Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:10

Chique beestje! Zie er geen haflinger in?

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:14

Ik heb een Htje van juni. Ik ben paar keer met der wezen wandelen samen met haar moeder en m'n 24 jarige (10 minuten), maar zodra ik zelf beterder ben ga ik weer met haar moeder aan de slag. Die wil ik nog 1 of 2 jaar starten, dus grote kans dat ze niet veel meer doet en in 2016 aan de beurt is. Ze is niet groot, denk 1.52, volgens touwtje moet ze nog zo'n 10 cm groeien. Moeder is ook lang doorgegroeid, maar vooralsnog is ze nog veel te jeugdig, eerder tweejarige dan driejarige om te zien.
Opvoeding heeft ze als veulen gehad (voetjes, overal mogen borstelen, meelopen aan halster en vaststaan) en daar is ze niets van vergeten, dus daar geen werk aan. Enige doel dit jaar is goed verkeersmak worden, maar dat is tot op heden ook geen probleem.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:39

Jee...wat rijden jullie je paard vroeg in! En longeren met bijzet o.i.d. , waarom doe je dat?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:42

Jetta, heb je ook een paard wat ingereden gaat worden dit jaar of kom je alleen "rellen"?

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:28

Afbeelding
Babootje schreef:
tinaaz schreef:
Hier ook een H'tje. Een Johnson X Ferro van mei. Ik denk dat ze rond de 160 zit. Ik ben benieuwd hoeveel ze nog gaat groeien. Ik vind haar nog echt een puppy, zeker niet geschikt om al te beleren. Nog maar even geduld hebben: -)


O wat leuk, ook een Johnson x Ferro. De onze is ook een kleintje; ik denk dat hij (een ruintje) nu rond 156 a 157 zit.
Heb je foto's? Ben ik wel benieuwd naar. We gaan binnenkort wel beginnen met zadelmak maken, alhoewel hij ook nogal puppy oogt. Het is een vlugge en moet niet al te veel conditie krijgen. Gelukkig is mijn dochter ultra licht (nog geen 50 kilo) en we beperken het echt tot mak maken, dus dr op dr af kunnen stappen en een kwartiertje stap draf. Gaat zo gauw het kan lekker weer de wei op. In juni - als hij echt 3 is - eens kijken hoe hij dan is en het beleren weer oppakken.


Ik heb helaas geen recente foto voor je, maar dit is ze. Ik ben ook vrij licht. Maar klim er nog niet op. Eerst maar langzaam wennen aan voetjes geven, vast staan, singeltje, hoofdstel. En dan zijn we alweer een aardig poosje op weg naar de ruim 3jaar

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:31

Wat een leukert zeg

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:37

fokfanaat schreef:
Wat een leukert zeg


:D

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:46

Echt een bloedje, als ik die kast van mij zie. Hij komt gelukkig wel steeds mooier in verhouding. Straks als hij in zijn zomerpak zit maar eens fotoos maken.

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:03

fokfanaat schreef:
Echt een bloedje, als ik die kast van mij zie. Hij komt gelukkig wel steeds mooier in verhouding. Straks als hij in zijn zomerpak zit maar eens fotoos maken.


Volgens mij heb je ons toch wel vaker verblijd met foto's van jouw paarden? Volgens mij hadden die ook allemaal een hoog kwijlgehalte hoor!

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:05

Jetta schreef:
Jee...wat rijden jullie je paard vroeg in! En longeren met bijzet o.i.d. , waarom doe je dat?



fokfanaat schreef:
Jetta, heb je ook een paard wat ingereden gaat worden dit jaar of kom je alleen "rellen"?


Ik ben het eerlijk gezegd wel met haar eens :o en ik heb wel een paard wat ik ga beleren. Ik vind het erg vroeg om een 2,5 jarige al een bit in te doen en bijgezet te longeren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:06

De fotoos die ik van hem heb zijn van schraal net gecastreerd en uit de opfok, wel nog zomerhaar.
Hij is nu heel anders, maar hoop dat er wat moois onder dat modderige haar vandaankomt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:07

Gaat mij niet zozeer om die discussie, ik doe dat ook nog niet, maar vind niet dat je moet inbreken in een topic puur om te zeiken.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:11

Daar heb je gelijk in.

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:12

Ik bedoel niet alleen dit paard (grote paarden zijn mi vaak schraal en niet om aan te zien), maar je had toch meerdere paarden?

Het ene driejarige paard is het andere driejarige niet. Om toch even in een onsympathieke discussie te verzanden. De paarden die ik hier voorbij zie komen die dit jaar onder het zadel komen, vind ik doorgaans al mooi "puppy-af" ogen.

Mijn gup heeft een hele rotjeugd gehad met vermoedelijk ontzettend veel pijn. Vorig jaar juni nog bijna moeten beslissen om haar uit haar lijden te verlossen. Toen was ze ruim 3 en nog echt een rank hoogbenig sjiek dier. Pas nadat ze pijnloos kwam te staan, is zij ook al veel meer paard geworden. Vorig jaar was ze er dus nog niet klaar voor. Nu veel meer. Kijken naar het paard dus.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:19

Ja heb er nog een paar en verwacht dit jaar ook weer een veulentje. Dit wordt wel de eerste zelfgefokte ohz, dus wel extra spannend..

