Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:12

iedereen blijft vooruitgaan zo te lezen! Lekker bezig, en wat een lekker weer vandaag he?!

Yentll....blijf het echt een gave merrie vinden!

Ik heb gisteren voor het eerst gehangen op hummie en vandaag gelopen tijdens het hangen en dat ging zo braaf dat ik er ook maar op gezeten heb. Wat een braaf paard, geen kick gegeven.

lailapri

Berichten: 22124
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:21

Fijn zeg zo braaf!

Lindor92
Berichten: 7001
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:35

Oh heerlijk dat ze zo braaf zijn! Hoop dat ik binnenkort ook op die van mij zit :)

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:43

Hier lijkt het ook na een flinke smak van donderdag opeens weer 100% beter te gaan, het stuurprobleem ben ik aan het oplossen met lange lijnen en hij pakt het zo super op opeens, nu nog hopen dat hij het doorpakt onder de man en dan kunnen we gaan werken aan tempo wisselingen en figuren.

denisesilver

Berichten: 2892
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:38

Meelezer hier! Vraagje, hoe leren jullie het longeren aan??

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:47

wat gaan ze allemaal goed! Longeren deden wij gewoon leren met 1 iemand met zweep en 1 iemand die hem vasthoud. Voorwaarts houden is het belangrijkste. Of als ze wel respect hebben voor draad gewoon los in longeercirkel, maar de mijne kende geen draad uit Spanje en rende er in een seconde doorheen :')

Gisteren met eros ons eerste sprongetje gemaakt, hij vond het super en doet het zo goed. Gelukkig zitten we bijna direct aan het bos en de hei, train hem liever buiten dan in een bak, gewoon rechtuit en sterk worden. Hij had nu 2 weken stil gestaan maar pakt het ook direct weer op, ben zo trots op hem.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:52

@denisesilver ik heb het geleerd via het loswerken, zodat ze weet wat wegsturen is. Daarna aan de lijn ook weer wegsturen, en als ze niet gaat een paar bewegingen met de zweep maken of een klein tikje. Meestal hebben ze het dan wel snel door :)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:56

Inderdaad, zo leer ik het ook aan. Veel met grondwerk beginnen. Laten weten wat het verschil tussen halt, stap, terug, draf etc is. Galop komt aan de longe wel, want dat is moeilijk om te doen met een groene pony.

En gigantisch belonen als ze het goed doen! Na het longeren doe ik weer wat grondwerk. Als de basis er maar in zit ;) En dat longeren kun je inderdaad beter met nog iemand samen doen. Vind het sowieso onverantwoord om met een groen paard alleen te gaan knooien.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:17

Gisteren is het gelukt :D ik heb niet zitten mutsen... Maar hup vooruit de spuitplaats in en de straal op z'n benen, hij liep een paar keer hard achteruit maar uiteindelijk gelukt. Toen hij even rustig stond gelijk gestopt en beloond *\o/* heel trots op hem hahaha , overigens wel alleen de voorbenen gedaan ;)

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:20

Onze eerste buitenrit is een feit!! 8-) *\%/* :D
Gisteren was het natuurlijk héérlijk weer en zijn we lekker vroeg naar stal gegaan.
Tiana opgezadeld, even gelongeerd, opgestapt in de bak, paar rondjes over het erf gestapt en toen door naar buiten.
Ze heeft het wederom zó onwijs goed gedaan. :wow: Ze blijft me verbazen.
Overgangen geoefend. Verkeer gepasseerd. Andere paarden tegen gekomen. Enge obstakels getrotseerd. <3 <3 <3 WAT een heerlijk paard!
Alsof ze nooit anders heeft gedaan *helemaal in de wolken* hihi

Mijn vriend was mee op de fiets en heeft een fototje van ons gemaakt
Afbeelding

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:58

Pas zadelmak?? Je zou het niet zeggen... 8-)
(3de keer onder het zadel)
Maar mijn fantastische merrie laat werkelijk alles toe! <3

Afbeelding

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:01

Wat leuk ! Heerlijk dat je al zo lekker ontspannen naar buiten toe kan <3

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:05

De buiten is haar plekje ook he :)
Ik sta niet op een stalling, Winowa staat 24/7 buiten :o

Echt buiten buiten is nog niet voor direct hoor :D

JackyCS

Berichten: 97
Geregistreerd: 31-03-14
Woonplaats: prv. Groningen

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:09

Wauw iedereen gaat als een speer zie ik al wel!! SUPER!!!

