Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
MaricoGraphy schreef:Hoi,
Nu ik terug bij mijn ouders woon heb ik eindelijk de mogelijkheid om na te denken over mijn grootste droom: een eigen paard.
Al zijn er ook dit keer weer twijfels.
Ik hou van paarden maar ook van ponies (shetlanders, mini paardjes)
Ik rij graag, maar is niet noodzakelijk. Wandelen met een pony naast me lijkt me ook leuk, of mennen.
Ik zou eigenlijk misschien beter met een shetland of kleine A/B pony beginnen en dan kan ik later nog een rijpaard aanschaffen.
Ik weet al waar ik het paard/pony ga stallen en hoeveel me het paard/pony zal kosten op maandbasis incl voer, hooi, verzorging en DA.
wat denken jullie? Rustig beginnen met een pony voor het verantwoordelijkheidsgevoel of meteen overgaan naar een paard of rijpony?
Een verzorgpaard lijkt me ook wel wat, maar die vind ik niet zo makkelijk.

MaricoGraphy schreef:Rustig beginnen met een pony voor het verantwoordelijkheidsgevoel of meteen overgaan naar een paard of rijpony?
Klokjes schreef:Misschien is een paard in bruikleen ook een optie voor je? Een ras dat ik nog niet voorbij heb zien komen is een IJslander, zeer veelzijdig en ook extra gangen. Kunnen ook voor de kar. Meestal zijn IJslanders wat duurder, maar een grijslander (zonder stamboek papieren) of een kruising is ook leuk.
MaricoGraphy schreef:Ik ga het paard pas over min 5mnd aanschaffen allereerst zodat ik dan genoeg geld aan de kant heb, mijn rijbewijs behaald heb (hoop ik toch) en ook op raad van mijn zus omdat je dan gebreken als zomereczeem sneller kan opmerken.
Met genoeg geld bedoel ik dus een mooi spaarpotje van min € 4.000 voor onverwachtse DA kosten. Aan het paard zelf wil ik max 1.000 euro besteden. Voor dat bedrag vind ik best wel een paard dat bij mij past.
Of een twenter een goed idee is weet ik niet. Heb ik wel vaak aan gedacht omdat je het 1e jaar dan vooral bezig bent met een band op te bouwen en grondwerk en niet zozeer met rijden.
Ik zal op’mezelf gaan wonen, maar dat is momenteel nog niet aan de orde. Daarnaast weet ik heel goed wat ik overhoud voor een paard te kunnen verzorgen.