Uitstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puckbeer

Uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 14:38

Hoi! Ik was laatst met een vriendin aan het rijden en toen wilden we nog even buiten lopen met mijn pony. Toen zei ze: het is toch koud dan hoef je niet zo lang uit te stappen. Het zal wel niet veel uitmaken maar is het fijner voor je pony om langer uit te stappen als het koud is of als het warm is.

Shadow0

Re: Uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:49

Volgens mij (maar helemaal zeker weten doe ik het niet) stap je uit om een paar redenen:
- de ademhaling weer naar beneden te brengen (en dat gaat beter als je dat geleidelijk doet omdat de beweging helpt)
- te zorgen dat de spieren de afvalstoffen van tijdens het werken afvoert. Juist als het koud is, is de doorbloeding minder, en heb je dat uitstappen extra nodig.
- om te zorgen dat het zweet verdampt, omdat een dier anders onderkoeld kan raken. Ook dat moet geleidelijk: je wilt bij het stappen zoveel inspanning dat het paard wel warm blijft, maar niet opnieuw gaat zweten omdat hij het te warm heeft.

Dus ik zou het juist bij koud weer niet overslaan! Als het echt heel erg koud is, dan kan het uitstappen wel te koud zijjn - de warmte die je genereert met lopen is dan te weinig. Dan is uitstappen met deken een optie, of zo rijden dat je al tijdens het rijden zorgt dat het paard zich kan herstellen en niet te erg bezweet raakt.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:52

Altijd uitstappen. Anders kan het zijn dat u paard de volgende dag last heef tvan zijn spier en u paard gaat dan gewoon langer mee.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:56

Met warme spieren en bezweet warm lijf in de kou zetten lijkt me helemaal niks. Gewoon goed uitstappen. :j volgens mij heb je dan veel langer plezier van je paardje!

Nicky1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:04

Altijd uitstappen! De spieren van het paard moeten ook 'afkoelen'. Een sporter doet ook een goede warming-up, dit is voor het paard ook belangrijk en aan het einde een goede cooling-down. Zo breng je de ademhaling van het paard ook weer op een normaal tempo. Een een bezweet paard zo op stal zetten lijkt me heel onverstandig. Zeker met deze kou.

fantasy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:11

Ik zou juist uitstappen met dit koude weer, dan is het verschil al helemaal groot tussen de temperatuur buiten en het paardenlichaam die zich moet inspannen.

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:34

Ik stap altijd uit hoor! Maar was een vraagje, haha.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:56

Juist uitstappen, zeker als het koud is. Zorg dat je paard goed op adem is en dat de huid droog is (de haren hoeven niet persé droog te zijn, als de huid dat maar wel is). Niet goed uitstappen met koud weer kan een aanslag op de bespiering zijn, waardoor het paard de volgende dag flink stijf kan zijn. Maar volgens mij is dat inmiddels al door meerdere gezegd. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:00

OPG → YRT

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:02

Inderdaad, juist als het koud is goed uitstappen. Anders koelen ze echt behoorlijk af als je ze bezweet en nog met warme spieren op stal/ buiten zet! Een zweetdeken is ook nog niet verkeerd.

xbesthorsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:37

altijd uit stappen als je daarme de bak of zo verlaat t liefst een zweetdeken om dan word je pony niet ziek

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:42

Ik stap uit tot mijn paard op adem is. Soms is dat 1 minuut en soms 10. Afhankelijk van het weer, hoe dik ze in de vacht zit, hoe hard ik heb getraind en of ze wat stress heeft gehad.

Drogen doen ze bij mij op de verwarmde poetsplaats of onder een zweetdekentje op stal / in de molen.