Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:45

Wat is het hier stil! Hoe gaat het met alle paardjes?

@Moniek, ik zag vorige week H.oliday nog in training bij M.aree, wat een ruige is dat geworden zeg <3 Maar nog steeds heeeel vlug!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:41

Yeentll , wat super gaaf <3
Ja hij is super ruig geworden , heb af en toe contact met haar en hij is idd nog steeds mega scherp en vlug ..

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:20

Ja ook even stil van onze kant. Valt dus niet veel te vertellen op t ogenblik qua rijderij.
Met History staan we al een tijdje stil wegens niet vindbare blessure.
Kenzo staat inmiddels 250 dagen drachtig van Ferguson dus dat gaat opschieten. Van. haar hebben vorig jaar besloten ivm jeugdige klunzigheid nog wat tijd te geven en toen leek een veulen erin ook een mooie optie.

History is ergens vorig jaar in maart/april zo ongeveer kreupelheid gaan vertonen. Eerst zakte steeds het zadel iets scheef dus paar x de zadelmaker laten komen. Over de benen was nog niet echt iets te zien. Toen dat bleef toch maar M.organ L.ashley. die regelmatig langskomt voor les en een onderhoudende rugbehandeling, laten komen en die oordeelde rechtsachter (sprong) en linksvoor hoefgewricht gevoelig op de buigproef. Zij heeft toen niet zijn rug gedaan omdat hij duidelijk kreupel leek en we dat eerst maar eens gingen uitzoeken. Toen een week later naar mijn vaste veearts in B.odegraven. Die vond hem linksvoor hoefgewricht gevoelig. Hij heeft daar ooit eerder een colletaraal bandje geblesseerd dus maar een echo gemaakt. Daar was niets te zien. Toch maar ingespoten en na een paar weken stappen en licht werk beterde het toch niet. Bij controle linksvoor leek toen de knie RV het probleem; foto en echo wezen niets bijzonders uit. Toch ingespoten en weer naar huis met aangepast werk. Het beterde niet. B.odegraven twijfelde toch over Linksvoor ondervoet en een MRI. Maar dat durfde ik niet aan wegens de onzekere locatie. Hij was niet kreupel-kreupel maar een klasse 1 uit 5 zo ongeveer. Toen besloten hem op de wei te zetten met het idee dat rust alles wel geneest. Hem begin oktober opgehaald maar helaas nog steeds kreupel. Nu was het duidelijker rechtsachter. M.organ weer laten komen, buigproeven gedaan en die sprak een vermoeden van spat uit.
Toen de F.ranklin van de R.aaphorst laten komen. Een frisse blik kon ook geen kwaad. Foto gemaakt van de sprong. Geen spat. wel een paar 'rafeltjes' die bij zn leeftijd horen maar niets dat de kreupelheid kon verklaren. Wegens duidelijke pijn daar toch ingespoten. En aangepast (stap) werk. Echter de inspuiting hielp niet en toen is F.ranklin weer terug geweest voor een volledig onderzoek met uitverdoven. Conclusie pijn kogel (uitverdoven) pijn sprong (uitverdoven) nagenoeg goed. Wij waren zelf nog niet tevreden (wetende hoe hij normaal kan lopen) en erg slap in de achterhand. Foto kogel gemaakt, die was goed. Wel staat History enigszins Frans. Hoewel dat vrijwel nooit kreupelheid geeft (zeker niet als het gewricht schoon is) toch maar een ijzertje gegeven achter voor wat steun in het geval hij zichzelf toch overbelastte.
Een MRI van de sprong werd overwogen, maar ook nu weer dorst ik dat niet aan wegens onzekerheid over de locatie. Bovendien was ik inmiddels 3000 kwijt aan dierenartskosten zonder diagnose en was mijn potje bij de verzekering voor 2019 op. Dus besloten vanaf januari verder te kijken.
Wat we inmiddels wisten:
- rondgaande kreupelheden LV hoefgewricht, RV knie, RA kogel en sprong) zonder aanwijsbare oorzaak.
- slappe achterhand
- inspuitingen LV hoefgewricht, RV knie, RA sprong hebben niets gedaan
- Achter beslag heeft ook niets gedaan.
- Weidegang heeft niet geholpen en is hij er eigenlijk slechter vanaf gekomen (duidelijker kreupel en slapper).

