Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 06:20

Hier ook een H-tje. Net als bij Terpentijn is het nu onmogelijk om op regelmatige basis iets te doen.
Hij staat dus nu in de stapmolen, wordt aan de hand gestapt en staat los (in ook een binnenzee).
We hebben al wel wat gelongeerd, maar met halstertje. Als het wat droger wordt gaan we wat meer serieus aan de slag met longeren.

daniquend
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-12-11

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:40

Wat leuk. Ik volg. En vertel binnenkort iets over die van mij.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:07

Afbeelding
Wij hebben sinds 24 december deze dame (Gentiana) op stal staan.
Begin december is ze uit de opfok gekomen en bij de tussenpersoon heeft ze al het e.e.a. geleerd.
Wij zijn daar zelf mee verder gegaan en gisteren heeft er voor het eerst iemand opgezeten.
Alles ging heel rustig en naar wens. Morgen gaan we er weer mee verder!

Anoniem

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:09

Zondag komt onze nieuwe aanwinst, een 4-jarige Noriker kruising, die we met veel rust gaan beleren in dit jaar. :)

Anoniem

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:11

Ja, maar zij is al eigenlijk al zadelmak.. Alleen omdat ze nog hierheen moet komen heeft ze nog een hoop te leren voor het zo ver is dat we haar kunnen beleren. :)

Anoniem

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:13

Eeh nee [naam], ze heeft een aantal keer een longeersingeltje om gehad en haar dochtertje van 3 heeft er weleens opgezet, maar dat kun je echt niet zadelmak noemen. ;)

Mnoonn

Berichten: 721
Geregistreerd: 26-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:04

AndreaB schreef:
[ Afbeelding ]
Wij hebben sinds 24 december deze dame (Gentiana) op stal staan.
Begin december is ze uit de opfok gekomen en bij de tussenpersoon heeft ze al het e.e.a. geleerd.
Wij zijn daar zelf mee verder gegaan en gisteren heeft er voor het eerst iemand opgezeten.
Alles ging heel rustig en naar wens. Morgen gaan we er weer mee verder!

Heee die herken ik! Knap ding! Heb mijn merrie bij dezelfde persoon vandaan.

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:57

Hier zijn we ondertussen begonnen met in te rijden!
Gisteren voor de eerste keer rondgestapt op haar rug :) *fier*

Ze wordt in maart 4 jaar.

Afbeelding

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:20

Die jonge paarden van jullie zitten allemaal mooi strak in de vacht zeg..... Dat van mij is echt een beertje en is maar heel lichtelijk aan het ruien. In maart ga ik jacht mee rijden dus ik hoop dat er dan wat haar weg is anders gaan we even een deel scheren...

callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:37

Wat een leuk topic. Hier staan er dit jaar 3 op de planning. Eentje van juni (dit jaar 4). 1 van februari dus bijna drie en 1 van april ook bijna drie. Eerste jaar lekker veel in de hand geweest en staan nu al 2 jaar op de wei met dagelijks contact maar niet zo intensief. Wel een aantal keer op de trailer geweest om naar huis te gaan voor de smid. Super braaf dan. Maar zijn wel allemaal friesen. Komen als het mooi weer wordt naar huis. Dan kunnen de dames op de weide en heb ik alleen nog 4 heren thuis. Geeft wat meer overzicht dan 6 paarden tegelijk. Ben benieuwd hoe de mannen zich gaan gedragen

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:39

Wat zien die van jullie er allemaal al 'volwassen' uit zeg! Die van mij wordt in april 3 en ze is nog aardig puppy :=
Ze heet Happy en is een KWPN tuiger merrie :D
Wij twijfelen of we die van ons dit jaar gaan (wellicht laten) inrijden of wachten tot volgend jaar, op het moment longeer ik haar 1 keer in de 2 weken en soms 1 keer per week, hebben we les aan de lange teugel en wandelen we buiten heel wat af wat ze heel braaf doet! Zal binnenkort eens een foto plaatsen :D

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:46

Wat leuk, zo'n topic.

Mijn paard Fuutje (wordt in juni 5) is nu sinds november zadelmak. Mijn vriend rijdt er ook op. Ik vind het zelf nog wel spannend, maar heb er wel heel veel zin in. Echt een leerproces voor beiden want ik heb nog nooit een paard beleerd.

Jullie wel allemaal ervaren ermee?

