Help! jaarlinger 24/7 binnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Help! jaarlinger 24/7 binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:25

Hoi bokkers!

Ik zit met een probleem. Ik ben sinds een aantal weken verhuist naar een super fijne en prettige stal.
De paarden stonden 24/7 buiten, maar gingen straks weer meer op stal staan, van de 24/7 wei af. Mijn merrie staat samen met Roos, een shetlander elke dag buiten in de wei.
Helaas is de wei te klein voor meerdere paarden dus staan alleen mijn paard, Roos en nog twee andere paarden buiten. De paarden van de eigenaresse van de stal en nog twee paarden staan nu dus letterlijk 24/7 binnen omdat er niks mee word gedaan. Ik verwachtte eigenlijk dat ze wel buiten zouden komen, in de bak maar dat gebeurt niet.
Dus ook een jaarlinger. In het begin merkte je niet zoveel dat ze 24/7 binnen staat, maar nu rent ze rondjes in der stal, bokt en merk duidelijk dat ze haar energie niet kwijt kan.
De stal word ook niet uitgemest, er ligt dus een dikke laag poep op de grond en 1 keer in de 2 weken word er een beetje stro bij gegooid.
Mijn moeder en ik voelen zich schuldig over dit, dus hebben de stal 1 keer helemaal uitgemest. Heel erg zwaar, maar het paardje had een schone box.
Nu is het nog veel erger en ik voel me hier erg schuldig over. Ik heb al een paar keer gevraagd waarom ze de paarden niet buiten zet in de bak, al is het maar een uurtje of 2. Maar ze zegt dat ze er geen tijd voor heeft.
Ik heb ook al geopperd dat ik ze wel buiten wil zetten, maar dat wil ze niet want ze kunnen er van door gaan. Vind je het gek als ze altijd binnen staan?
Ik wil niet van deze stal weg, dat is dus geen optie want mijn paard heeft het goed. Staat dagelijks buiten, heeft heel veel vrienden en we voelen ons er helemaal thuis.
Weet iemand wat ik hier mee moet doen?
De jaarlinger is niet van mij. Als je deze situatie herkent en je weet wie het is, zeg het dan niet in het openbaar maar via een pb en als je meer wilt weten stuur maar een pb.

rebecc1994

Re: Help! jaarlinger 24/7 binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:34

Tja, ik snap je frustratie, maar als het niet jouw paarden zijn kan je zelf niet heel veel doen...
Kan je niet om de tafel gaan zitten met de eigenaren en kijken of jullie samen tot een oplossing kunnen komen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:40

banketstaaf gezegd, je kan er niks aan doen. Niet jouw paard en niet jouw stal.
Je kan alleen op de man af zeggen hoe jij erover denkt en of ze toch niet wil overwegen het anders te doen.

Op elke stal zal je dingen tegenkomen die je niet aanstaan, jij hoeft hiervoor niet van deze stal weg te gaan, daar krijgt de jaarling het niet beter van.
Ik ben ook absoluut niet voor het 24 uur opstallen van paarden, integendeel zelfs, maar ik heb ook geleerd dat sommige mensen zich daar niet in laten veranderen en het anders zien. Dan is het een kwestie van leven en laten leven en zelf maar op de beste manier voor je eigen paard te zorgen, zoals jij denkt dat goed is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:44

Grit schreef:
banketstaaf gezegd, je kan er niks aan doen. Niet jouw paard en niet jouw stal.
Je kan alleen op de man af zeggen hoe jij erover denkt en of ze toch niet wil overwegen het anders te doen.

Op elke stal zal je dingen tegenkomen die je niet aanstaan, jij hoeft hiervoor niet van deze stal weg te gaan, daar krijgt de jaarling het niet beter van.
Ik ben ook absoluut niet voor het 24 uur opstallen van paarden, integendeel zelfs, maar ik heb ook geleerd dat sommige mensen zich daar niet in laten veranderen en het anders zien. Dan is het een kwestie van leven en laten leven en zelf maar op de beste manier voor je eigen paard te zorgen, zoals jij denkt dat goed is.