In de tussentijd bedacht dat ik ook eens mijn licht kon opsteken bij Den Hoek. Zij hebben me al eens eerder goed geholpen met een Uveitis dus misschien kon hun onderzoek meehelpen in het vinden van een diagnose. En die 160 (200 inclusief medicijnen) voor onderzoek konden er dan ook nog wel af.

Zo gezegd zo gedaan. Diagnose o.b.v. de metingen was de volgende:
Pijn kogel (klopt) iets meer pijn sprong en lichte artroseactiviteit (klopt, artroseactiviteit was nog niet te zien op foto), meer pijn richting heup en SI gewricht. Bij SI gewricht ook wat artroseactiviteit en de meeste pijn op de overgang naar het lumbale deel van de rug.
Verder maten ze een extreem lage nierenergie en een zeer laag zelfherstellend vermogen. Door de lage nierenergie (de nieren zorgen in de holistische benadering voor de spieren en het bot) is hij enorm slap in de achterhand (klopt). Door de zwakte compenseert hij over 4 benen om zichzelf in balans te houden en zorgt dit voor overbelasting. Naast de achterhand zat ook de voorhand vast.
Hij is behandeld met acupunctuur en frequenties en we kregen voor 6 weken fytotherapie mee naar huis.
Wel met de boodschap dat verwacht wordt dat het minimaal 3 maanden duurt eer hij voldoende is hersteld, omdat hij van ver weg moet komen. Qua beweging was het advies om de dag 10 minuutjes aan de longe, stappen/draven wat hij aangeeft. Spieren opbouwen heeft geen zin zolang de nierenergie zo laag is.

Omdat dit in ieder geval een diagnose is en we vooralsnog regulier niet verder waren gekomen, besloten we dit een kans te geven. We zijn nu vijf weken onderweg en het lijkt wat beter te gaan. Paar dagen geleden M.organ weer laten komen om zijn rug te doen. Met draven aan de longe is geen kreupelheid te zien (die was zowiezo minimaal en eigenlijk alleen onder belasting). Bij de overgang van stap naar galop heeft hij duidelijk nog moeite en geeft dan een bokje of een bunnyhump. Eenmaal in galop galloppeert hij dan weer mooi door.
Bij het afvoelen van de rug bevestigde M.organ overigens ook de pijnlijkheid bij de overgang naar het lumbale deel van de rug. Zij adviseerde ook op deze wijze verder te gaan en als we groen licht hebben van Den Hoek (dus als de nierenergie weer stijgende is) verder op te gaan bouwen met de Equiband en niet onder het zadel zodat eerst zijn spieren sterker kunnen worden.
10 februari moeten we op herhaling bij Den Hoek, dus ik ben benieuwd of er al wat van herstel te zien is.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:19

Jemig Babootje wat een heftig verhaal .. wat lastig en onzeker dat ze in het begin niet iets konden aanwijzen .
Wat super dat je bij Den Hoek langs bent gegaan ( ik ken het zelf helemaal niet ) en dat een kans hebt gegeven .
Ik hoop dat hij nu zo verbeterd dat jullie weer verder kunnen _/-\o_

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 19:52

Jeetje, wat een verhaal inderdaad. Konden ze soms maar praten en zeggen waar ze last hadden.. wel ontzettend fijn dat het nu beter gaat, hopen dat het een stijgende lijn blijft.

Ik heb er een nieuwe aanwinst bij, zo blij mee! Een 3-jarigr Habanna.

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 01:28

Wow stoer beest Yentl!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:46

Jeetje babootje. Wat naar. Vooral omdat hij niet super kreupel is en je ook niets duidelijks kun vinden. Wat een uitzoekwerk hebben jullie er al op zitten zeg. Hoop dat de huidige behandeling aansluit.

Yentl: stoer peerd.

Wij gaan gestaag verder. Maar die van mij word nu pas een beetje volwassen. Ik kon er laatst voor het eerst pas normaal mee rijden terwijl er andere paarden in de buurt waren. Klinkt echt belachelijk maar was echt een grote stap voorwaarts. Tot nu toe hield ik altijd maar een half paard over als er iets 'anders dan anders' was. Dus nu hoop ik vooral dat we dit vaker kunnen meemaken zo.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:36

Wauw Yentl wat een ruige <3 helemaal mijn type.