Afbeelding

Afbeelding

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:50

Joysieee schreef:
Wat zien die van jullie er allemaal al 'volwassen' uit zeg! Die van mij wordt in april 3 en ze is nog aardig puppy :=
Ze heet Happy en is een KWPN tuiger merrie :D
Wij twijfelen of we die van ons dit jaar gaan (wellicht laten) inrijden of wachten tot volgend jaar, op het moment longeer ik haar 1 keer in de 2 weken en soms 1 keer per week, hebben we les aan de lange teugel en wandelen we buiten heel wat af wat ze heel braaf doet! Zal binnenkort eens een foto plaatsen :D


Haha vind ik ook :) .... Die van mij heet ook Happy (KWPN) en nog heeeel iel...Ga haar ook pas volgend jaar inrijden. Dit jaar spelenderwijs wel lange teugels enz...Heeft wel zadeltje opgehad (zonder stijgbeugels en singel) en longeersingel enz...maar ik doe lekker rustig aan. als het goed is heb ik nog jaaaaaren met haar. En geestelijk mag en wil ze al wel aan de bak, maar lichamelijk zeker nog niet aan toe.
Maar inderdaad leuke paarden en al echt 'paard' met 3 jaar ipv zo'n iel ding als die van mij haha. Die is overigens vorige maand gemeten op 1.63m

BloHal
Berichten: 165
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:53

Hier ook een H'tje (van Metall) die dit jaar zadelmak gemaakt gaat worden. Helaas kan ik het zelf niet doen (was wel de planning toen ik haar kocht in 2012), maar door lichamelijke problemen is het voor mij niet veilig een jong dier in te rijden. Gelukkig gaat mijn beste vriendin mij helpen en hoeft ik het niet uit te besteden aan een stal.
We geven haar nog wel wat langer de tijd, het is echt een laatbloeier en nu heel erg aan het groeien.
Ze loopt nu in de molen, staat lekker los en wordt af en toe max een kwartiertje "gelongeerd". Zal van de week even wat foto's plaatsen.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:08

Hier een Fries van 4 (misschien ondertussen 5?) Welke ik verzorg voor de eigenaar. Ga haar niet zelf beleren, maar longeer haar met pessoa en straks met zadel, hier is ze door anderen al bekend mee.

Voor nu is het vooral aandacht geven , ze vindt alles buiten de binnenbak en haar box om spannend en dat wil ik veranderen.

Leuk topic, is ook altijd erg leuk om ervaringen op te doen, om iets beter aan te pakken!

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:24

Vandaag eindelijk eens bij daglicht met onze 'inrijder' afgesproken, dus tijd om wat foto's te maken.
Hij zit er nu voor de 12e keer op en we zijn nu 4 weken bezig.
Wij zijn echt super blij met het verloop tot dusver, ze heeft nog geen pas verkeerd gezet. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:27

Ziet er goed uit :)

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:35

Ik heb er ook 1 staan, eind mei wordt ze 3. Heeft tot nu toe 2x aan de longeerlijn gelopen wat te super deed.

Het is de donkere

Afbeelding

Of ik er dit jaar opzit weet ik nog niet daar ze best nog wel in de groei is. Ik wil iig een begin maken met longeren en lange lijnen en dan maar eens kijken hoe ze zich ontwikkeld

JudithGigi

Berichten: 4203
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:57

Ik kom me ook even melden!
Mijn paardje (een Gtje ;) ) is in augustus 3 geworden en toen zijn we begonnen met zadelmak maken, maar door omstandigheden moeten stoppen en halverwege januari opnieuw begonnen! Ze is al ruitermak en aan het been maar ze moet nog veel leren :)


Afbeelding

Afbeelding

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:29

Hier ook een H'tje die dit jaar beleerd gaat worden.
Ze word in juni pas 3 en is inmiddels 1.69 hoog en vrij "af" voor een jong paard.
Ben 2 dagen in de week echt bezig met dr en verder staat ze lekker buiten en poetsen we lekker. Ze loopt inmiddels aan de longe met een losse bijzet en heeft vandaag voor het eerst een zadeltje op gehad. Ook hebben we inmiddels voor het eerst een stukje over de weg gewandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:04

@AndreaB: wie is jouw zadelmakmaker? Ik meen Michel Tur te herkennen, maar misschien heb ik t mis.
@Carmuh, wat is de afstamming van jouw paard? Heeft veel weg van die van mij.

Ons "H-tje" (History) is een Johnson x Ferro. In juni wordt hij officieel 3. Volgens de "touwtjestest" zou hij zo'n 1.63 moeten worden. Sinds half december dat hij bij ons staat tot nu lijkt hij toch al wat gegroeid te zijn.
Een poosje ook niets met hem kunnen doen wegens onder water staande paddock. Dus was het los of in de molen (om de dag, anders slijten zn hoeven te hard). We kregen hem halstermak. Zo groen dat je hem nog niet aan t lijf kon zitten. Dus alle dingetjes zoals een deken op, voetjes geven, vast staan etc etc moest ie allemaal nog leren. Nu een beginnetje gemaakt met het longeren. Gewoon aan het halster. Daarna een bit in (geen enkel probleem) en met bit in maar aan het halster een paar x gelongeerd. Singeltje eraan (ook geen probleem) Luistert al braaf naar de stemhulpen en dit weekeinde voor de eerste x licht bijgezet (ook geen enkel probleem). We longeren kort 10 a 15 minuutjes een paar x per week.
Van de week de veearts in zn mond laten kijken. Alles ziet er prima uit. Hij heeft wel doorkomende wolfstandjes die nu nog geen probleem zijn. Maar voordat ie er last van krijgt wil ik ze er wel uit hebben, dus dat gaat binnenkort ook gebeuren. Zadel er ook opgelegd, om te kijken of het zou passen. Moet wel iets opgevuld. Met het zadel op over het erf rond gestapt (hij geeft geen kik).
Over een paar weken willen we zadelmak gaan maken; daarna hopen we dat ze alweer op de wei kunnen en in juni/juli (als ie echt 3 is) gaan we verder met beleren.
Met jonge paarden inrijden hebben we inmiddels wel ervaring, met het zadelmak maken nog maar 1 x. Maar op de stal waar we staan is er voldoende begeleiding aanwezig. History lijkt erg nuchter, dus we gaan t zien.
Verder is het een ongelooflijk aanhankelijk en lief dier. Een enorme knuffelkont.

