pony of paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:46

Hoi,
Nu ik terug bij mijn ouders woon heb ik eindelijk de mogelijkheid om na te denken over mijn grootste droom: een eigen paard.
Al zijn er ook dit keer weer twijfels.

Ik hou van paarden maar ook van ponies (shetlanders, mini paardjes)
Ik rij graag, maar is niet noodzakelijk. Wandelen met een pony naast me lijkt me ook leuk, of mennen.

Ik zou eigenlijk misschien beter met een shetland of kleine A/B pony beginnen en dan kan ik later nog een rijpaard aanschaffen.
Ik weet al waar ik het paard/pony ga stallen en hoeveel me het paard/pony zal kosten op maandbasis incl voer, hooi, verzorging en DA.

wat denken jullie? Rustig beginnen met een pony voor het verantwoordelijkheidsgevoel of meteen overgaan naar een paard of rijpony?
Een verzorgpaard lijkt me ook wel wat, maar die vind ik niet zo makkelijk.

piezze

Re: pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:50

Ligt eraan waarom je een paard wil. Als je rijden leuk vindt, moet je matuurlijk geen kleine pony nemen. Kleine ponies zijn toch weer anders in omgang als een rijpaard dus waarom zou je die tussen stap dan doen? Maar als je verzorgen veel leuker vindt js waarom zou ue dan een grotere en duurdere optie kiezen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:53

Afhankelijk van je lengte en gewicht zou ik gaan voor een leuke rijpony, in je profiel zag ik dat je veel robuuste pony's verzorgd hebt.
Leuke Haflinger of Fjord of een kruising daarmee met een meer rijtypisch paard. Of natuurlijk een fijne Groninger, ik heb er twee jaar geleden eentje verkocht naar België

Als je eenmaal een kleintje hebt dan is het lastig om daar afscheid van te nemen als je toch meer wilt dan alleen wandelen en een tweede erbij kost ook weer extra per maand. Ik neem aan dat je niet eeuwig bij je ouders blijft wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:54

MaricoGraphy schreef:
Hoi,
Nu ik terug bij mijn ouders woon heb ik eindelijk de mogelijkheid om na te denken over mijn grootste droom: een eigen paard.
Al zijn er ook dit keer weer twijfels.

Ik hou van paarden maar ook van ponies (shetlanders, mini paardjes)
Ik rij graag, maar is niet noodzakelijk. Wandelen met een pony naast me lijkt me ook leuk, of mennen.

Ik zou eigenlijk misschien beter met een shetland of kleine A/B pony beginnen en dan kan ik later nog een rijpaard aanschaffen.
Ik weet al waar ik het paard/pony ga stallen en hoeveel me het paard/pony zal kosten op maandbasis incl voer, hooi, verzorging en DA.

wat denken jullie? Rustig beginnen met een pony voor het verantwoordelijkheidsgevoel of meteen overgaan naar een paard of rijpony?
Een verzorgpaard lijkt me ook wel wat, maar die vind ik niet zo makkelijk.

Ik zelf vind shetlanders de leukste paardjes die er zijn, geweldige diertjes!
Maar jij moet doen wat je hart zegt, wil je lekker rijden en misschien wedstrijden starten of wil je wandelen en misschien lekker mennen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:59

Ik vind het altijd erg moeilijk om afscheid te moeten nemen van een dier, dus ik zou daarom niet beginnen met een mini-pony met het vooruitzicht daar op termijn weer afscheid van te moeten nemen. Ik zou in jouw geval kijken naar een veelzijdig (pony)ras zoals bijvoorbeeld een Haflinger, New Forest of Welsh Cob (slechts een greep uit het enorme aanbod). Daarmee kan je rijden (als je niet te groot/zwaar bent), mennen, verzorgen, wandelen. Kortom: alles wat je leuk lijkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:00

Hmm nuja een robuuste c-cob of d pony zie ik ook wel zitten.
Rijden is niet het belangrijkste, en wedstrijden zie ik helemaal niet als prioriteit.
Voor mij is een dier verzorgen een ontspanningsmoment van de dag. En geloof mij, dat heb ik veel nodig.

Ik kan voorlopig wel terug naar de verzorgshet max en pony Argo die staan nog steeds vlakbij. Maar die mogen niet buiten hun wei komen wat best jammer is. Anders kon ik lekker met hen wandelen in het bos vlakbij.

