Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik wil meer weten over...

Rijtechnische problemen
177 (19%)
Rijtechnische basis
220 (24%)
Grondwerk
146 (16%)
Houding van een persoon naar het paard
182 (20%)
Harnachement
39 (4%)
Vrijheidsdressuur
34 (3%)
Probleempaarden
105 (11%)

Totaal aantal stemmen: 903

Anoniem

Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:35

Hallo! er wordt natuurlijk heel veel informatie uitgewisseld op Bokt. Nu doen we dat vooral tekstueel, maar ik zit er over te denken om een aantal informatieve filmpjes te maken.
En nu is aan jullie de vraag, wat zouden jullie nou eens graag uitgelegd zien? Dat mag rijtechnisch zijn, maar ook iets op de grond, of over harnachement bijvoorbeeld.

Ik kan niet zelf alles beantwoorden, want ik heb nou niet eenmaal alle kennis, maar wellicht zijn er meer mensen die filmpjes willen maken. Mijn kracht ligt bij het basis rijden, lang laag, stelling en buiging etc.
Ook ben ik heel veel bezig met spanning en houding van de ruiter, zowel op de grond als op het paard en wat dat voor het paard betekend.
Qua grondwerk houd ik het simpel maar kijk ik vooral naar hoe het paard reageert in zijn hele lijf en wat de uitgangspunten zijn om verder te kunnen gaan met een paard.

Morgen ga ik als eerste wat filmpjes maken over basiselementen van grondwerk, hele simpele stappen die iedereen kan doen. Daarnaast maak ik een filmpje over het wijken voor druk aan het hoofd, neerwaarts en zijwaarts.

Maar goed, vertel, wat wil jij op film uitgelegd hebben?! En wie wil ook wat meer laten zien? Laten we afspreken dat de filmpjes niet langer duren dan 5 minuten om het zo overzichtelijk te houden.

Ik heb een poll bij geplaatst, en heb daar expres dressuur en springen weg gelaten omdat je daar veel over kunt vinden op internet.

Mlt94

Re: Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:39

Wat leuk! Lijkt mij ontzettend interessant. :)
Vooral het grondwerk en houding omdat ik hier zelf voornamelijk veel mee bezig ben.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:39

Ik heb gestemd :)
Ik vind die eerste wel een interessante, ben benieuwd! Wat voor problemen ga je dan zoal behandelen? Ga je echt kijken naar basis, dus aanspringen in galop etc of naar de hogere dressuur of houding van de ruiter? Iniedergeval leuk idee! :D

Edit; Ik denk dat er over het harnachement ook genoeg te vinden is op het internet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:55

Ik denk dat er genoeg info is te vinden over aangalopperen, maar meer hoe je een paard nou fijn over de rug kunt laten lopen als ruiter, en wat nou activiteit is en wat niet.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:45

Tof initiatief Jolien! Ik hou dit in de gaten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 02:06

Morgen beginnem Lollieloes en ik met wijken voor druk vanaf de grond, de basis van het meelopen en activiteit onder het zadel.
Leuk Paola :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 02:32

Oh, wat interessant!

Dingen die ik vaak voel(de) en zag fout gaan waren middendraf (harder, niet ruimer) en hoe je nou kunt zien en voelen of een paard teveel op de voorhand knalt, of wel mooi laag loopt met een actief achterbeen. Dat zijn nou rijtechnische problemen waar ik wel de oplossing voor zou willen zien met een uitleg-filmpje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 02:35

Leuk initiatief Joolien, ben beniewd naar je filmpje(s).
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:45

Vandaag toch enkel bezig geweest met grondwerk, maar we hebben een paar leuke filmpjes die we nu in elkaar gaan zetten :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:54

Wat ik leuk zou vinden zijn filmpjes over het oplossen van gedragsproblemen met een paard in de hoofdrol dat dat gedragsprobleem ook daadwerkelijk heeft. De filmpjes die nu voorhanden zijn, zijn van het soort waar een cowboy met zijn doodbrave Quarter eens uitlegt wat je nu moet doen(je snapt wel wat ik bedoel :D ) of het is juist heel veel theoretische uitleg maar een paard komt er niet aan te pas.
Laat eens een serieus kopschuw paard zien of een paard dat schraapt op de poetsplaats, of die tijdens het rijden alleen maar op de achterbenen kan staan of die bij het aan de hand leiden voortdurend in de ruimte van de mens komt en niets geeft om de correcties die gegeven worden of.....
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-01-15 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:54

Joolien schreef:
Ik denk dat er genoeg info is te vinden over aangalopperen, maar meer hoe je een paard nou fijn over de rug kunt laten lopen als ruiter, en wat nou activiteit is en wat niet.