Afbeelding

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:16

Ook ik wil me melden in dit topic :D
Ik heb ook een H'tje genaamd Haydn geboren op 24-05-2012
Haydn is een Dreamboy x Michelangelo en ongeveer 170 cm nu.

Haydn gaat 28 feb verhuizen vanuit de opfok, ik heb hem al vanaf 4,5 mnd en ben vooral bezig geweest
z'n vertrouwen te winnen en met hem de basis dingetjes te leren... Hij vertrouwd mij volledig nu ( gelukkig want het is een beetje een angsthaasje :o ) ik loop als ze op stal staan ( de winterperiode dus ) met hem rond het erf van de stal en alles wat hij eng vind/vond wordt uitvoerig bij stilgestaan ;)
Hij kijkt nu eigenlijk op het erf nergens meer van op _/-\o_ ook langs de weg zijn we een aantal keer wezen wandelen dit doet hij ook erg braaf, auto's zijn spannend , maar ook hier vertrouwd hij weer volledig op mij.
Verder zijn we ook 1 x in de week ( nu 4 x gebeurd) even een aantal min in het longeerbakje... Dit mag eigenlijk niet omdat hij alleen in de opfok staat en ik niet betaal voor gebruik van de faciliteiten :+ maar als ik het even vraag is het geen probleem, ik laat hem gewoon los en dan laat ik hem wel even stappen draven en galopperen ... Dit vindt hij geweldig :D
Maar zoals gezegd hij gaat over 2 weken verhuizen en dan in mei laat ik hem beleren ,

Deze foto's zijn van gisteren , hij had hier voor het eerst transportbeschermers om :(:)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moniek21 op 16-02-15 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:18

Gisteren naar het bos geweest voor de 2e keer. Ik heb een g'tje dus die wordt dit jaar 4! Het was heerlijk in het bos, dus ik ga vandaag ook... Gisteren begin gemaakt met kleine sloten springen, lekker gegaloppeerd over groene weides. Hij rijdt heerlijk! Ik schakel nu nog op stem omdat hij daar goed naar luistert, maar dat moet steeds meer afgebouwd worden... Voor het rijden deed ik hem ook altijd eerst intensief longeren maar ik longeer nu steeds korter en straks helemaal niet meer. Hij is nu ongeveer 10 x onder het zadel geweest en het gaat erg vlot zo!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:33

Hier staan 2 h'tjes. Eentje staat momenteel op een andere stal om zadelmak gemaakt te worden. De andere heeft nog even, want die is nog geen 3, dat wordt hij in mei of juni pas. De bedoeling is dat ik ze straks allebei door ga rijden, maar ik kamp momenteel met wat lichamelijke problemen waarbij het niet verantwoord is om op een jong paard te gaan zitten. En ik gok dat ik pas aan het einde van dit jaar van die problemen af ben.

Ik heb wel een filmpje van de twee, het is al wel een oud filmpje, van vorig jaar. Het paard dat in het begin van het filmpje vooraan loopt is degene die nu weggebracht is, de ander mag nog even blijven. Daar ben ik rustig mee aan de hand aan het werk, wat hij heel goed doet.


Ze zijn overigens al flink groot. De jongste zal nu rond de 1.70 zitten en de oudste is nog groter...

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:50

Wat een leuk topic! Zou ik ook mee mogen kletsen? In april wordt mijn KWPN-ruin 4 en gaat hij een paar maandjes uit logeren om beleerd te worden :) Heb hem al vanaf 6,5 maand dus ik vind het best spannend (en leuk natuurlijk) dat ik er straks daadwerkelijk op ga rijden. Heb er al wel 2x opgezeten met een touwhalster en BBP en toen was hij echt super braaf. Heb de laatste keer dat ik erop zat ook een aantal rondjes gestapt en het leek alsof hij al jaren iemand op zn rug had. Maar ondanks dat hij zo braaf is, breng ik hem toch weg om beleerd te worden. Heb het nog nooit gedaan en zoiets kan je maar 1x echt goed doen :)

Leuk om te zien dat jullie paarden het allemaal zo goed oppakken!