Dat klinkt als een enorme stap voorwaarts Pol !

Lucy en ik hadden een mindere dag vandaag met de les , ze is zo vreselijk flexibel.. net een gummiebal.. ze is zo vlug met zichzelf opdrukken vanuit die schoft en haar hoofd eruit trekken dat ik altijd 2 stappen te laat ben .. wat resulteerde in dat ik er maar wat vanaf bleef de afgelopen 2 wk ( ik heb er normaal een slof omheen hangen , en de afgelopen 2 wk dus niet ) wat weer resulteerde dat ze achter m’n been kwam .. dus vandaag toch maar weer het slofje erbij .. totaal niet strak maar wel voor haar steun dat ze haar hoofd niet te hoog kan brengen omdat ze er dan tegenaan loopt .. dus niet dat ze zich eruit kan trekken .. beetje lastig uitleggen maar heb hem niet om haar in de Krul te trekken ;)
Ze liep daarna een stuk beter .. ook zijn we bezig om haar groter te laten draven zodat ze straks de 2e draf kan gaan oppakken .. en mag ze wel wat hoger met haar hoofd dat vind ik niet erg .. ze gaat daarin steeds beter .
Zo trainen we lekker door :j

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 07:33

Wat vervelend Babootje dat His er al zo lang uit ligt en er eig geen duidelijke oorzaak gevonden is :\
Ik ben wel bekend met den Hoek vind het een prima alternatief als er door andere Da niks gevonden wordt wel hebben ze altijd iets aan de nieren weet ik uit ervaring! En een veulen op komst super leuk en spannend :D

Gaaf beest Yenl bij M-osterdijk gekocht toevallig? Er stond op fb veel plezier ermee Yentl ik dacht al dat jij het was :o

Toch weer een stap vooruit Pol sommige paarden hebben dat gwn heel erg mooi hoe je daar mee omgaat!

Ze moeten daarin nog sterker worden ook natuurlijk Moniek dus niet zo gek dat ze zich probeert uit te drukken! Heb je al wedstrijden gepland staan?

Bij ons gaat het nog steeds lekker :D We scoren steeds rond de 220 maar ik wil graag boven de 65% rijden voor we de overstap naar het Z2 maken dus thuis even een paar mnd door trainen dat ik hem er in de proef wat beter bij elkaar kan houden En het wat makkelijker wordt :)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:05

Dres , daar heb je helemaal gelijk in dat ze sterker moet worden .
Ze heeft een week stil gestaan ivm een dop .. eindelijk is die eruit gehaald vrijdag en konden we gisteren weer beginnen met trainen ... dit ging niet gemakkelijk := maar uiteindelijk nog redelijk kunnen rijden , dan mis ik het ongecompliceerde van een ruin wel hoor :o

We gaan 7 maart de horsefood competitie rijden , ben benieuwd :o
In April rijden we een ibop en gaan we beginnen met wedstrijden .

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:21

Maar als merries het een keer voor je doen gaan ze ook voor je door het vuur ;)
Al heb ik hier ook wel een paar portretten van ruinen staan die nog denken dat ze hengst zijn :+

Gaaf paard yentl!

Vervelend Babootje! Zeker omdat het niet helemaal duidelijk is waar het in zit.
Ik ben ook al een tijd aan de kant met Hurri, maar weet in ieder geval wel waar het door komt. Hij was helemaal weer in wedstrijdconditie na de oorspronkelijke blessure, maar kwam op zijn eerste concours kreupel van de auto. Blijkt een botontsteking van zijn teen te zijn dus nu op speciaal beslag en weer afwachten. Gelukkig is het niet mijn enige paard...

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:39

Dat is wel weer zo Gomir ...

Jeetje lastig , hopelijk nu met dat aangepaste beslag weer snel de oude .