Helemaal mee eens. Klinkt banketstaaf maar niet jou probleem. Confronteer haar ermee en als er dan niks op uit gedaan wordt is dat jammer.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:31

Oke, bedankt voor jullie tips!
Ik whatsapp haar wel even of we binnenkort even kunnen praten, want de jaarlinger is niet het enige paard. Er zijn er nog 3 andere die 24/7 op stal staan met een vieze stal. Ik voel me erg schuldig, maar we kunnen helaas niks doen. We (mijn moeder en ik) gaan binnenkort er weer langs om de stallen weer schoon te maken. Gelukkig gaan ze van de zomer weer 24/7 naar buiten en voel ik me niet schuldig.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:37

Jeetje zeg, wat een vervelende situatie.
Maar zoals hierboven al staat aangegeven, het zijn niet jou paarden en dus ook niet jou verantwoordelijkheid.
Hee lief dat jullie de stal willen uitmesten, maar wel lekker makkelijk voor de eigenaar zelfs dat word nog gedaan! Ik zou dit persoonlijk ook achterwegen laten, ik deed dit vroeger ook omdat de paarden er de dupe van waren. Uiteindelijk verandert dat niets aan de hele situatie, de eigenaar moet zijn verantwoording nemen voor de dieren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:41

Bel 144 en vraag advies.
De stal uitmesten voor zo iemand zou ik niet doen en als je belt en er komt inspectie langs is het " beter" voor de situatie als de stal vies is. Dan kunnen ze wellicht een officiële waarschuwing geven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:43

Ik zou bij iemand die zo voor paarden zorgt niet op stal l kunnen staan, het zou me zo bezig houden ...
Te zielig dit

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:50

Ineke2 en knollentuin:
Ik ben bang dat de stal dan sluit of ik weg moet terwijl ik mijn paard letterlijk zie stralen als ik haar zie kroelen met haar vriendinnetje. Dit is de enige plek waar ze ook in de winter lekker buiten komt en ook nog eens dichtbij zodat ik haar elke dag kan zien. Ik mest de stal ook niet uit voor haar, maar voor het paardje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:00

Heel eerlijk? Je kunt niet alles redden. Straks word ze boos, stuurt jouw weg en moet je eigen paard ook 24/7 binnen op een andere stal. Zorg maar gewoon goed voor je eigen lieverd.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 20-12-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:01

nee, je kunt er niks aan doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:15

M_nouska schreef:
Ineke2 en knollentuin:
Ik ben bang dat de stal dan sluit of ik weg moet terwijl ik mijn paard letterlijk zie stralen als ik haar zie kroelen met haar vriendinnetje. Dit is de enige plek waar ze ook in de winter lekker buiten komt en ook nog eens dichtbij zodat ik haar elke dag kan zien. Ik mest de stal ook niet uit voor haar, maar voor het paardje.

Als je gewoon belt om advies gebeurd er nog niks. Je hoeft ook je naam niet te zeggen. De stal zal niet zomaar sluiten, maar ze geven de stalhouder misschien wel een waarschuwing. Dan pas kan de situatie misschien verbeteren voor die paarden. Als jij zo af en toe eens die stal mest veranderd er helemaal niets... Sowieso niet dat het paard buiten komt...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:48

VSW -> YRT

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:01

Eerst maar eens praten.
Hopelijk vinden jullie een goede oplossing,

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:07

Ik ben om een soortgelijke reden wel van stal verhuisd. Kon het niet aanzien en mijn ogen er niet voor sluiten. Als je je eigen paarden al niet goed kan verzorgen hoe dan wel de paarden van anderen? Dat rijmt voor mij niet met elkaar, ook al lijkt het of je eigen paard wel goed staat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:22

senna21 schreef:
Eerst maar eens praten.
Hopelijk vinden jullie een goede oplossing,

Praten werkt niet... Ts mag ze zelfs niet eens buiten in de bak doen, omdat ze dan gaan rennen...
Met dit soort mensen valt niet te praten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:32

Sleeper schreef:
Ik ben om een soortgelijke reden wel van stal verhuisd. Kon het niet aanzien en mijn ogen er niet voor sluiten. Als je je eigen paarden al niet goed kan verzorgen hoe dan wel de paarden van anderen? Dat rijmt voor mij niet met elkaar, ook al lijkt het of je eigen paard wel goed staat.

Die luxe moet je dan wel hebben. Als ts haar paard er door verhuizen op achteruit gaat doe je dat toch niet?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:38

Gypsy schreef:
Sleeper schreef:

Die luxe moet je dan wel hebben. Als ts haar paard er door verhuizen op achteruit gaat doe je dat toch niet?

Maar zou jij het kunnen aanzien dan? Als er voor haar eigen paard echt geen alternatief te vinden is snap ik het wel een beetje. Maar anderzijds begrijp ik niet hoe ze dan kan schrijven dat het een super gezellige stal is waar ze zich goed voelt. Ik zou er persoonlijk doodongelukkig van worden.

