Paard laten lopen hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimgilles

Paard laten lopen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:25

Hey, ik ben milou,

Ik rij op een manege. Nou manege kan je het niet noemen, het is meer een ponyboerderij.
Het gaat daar meer om de roddels dan om het rijden (wil niet zeggen dat dat bij menig manege niet zo is). Maar nu staat er daar een prachtige pony genaamd Xantos, ik ben helemaal verliefd op hem!! Dit is hem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een 7 jarige ruin, met onwijsveel energie, hij is er nieuwschierig en leergierig. Hij is nooit echt ingereden mensen hebben het geprobeerd maar noit afgemaakt, toen heeft hij 3 jaar alleen maar op de wei gestaan in een kudde vol andere onbeleerde paardjes. Sinds een jaartje ofzo rij ik er op elke vrijdag, nu zal je denken "er rijden vast ook andere mensen op" maar nee helaas niet. Helaas staan enkelen van onze paarden nog steeds op stand -:(- :n. Waardoor hij dus soms 6 dagen lang aan een toutje staat. Persoonlijk vind ik het heel erg slecht en onverandwoord, ik weet dat hij soms nog een extra keer in de week loopt maar niet vaak genoeg om hem te laten presteren. Voor een paardje met zijn omstandigheden vind ik dat hij het echt geweldig doet.maar nu was mijn vraag ik kan 3 x per week komen hoe kan ik die 3 x per week zo goed mogelijk opvullen, wat moed ik doen losgooien in de bak grondwerk longeren ... Noem maar op, want door dat hij zo wijnig rijd en beweegt, kan hij soms echt uit zijn vel springen, en worden mensen bang voor hem. Waardoor hij nogminder beweegt. Terwijl het echt een schat van een pony is met een onwijs loyaal karakter. Ik hoop dat jullie een beetje een beld hebben van mijn probleem, en dat jullie mij niet als dieren beul zien maar juist als iemand die wil helpen.

Xx milou

P.s. Graag een beetje positief houden in de reacties

kuzjexx

Re: Paard laten lopen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:44

Wat een mooierd zeg! Beetje apart inderdaad dat alleen jij er op rijd. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:47

Wacht even, als jij niet rijd staat pony 24 uur in een stand? Of komt hij nog los? Anders ben jij geen dierenbeul, maar de eigenaren wel :n

Heel goed dat je probeert te helpen, arm paard, kan je niet regen dat iemamd anders het de andere 3/4 dagen doet? :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:51

Ergens anders gaan rijden. Door je geld te brengen naar zo'n stal hou je die stands in stand. En ik ben niet eens heel erg regen stands zolang de paarden maar hele dagen buiten staan verder maar 24u per dag vast staan aan een touwtje is gewoon dierenmishandeling.

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:53

Het is helaas niet mijn paard maar een manege paard

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:59

Met de manege overleggen lijkt mij. Gewoon zeggen, ik ben de enige die er op rijd, en voor de rest staat hij stil. En dan kan je uitleggen dat dat niet goed is voor zijn gezondheid, en dat hij er alleen maar drukker van wordt. Dan kan je vragen of ze hem vaker in de lessen kunnen laten lopen, en je kan ook zeggen dat je zelf wel een keertje extra kan komen. Misschien als jij er een tijdje regelmatig op rijd wordt hij wat makkelijker en kunnen er meer mensen op.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:18

Ligt deze manege vlak bij de osdorperweg?
Edit: jij zit toch op t spinoza?

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:37

Met de manege paarden eigenaren praten. Misschien kan je vragen of nog iemand met hem kan rijden zodat hij meer kan bewegen. En anders longeren voor het rijden ofzoiets.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:40

Niet op een manege rijden, en dus geld geven, waar ze aan zulke 'verwaarlozing' doen, want dat is het gewoon. Blijven rijden op zo'n manege is egoïsme. Om lekker te kunnen blijven rijden... Maar je gooit ze wel geld toe, zodat ze door kunnen gaan met hun praktijken. Als iedereen daar nou gewoon stopt.. Of de dierenbescherming belt.. Want stands zijn verboden. Maar nee, lekker blijven rijden.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:03

ElineS schreef:
Niet op een manege rijden, en dus geld geven, waar ze aan zulke 'verwaarlozing' doen, want dat is het gewoon. Blijven rijden op zo'n manege is egoïsme. Om lekker te kunnen blijven rijden... Maar je gooit ze wel geld toe, zodat ze door kunnen gaan met hun praktijken. Als iedereen daar nou gewoon stopt.. Of de dierenbescherming belt.. Want stands zijn verboden. Maar nee, lekker blijven rijden.

Stands zijn helaas helemaal niet verboden. Nog niet...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:40

VSW -> YRT

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:08

Blubje11 schreef:
ElineS schreef:

Stands zijn helaas helemaal niet verboden. Nog niet...

Er mogen geen meer gebouwd worden en rond 2017 verboden geloof ik :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:24

Ik heb vroeger ook wel eens op deze stal gereden. Maar gelukkig wel op een pony die vaker gereden werd dan deze. Je kan met de eigenaren proberen te overleggen maar meer kan je denk ik niet doen. Ik weet wel dat ze wel eens pony's verkopen dus mocht je de middelen hebben om een eigen pony aan te schaffen is dat misschien een optie. En dan kan je naar een andere stal.

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 00:42

Ik kan wel weg gaan maar daar hebben aale paardjes daar niks beters aan, ik ben ooit al mijnpaardje verloren niet weer... Maar toch begrijp ik het wel. Alleen als de manege failliet gaat us er nog maar 1 plek waar de paardjes heen gaan en dat haalt toch wel het penny meisje in me naar boven, ik vind het gwn zielig

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:51

waarom hebben ze die pony aangeschaft dan? Als alleen jij er op rijdt? En als je een keer niet komt staat ie dus 14 dagen stil? En als je helemaal niet meer komt gewoon 24/7? Vind het een beetje vreemd..

Christ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:16

Zoals je zelf al zij grondwerk of misschien een beetje vrijheidsdressuur.