school en paarden=?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte1801

school en paarden=?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:32

hoi allemaal, ik heb door school en veel huiswerk en toetsen weinig tijd voor de paarden... |( |( |(
de enige dagen dat ik nog bij de paarden ben is op woensdagavond(manege) en soms in het weekend. Hoe combineren jullie dit? tips zijn welkom!

Sababber

Re: school en paarden=?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:34

Plannen, plannen, plannen. Vaste tijden. Goed inschatten wat je wilt gaan doen en hoeveel tijd het kost. Verder niet te veel hobby's er naast. Doelen stellen (pas naar paard als huiswerk af is). En eerlijk durven zijn voor de eigenaar/paard/jezelf door te zeggen dat je niet kan als je het echt te druk hebt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:35

RUI -> YRT

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:42

Ik neem aan dat je op manegepaarden rijdt?
Dan heb je namelijk wel meer vrijheid om te kijken of je wel of niet kan gaan rijden.

Onze dochter van 12 zit nu in brugklas gym en we merken dat het met een eigen pony erbij best pittig is.
Het enige wat ik tegen haar, en dus ook tegn jou kan zeggen is goed plannen!
Huiswerk meteen maken, maar dan ook alles wat je hebt opgekregen, dus niet alleen voor de volgende dag.
Ieder dag even die vakken extra nemen waar een proefwerk voor komt of waar je wat meer moeite mee hebt.

Wij hebben het hier zelfs helemaal in een schema ingepland.
Bijvoorbeeld:
Maandag:
School van 08:30 tot 15:10
Ervoor en erna zit ongeveer 20 minuten reistijd
Thuisgekomen konijn verzorgen en even wat drinken enzo.
Dan omkleden voor rijles en een half uurtje/drie kwartier huiswerk maken. Dan zijn we zeker 2 uur op de manege
Eten, douchen en nog huiswerk maken/leren en tas inpakken
Dan kan ze nog tv kijken of lezen

Op dinsdag en woensdag staan geen vaste lessen maar gaan we als het lukt en op donderdag gaat ze mee in de les als het lukt. Vrijdag meestal priveles en op zondag carrousel.
Op zaterdag rijdt haar broertje.

Soms spreekt ze af met vriendinnen en soms wil ze liever naar haar pony in de vrije tijd.
Ze is nu wel nog afhankelijk van mij als vervoer ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:43

Ik zorg dat ik oplet in de les. Zodat ik voor mijn toetsen niet zo veel hoef te leren. Ook zorgde ik dat mijn hw al af is in de les zodat ik dat thuis niet hoef te doen. Had ik wel hw maakte ik dit meteen zodat ik de stof nog wist en mijn hw zo af had. In de winter ging ik altijd eerst rijden en dan pas hw maken omdat anders de bak bevroren was of het al donker is en dan kan ik niet meer rijden

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:44

hoe ik dat in mn havotijdperk deed, zal niet altijd de goede manier zijn geweest maar het hielp me wel! 5 uur sochtends beginnen met leren. dan school. Maak werk in de pauzes doen op school. na school direct naar de manege. s avonds na t eten nog even leren en naar bed. ouders waren het er niet mee eens. maar cijvers bleven goed en dit was mijn beste optie. leren voor dat ik naar de manege ging had geen nut, dan had ik mn hoofd er niet bij. dit deed ik elke dag zo en dan krijg je ritme, en dan gaat het helemaal prima! nou moet ik wel zeggen dat ik geen moeite heb met vroegopstaan ;)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:53

Paarden staan aan huis en in de week word er niets mee gedaan buiten eens met de kam erover.
In het weekend gaan ze wel aan het werk en soms de woensdag ook, dit omdat ik altijd thuis kom wanneer het donker is. :)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:59