En er zijn ook weer prachtige paardjes bijgekomen!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:27

Jeetje wat gaan jullie allemaal goed ,
Ik moet nog even 1,5 mnd wachten dan gaat Haydn ook leren paardrijden :D

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:01

Babootje schreef:
moniek21 schreef:
Wat super fijn Andreab ,

Haydn vandaag kennis laten maken met de waterslang.... Hij dacht dat ie vermoord werd :')
Wat uitte in naar voren rennen door de touwen waarmee hij vast stond heen , hebben jullie tips ?
( ik spoot nog geen eens op z'n benen := maar eerst zachtjes naast mezelf en ik stond voor hem )


Even met zn tweeen doen. Waterstraal niet te hard zetten (liefst op "douche stand"). Niet staan "mutsen" voetje voor voetje, maar gewoon op de benen zetten, snel zijn en paard met je mee laten draaien.

en als het echt lastig gaat: koop zo'n plantenspuit op luchtdruk. Dan kun je meelopen tot ze het zat zijn zonder de waterstraal (nou ja, piezel stroompje) te onderbreken. Maar inderdaad wel gewoon er op zetten en niet miepen.

andrea en witwi: wat een heerlijke plaatjes.
Ik was zelf aan de hand naar het bos. Voor het eerste alleen en heeeeel druk bij het restaurant om de hoek. Bijna paniek bij mijn jonkie maar om kunnen zetten en nu dus weer een top ervaring in tha pocket.

Loveskary

Berichten: 733
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:57

We hebben onze fjord van Anton gisteren gelongeerd erover heen gehangen.
En gaan zitten na een half uur al zelfstandig door de bak stappen ging super hij was zo braaf gaf geen ene kick geen bok niks gewoon of hij nooit anders heeft gelopen zon lieverd.
Hij is al als veulen bij ons heerlijk om zo je eigen dier in te rijden.
Zo braaf dat die was. :D

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:38

Yay fijn dat het hier ook allemaal goed gaat met iedereen.
Ik heb vandaag weer zo een 15 minuutjes gereden nadat ik zo een 10 minuutjes met dubbele lijnen bezig wat geweest. Het kwartje lijkt haast gevallen ( net als ik vd week lol) Het sturen ging opeens super goed zelfs een paar pasjes draf gedaan maar omgawd.. wat een machtig gevoel lol is voor ons beide nog eventjes wennen.
Wel super trots op fluffy watje <3
Het opstappen gaat nu overgens echt foutloos volgens mij vind hij het prima als je 100 keer erop en eraf klimt als hij maar zijn links rechts kijken mag doen en dan een brokje krijgt <3

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:04

Leuk dat iedereen zo lekker aan het genieten is met zijn/haar paardje in dit heerlijke weer. Ik merk ook gelijk aan de paardjes dat ze het voorjaar in de bol hebben, haha.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:17

Ik kan niet wachten om ook eindelijk weer op mijn jonge merrie te stappen!
Hopelijk lukt dat over een paar weken toch weer.
In tussen tijd longeert mijn vriend haar wel. Vandaag ook voor het eerst met dubbele longe.
Zal zo even foto's uploaden!
Edit,
Afbeelding

Yentl, zag je topic bij rij-ITP. Wat een hoop negatief gezeur alweer. Doen wat je zelf vindt, het ziet er netjes uit!
Laatst bijgewerkt door Coberlina op 09-03-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:22

Dankjewel Coberlina, ik ben best wel geschrokken van alle reacties. Ik doe ontzettend voorzichtig met Hinde en ben heel zuinig op haar. Ze neemt deze houding zelf aan en ik ben juist bezig om haar uit te schuiven, maar met een jong paard kan dit gewoon niet zomaar in 2x en daarbij wil ik ook niet mn teugels helemaal losgooien. Ik plaats in iedergeval niks meer op rijden in the picture, haha!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:25

Nee ik snap het gevoel dat ze geeft in je handen en de manier van halshouding.
De mijne durft dat ook doen. Maar als ik ze dan een week of twee longeer zonder bijzets, dan kan ze absoluut geen contact meer verdragen! Dus ze moeten het toch leren hoor.
Nu met de dubbele longe vandaag ging het pakken beter. Zo leert ze ook al wat gestuurd te worden.
Normaal komt er deze week een man langs die gaat komen helpen met zadelmak maken en inrijden. Dan kan ik er binnenkort ook mee verder.
Vriend en familie staan er niet om te springen dat ik er nog zo eens af val :+

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:30

Nee snap ik hoor Coberlina, ik heb de eerste keren ook uit handen gegeven aan een prof die zadelmak maakt etc. Ik vind het belangrijk om iemand te hebben die alles uit wist te zitten de eerste keer dat er iemand op zat, maar ze deed gelukkig helemaal niks, haha. Achja, beter het zekere voor het onzekere nemen :) Veiligheid voor alles!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:48

Ja de eerste vijf keer was ze ook braaf. Het was de zesde keer erop dat ze ontplofte, wanneer ik haar vroeg om vooruit te gaan :+
Nu ja, eerst nog paar keer prof erop, en dan kan ik weer overnemen. Ondertussen kan ik eerst weer paar keer op mijn oudere merrie.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:56

Ow jeetje, ja soms gaan ze dan brutaal worden inderdaad of snappen ze het even allemaal niet meer. Verstandig dat je er dan voorlopig even een prof op zet. Lekker weer even vertrouwen op je oude merrie, fijn dat je er 2 hebt staan ook.