Toevoeging: En inderdaad gebeuren op elke stal wel dingen waar je het niet mee eens bent, maar wat TS beschijft is er voor mij echt over.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:04

Ja, ik geloof er 110 procent in om paarden 24/7 de keuze tussen hun paddock of schuilstal te geven. Mijn paarden houd ik ook zo. Maar ik sta op een stal waar de andere paarden 12 tot 20 uur op stal staan. Maar... De eigenaren respecteren mijn keuze dus ik ook hun keuze!

Bovendien, wat moet ts dan? Verhuizen naar een stal waar haar paard ook dag en nacht binnen moet? Wat schiet ze daar mee op?

Ik houd mezelf altijd maar voor dat je niet alles kunt redden. Ik probeer maar gewoon het beste voor mijn eigen paarden te doen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 14:08

Ik ga niet verhuizen van stal, dat is geen optie.
Ik voel me er thuis en de eigenaresse is erg aardig, ondanks dat ze haar paarden binnen laat staan.
Ik kan er ook niet tegen, vandaar dit topic.
Dit is de enige stal in de hele omgeving waar de paarden met wat voor weer nog naar buiten gaan. Ik voel me er ook goed op stal, ondanks de jaarlinger.
Ik heb de luxe niet om te verhuizen, anders was ik hier al lang niet meer.
Ik heb gisteren met de eigenaresse gepraat en toen ik vroeg waarom ze ze niet in de bak zet, zegt ze dat ze de hele bak stuk lopen terwijl mijn paardje er ook in staat.
En toen ik vroeg waarom ze niet uitmest begon ze een verhaal dat ze het niet aankan in verband met reuma waardoor ze amper tot niet kan bukken. Ik geloof haar niet maar ik kan niet zeggen dat het niet zo is.
Dinsdag ga ik de stal weer helemaal schoon maken, de paarden naar buiten gooien. Natuurlijk is het niet een oplossing, maar meer kan ik denk ik niet doen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:22

TS, je zegt dat verhuizen geen optie is omdat je je daar goed voelt. Blijkbaar niet als je er zo'n last van hebt dat andere paarden opgehokt worden en in eigen vuiligheid staan.
Waarom is verhuizen per definitie geen optie? Er zullen vast wel andere stallen daar zijn waar je paard buiten kan staan. Zo niet (wat ik mij niet kan voorstellen) begrijp ik je keuze.

Dat eigenaresse reuma heeft is geen excuus, je hebt paarden en daar moet je voor zorgen. Als je het zelf niet kan zorg je ervoor dat je regelt dat iemand anders het doet, zo simpel is het. Lief van je dat je die stallen wel gaat mesten, maar waar houdt het op? Mijn ervaring met dit soort mensen is dat ze eraan wennen dat ze ongevraagde hulp krijgen en dan gaat het van kwaad tot erger. Vraagt ze een keer of jij wilt voeren en voordat je het weet sta je dat iedere avond te doen.

Vraag haar anders of je tegen betaling wat dingen kan doen zodat haar paarden er beter bij staan. Tegen die vergoeding zou je dan kunnen mesten en eventueel de paarden af en toe even buiten kunnen zetten. Op die manier hoef je niet te verhuizen, en is je gevoel erbij misschien ook wat beter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:24

M_nouska schreef:
Ineke2 en knollentuin:

maar daardoor worden er wel andere paarden verwaarloosd sorry maar ik zou daar niet eens willen staan, jou paarden hebben het goed terwijl andere lijdzaam staan toe te kijjken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:34

Helaas, helaas het komt vaak voor hoor dat de eigenaren er niet goed voor zorgen zoals dat er dagelijks uitgemest wordt en of ervoor zorgt dat ie toch ff buiten komt.

Ik weet hoe jullie voelen, het is rottig! Maar ja.............niet jullie paarden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:01

StalNollie schreef:
M_nouska schreef:
Ineke2 en knollentuin:

maar daardoor worden er wel andere paarden verwaarloosd sorry maar ik zou daar niet eens willen staan, jou paarden hebben het goed terwijl andere lijdzaam staan toe te kijjken

Dus jij gaat de boel eens flink opnaaien, dat je zelf word weggestuurd, en je eigen paard noodgedwongen ergens neer moet zetten waar hij ook 24 uur per dag binnen moet staan?
En denk je dan dat er voor die jaarlinger iets verandert? Nee natuurlijk niet...
Nou gefeliciteerd, dan staan er 2 paarden binnen ipv 1.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:03

ik zou zeker actie ondernemen, en als ik daardoor word weggestuurd dan is dat zo. maar ik zou de plek in de gaten houden en zo nodig DB erop af sturen