dieren leed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

dieren leed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 20:14

hey bokkers.

sorry als ik het verkeerd heb staan, ik zou niet weten waar dit thuis hoort.

tegenwoordig zie ik heel vaak meisjes die met hun voeten net niet de grond kunnen raken, rijden op een shetlander.
en dan niet ff 5 min, nee gewoon manegeles, springen of grote buitenritten van urenlang.
ik begrijp gewoon niet dat paarden in de winter niet buiten mogen staan 24/7 zonder schuilstal, maar we op socialmedia gewoon overal kunnen zien dat een dier mishandeld word (opengetrokken monden enz.)

dit is toch ook dieren leed of moet ik het anders zien?
mogen de dieren politie ofzo er ook iets aan doen?

ik moest het even van me afschrijven.
dit is niet speciaal voor iemand bedoeld ik vroeg me het gewoon af.

Skinfaxi

Re: dieren leed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:18

Eigenlijk heb ik hier niet zo veel last van, eerder dat ik bijvoorbeeld op instagram iets voorbij zie komen en ik zoiets van: 'kon ik dat maar' denk :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:18

TAO → YRT

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:08

Zo lang de meisjes niet te zwaar zijn voor hun shet kan het prima. Ik maak ook lange buitenritten op mijn bijrijd-IJslander van 1.35 terwijl ik zelf 1.70 ben ;)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:13

Zolang de pony er geen probleem mee heeft, vind ik het geen dierenleed. Zodra jij de pony hindert, te zwaar bent, en uit evenwicht haalt, vind ik het niet meer kunnen. Pony's zijn niet van suiker, die kunnen heus wel wat hebben. Maar het moet niet overdrijven natuurlijk.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 17:34

Doef schreef:
Zolang de pony er geen probleem mee heeft, vind ik het geen dierenleed. Zodra jij de pony hindert, te zwaar bent, en uit evenwicht haalt, vind ik het niet meer kunnen. Pony's zijn niet van suiker, die kunnen heus wel wat hebben. Maar het moet niet overdrijven natuurlijk.

Dan heb ik het ook echt over meisjes van zowieso wel 1,70 en die zijn dan wel al 60kg.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:36

Erin_xx schreef:
Zo lang de meisjes niet te zwaar zijn voor hun shet kan het prima. Ik maak ook lange buitenritten op mijn bijrijd-IJslander van 1.35 terwijl ik zelf 1.70 ben ;)

Nee dan kan dat niet prima. Lengte is net zo belangrijk als gewicht.
Als de ruiter echt te lang is brengt dat die pony uit evenwicht en dat is erg lastig en vervelend voor die shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:16

Dierenleed vind ik een groot woord maar diervriendelijk is het sowieso niet. Ik vraag me af welke gek het in z'n hoofd haalt om met 1.70m ritjes te maken op een shet. Arme pony. :n

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:43

ik volg iemand op insta en die is veeeeeeel te groot . en elke als ik dat zeg zegt ze; ik ben nog lang nie te groot kan zeker nog 3 jaar derop rijden maar ze kan gwn fk meelopen. op filmpjes bokt en steigert ie en trekt ze keihard in zen mond. mijn vriendin kent haar en is daar een keer meegeweest toen heeft ze een foto gemaakt van de opengescheurde mondhoeken en naar mij gestuurd. zo zielig ik zou zulke mensen zo hard willen slaan soms... -:(-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:53

elisexoxo schreef:
ik volg iemand op insta en die is veeeeeeel te groot . en elke als ik dat zeg zegt ze; ik ben nog lang nie te groot kan zeker nog 3 jaar derop rijden maar ze kan gwn fk meelopen. op filmpjes bokt en steigert ie en trekt ze keihard in zen mond. mijn vriendin kent haar en is daar een keer meegeweest toen heeft ze een foto gemaakt van de opengescheurde mondhoeken en naar mij gestuurd. zo zielig ik zou zulke mensen zo hard willen slaan soms... -:(-

Waarom volg je diegene dan nog? :+

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:07

vuurneon schreef:
elisexoxo schreef:

Waarom volg je diegene dan nog? :+

om te kijken of het nog erger word :(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:20

Maar je kan er niks tegen doen.
Als jij ghaar volgt denkt ze dat ze fans heeft.

Te lang is trouwens net zo slecht als te zwaar. Bij te lang treed het hefboomeffect op.

XstormX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:09

Dit herken ik wel, ik noem absoluut geen namen.. op fb zie ik vaak fotos van meisjes die op veel te kleine pony's rijden er mee springen enzovoort of dat ze de slee erachter hangen en dan al het gewicht aan het bit hangen, zo sneu :n
Ook rijden ze met veel te scherpe bitten echt niet normaal heel erg zielig! Helaas kan je er niks aan doen al is het heel moeilijk om je in te houden het liefste vertel je ze hoe het zit _-:(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:19

Erin_xx schreef:

Ik denk (en hoop) dat jij beter in verhouding bent met je ijsje dan meisjes die met hun voeten bijna bij de grond kunnen op een shet. Lengte speelt ook zeker een rol, als een ruiter echt te groot is zal de pony veel meer moeite moeten doen om zijn balans te kunnen bewaren.