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:30

Ik meld me hier ook :D
Over de vorderingen van mijn bijna 4-jarge Gupje praat ik mee in het 3-jarigen topic (die nu allemaal 4 zijn), maar ik heb ook nog een 'H-tje' in de opfok staan die er dit najaar aan moet geloven.

Hurricane Vika (Brainpower x elite sport spr sport dr v. Mendel x keur pref prest v. Voltaire)
Mag nog lekker een zomertje kleuteren in de wei en dan gaan we daarna rustig aan het werk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:30

8 haflinger hengsten, doe ik zelf ;)
1 haflinger merrie, doe ik ook zelf :)

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:31

Ik heb een F-je maar deze zijn we sinds januari aan het beleren. Hij heet Faldo-C en is nu dus 4,5 jaar oud. Hij is zwart en meet 1,63 m. afstamming: Hamlet v. Nimmerdor x Great Pleaussure.

Ik heb hem een jaar geleden van het land van een fokker gehaald. En hij is vanaf dag 1 soms erg moeilijk geweest. Hij kan erg heet zijn en is gek op steigeren. Maar ondanks dat is hij ook super lief en heeft zoveel respect. Ik heb het 1ste jaar veel met hem gedaan zoals omgangsmak maken, vertrouwen winnen, gewandeld, gelogeerd, grondwerk gedaan, en natuurlijk dubbele lijnen, zadel en hang mak maken, en vergeet niet spelen spelen en nog eens spelen want daar ben je jong voor.

Ik was van plan het zelf te gaan doen en het hangen en alles ging ook heel goed. Maar helaas ging het mis toen ik ging zitten. We zijn nog net niet achterover gegaan en de rodeo daarna was niet normaal. Dus ik heb toen Alexander Bonnet van de Paardenbemiddelaar erbij gehaald. Ik ben nu samen met hem bezig om Faldo te beleren. Het gaat super nu maar hij heeft zeker de eerste aantal keren het ons niet makkelijk gemaakt. Soms een complete rodeo en soms een paar bokjes. Maar hij begint nu echt braaf te zijn. We kunnen nu al heerlijk stappen, draven en galopperen. We rijden nu 3 x per week een half uurtje.

Ik hoop dit jaar nog onze eerste wedstrijdjes in het B te gaan starten. Dit zou voor ons allebei de eerste x worden. Zowel voor springen als voor dressuur. Ook hoop ik snel een keertje een buitenritje te maken. Maar alles op zijn tijd. We hebben alle tijd.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:46

JenW schreef:
8 haflinger hengsten, doe ik zelf ;)
1 haflinger merrie, doe ik ook zelf :)

Werk genoeg!
Dat is een volledige dagtaak veronderstel ik.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:54

Mijne gaat dit jaar voor het 'echte' werk, ze wordt vijf jaar..met vier begonnen en alle tijd genomen.ze moet nog een heel leven mee..gaat super dus heel veel zin in!

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:35

Coberlina schreef:
JenW schreef:
8 haflinger hengsten, doe ik zelf ;)
1 haflinger merrie, doe ik ook zelf :)

Werk genoeg!
Dat is een volledige dagtaak veronderstel ik.


dat klopt ja, maar gaat wel lukken, deze zijn al wat ouder en die kennen wel iets op de merrie na ;)

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:46

Coberlina schreef:
Chique beestje! Zie er geen haflinger in?



Niet? De dikke billen, meelsnuitje en bouw van het hoofd geven het niet weg?

Helemaal in dr winterwollige vachtje vind ik er nog meer haf uiterlijk in zitten dan sportpony.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:52

Op de zomerfoto vind ik het juist een heel elegant beestje :)

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:49

Jetta.....ik denk dat iedereen wel in kan schatten of zijn paard er klaar voor is of niet. Het ene paard is er eerder klaar voor dan het andere paard, en per paard verschilt het ook wat ze kwa werk al aan kunnen.

Kimvicious....vind het ook best een chique beestje om te zien inderdaad, niet echt sterke haflinger kenmerken.

JenW....dat zijn er nogal wat joh!

Kimnl....klinkt als een niet al te makkelijk paard wat je daar hebt.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:28

fokfanaat schreef:
Jetta, heb je ook een paard wat ingereden gaat worden dit jaar of kom je alleen "rellen"?

Pardon? Ik ben oprecht benieuwd. En veel te oud om te rellen. 51 pas. Mijn paard is het afgelopen jaar doorgereden. Heb met begeleiding alles zelf gedaan. En ik kan je zeggen: het was geen eenvoudige klus. Geen eenvoudig paard. Maar we zijn goed gevorderd. Ben heel benieuwd naar de verschillende methodes van inrijden. Heb ook eerder al een paard ingereden, geholpen met zadelmak maken en met mijn dochter een paar ponies zadelmak gemaakt en ingereden.
Maar het viel mij op, dat met de kennis die er vandaag de dag is over het paardenlichaam, toch nog een aantal paarden best jong worden ingereden.
Ik werk zelf nooit met bijzetteugels. Ben benieuwd naar de beweegredenen om het wel te doen en de ervaringen daarmee.