Hoe ik het in mijn vmbo tijd deed: 's middags na schooltijd naar de paarden. (Ik heb eigen paarden.) Hier nam ik net zoveel tijd voor als nodig was. En dan 's avonds na het eten maakte ik mijn huiswerk. Dat ging prima zo.
Nu zit ik op het MBO en ben ik wat meer tijd kwijt aan reizen en daarbij werk ik nog zo'n 10 uur in de avonduren en in het weekend. Maar nog steeds 's middags vaste prik naar de paarden. Huiswerk maak ik in een tussenuur, op een vrije avond of een ander vrij moment.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:03

Op school je best doen. Niet niksem tijdens de les, meedoen en opdrachten maken. Scheelt super veel tijd, allemaal tijd voor de paarden!
Ik doe nu opleiding verpleegkunde, 1,5 u reistijd per dag en werk nog twee avonden, en red het nog steeds om mijn VP 4x per week te rijden.gewoon goed plannen idd!

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:11

Zoals ik al veel lees, inderdaad je best doen op school. Natuurlijk is het heel verleidelijk om bij sommige docenten en lessen alleen maar te kletsen, maar het scheelt zo veel tijd om op school wel te werken. Goed opletten, proberen al veel huiswerk te doen in de les en als je het af hebt, vooruit werken.

Ook tussenuren, weekenden en vakanties goed gebruiken, dan alvast voor uit werken.

En ja, het is af en toe echt zwaar.Zit zelf nu in VWO 5 (tweetalig). Ben drie keer in de week om 16.10 uit, 1 keer 15.25 en 1 keer 15.00. En toch red ik het om 6x (iig 5x, maar meestal 6x) per week op stal te zijn. Het is echt puzzelen, zeker omdat ik naast de paarden en school nog veel meer vaste activiteiten heb in een week. Maar het is zeker mogelijk!

Voor meer vragen mag Pb'en altijd :)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 13:12

Bmamavan2 schreef:
Ik neem aan dat je op manegepaarden rijdt?
Dan heb je namelijk wel meer vrijheid om te kijken of je wel of niet kan gaan rijden.

Onze dochter van 12 zit nu in brugklas gym en we merken dat het met een eigen pony erbij best pittig is.
Het enige wat ik tegen haar, en dus ook tegn jou kan zeggen is goed plannen!
Huiswerk meteen maken, maar dan ook alles wat je hebt opgekregen, dus niet alleen voor de volgende dag.
Ieder dag even die vakken extra nemen waar een proefwerk voor komt of waar je wat meer moeite mee hebt.

Wij hebben het hier zelfs helemaal in een schema ingepland.
Bijvoorbeeld:
Maandag:
School van 08:30 tot 15:10
Ervoor en erna zit ongeveer 20 minuten reistijd
Thuisgekomen konijn verzorgen en even wat drinken enzo.
Dan omkleden voor rijles en een half uurtje/drie kwartier huiswerk maken. Dan zijn we zeker 2 uur op de manege
Eten, douchen en nog huiswerk maken/leren en tas inpakken
Dan kan ze nog tv kijken of lezen

Op dinsdag en woensdag staan geen vaste lessen maar gaan we als het lukt en op donderdag gaat ze mee in de les als het lukt. Vrijdag meestal priveles en op zondag carrousel.
Op zaterdag rijdt haar broertje.

Soms spreekt ze af met vriendinnen en soms wil ze liever naar haar pony in de vrije tijd.
Ze is nu wel nog afhankelijk van mij als vervoer ;)

ik probeer idd al zo goed mogelijk te plaanen, maar mijn roosterziet er zo uit:

maandag: 08:15-15:20
dinsdag: 08:15-15:40
woensdag: 08:15-13:50
donderdag:9:00-14:35
vrijdag: 9:00-14:55

en dan ook nog eens een uur heen en een uur terug fietsen... er blijft dus helaas weinig tijd over.... |(

ilovenutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:50

Wat die mensen hierboven zeggen, plannen.
Misschien kan je met de bus/auto daarheen?
En idd vooruitwerken en goed in de lessen werken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:54

Ik moest voor school aan al naar de paarden, kwestie van nog vroeger op staan maar leuk vond ik het niet :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:55

Het is soms vrij pittig en komt voornamelijk op goed plannen aan, maar het is zeker te doen. Ik heb toevallig nu twee erg drukke weken dus schieten een paar dingen er ook wel eens bij in, maar qua verzorging nooit. Of ze nou 3 of 4 keer mee mogen voor een wandeling doordeweeks maakt ze ook niet zo heel veel uit.