Als ik het zie zeg ik er iets van. Meer kun je niet doen vrees ik, hoe vervelend dat ook is. Als ze niet luisteren kun je ze beter ontvolgen, scheelt een hoop frustratie

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 08:28

Maar waarom kunnen mensen dit wel gewoon doen in Nederland. {:)-:(
Terwijlje den paard zonder schuilstal niet mag, paarden makes toch even goede winter vacht aan.(heb het wel overde koudbloediigen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:37

Een paard zonder schuilstal mag wel? Al zou ik er niet snel voor kiezen. Mijn shetten zijn toch wel erg blij met hun stal, zeker als het dagen regent, hard waait of als het zomers heel heet is en het stikt van de insecten. Ze maken er veel gebruik van, zeker nu het weiland zo nat is.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 09:40

capopjekop schreef:
Een paard zonder schuilstal mag wel? Al zou ik er niet snel voor kiezen. Mijn shetten zijn toch wel erg blij met hun stal, zeker als het dagen regent, hard waait of als het zomers heel heet is en het stikt van de insecten. Ze maken er veel gebruik van, zeker nu het weiland zo nat is.

Nartuurlijk geef je sen paardje een stal maar.
Als je paard geen schuilstal heeft krijg je een boette heb ik laats ergens gelezen enz.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:13

tja , maar wat wil je beginnen ik snap de gedachte die heb ik ook wel eens.
niet alleen de shetten maar ook grote paarden hoor met stangetjes spoortjes en misselijke hielen of die nek die echt niet ontspannen gekruld is of een groot paard met een 120 kg zwaar iemand die net zo flexibel is als een zak aardappels.... maar we kunnen er wat van denken en hooguit iets van zeggen maar als er niets aangedaan wordt houdt het gewoon op, zonde maar buiten onze verantwoording. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:39

Je mag een paard buiten zetten zonder schuilstal, zonder vriendje en zelfs dag en nacht op stal zetten. Maar... Ze moeten wel goed staan; dus eten, drinken en een droge ligplek. Anders is het verwaarlozing.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:00

Ik vind dat ook raar en zie het ook vaak, en als je er wat van zegt gaan ze meteen in het verzet.. laat het gaan denk ik dan dus.... :o maaruhh vind je 24/7 buiten zonder schuilstal dan echt dierenleed?
Als ze iets van een boom hebben genoeg voer en water en helemaal ideaal wat vriendjes is dat toch niet zielig?...

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 10:01

Xloveskanjer schreef:
Ik vind dat ook raar en zie het ook vaak, en als je er wat van zegt gaan ze meteen in het verzet.. laat het gaan denk ik dan dus.... :o maaruhh vind je 24/7 buiten zonder schuilstal dan echt dierenleed?
Als ze iets van een boom hebben genoeg voer en water en helemaal ideaal wat vriendjes is dat toch niet zielig?...

Nee daar zit ik ook niet mee.
Ik vroeg me gewoon meer af waarom doet de dierenbescherming niet aan meisjes op veeeel te kleine ponys, want dat doet ook pijn en kunnen ze ook rugklachten krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:40

Er zijn nu eenmaal geen regels die verbieden dat je op een te kleine pony mag gaan zitten. Zolang er niet aangetoond kan worden dat het om mishandeling gaat kan de db niets doen. En de dierenbescherming en andere organisaties moeten zich nu eenmaal binnen de wet bewegen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:50

Een schuilstal is een heikel punt, wij MOGEN niet eens een schuilstal bouwen. Nou staan de ponys snachts binnen, staan er zat bomen en krijgen ze bij slecht weer een regendeken, en bij dramatisch weer zetten we ze overdag ook nog even een uurtje tussendoor binnen om op te drogen.
Maar we hebben geen schuilstal. Is dit nou dierenleed?

Grote ruiters op kleine ponys vind ik idd echt verschrikkelijk. Ook dikke ruiters denk ik mens, train eerst jezelf even voordat je op dat paard stapt. Maargoed...

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:13

Renee_S schreef:
Een schuilstal is een heikel punt, wij MOGEN niet eens een schuilstal bouwen. Nou staan de ponys snachts binnen, staan er zat bomen en krijgen ze bij slecht weer een regendeken, en bij dramatisch weer zetten we ze overdag ook nog even een uurtje tussendoor binnen om op te drogen.
Maar we hebben geen schuilstal. Is dit nou dierenleed?

Grote ruiters op kleine ponys vind ik idd echt verschrikkelijk. Ook dikke ruiters denk ik mens, train eerst jezelf even voordat je op dat paard stapt. Maargoed...

Bij ons mogen ze er ook geen bouwen maar de dierenbescherming vond gewoon dat ze er goed bijstonden (was een klacht ingedient, ofzo)
Maar ze staan met zn allen en hebben vaak wel een boom of schutting en een droge plek voor hun hoeven... en lekker wat te knabellen natuurlijk :Y) :Y)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:30

Over geen schuil stal zou ik het dan ook meer gewoon. Niets ook geen tegeltjes en ook geen bomen geen dekens. Gewoob een weilandje.