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:25

Gisteren met Lucy meegereden met de Horsefood competitie .
Ze was super braaf *\o/* ik was een beetje bang na ons laatste avontuur , was bang dat we weer met mach8 door de baan zouden gaan :')
Niks aan de hand gisteren echt super gereden . *\o/*
Kreeg aan het einde wel het commentaar dat mijn neusriem te los zat :') en dat het sealtex wat ik om mijn bit heb er helemaal omheen moest .. dus ook aan de buitenkant , nou dat wist ik dus niet en Lucy loopt er zo super fijn op dus ik dacht dat het goed was zo :o
Waar ik me wel over verbaasde was de 6,8 voor de stap .. ze stapt heel goed dus dat vond ik apart .
Verder had ze mooie cijfers met zelfs een 8,1 voor de galop <3
Heb een filmpje en zal deze even uploaden en plaatsen .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moniek21 op 08-03-20 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:29


gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:06

Braaf Moniek! Zo ver zijn mijn jonkies echt nog niet hoor :+
Ik wist trouwens niet dat een neusriem ook te los kan zitten...

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:44

Gomir , ik was ook verbaasd .. maar ze zei dat ze steeds haar tong optrok.. dat had ook te maken zei ze doordat ik de sealtex niet volledig om mijn bit had gedaan ( dus incl de buitenzijden, ik wist absoluut niet dat dit moest )
Ik vertelde haar dat als ik de dag zelf nog alles moest gaan veranderen ze helemaal in de stress schiet .. maar goed ik weet iig dat de passende neusriem onderweg is en dat ze ook met de optoming zoals hij nu is al 125 x beter loopt dan met de dubbele neusriem :o

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:55

Lekker bezig Moniek. En lekker punt voor de galop.
Dat zijn op zich wel leuke competities voor die jonkies. Eigenlijk hele mooie ervaringen zo voor die jonge beesten. Ik heb me daar nooit voor ingeschreven toen die van mij nog zo jong was omdat ik dacht dat hij daar toch niet goed genoeg voor was. Maar voor de ervaring ozu het wel echt top zijn geweest.

Ik weet alleen dat mijn neusriem te los zit als hij weer eens onder de kin uit geglipt is en los bengelt...... dan weet ik weer dat hij 1 gaatje strakker moet.
En ik zou me er heel eerlijk ook echt niets van aan trekken. Waarom zou dat ding strakker moeten als jullie zo fijn met elkaar praten?

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:26

Het was meer dat hij aan de zijkanten niet aansloot ofzo .. want bovenop zit hij gewoon aan zeg maar ,
Het is echt heel fijn voor ze om ze zo ervaring op te laten doen zonder de stress dat ze “ alleen “ in het baantje zijn . Lucy liet ook meer toe dan thuis , waar ze thuis nog weleens bokt bij het aangalopperen links was ze nu erg gelaten .. ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ze sinds een week stressless korrels krijgt van Primeval .. echt een top uitvinding , ze kan vreselijk heet worden tijdens het rijden .. dan drukt ze zich constant op en wil ze “ vluchten “ nu met die korrels is ze echt relaxed <3 ( alles is nagekeken , zadel , hoofdstel , osteo .. het is gewoon haar karakter )

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:03

Yentl..... heel stoer paard!

Babootje.... wat vervelend, hopelijk is er snel een oplossing.

Moniek.... fijn paard heb je toch, komt wel goed straks met de wedstrijden.

Hum gaat fijn, heb een tijdje niks meer laten horen maar we starten inmiddels succesvol ZZ-licht. Met mijn instructrice heeft ze inmiddels winst gelopen in de Lichte tour.

De 2 jarige gaat ook goed, gaan zondag weer even langs bij hem maar hij is nog steeds zo braaf en lief!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:35

Carmen , super gaaf , jullie gaan goed *\o/* en met Renaat is ook helemaal gaaf :j

Ja het is even zoeken naar wat ze fijn vind qua bit maar ik denk dat ik op de goede weg ben nu .
Volgende maand gaan we starten en een ibop rijden .

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:05

Ziet er keurig uit Moniek goede ervaring ook voor de jonkies zulke wedstrijden! Over een paar jaar heb je er alleen maar profijt van dat ze sensibel is nog even geduld :o

Jullie gaan lekker Carmuh +:)+

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:28

Dank je wel Dress <3