Dit ja, en hoe kun je zien dat je paard over de rug loopt en nageeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:58

Gini schreef:
Wat ik leuk zou vinden zijn filmpjes over gedragsproblemen oplossen met een paard in de hoofdrol dat dat gedragsprobleem ook daadwerkelijk heeft. De filmpjes die nu voorhanden zijn, zijn van het soort waar een cowboy met zijn doodbrave Quarter eens uitlegt wat je nu moet doen(je snapt wel wat ik bedoel :D ) of het is juist heel veel theoretische uitleg maar een paard komt er niet aan te pas.
Laat eens een serieus kopschuw paard zien of een paard dat schraapt op de poetsplaats, of die tijdens het rijden alleen maar op de achterbenen kan staan of die bij het aan de hand leiden voortdurend in de ruimte van de mens komt en niets geeft om de correcties die gegeven worden of.....

Dat vind ik zelf interessante kwesties en we zijn ook bezig geweest met Dantes, een andalusiër die nog al snel gespannen is en dan heel snel vlucht. Ik heb een paar kleine oefeningen gedaan zodat je de mindset van zo'n paard kunt veranderen van vluchtdier in ontspannen dier, maar je leert zo vooral een paard te kiezen om de ontspanning op te zoeken ipv te vluchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:58

Nou het eerste filmpje is onderweg. Morgen ga ik meteen de 2e en mogelijk 3e maken :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:00

Heel leuk initiatief! Benieuwd naar het eerste resultaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:05

Tof initiatief, ik heb zelf ingezet op basis, rijtechnische problemen en houding paard-ruiter. Ik zie dat het merendeel hier voor heeft gekozen tot nu toe, dat is een interessant gegeven, want geeft een beetje aan waar het dus vanuit de instructie aan SCHORT.....en waar men dus al met vragen zit... in het begin al dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:10

Idd, ik ga daar nog mee bezig. Er is zoveel wat ik op film wil zetten.

Het eerst filmpje gaat over het wijken voordruk en hoe je daar de mindset van het paard mee kunt veranderen. In dit filmpje zie je hoe dit werkt en waar je op moet letten. In een filmpje die ik morgen hoop te posten laat ik het vervolg zien op dit filmpje, waarin heel duidelijk en snel het effect van deze methode is te zien.
Hij is waarschijnlijk nog aan het uploaden, maar ik moet zo weg dus post ik m alvast:

Graag hoor ik ook wat feedback over het filmpje, volgende keer wordt t al wat beter want ik weet nu hoe het werkt haha.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:26

hij zegt hier "video is niet beshikbaar"

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:28

Ik ben erg benieuwd naar het " rol patroon".
Als je een paard ziet rollen, kan je goed zien hoe los het lichaam is.

Maar stel dat je paard eerst links om gaat rollen, dan op staat en dan rechts om rolt?
Wat betekend dat?

Oh dat staat niet tussen het rijtje :P

Ik ben erg benieuwd naar...
De basis! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:33

Hij doet het als het goed is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:40

Ik vind het een heel leerzaam filmpje! En ben zeer benieuwd naar de volgende! :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:45

goed idee!
ik heb op rijtechnische problemen gestemd.
ik wilde eigenlijk stemmen op een kopje "hoe paarden leren en denken." helaas zie ik die niet staan. misschien een idee? :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:50

Als iemand een ruiter met paard zoekt dat staakt en schopt naar een aansporen de ruiter dan wou ik mijzelf en Chanel aanbieden als voorbeeld.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:50

Erg leuk om te volgen.
Ik vind grondwerk erg leuk om te zien als voorbereiding op het zadelmak maken en dan ook schriktraining.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:05

Mooi Jolien!!!!
Ik volg

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:43

Mooi filmpje! Dantes is wel ontzettend scheef of niet? echt duidelijk linksgebogen, kijkt ook wat zuurder lijkt als je de rechterkant laat buigen. Ben benieuwd hoe die er over een tijdje uitziet.