om één keer een goede instructeur te laten komen? Een instructeur kan je misschien in een of twee lessen weer op het juiste pad zetten met je paardje. Dan ben je er vast nog niet, maar met tips in een eerste les kun je echt wel een of twee weken zelf oefenen, tweede les erbij en na een week of 5 zul je toch echt al verder zijn.

Ik zou zeggen: probeer deze optie nog even, voor je de knoop doorhakt. Zit er totaal geen progressie in, dan is dit misschien niet jouw paard. Dan zou ik wel ook even gaan nadenken of een ander paard je probleem oplost, of dat het tijd is voor iets anders.

Edit: ok, dan is het dus niet het zadel

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:38

Vergeet niet dat als je een paard inruild, je er financieel gezien bij moet leggen. Een handelaar leeft niet van lucht.Dat verschil kunnen ook paar leuke lessen zijn. Bij vereniging zit je vaak voor circa 150 euro een jaartje goed.

Als jij zelf verkoopt en iets nieuws aankoopt zul je ook moeten bijleggen aangezien jij een minder braaf(om het zo te stellen) met een brave om wil ruilen. Zie daar een waardeverschil. Als dit al een tijdje speelt, is dit bij verkoop ook niet uit te sluiten.

Bovendien komen daar keuringskosten bij. Vergeet al die km's die jij maakt binnen je zoektocht.

Kortom investeer eens in je paard. Verkopen kan over 2 maand ook nog wel. In het voorjaar gaat dat toch beter.

Stiekem vind ik je paard wel leuk. Maar denk ook dat het iets met de rug is. Hij zit er wat bol uit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:42

Ik vind dit ook een leukerd hoor, ziet eruit of hij niet van zijn stuk te brengen is en een tikje eigenwijs

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:46

Begeleiding zal hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn dan de aanschaf van een ander paard.
Bovendien investeer je daarmee ook in jezelf, je paard gaat hoogstwaarschijnlijk niet je hele paardencarrière mee. Als het geld er niet is dan kun je misschien beter het paard verkopen en een paard van iemand anders gaan bijrijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:47

ED → TAO

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:48

ik ben er ook heel blij mee het is een merrie van 7 jaar met veel pit en zeker eigenwijs
ik hoop dat ik volgende maand kan lessen zodat het een stuk beter gaat met ons.
ik ga er zeker aan werken
maar tips zijn zeker welkom
verkopen nee dat nog zeker niet ik ga eerst alles proberen om het goed te krijgen
ik ga er aan werken