Ik ben tevens 1m61 en weeg max 52kg

De shet zou niet weg moeten. Op termijn wil ik nl een eigen stek met voldoende land achter het huis of een weide huren waar beide paarden dan op zoude kunnen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:03

Een grote pony of paard kan je ook mee doen wat je met een shet wil doen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:03

MaricoGraphy schreef:
Rustig beginnen met een pony voor het verantwoordelijkheidsgevoel of meteen overgaan naar een paard of rijpony?

Een pony hoef je niet perse te nemen voor de verantwoordelijkheidsgevoel, dat is hetzelfde als bij een paard.

Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen waarom je een eigen paard/pony wilt hebben en of de verantwoordelijkheden en kosten voor jou te doen zijn omdat je ook open staat voor een verzorgpaard. Wellicht anders kijken naar een leasepaard zodat je de verantwoordelijkheid leert kennen maar je er niet aan vast zit zoals bij een eigen paard/pony.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 11:22

Ik heb eigg genoeg tijd om na te denken want wil het dier pas in de lente of zomer gaan kopen.
Maar aIs ik nadenk is het dan geen optie om toch maar voor een grote robuuste ponynte gaan zodat ik met dit paard mee kan doen in rijlessen? (Ik start deze maand op een manege)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:37

Denk dat dat het beste idee is. Een robuuste pony (wij hebben een tinker) waar je ook alles mee kan en als je dan je Eigen stekkie hebt een shettie of iets erbij voor gezeldschap =)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:40

Waarom niet een paard dat beide kan, mennen en onder het zadel.
Fries, tinker, haf, fjord, groninger, een leuke kruising enz.
Maar je woont nu weer bij je ouders en hebt daarom nu geld over, niet de ambitie om weer uit huis te gaan? Dan moet je natuurlijk ook nog je paardje kunnen betalen

edit of een 2jarige, kan je komend jaar lekker tutten en wandelen en daarna rustig beginnen met beleren of laten beleren

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:12

TS, houd je in je achterhoofd dat je uiteindelijk ook weer op jezelf gaat wonen en de kosten dan ook zult moeten dragen naast de vaste woonlasten? Het hangt af van je eigen wensen/ambities wat handig is. Veel paarden en pony's zijn multi-inzetbaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:23

Ik ga het paard pas over min 5mnd aanschaffen allereerst zodat ik dan genoeg geld aan de kant heb, mijn rijbewijs behaald heb (hoop ik toch) en ook op raad van mijn zus omdat je dan gebreken als zomereczeem sneller kan opmerken.

Met genoeg geld bedoel ik dus een mooi spaarpotje van min € 4.000 voor onverwachtse DA kosten. Aan het paard zelf wil ik max 1.000 euro besteden. Voor dat bedrag vind ik best wel een paard dat bij mij past.
Of een twenter een goed idee is weet ik niet. Heb ik wel vaak aan gedacht omdat je het 1e jaar dan vooral bezig bent met een band op te bouwen en grondwerk en niet zozeer met rijden.

Ik zal op’mezelf gaan wonen, maar dat is momenteel nog niet aan de orde. Daarnaast weet ik heel goed wat ik overhoud voor een paard te kunnen verzorgen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:17

Laat het paard in ieder geval keuren bij aankoop.
Voor €1000,- kan je wel wel leuks vinden maar jong, onder het zadel en voor de kar beleerd, verkeersmak zonder gebreken dan zou ik niet kijken naar een ras want dan red je het daar niet mee.
Een kruising is vaak wat goedkoper

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:26

Ras of afkomst maakt mij ook niet uit hoor. Wat beteft voor de kar beleerd moet nog niet perse. Kan dit achteraf nog laten doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:35

Dan is het wel wijsheid om te weten of dat het ooit geprobeerd is met een paard, niet dat er een enorm trauma zit.
En mocht het qua prijs te mooi lijken om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook zo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:38

Dank je voor die wijsheid alle tips zijn dan ook welkom. Zo kan ik grote fouten vermijden

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:44

ik zou misschien een tijdje eerst leasen (als je dat niet al gedaan heb) dan merk je de verantwoordelijkheid ook wel, toch?