Nu de vakantie in zicht is merk ik dat ik wat minder motivatie heb en daardoor wat minder in de les doe. Toch is dat wel de beste manier om je huiswerk wat te beperken. Goed opletten, doorwerken en niet teveel uitstellen.

Ik ga overigens ook voor school naar de pony's om ze buiten te zetten en te voeren. :)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 19:55

ilovenutella schreef:
Wat die mensen hierboven zeggen, plannen.
Misschien kan je met de bus/auto daarheen?
En idd vooruitwerken en goed in de lessen werken

met de auto gaat helaas niet :( mijn vader werkt en mijn moeder heeft nog twee kinderen die ze naar school moe brengen. Dat is dus geen optie. En er rijden helaas geen bussen van mijn woonplaats naar mijn school... En de trein? dichtsbijzijnde station is tien kilometer fietsen... veel andere vervoers mogelijkheden zijn er dus niet. best koud trouwens op de fiets haha :brr: :brr: :brr:

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 19:56

_Cowgirl schreef:
Het is soms vrij pittig en komt voornamelijk op goed plannen aan, maar het is zeker te doen. Ik heb toevallig nu twee erg drukke weken dus schieten een paar dingen er ook wel eens bij in, maar qua verzorging nooit. Of ze nou 3 of 4 keer mee mogen voor een wandeling doordeweeks maakt ze ook niet zo heel veel uit.

Nu de vakantie in zicht is merk ik dat ik wat minder motivatie heb en daardoor wat minder in de les doe. Toch is dat wel de beste manier om je huiswerk wat te beperken. Goed opletten, doorwerken en niet teveel uitstellen.

Ik ga overigens ook voor school naar de pony's om ze buiten te zetten en te voeren. :)

haha dat van minder motivatie herken ik!!!!

ilovenutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:58

Awh dat is wel jammer :(
Ik weet hoe je je voelt, elke dag een half uur naar school fietsen :(
Ook niet zo handig dat het nu al zo vroeg donker wordt enzo
Dan zou ik zo plannen zodat je in het weekend kan gaan,
en anders (als je weet dat het kan) een keertje huiswerk over te slaan, of alleen de belangrijkste opdrachten te maken, als het een vak is wat je al heel goed beheerst

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:01

Staat je paard wel redelijk dichtbij huis? Anders kun je misschien overwegen om hem/haar naar een andere stalling te verplaatsen indien dit kan.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is het een idee om voor een scooter te gaan mocht je de financiële middelen hiervoor hebben.

Elbriich

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:04

Ik zit nu in de examenklas VWO en heb ook 6 paarden waar ik de hele week voor zorg en mijn eigen paardje erbij. Mijn rooster helpt ook niet echt maar met reistijd (20 minuten) heb ik wel weer geluk.

Maandag 9:00 - 12:50 (Half 4 oppaskindje uit school halen)
Dinsdag 9:00-15:50
Woensdag 10:00 - 15:50
Donderdag 10:00 - 16:40
Vrijdag 8:20 - 16:40

Alles lukt precies. Zoals veel mensen al zeiden is goed plannen erg belangrijk. Zorg dat je in de les goed mee doet en zoveel mogelijk maak werk af hebt. Als je in de lessen goed mee hebt gedaan hoef je thuis minder lang voor een toets te leren omdat je de lesstof al een keer goed hebt gehad. Aantekeningen maken en samenvatten scheelt heel veel als je een toets krijgt over die stof. Zelf zorg ik dat ik voor school al genoeg doe, dan heb ik 's middags meer tijd om bij de paarden te zijn. 's Avonds werk ik vaak nog in een restaurant en ik heb ook nog een vriend die af en toe een keer aandacht wil :+ . Zorg dat je zelf een ritme hebt, vroeg opstaan is dan minder erg en dan kan je voor school nog mooi wat doen. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar als je echt wilt is alles te combineren.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:05

Ik was regelmatig al om half 7/7 uur op stal, dan reed ik voordat ik naar school moest. Anders gewoon na schooltijd. In het weekend maakte ik al het huiswerk wat ik al had staan voor de aankomende week. Toetsen begon ik optijd mee en deed ik elke dag bijv een halfuur, ipv de laatste dag 3 uur moeten leren.