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:52

Misschien is een paard in bruikleen ook een optie voor je? Een ras dat ik nog niet voorbij heb zien komen is een IJslander, zeer veelzijdig en ook extra gangen. Kunnen ook voor de kar. Meestal zijn IJslanders wat duurder, maar een grijslander (zonder stamboek papieren) of een kruising is ook leuk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:56

Klokjes schreef:
Misschien is een paard in bruikleen ook een optie voor je? Een ras dat ik nog niet voorbij heb zien komen is een IJslander, zeer veelzijdig en ook extra gangen. Kunnen ook voor de kar. Meestal zijn IJslanders wat duurder, maar een grijslander (zonder stamboek papieren) of een kruising is ook leuk.

Heb een ijsje bereden gehad, was met geen stokken in draf of galop te krijgen. Enkel tolt en telgang deed die.
Heel vreemd hoor. Zelfs mijn 2 zussen kregen dat niet voor elkaar. Behalve als ze ergens van schrok, dan liep ze i galop de wei over.

Verder zijn ijsjes idd leuke maar dure paarden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:06

MaricoGraphy schreef:
Ik ga het paard pas over min 5mnd aanschaffen allereerst zodat ik dan genoeg geld aan de kant heb, mijn rijbewijs behaald heb (hoop ik toch) en ook op raad van mijn zus omdat je dan gebreken als zomereczeem sneller kan opmerken.

Met genoeg geld bedoel ik dus een mooi spaarpotje van min € 4.000 voor onverwachtse DA kosten. Aan het paard zelf wil ik max 1.000 euro besteden. Voor dat bedrag vind ik best wel een paard dat bij mij past.
Of een twenter een goed idee is weet ik niet. Heb ik wel vaak aan gedacht omdat je het 1e jaar dan vooral bezig bent met een band op te bouwen en grondwerk en niet zozeer met rijden.

Ik zal op’mezelf gaan wonen, maar dat is momenteel nog niet aan de orde. Daarnaast weet ik heel goed wat ik overhoud voor een paard te kunnen verzorgen.

Op dit moment zijn het wellicht je plannen niet om op jezelf te gaan wonen, maar gezien de leeftijd in je profiel denk ik niet dat het al te lang meer duurt. Of je moet een super baan met een super inkomen hebben, want de prijzen voor huren/kopen en vaste lasten stijgen nog steeds elk jaar. Is het dan wellicht een beter idee om een paard te leasen? Dan is hij ook min of meer van jou, maar als later blijkt dat je het toch niet kunt ophoesten, dan zit je niet aan allerlei verplichtingen vast behalve de opzegtermijn.

Morrie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:45

Ik heb niet veel meer toe te voegen, de mensen voor mij hebben alles zo'n beetje al gezegd :')
Ik wil wel zeggen: Ik wilde ook geen wedstrijden rijden ed maar toen ik mijn paard eenmaal had veranderde die gedachte snel!
Tuurlijk hoeft dit bij jou niet zo te zijn maar wilde wel mijn ervaring even delen ;)
Ik denk dat een Fries, tinker, haf etc. wel leuke optie zou zijn!

Succes alvast :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:52

Misschien ook afvragen waar ga je het paard of pony stallen? Bij je zelf in de weide of ergens in de buurt?
Mijn ervaring is wel vaak dat hengsten erg lastig zijn omdat ze niet in de standaard groepen kunnen met merries ruinen etc. Zou dus wel kijken wat je wilt.

Ik zelf ben ook altijd van het recreatief geweest. Zo heb ik paarden gereden maar ook alleen gewandeld en andere dingen. Wedstrijden vond ik nooit prioriteit.

Als je rijden wel leuk vind maar niet elke week hoeft, kan je ook kijken naar een pony waar je wel oppast, maar die ook voor de kar al kan. Als het je eerste eigen pony is zou ik zelf voor een niet te jong dier gaan. En dan ook juist een pony met ervaring in mennen en rijden.

Is het ook haalbaar voor je maandelijks als je bij je ouders weg bent en op jezelf woont? Daar moet je ook wel rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:19

Met een grote pony/paard kan je ook wandelen en mennen hoor! :D

Annatje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:29

ik zou beginnen met een pony dan kan je het rustig opbouwen