Als je er echt geen tijd meer voor hebt, dan zit je denk ik op een te hoog niveau. Dit is niet erg, maar dan kost school gewoon meer tijd en heb je minder tijd voor andere dingen. Ik vind dat het hoort en ook erg belangrijk dat je nog tijd hebt voor andere dingen. Naast zorgen voor een eigen paard werkte ik ook nog en deed ik ook 'leuke dingen'. Tja, tijd om op de bank te hangen is er niet, maar paardrijden is veel leuker.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:07

Elbriich schreef:
Ik zit nu in de examenklas VWO en heb ook 6 paarden waar ik de hele week voor zorg en mijn eigen paardje erbij. Mijn rooster helpt ook niet echt maar met reistijd (20 minuten) heb ik wel weer geluk.

Maandag 9:00 - 12:50 (Half 4 oppaskindje uit school halen)
Dinsdag 9:00-15:50
Woensdag 10:00 - 15:50
Donderdag 10:00 - 16:40
Vrijdag 8:20 - 16:40

Alles lukt precies. Zoals veel mensen al zeiden is goed plannen erg belangrijk. Zorg dat je in de les goed mee doet en zoveel mogelijk maak werk af hebt. Als je in de lessen goed mee hebt gedaan hoef je thuis minder lang voor een toets te leren omdat je de lesstof al een keer goed hebt gehad. Aantekeningen maken en samenvatten scheelt heel veel als je een toets krijgt over die stof. Zelf zorg ik dat ik voor school al genoeg doe, dan heb ik 's middags meer tijd om bij de paarden te zijn. 's Avonds werk ik vaak nog in een restaurant en ik heb ook nog een vriend die af en toe een keer aandacht wil :+ . Zorg dat je zelf een ritme hebt, vroeg opstaan is dan minder erg en dan kan je voor school nog mooi wat doen. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar als je echt wilt is alles te combineren.

Je rooster werkt inderdaad niet mee! De enige dag dat je vroeg uit bent moet je om 15:30 weer voor je oppaskindje paraat staan.. Lastig hoor!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:07

Ik zit in 3 gymnasium, en ik kan maar 1 keer in de week naar de manege... Op zaterdag. Op zondag moet ik leren en van maandag tot en met vrijdag ben ik op school, en ik moet ook nog heen terug en huiswerk maken. Dan ben ik zo rond 5 uur klaar met alles, als ik laat uit ben om half 6. Dan gaan we eten en kan ik dus niet meer naar de manege, want die is 20 km verderop. Dus hoe jullie dat doen weet ik echt niet, maar ik snap heel goed dat je het lastig vind TS.

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:11

Voor mij was het helaas niet meer te plannen. Door de week ben ik de beste dagen pas tegen vijf of zes uur thuis. Dan moet ik nog leren en ik het weekend en baantje, het was gewoon niet meer te doen voor mij.

ilovenutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:13

Ik ben gelukkig elke dag maximaal om half 4 thuis, en ik hoef maar 1 of 2 keer per week naar stal, en dan word ik gebracht _/-\o_

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:35

_Cowgirl schreef:
Staat je paard wel redelijk dichtbij huis? Anders kun je misschien overwegen om hem/haar naar een andere stalling te verplaatsen indien dit kan.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is het een idee om voor een scooter te gaan mocht je de financiële middelen hiervoor hebben.

Haha ik heb geen eigen paard maar wil wel gwn wat vaker naar mijn moeders verzorgpaardje :) en qua leeftijd, ik ben 13, dus die scooter...